Scania G 440 4x2

Scania Active Prediction: Στο κυνήγι της μικρότερης κατανάλωσης ο οδηγός είναι πάντα ο αδύναμος κρίκος. Και η Scania, με ένα εξελιγμένο cruise control τον βοηθά, γνωρίζοντας από πριν την κατάσταση του δρόμου και προσαρμόζοντας ανάλογα τον τρόπο οδήγησης.

 

Είναι γνωστό ότι η οδήγηση ενός φορτηγού είναι εξαιρετικά δύσκολη και πολύπλοκη υπόθεση. Στο κέντρο όμως όλης αυτής της αλυσίδας, βρίσκεται ο πυρήνας της μεταφορικής διαδικασίας: ο άνθρωπος. Ο οδηγός ενός φορτηγού έχει δεκάδες αντιξοότητες να αντιμετωπίσει, από τις καιρικές συνθήκες και την κατάσταση του δρόμου, έως τα εξοντωτικά ωράρια εργασίας αλλά και την φυσιολογική κόπωση που έρχεται με τα πολλά χιλιόμετρα. Σε όλα αυτά δεν πρέπει να ξεχνάμε και μία ακόμα παράμετρο: την έννοια της οικονομίας. Η οποία όσο και αν έχουν εξελιχθεί τα οχήματα και οι κινητήρες, παραμένει μία αποκλειστική και εξαιρετικά δύσκολη… σπαζοκεφαλιά για τον χρήστη, τον οδηγό δηλαδή.

Στις προσπάθειες που κάνουν όλες οι εταιρίες να μειώσουν και την τελευταία σταγόνα καυσίμου από την κατανάλωση των φορτηγών τους, έρχεται να προστεθεί και η Scania. Αυτή τη φορά με ένα διαφορετικό τρόπο. Προσεγγίζοντας το πρόβλημα από μια άλλη κατεύθυνση: αυτή που έχει να κάνει με την εξασφάλιση στον οδηγό της μέγιστης δυνατής ικανότητας να μειώνει με τον τρόπο οδήγησής του την κατανάλωση.

Για να το επιτύχει αυτό, η σουηδική εταιρία εξέλιξε ένα νέο σύστημα «αυτόματου πιλότου», με την ονομασία «Scania Active Prediction». Πρόκειται για ένα σύστημα που χάρη στην χρήση της πιο εξελιγμένης τεχνολογίας, έχει την ικανότητα να «διαβάζει» τον δρόμο που βρίσκεται εμπρός από το φορτηγό και ανάλογα να προσαρμόζει την λειτουργία του. Μπορεί δηλαδή να γνωρίζει από πριν αν ακολουθεί μία ανηφόρα ή κατηφόρα, και ανάλογα να αντιδρά, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση σε ποσοστό που μπορεί να ανέλθει και σε 3%. Και αν το νούμερο σας φαίνεται μικρό, ισοδυναμεί με περίπου 1.700 λίτρα πετρελαίου σε ένα φορτηγό που κάνει ετησίως περί τα 180.000 χλμ. Διόλου ευκαταφρόνητο ως ποσό, ιδίως αν συνυπολογιστούν και άλλοι παράγοντες, όπως η άνεση του οδηγού, και η ταχύτερη διεκπεραίωση του δρομολογίου.

Saving fuel with GPS data

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Όλοι γνωρίζουν την λειτουργία των απλών cruise control: βάζεις την επιθυμητή ταχύτητα και το φορτηγό την διατηρεί κάτω από όλες τις συνθήκες. Το μειονέκτημα σ’ αυτή την περίπτωση είναι προφανές: μόλις παρουσιαστεί μία ανηφόρα, το σύστημα δίνει εντολή στον κινητήρα να ανεβάσει στροφές και ίσως να κατεβάσει ταχύτητα. Στη συνέχεια, και αφού διατηρήσει την ταχύτητα σε όλη την διάρκεια της ανηφόρας, θα βγει στην ευθεία και κατόπιν στην κατηφόρα με την μέγιστη ταχύτητα, κάτι που σημαίνει ότι σε κάποια φάση της όλης διαδικασίας θα χρειαστεί να φρενάρει (κάτι που επιβαρύνει την κατανάλωση).

Εδώ είναι που το εξελιγμένο cruise control της Scania αλλάζει την μέχρι τώρα προσέγγιση. Έχοντας στην μνήμη του όλους τους χάρτες και την τοπογραφία των περισσότερων χωρών της Ευρώπης, και με τη βοήθεια του GPS, γνωρίζει από πολύ πριν τι είδους δρόμο θα συναντήσει εμπρός του ο οδηγός. Πλησιάζοντας λοιπόν σε μία ανηφόρα, το σύστημα δίνει εντολή στην γραμμή κίνησης να επιταχύνει λίγο πάνω από την ταχύτητα που έχει επιλεγεί στο cruise control έτσι ώστε το όχημα να αποκτήσει την απαιτούμενη «φόρα» και να βγάλει όλη την ανάβαση με την λιγότερη δυνατή πίεση και –αν είναι εφικτό- χωρίς «κατέβασμα» στο κιβώτιο. Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά του στην κατηφόρα. Το σύστημα γνωρίζοντας από πριν που αρχίζει η κατηφόρα και πόση είναι η κλίση της, μειώνει την ταχύτητα έως και 8% από πριν, έτσι ώστε να μην χρειαστεί να φρενάρει ο οδηγός κατά την διάρκεια της κατάβασης, και να γλιτώσει σημαντική ποσότητα καυσίμου αλλά και να καταπονήσει όσο το δυνατόν λιγότερο τα μηχανικά μέρη (φρένα, ριτάρντερ κ.λπ.).

Το «Scania Active Prediction» λαμβάνει υπόψη του πολλές παραμέτρους του οχήματος, όπως το μικτό φορτίο, τις επιδόσεις του οχήματος (κινητήρας, κιβώτιο, «βήμα», κ.λπ.), την απόσταση από την επόμενη ανηφόρα ή κατηφόρα, κ.λπ.

Scania R 440 4x2

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΟΦΕΛΗ

Το πρωτοποριακό cruise control της Scania έχει πολλά και σημαντικά οφέλη για τον οδηγό αλλά και την μεταφορική εταιρία. Όπως είπαμε και πιο πάνω η οικονομία σε καύσιμο φθάνει έως και 3% συγκρινόμενο με ένα απλό cruise control. Σημαντικό στοιχείο επίσης είναι ότι μπορεί να βοηθήσει έναν λιγότερο εκπαιδευμένο ή έμπειρο οδηγό να επιτύχει την ίδια μειωμένη κατανάλωση, ενώ παράλληλα τον βοηθά στην οδήγηση, κάνοντας πιο ξεκούραστο το έργο του (ιδίως σε δρόμους που δεν γνωρίζει, με έντονο ανάγλυφο και πολλές ανηφόρες και κατηφόρες).

Σε πολλές δοκιμές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από μεγάλα περιοδικά της Ευρώπης (κυρίως στην Γερμανία) αλλά και από την ίδια την Scania, οι μετρήσεις έδειξαν σημαντικά οφέλη στην κατανάλωση στον αυτοκινητόδρομο (σε κάποια περίπτωση ξεπέρασαν και το 4%), ενώ μικρότερα είναι τα οφέλη σε επαρχιακούς δρόμους και με αυτοκίνητα μικρότερου τονάζ. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η απώλεια χρόνου λόγω του διαφορετικού τρόπου οδήγησης δεν ξεπέρασε σε καμία περίπτωση τα 2 λεπτά σε απόσταση που ξεπερνούσε τα 520 χιλιόμετρα (τιμή πρακτικά αμελητέα μπροστά στα σημαντικά κέρδη που υπάρχουν σε κατανάλωση και άνεση του οδηγού).

Σε ότι αφορά την χρήση του σε πραγματικές συνθήκες για τον οδηγό πίσω από το τιμόνι είναι αμελητέες. Το όχημα απλά μπαίνει λίγο πιο «άγρια» στην ανηφόρα, ενώ μειώνει την ταχύτητα πριν την κατηφόρα, όπως θα έκανε και ένας εκπαιδευμένος οδηγός. Και αυτή είναι η γενική εντύπωση από όσους το δοκίμασαν μέχρι στιγμής: «είναι σαν να κάθεται στο τιμόνι ένας σωστά εκπαιδευμένος οδηγός, που γνωρίζει μάλιστα και τον δρόμο, και ξέρει ακριβώς τι πρέπει να κάνει». Η χρήση του είναι ιδιαίτερα απλή, με ειδικά κουμπιά πάνω στο τιμόνι, μέσω των οποίων ο οδηγός επιλέγει το «παράθυρο» με τις επιθυμητές ταχύτητες μέσα στις οποίες μπορεί να κινηθεί το φορτηγό (επιταχύνοντας πριν την ανηφόρα και επιβραδύνοντας πριν την κατηφόρα).

Με το «Scania Active Prediction» η σουηδική εταιρία δίνει στον οδηγό ένα ακαταμάχητο όπλο για την εξοικονόμηση καυσίμου αλλά και για την άνεσή του. Χωρίς μεγάλο κόστος και με την μικρότερη δυνατή ενόχληση στον τρόπο οδήγησης του καθενός, το άκρως εξελιγμένο cruise control της Scania συμμετέχει και αυτό με τον τρόπο του στην μείωση της κατανάλωσης αλλά και την αύξηση της οδικής ασφάλειας των φορτηγών.

Scania Fleet Management

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , ,