XatzidakisΝομοσχέδιο ΚΤΕΛ: Καθώς η αναδιάρθρωση του συστήματος υπεραστικών μεταφορών αποτελεί μια μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας, η κυβέρνηση –μέσω του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χατζηδάκη- προχώρησε χθες στην παρουσίαση του σχετικού νομοσχεδίου.

Οι αλλαγές αφορούν το έργο που σήμερα προσφέρεται από τα ΚΤΕΛ, τις Ανώνυμες Εταιρείες ΚΤΕΛ και σε κάποιες περιοχές κάποιους μεμονωμένους αυτοκινητιστές. Δεν αλλάζει κάτι για τις γραμμές που υπάρχουν στις αστικές περιοχές ή για γραμμές που γενικώς χαρακτηρίζονται αστικές.

Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση που θα προχωρήσει μ’ έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο και η οποία λαμβάνει υπ” όψιν της το Κοινοτικό Δίκαιο και συγκεκριμένα τον κανονισμό 1370/2007. Ο κανονισμός αυτός προβλέπει μια μεταβατική περίοδο μέχρι το 2019, ωστόσο σύμφωνα με την κυβέρνηση οι βασικές διαδικασίες ξεκινούν από τώρα προκειμένου τα αποτελέσματα να έρθουν νωρίτερα, εάν είναι δυνατόν από το 2015. Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως το κείμενο του νομοσχεδίου που παρουσιάστηκε δεν είναι καταληκτικό και πως θα ακολουθήσει διάλογος με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς προκειμένου η μετάβαση στη νέα κατάσταση να είναι όσον το δυνατόν πιο ομαλή.

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ο υπουργός ανέλυσε τα χαρακτηριστικά του νέου συστήματος που επικεντρώνεται στην ελευθερία του μεταφορικού έργου, στη διαφάνεια στις τιμολογήσεις και στην ποιότητα των υπηρεσιών:

  • Εισάγονται στοιχεία μιας ευρύτερης οικονομικής ελευθερίας στο σύστημα των υπεραστικών μεταφορών. Θα επιτρέπεται πλέον οι φορείς να επιλέγουν ελεύθερα την εταιρική μορφή οργάνωσης των σχετικών επιχειρήσεων. Επίσης, απλοποιούνται οι διαδικασίες και καθίστανται ευκολότερες η μεταβίβαση του οχήματος αλλά και η απόκτηση αδείας οχήματος για την εκτέλεση επιβατικών μεταφορών στο πνεύμα των αλλαγών που έχουν γίνει ήδη για τις εμπορευματικές μεταφορές. Με το νέο σύστημα είναι βέβαιο ότι θα καλύπτονται όλες οι περιοχές, όλες οι απομακρυσμένες περιοχές, οι νησιωτικές περιοχές, τα μικρά χωριά. Θα υπάρχει τακτική και απρόσκοπτη πρόσβαση στη συγκοινωνία. Στόχος είναι ένα καινούργιο, σύγχρονο σύστημα, φιλικό στον καταναλωτή.
  • Διασφαλίζεται η ποιότητα των υπηρεσιών. Παρόλο που δεν είναι από τους κλάδους που παρατηρούνται τα περισσότερα παράπονα, στόχος είναι με το νέο νομοθετικό πλαίσιο να διατηρηθεί το ίδιο τουλάχιστον επίπεδο ποιότητας από πλευράς εξυπηρέτησης επιβατών, ακριβούς τήρησης των δρομολογίων, ασφάλειας κτλ.
  • Ρυθμίζονται οι σχέσεις του κράτους με τους φορείς του συγκοινωνιακού έργου με διαφάνεια χωρίς να αυξάνεται το κόστος για τον φορολογούμενο. Βασική αρχή σ’ αυτό το νομοσχέδιο είναι ότι το κράτος, στο νέο σύστημα, δε θα δίνει περισσότερα χρήματα από αυτά που δίνει σήμερα. Οι δε επιδοτήσεις θα δίνονται με πολύ αυστηρά ορθολογικά κριτήρια διορθώνοντας και κάποιες στρεβλώσεις.
  • Δεν θα αλλάξουν οι συνήθειες των επιβατών, αλλά το σύστημα, με στόχο να γίνει πιο σύγχρονο, πιο διαφανές, πιο ευρωπαϊκό. Δεν θα αλλάξει η καθημερινότητα στα χωριά, δεν θα αλλάξει η καθημερινότητα στα νησιά, δεν θα περιμένει διαφορετικές ώρες ο επιβάτης το λεωφορείο να περάσει. Θα υπάρχει απόλυτη κάλυψη κατηγοριών του πληθυσμού που σήμερα καλύπτονται όπως είναι οι μαθητές, τα ΑμΕΑ κτλ.

ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΩΝ

Το νέο νομοσχέδιο προβλέπει την κατάτμηση των γραμμών των ΚΤΕΛ σε τρεις κατηγορίες, κυρίως με γεωγραφικά κριτήρια, από τις οποίες κάποιες θα είναι επιδοτούμενες, άλλες με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και άλλες απελευθερωμένες. Επιπλέον, το κράτος παύει να ορίζει τις τιμές των κομίστρων αλλά διατηρεί το δικαίωμα καθορισμού των ανώτατων ορίων χρέωσης επιβατών ανά χιλιόμετρο προκειμένου να προστατεύεται ο καταναλωτής.

