scania cokpit

ANNA SELMARKERΣτις καμπίνες των μελλοντικών φορτηγών οι διακόπτες θα δώσουν τη θέση τους στις οθόνες αφής καθώς αυξάνονται συνεχώς οι λειτουργίες που απαιτούν έλεγχο, πληθαίνουν οι τεχνολογίες που εφαρμόζονται στο όχημα ενώ στα μάτια και τα αυτιά που οδηγού (πρέπει να) φτάνουν ολοένα και περισσότερες πληροφορίες.

Η διαμόρφωση του εσωτερικού στην καμπίνα ενός φορτηγού γίνεται «πονοκέφαλος» για τους κατασκευαστές κάθε φορά που καλούνται να εντάξουν νέους τρόπους ελέγχου των λειτουργιών και πληροφόρησης του οδηγού. Και αυτό είναι κάτι που συμβαίνει ολοένα και πιο συχνά αφού προστίθενται περισσότερα ηλεκτρονικά συστήματα και τεχνολογίες. Τη συγκεκριμένη ανησυχία εκφράζει για λογαριασμό της Scania η κα. Anna Selmerker, υπεύθυνη του τμήματος εργονομίας των οχημάτων της μάρκας. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να προσθέτουμε διακόπτες. Έτσι, ο έλεγχος πολλών λειτουργιών θα πρέπει να ενσωματωθεί σε ένα σύστημα που θα χρησιμοποιεί οθόνες» αναφέρει χαρακτηριστικά. Και συνεχίζει: «Πάντα θα υπάρχει η ανάγκη ορισμένες βασικές λειτουργίες να είναι διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή, και για αυτές θα υπάρχουν πάντα διακόπτες. Ωστόσο για άλλες δευτερεύουσες λειτουργίες νομίζω πως πρέπει να χρησιμοποιήσουμε συστήματα που θα φέρνουν την πληροφορία στον οδηγό, στο σωστό χρόνο και στη συνέχεια θα «απομακρύνονται» από την προσοχή του».

Πράγματι, μια ματιά στις καμπίνες των φορτηγών Scania από τη δεκαετία του 1950 και έπειτα αρκεί για να διαπιστώσει κανείς πόσο γρήγορα αλλάζουν οι ανάγκες και το πώς αυτό οδηγεί στους κατασκευαστές να σχεδιάζουν «επαναστατικές» φόρμες για το ταμπλό από δεκαετία σε δεκαετία.

1950

Όμορφο αλλά καθόλου πρακτικό εσωτερικό καμπίνας. Το ταμπλό αποτελείται κυρίως από ένα ενιαίο μεταλλικό στοιχείο που δείχνει ωραίο αλλά στην πράξη δημιουργεί πρόβλημα με τις αντανακλάσεις σε συνθήκες με έντονο φυσικό φωτισμό. Ταυτόχρονα η θέση του τιμονιού δεν είναι καθόλου άνετη για μακρινά ταξίδια, αλλά –παραδόξως- η θέση του πίνακα οργάνων ήταν κάθετη όπως και των σύγχρονων φορτηγών.

1950 - Scania L75

1960

Η σημαντικότερη αλλαγή στις καμπίνες της δεκαετίας αυτής είναι η οριζόντια τοποθέτηση του πίνακα οργάνων. Ωστόσο οι διακόπτες παραμένουν μικροί σε μέγεθος και συνεπώς δύσχρηστοι ενώ δεν φέρουν σημάνσεις και άρα ο οδηγός θα έπρεπε να απομνημονεύει τη λειτουργία καθενός. Το κάθισμα δεν ήταν αεραναρτούμενο και το τιμόνι δεν ρυθμιζόταν με αποτέλεσμα την περιορισμένη άνεση στις μεγάλες διαδρομές.

1960 - Scania LB110

1970

Είναι η δεκαετία κατά την οποία ξεκινούν να εφαρμόζονται λύσεις για την άνεση και την ασφάλεια του οδηγού. Υιοθετούνται σταδιακά το μαύρο πλαστικό στο ταμπλό καθώς και μαλακά υλικά που προσθέτουν νότες πολυτέλειας αλλά και προστατεύουν κατά την επαφή. Οι διακόπτες μεγαλώνουν και για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται σύμβολα που υποδεικνύουν τη λειτουργία τους. Ταυτόχρονα γίνονται οι πρώτες προσπάθειες σχεδιασμού κεντρικής κονσόλας η οποία προσφέρει λύσεις αποθήκευσης στον οδηγό αλλά και δυσχεραίνει τη μετακίνηση εντός της καμπίνας.

1970 - Scania LB111

1980

Πραγματικά μεγάλες αλλαγές συντελούνται κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας, ειδικά με το λανσάρισμα των φορτηγών σειράς 3 της Scania. Ήταν η πρώτη φορά που σχεδιάστηκαν μεγάλες καμπύλες στο ταμπλό, τοποθετήθηκαν περισσότερα μαλακά πλαστικά, καθίσματα που στηρίζουν σωστά το σώμα αλλά και ρυθμιζόμενο τιμόνι.

1980 - Scania 3-series

1990

Καθιερώνεται ο κάθετος σχεδιασμός στο ταμπλό καθιστώντας ευκολότερη και πιο άνετη την πρόσβαση στους όλο και περισσότερους διακόπτες ελέγχου των επί μέρους λειτουργιών. Η κεντρική κονσόλα δείχνει και αυτή να εδραιώνεται στην καμπίνα αλλά εξακολουθεί να δυσχεραίνει την κίνηση στο χώρο.

1990 - Scania 4-series

Σήμερα

Βρισκόμαστε στην εποχή της κορυφαίας πολυτέλειας και άνεσης. Κάθε εκατοστό του χώρου είναι «ντυμένο» με υλικά πολύ καλής ποιότητας και υψηλής αντοχής τα οποία συνθέτουν ένα εξαιρετικό αισθητικά αποτέλεσμα. Το ταμπλό είναι ξεκάθαρα σχεδιασμένο σε δύο τμήματα, το ένα εκ των οποίων είναι «στραμμένο» στη μεριά του οδηγού. Τα καθίσματα θυμίζουν πολυθρόνες και -όπως και το τιμόνι- προσφέρουν πολλές επιλογές ρύθμισης. Κορυφαία εργονομία διακρίνει τη θέση των διακοπτών στο ταμπλό, εξαιρετικά ευανάγνωστος ο πίνακας οργάνων ενώ πολλές βασικές λειτουργίες ελέγχονται πλέον από διακόπτες που βρίσκονται πάνω στο τιμόνι.

2000 - Scania R-series Topline

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,