Mercedes-Benz Future Truck 2025: Ταξιδεύουμε στο Βερολίνο, και παίρνουμε μια πρώτη γεύση από τα «προσεχώς» των φορτηγών που θα κινούνται χωρίς άμεση εμπλοκή των οδηγών τους. Με το Future Truck  2025 η Mercedes-Benz δείχνει πως το μέλλον ήδη ξεκίνησε. Και προδιαγράφεται απίστευτα ενδιαφέρον.

 

Ήταν αναμενόμενο ότι αργά ή γρήγορα θα φθάναμε ως εδώ. Και ήταν μάλλον σίγουρο ότι αυτό το μεγάλο βήμα θα γινόταν από την Mercedes-Benz. Hεποχή που ο οδηγός στα οχήματα που οδηγούμε δεν είναι και τόσο απαραίτητος έφθασε (ή μάλλον μόλις ξεκινάει). Στα επιβατικά τόσο η Mercedes με μία S-Class από πέρσι αλλά και η Google (στην πιο ελεύθερη από κανονισμούς Αμερική) έχουν ήδη προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό. Στα φορτηγά όμως, όπου τα προβλήματα και οι απαιτήσεις είναι πολύ πιο σύνθετες, η γερμανική εταιρία παρουσίασε την πρώτης της προσέγγιση για την «Αυτόνομη Οδήγηση». Σε μία χολιγουντιανή σε μέγεθος αλλά αμιγώς γερμανική σε ότι αφορά την ουσία της εκδήλωσης, η Mercedes-Benz Trucks έδειξε σε δημοσιογράφους από όλον τον πλανήτη το πρώτο φορτηγό που μπορεί να οδηγηθεί χωρίς την άμεση επέμβαση του οδηγού του. Το Future Truck 2025 όπως ονομάζεται το project είναι μία σημαντική στιγμή στην ιστορία των οδικών μεταφορών, καθώς δείχνει με ξεκάθαρο τρόπο και σε πραγματικές πλέον συνθήκες όλα αυτά τα θαυμαστά τα οποία θα συμβούν τις επόμενες δεκαετίες.

ΛΥΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ

Η εφαρμογή της «Αυτόνομης Οδήγησης» στα φορτηγά διαφέρει αρκετά από την αντίστοιχη προσπάθεια στα επιβατικά, καθώς εδώ υπάρχουν διαφορετικές συνθήκες και πολλά καινούργια προβλήματα για να λυθούν. Ένα από αυτά είναι η δραματική άνοδος που υπολογίζεται στις οδικές μεταφορές για τις επόμενες δύο δεκαετίες. Από την αρχή της κρίσης το 2008 έως το 2025 υπολογίζεται ότι η αύξηση θα φθάσει το 20% ενώ έως το 2050 υπολογίζεται ότι θα διπλασιαστούν (!) οι ανάγκες για οδικές μεταφορές στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Από την άλλη όμως οι υποδομές σε δρόμους και εγκαταστάσεις έχουν φθάσει σε σημείο που δεν υπάρχει μεγάλη δυνατότητα επέκτασης, με αποτέλεσμα όλοι να προβλέπουν κορεσμό της κυκλοφορίας για τις επερχόμενες δεκαετίες. Για παράδειγμα μόνο πέρσι στην Γερμανία, το συνολικό μήκος των μποτιλιαρισμάτων έφθασε τα… 600.000 χλμ. ενώ οι οδηγοί πέρασαν περί τις 230.000 ώρες περιμένοντας στην ουρά κάποιας Autobahn.

Για να λυθούν όλα αυτά τα τεράστια προβλήματα του παρόντος και του μέλλοντος, η μόνη υπαρκτή λύση ώστε να αυξηθεί η αποδοτικότητα των ήδη υπαρχόντων υποδομών είναι η δικτύωση μεταξύ των φορτηγών και των εταιριών μεταφοράς. Ζώντας πια σε έναν πλανήτη που όλοι μας είμαστε δικτυωμένοι 24 ώρες το 24ωρο, είναι φυσικό κάτι αντίστοιχο να συμβεί και με τα φορτηγά. Η επικοινωνία «Αυτοκινήτου με Αυτοκίνητο» (V2V) και «Αυτοκινήτου με Υπηρεσίες » (V2I) είναι πλέον εφικτή, ενώ σε συνδυασμό με όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα που έχουν ήδη τα φορτηγά της Mercedes (Proximity Control Assist, Stop and Go Assist, Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, Predictive Powertrain Control με τους τρισδιάστατους χάρτες) είναι πλέον εφικτό το όχημα να μπορεί να δρα χωρίς την άμεση επέμβαση του οδηγού του (για παράδειγμα υπάρχουν πλέον πολλά επιβατικά οχήματα που παρκάρουν μόνα τους).

«ΠΑΝΤΡΕΜΑ» ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

Το μυστικό στην περίπτωση του Actros 1845 με την ένδειξη «Future Truck  2025″ είναι ότι όλα αυτά τα μέχρι σήμερα ανεξάρτητα συστήματα ενώνονται κάτω από μία ενιαία «ομπρέλα» που η εταιρία την ονομάζει «Highway Pilot». Για την μεγαλύτερη δυνατή απόδοση όλων των συστημάτων υπάρχουν πλέον αρκετά νέα στοιχεία που ενσωματώνονται στις ήδη υπάρχουσες τεχνολογίες του αυτοκινήτου. Υπάρχουν για παράδειγμα δύο νέα ραντάρ εμπρός, ένα με κάλυψη 250 μέτρων και σε γωνία 18 μοιρών και ένα με κάλυψη 70 μέτρων και γωνία 130 μοιρών. Ο χώρος εμπρός από το φορτηγό «σκανάρεται» από μία νέα κάμερα επάνω στο παρμπρίζ, με τρισδιάστατη απεικόνιση, και κάλυψη 100 μέτρα σε απόσταση αλλά και 45 μοίρες οριζόντια και 27 μοίρες κάθετα. Η κάμερα αυτή μπορεί να αναγνωρίσει την διαγράμμιση του δρόμου, πεζούς, κινούμενα ή σταθερά αντικείμενα, ακόμα και την κατάσταση της επιφάνειας του οδοστρώματος. Το σύστημα ενσωματώνει επίσης και αρκετούς σένσορες στο πλάι του οχήματος, με κάλυψη στα 60 μέτρα και γωνίες λήψεις στις 170 μοίρες.

Οι πληροφορίες απ” όλες αυτές της πηγές φθάνουν στον κεντρικό υπολογιστή του οχήματος, ο οποίος δίνει την τελική εικόνα για το τι συμβαίνει εμπρός και πίσω από αυτό (και μάλιστα με πληροφορίες και ικανότητες πολύ μεγαλύτερες από το ανθρώπινο μάτι και τον εγκέφαλο του οδηγού). Το φορτηγό μπορεί πλέον να κινείται αυτόνομα μέχρι την ταχύτητα των 80 χλμ./ώρα, διατηρώντας σταθερή την πορεία του στην λωρίδα ενώ χάρη και στο εξελιγμένο σύστημα GPS γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την διαδρομή και την κατάσταση του δρόμου εμπρός του.

Στο σημείο αυτό έρχεται και συμπληρώνει το σύστημα η δικτύωση που αναφέραμε πιο πάνω. Τα υπόλοιπα αυτοκίνητα που κινούνται στον δρόμο στέλνουν και λαμβάνουν μηνύματα, δίνοντας έτσι στο Actros πολύτιμες πληροφορίες για το τι συμβαίνει σε αποστάσεις που ξεπερνούν τα 500 μέτρα εμπρός του. Μπορεί έτσι να γνωρίζει αν έχει γίνει κάποιο ατύχημα εμπρός, αν υπάρχει κάποιο εμπόδιο, αν φθάνει στο τέλος της ουράς ενός μποτιλιαρίσματος κ.λπ. και έτσι να προσαρμόζει ανάλογα την ταχύτητά του και να είναι έτοιμο για την άμεση αντίδραση όταν χρειαστεί. Επίσης η δικτύωση V2I στέλνει και λαμβάνει μηνύματα μεταξύ των κέντρων ελέγχου ενός αυτοκινητοδρόμου όπου μπορεί να μάθει εκ των προτέρων αν κάπου γίνονται έργα, αν έχει ανοιχτεί κάποια έξτρα λωρίδα κ.λπ. Όλα αυτά προβάλλονται στο ταμπλό του οδηγού αρκετό χρόνο πριν συμβούν, με αποτέλεσμα και ο οδηγός να είναι προετοιμασμένος να πάρει τον έλεγχο όταν και εφ” όσον χρειαστεί.

ΣΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Στην επίδειξη που έγινε μπροστά στα μάτια μας, σε μία εκδήλωση που μόνο η Mercedes-Benz και κανείς άλλος σ” αυτόν τον πλανήτη δεν έχει την δυνατότητα να πραγματοποιήσει (θα έπρεπε να το δείτε από κοντά!…), το καμουφλαρισμένο Actros με το υπέροχο αεροδυναμικό τρέιλερ συμμετείχε σε μία σειρά διαδικασιών όπου έδειχνε με τον πιο ανάγλυφο και χαρακτηριστικό τρόπο τις δυνατότητες της αυτόνομης οδήγησης. Το 1845 κατάφερνε να κινείται με άνεση μαζί με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα στην Autobahn, μπορούσε να αλλάζει λωρίδα αν υπήρχε κάποιο σταματημένο όχημα, να αφήνει χώρο για να περάσει το περιπολικό ανάμεσα στις δύο λωρίδες και πολλά άλλα. Την ίδια στιγμή που ο οδηγός του δεν ασχολιόταν με το τιμόνι και τα πεντάλ αλλά σερφάριζε στο Ίντερνετ ή έκανε κάποια από τις πολλές δουλειές που απαιτούνται με τις φορτωτικές του εμπορεύματος. Μπορούσε επίσης να κάνει παράλληλα διάφορες άλλες εργασίες, από το να κλείσει θέση στο παρκινγκ για το βράδυ, να παραγγείλει το φαγητό του, να μάθει τις λεπτομέρειες για το επόμενο φορτίο, ακόμα και να προετοιμάσει την θερμοκρασία του θαλάμου ανάλογα με το τι θα φορτώσει στον επόμενο σταθμό. Αν βέβαια ο ίδιος έκρινε ότι χρειαζόταν να πάρει αυτός τον έλεγχο (όπως για παράδειγμα στην αναστροφή που πραγματοποιούνταν στο τέλος της διαδρομής), το σύστημα βγαίνει άμεσα «εκτός», δίνοντας τον έλεγχο στον οδηγό με τον πατροπαράδοτο τρόπο του τιμονιού και των πεντάλ.

ΑΠΟ ΟΔΗΓΟΣ,… MANAGER

Πέρα από την ούτως ή άλλως εντυπωσιακή εικόνα ενός φορτηγού να κινείται με υψηλές ταχύτητες χωρίς την άμεση εμπλοκή του οδηγού, αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να αναζητήσουμε όλες αυτές τις νέες δυνατότητες που φέρνει η «Αυτόνομη Οδήγηση» στα φορτηγά και τον χώρο των μεταφορών. Κατ” αρχήν σε ότι αφορά τον ίδιο τον οδηγό, που όπως φαίνεται θα είναι και ο σημαντικότερος κρίκος όλων αυτών των αλλαγών. Σε κάθε περίπτωση -και πάντως όχι πριν το 2050- ο οδηγός θα εξακολουθήσει να είναι απαραίτητος μέσα σε ένα φορτηγό. Είναι η φύση του οχήματος αλλά και του επαγγέλματος που σε αντίθεση με ένα επιβατικό, ο οδηγός δεν μπορεί ακόμα να απουσιάσει από την λειτουργία του οχήματος. Αυτό που θα συμβεί είναι ότι θα πρέπει να αλλάξει ρόλο. Από απλός χειριστής ενός μηχανήματος, σε έναν σημαντικό κρίκο της εταιρίας του, καθώς θα είναι σε θέση να παίρνει αποφάσεις και να διαχειρίζεται το φορτίο και την μεταφορά σε πραγματικό χρόνο και διαρκώς «online» με τα κεντρικά. Θα χρειάζονται για αρκετά χρόνια ακόμα οι ικανότητές του στον χειρισμό του οχήματος (ιδίως σε δύσκολες μανούβρες), όμως το δύσκολο και βαρετό έργο των ατέλειωτων ωρών οδήγησης θα το αναλάβει το ηλεκτρονικό σύστημα. Αυτό μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει τόσο για τον ίδιο όσο και για την ασφάλεια, καθώς ένας ξεκούραστος και λιγότερο αγχωμένος οδηγός είναι πάνω απ” όλα ένας ασφαλής οδηγός.