  • Γραμμές αποκλειστικού έργου: Ο ανάδοχος εξασφαλίζει –μετά από δημόσιο, ανοιχτό διαγωνισμό- αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου, χωρίς ανταγωνισμό. Αφορά μια γεωγραφική ενότητα και θα επιλεχθεί ο ανάδοχος με την υψηλότερη προσφορά.
  • Άγονες γραμμές: Ο ανάδοχος εξασφαλίζει αποκλειστικότητα έργου και ταυτόχρονα –λόγω μικρού οικονομικού ενδιαφέροντος- και επιδότηση, κατά τα πρότυπα των αεροπορικών δρομολογίων. Οι ανάδοχοι θα αναλαμβάνουν τις γραμμές αυτές (που βρίσκονται κυρίως στις νησιωτικές περιοχές) κατόπιν διαγωνισμού.
  • Γραμμές ελεύθερης επιλογής: Πρόκειται για γραμμές μεγάλου εμπορικού ενδιαφέροντος, στις οποίες θα υπάρχει ανταγωνισμός, θα μπορεί να τις εκτελεί κάθε ενδιαφερόμενος, αρκεί να μην δημιουργείται ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Με τη συνεργασία των ιδιοκτητών τους οι σταθμοί των υπεραστικών λεωφορείων εντάσσονται στο σύστημα των δημοσίων υπεραστικών μεταφορών και διασφαλίζεται η πρόσβαση των μεταφορέων σε αυτούς έναντι καταβολής φυσικά τέλους χρήσεως της υποδομής.

Οι σταθμοί των ΚΤΕΛ σήμερα είναι ιδιοκτησίας των ΚΤΕΛ και έτσι θα παραμείνουν. Επειδή όμως θα δημιουργηθεί αυτό το νέο τοπίο θα μπορεί να έχει πρόσβαση και οποιοσδήποτε άλλος πάροχος συγκοινωνιακού έργου, φυσικά έναντι ανταλλάγματος, διότι ο ιδιοκτήτης πρέπει να αποζημιώνεται για το ότι οποιοσδήποτε άλλος χρησιμοποιεί το σταθμό του. Δεν αποκλείεται θεωρητικώς η δημιουργία νέων σταθμών αλλά κάτι τέτοιο θα συμβεί όπου είναι αναγκαίο, αφού η λογική είναι η αποφυγή χάους με πολλούς και διαφορετικούς σταθμούς λεωφορείων.

ΑΡΧΗ ΧΕΡΣΑΙΩΝ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Δε δημιουργείται κάποια καινούρια Αρχή, αλλά αναβαθμίζεται η ήδη υπάρχουσα Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, η οποία μετονομάζεται σε «Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών». Εκτός από τις αρμοδιότητες που έχει σήμερα αποκτά και όλες τις αρμοδιότητες που αφορούν τις δημόσιες υπεραστικές μεταφορές επιβατών. Προκειμένου να ανταποκριθεί στο ρόλο της, ενισχύεται με ειδικευμένο προσωπικό, κυρίως Συγκοινωνιολόγους και Οικονομολόγους που δεν θα προσληφθούν από την Αρχή αλλά θα μεταταγούν από άλλες Υπηρεσίες ή όπου κριθεί αναγκαίο θα πάνε εκεί με αποσπάσεις. Ποιες αρμοδιότητες έχει αυτή η Αρχή;

  • Πρώτον με βάση τις προτάσεις των Περιφερειών της χώρας, που έχουν αντίληψη για την περιοχή τους και σε συνδυασμό με τεκμηριωμένες συγκοινωνιακές και οικονομικές μελέτες, η Αρχή αυτή θα καθορίζει τις γραμμές του δικτύου των δημοσίων υπεραστικών μεταφορών επιβατών. Δεύτερον, θα αποφασίζει για τη χορήγηση αποκλειστικών δικαιωμάτων εκμετάλλευσης ή και επιδότησης. Δηλαδή με βάση τις μελέτες της θα καταλήγει στο ποιες γραμμές θα χαρακτηρίζονται άγονες και ποιες αποκλειστικού δικαιώματος.
  • Τρίτον θα ορίζει τους γενικούς κανόνες διενέργειας των διαγωνισμών, το περιεχόμενο των τευχών διακήρυξης όπου περιγράφεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσοτικό και ποιοτικό επίπεδο υπεραστικών μεταφορών, θα είναι υπεύθυνη για τους διαγωνισμούς.
  • Τέταρτον, θα θέτει τους γενικούς όρους συμβάσεων με τους αναδόχους, θα παρακολουθεί και θα εποπτεύει την εκτέλεσή τους.
  • Πέμπτον, μετά από την αναγκαία τεκμηρίωση θα καθορίζει το ανώτατο όριο χρέωσης επιβατών και το ύψος της εκάστοτε επιδότησης από το δημόσιο, δηλαδή θα είναι υπεύθυνη και για τα οικονομικά του συστήματος. Τις επιδοτήσεις, τις ανώτατες τιμές των εισιτηρίων κ.α.

Τέλος θα καθορίζει τους γενικούς κανόνες για τις απευθείας αναθέσεις υπεραστικών μεταφορών επιβατών, καθώς και τους βασικούς όρους σχετικών συμβάσεων στις νησιωτικές περιοχές και όπου αλλού υπάρχει ιδιομορφία.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,