Από την άλλη, οι μεγάλες απαιτήσεις σε νέους οδηγούς με βάση την αύξηση των μεταφορών που αναφέραμε πιο πάνω, δημιουργούν πολλά νέα δεδομένα για το επάγγελμα. Σίγουρα δεν θα αλλάξουν όλα από τη μία μέρα στην άλλη, όμως στα μέσα της επόμενης δεκαετίας, οι οδηγοί που θα μπορούν να χειρίζονται με άνεση αυτού του είδους τις νέες τεχνολογίες, θα είναι περιζήτητοι και σε κάθε περίπτωση οι πιο ακριβοπληρωμένοι. Όντας παράλληλα και οι πιο άνετοι και ξεκούραστοι, καθώς την «βρώμικη» δουλειά θα την κάνει με σιγουριά και ασφάλεια το σύστημα της «Αυτόνομης Οδήγησης», την ίδια στιγμή που οι ίδιοι θα βγαίνουν ατσαλάκωτοι και χαλαροί, περίπου σαν… υπάλληλοι ενός κινητού γραφείου.

ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΟΦΕΛΗ

Το σύστημα έχει επίσης σημαντικά οφέλη σε ότι αφορά την ασφάλεια αλλά και την αποδοτικότητα των μεταφορών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Η χρήση των ηλεκτρονικών σε τέτοιο βαθμό μειώνει δραματικά την επίδραση του ανθρώπινου παράγοντα σε όλα τα επίπεδα, και όσα λάθη συνεπάγεται αυτή. Η δικτύωση των οχημάτων θα κάνει ακόμα πιο αποδοτική την χρήση τους, χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις στα μποτιλιαρίσματα, με πιο αποδοτική διαδικασία φόρτωσης-εκφόρτωσης, με μικρότερες καταναλώσεις και με μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων στην ατμόσφαιρα.

Κλείνοντας θα πρέπει να σημειώσουμε ότι παρά το γεγονός ότι οι τεχνολογίες υπάρχουν και είναι λειτουργικές (όπως άλλωστε αποδείχτηκε περίτρανα στο ταξίδι μας στο Βερολίνο), η Mercedes-Benz υπολογίζει την εμπορική του εφαρμογή μετά από δέκα χρόνια, στο 2025 (εξ ου και το Future Truck  2025). Kαι αυτό γιατί πέρα από τις επιπλέον δοκιμές και εξελίξεις που πρέπει να γίνουν, πολλά θα πρέπει να αλλάξουν σε επίπεδο νομοθεσίας. Κυρίως σε ότι αφορά την Συνθήκη της Βιέννης που απαγορεύει την αυτόνομη οδήγηση οποιουδήποτε οχήματος σε ταχύτητες πάνω από 10 χλμ./ώρα (κάτι που δεν συμβαίνει στην Αμερική, γι” αυτό η Google κάνει πλέον εκτεταμένες δοκιμές σε επιβατικά μοντέλα). Πολλά επίσης θα πρέπει να αλλάξουν και σε επίπεδο των εμπλεκομένων στην Μεταφορά, καθώς θα απαιτηθούν επενδύσεις και αλλαγές νοοτροπίας ώστε να μπούμε στην θαυμαστή νέα εποχή. Σε κάθε περίπτωση, η Mercedes-Βenz για άλλη μια φορά πρωτοπορεί και βάζει την ατζέντα για τα όσα θα γίνουν στα φορτηγά και τις μεταφορές μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Το σίγουρο είναι ένα: μας περιμένουν πολύ ενδιαφέροντες καιροί. Και καλό θα είναι να έχουμε τα μάτια μας -και κυρίως τα μυαλά μας- ανοιχτά σε όλα αυτά τα θαυμαστά που θα έρθουν μέσα στα επόμενα χρόνια.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , , ,