Mercedes-Benz Citan: Η Mercedes-Benz σε ρόλο… διαχειριστή είχε ανέκαθεν τα «κλειδιά» κάθε …διαμερίσματος της πολυκατοικίας που ονομάζεται «Ελαφρά Επαγγελματικά Οχήματα».  Μόνο σε κείνο το δυαράκι στο ισόγειο δεν είχε μπει ποτέ της.

Οι καιροί όμως αλλάζουν και τα δυάρια του ισογείου αποκτούν και αυτά μεγάλη αξία, τόση, που ακόμα και οι καλομαθημένοι αριστοκράτες των ρετιρέ καταδέχονται να κατέβουν τις σκάλες (ή, για πιο γρήγορα, να πάρουν το… ascenseur) και να κοιτάξουν τι κρύβεται πίσω από την πόρτα αυτής της ταπεινής γκαρσονιέρας.

Πράγματι, η νησίδα της αγοράς των vanette ήταν τόσα χρόνια για τη Mercedes-Benz ένα ανεξερεύνητο κλειστό «διαμέρισμα» στην… είσοδο της κατηγορίας των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Η γερμανική φίρμα, με τις πάντα ενημερωμένες γενιές των Vito και Sprinter αλλά και με το αγέραστο Vario αποτελούσε ανέκαθεν την ελιτίστικη επιλογή των επαγγελματιών που αναζητούν ένα «εργαλείο» με τη σφραγίδα του κορυφαίου κατασκευαστή, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο ποιότητας, ασφάλειας και τεχνολογίας. Το μεγάλο βάθος της γκάμας εκδόσεων των τριών οχημάτων με επιλογές από τύπου βαν έως σασί με διπλή καμπίνα δίνει τη δυνατότητα στην εταιρία να καλύπτει κάθε αξίωση του πελάτη στο εύρος μεικτού βάρους από τους 2 έως σχεδόν τους 6 τόνους.

ΚΑΤΙ ΕΛΕΙΠΕ

Από την πληθώρα των επιλογών έλειπε ωστόσο το αυτοκίνητο που θα επέτρεπε στη Mercedes-Benz να επεκταθεί προς τα κάτω, να διευρύνει το target group στο οποίο απευθύνεται και φυσικά να «βάλει πόδι» σε μια υποκατηγορία της αγοράς από την οποία μέχρι σήμερα δεν αποκόμιζε κανένα όφελος. Η ιδέα ενός vanette δεν είναι τόσο καινούργια στο μυαλό των ανθρώπων της γερμανικής φίρμας. Τουλάχιστον την τελευταία τριετία προετοίμαζαν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα μπορούσε επιτέλους να κυκλοφορήσει στην αγορά ένα vanette με το αστέρι στη μάσκα. Η απόφαση «κλείδωσε» όταν το 2010 υπεγράφη η συμφωνία συνεργασίας της Mercedes-Benz με την κοινοπραξία Renault-Nissan.

Το Citan λοιπόν είναι το πρώτο προϊόν της Daimler που προέρχεται από αυτή τη συμφωνία η οποία επέτρεψε στις διαδικασίες ανάπτυξης του οχήματος να επιταχυνθούν καθώς ως βάση οι Γερμανοί χρησιμοποίησαν το Renault Kangoo, παρά το ότι τίποτα στο Citan δεν παραπέμπει στο γαλλικό vanette!

Με αυτόν τον τρόπο η Mercedes-Benz τοποθετεί στην αγορά το δικό της vanette, προσδοκώντας να αποσπάσει μερίδιο 4-5% σε ένα τμήμα της αγοράς που εμφανίζει τα τελευταία χρόνια αυξητικές τάσεις στις πωλήσεις, οι οποίες ανέρχονται ετησίως περίπου στις 700.000 μονάδες πανευρωπαϊκά.

ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΓΚΑΜΑΣ

Η γκάμα εκδόσεων του Citan ακολουθεί τη διάρθρωση που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε όλα τα vanette της αγοράς. Οι «καθαρόαιμες» επαγγελματικές εκδόσεις Panel Van είναι διαθέσιμες σε τρία μήκη αμαξώματος (3,940 – 4,320 – 4,710 μ.) που προκύπτουν από δύο διαφορετικά μεταξόνια ενώ οι ονομασίες Compact, Long και Extra Long, όπως και στο Vito, διαχωρίζουν τις σχετικές εκδόσεις. Φυσικά δεν λείπει και μια έκδοση μεικτής χρήσης με χώρο για πέντε επιβάτες αλλά και φορτίο, την οποία η Mercedes-Benz ονομάζει Citan Mixto. Ανάλογα την έκδοση, τρία είναι και τα επίπεδα μεικτού βάρους το οποίο ανέρχεται μέχρι τα 2.200 κιλά, όπως επίσης πολλές και διαφορετικές είναι οι επιλογές στον εξοπλισμό του χώρου φόρτωσης, στις συρόμενες πόρτες και στις πίσω πόρτες.

Σχεδιαστικά το μοντέλο υιοθετεί όπως είναι φυσικό την εικόνα που έχουν πια όλα τα οχήματα της μάρκας, από τα επιβατικά μέχρι το Actros και που χαρακτηρίζεται από το χρωμιωμένο αστέρι στη μεγάλη μάσκα και τη μεγάλη εισαγωγή αέρα σε τραπεζοειδές σχήμα που εκτείνεται κατά μήκος του προφυλακτήρα. Η όλη εμφάνιση δημιουργεί την αίσθηση μιας κόμπακτ κατασκευής με διαστάσεις που εξασφαλίζουν ευελιξία κινήσεων αλλά και με αισθητική που κάνει τα βλέμματα να γυρνούν στο πέρασμά του χάρη στα όμορφα «νεύρα» που διατρέχουν το καπό και τους θόλους των τροχών. Οι σχεδιαστές κατάφεραν να διατηρήσουν το ενδιαφέρον ακόμα και στο πίσω μέρος -όπου οι επιλογές λόγω της κλούβας είναι πάντοτε περιορισμένες- με όμορφα, καθέτως τοποθετημένα φανάρια και δύο ασύμμετρες πόρτες (διατίθεται και μονοκόμματη με άνοιγμα προς τα πάνω). Το εξαιρετικά –για τα δεδομένα της κατηγορίας- αεροδυναμικό σχήμα του Citan συμβάλλει επιπλέον και στην μείωση της κατανάλωσης του  καυσίμου, τη στιγμή που μικρές λεπτομέρειες όπως τα ενισχυμένα πλαστικά στους προφυλακτήρες και στους καθρέπτες μαρτυρούν την προσπάθεια του κατασκευαστή να φτιάξει ένα αυτοκίνητο ανθεκτικό στη σκληρή χρήση.

ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ

Η τυπική εικόνα Mercedes που αποκτά ο παρατηρητής γίνεται ακόμα πιο έντονη στην καμπίνα των επιβατών. Τα υφάσματα και τα διάφορα άλλα υλικά είναι εφάμιλλα της ποιότητας και αισθητικής που συναντάμε –χρόνια τώρα- στο μεγαλύτερο Vito. Τα ελαφρώς σκληρά καθίσματα οδηγού και συνοδηγού παρέχουν καλή πλευρική στήριξη ενώ καλύπτονται από ανθεκτικά στη σκληρή χρήση υφάσματα. Ρυθμίζονται οι κατά μήκος αποστάσεις, η γωνία της πλάτης και στις εκδόσεις Mixto (προαιρετικά) ακόμα και το ύψος των καθισμάτων. Το κάθισμα του συνοδηγού είναι πτυσσόμενο σε περίπτωση που συνδυάζεται με διαχωριστικό πλέγμα το οποίο παρεμβάλλεται μεταξύ της καμπίνας και του χώρου φόρτωσης και έχει τη δυνατότητα αναδίπλωσης προκειμένου να είναι δυνατή η φιλοξενία μεγάλων σε μήκος φορτίων.

Εν τω μεταξύ καλαίσθητος και φιλικός προς τον χρήστη είναι ο σχεδιασμός του ταμπλό. Η επιφάνειά του καλύπτεται από μαλακό πλαστικό καλής ποιότητας ενώ οι χρωματισμοί κινούνται στα παραδοσιακά πλαίσια της μάρκας. Το τριάκτινο τιμόνι είναι ρυθμιζόμενο καθ’ ύψος και πίσω του, ο πίνακας οργάνων περιλαμβάνει σαφείς ενδείξεις σχετικές με την ταχύτητα, τα στροφές του κινητήρα, τη θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού και τη στάθμη του καυσίμου. Κατά τα άλλα υπάρχουν, ανάλογα την έκδοση και το επίπεδο εξοπλισμού διάφορα άλλα διακοσμητικά στοιχεία τόσο για την καμπίνα όσο και για το χώρο φόρτωσης, το πάτωμα του οποίου για παράδειγμα μπορεί να καλυφθεί από μια ελαστική και ανθεκτική επένδυση. Ακόμα και η οροφή του Citan φέρει επένδυση, μέχρι την κολόνα Β στα βαν και μέχρι την κολόνα C στην έκδοση Mixto.

Εντυπωσιακές είναι και οι λύσεις αποθήκευσης που προσφέρει στην καμπίνα του το vanette της Mercedes-Benz. Υπάρχει ένα μεγάλο ντουλαπάκι συνοδηγού, ένας αποθηκευτικός χώρος ανάμεσα στα καθίσματα, ένα μεγάλο πρακτικό ράφι πάνω από τα κεφάλια των επιβατών κατά μήκος του παρμπρίζ καθώς και διάφορες θήκες στις πόρτες. Επιπλέον οι επιβατικές εκδόσεις μπορούν να εξοπλιστούν με ακόμα ένα ράφι στη μέση της οροφής, με τρία κλειστά και ξεχωριστά ντουλάπια που κλειδώνουν.

ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Από άποψη εξοπλισμού, το Citan φέρει από τις βασικές του εκδόσεις όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας και πιο συγκεκριμένα ABS, ASR (Acceleration Skid Control), VDC (Vehicle Dynamic Control), TCS (Traction Control System), Adaptive ESP ενώ υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης έως και έξι αερόσακων. Το γερμανικό vanette είναι διαθέσιμο με χειροκίνητο σύστημα κλιματισμού ή ακόμα και με το ημιαυτόματο σύστημα Tempmatic. Το βάθος των επιλογών σε επίπεδο εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας είναι τέτοιο που πολλές φορές θυμίζει πολυτελές επιβατικό όχημα του κατασκευαστή.

Επιβατικό ωστόσο θυμίζει και ο τρόπος που κινείται το Citan στο δρόμο. Σύγχρονες επιλογές στις αναρτήσεις και στη γραμμή κίνησης του οχήματος συνθέτουν έναν οδηγικό χαρακτήρα που αποπνέει ασφάλεια, φιλικότητα αλλά και «συγχωρεί» τυχόν υπερβολές ή κακές εκτιμήσεις του οδηγού. Υπάρχει ηλεκτρική υποβοήθηση στο τιμόνι, ισχυρά φρένα με δισκόφρενα εμπρός και ταμπούρα πίσω και με το πλήθος των ηλεκτρονικών συστημάτων που αναφέραμε πιο πάνω να είναι έτοιμα να επέμβουν ανά πάσα στιγμή.

ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Τρεις πετρελαιοκινητήρες με υπερτροφοδότη και απόδοση από 75 έως 110 ίππους κινούν τις εκδόσεις του Citan ενώ είναι διαθέσιμος και ένας βενζινοκινητήρας 114 ίππων. Ο τελευταίος συνδυάζεται στάνταρ με το πακέτο BlueEFFICIENCY της Mercedes που περιλαμβάνει σύστημα ECO Start/Stop, σύστημα διαχείρισης των συσσωρευτών και ελαστικά με μικρή αντίσταση κύλισης. Το ίδιο πακέτο είναι διαθέσιμο προαιρετικά και τους κινητήρες πετρελαίου.

Τα παραπάνω μηχανικά σύνολα συνδυάζονται με μηχανικά κιβώτια πέντε και έξι σχέσεων που μεταφέρουν τη δύναμη στους εμπρός τροχούς. Εδώ, μια ένδειξη στο ταμπλό υποδεικνύει κάθε φορά στον οδηγό την καταλληλότερη σχέση μετάδοσης με γνώμονα πάντα την οικονομία καυσίμου. Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η εταιρία, οι προγραμματισμένες εργασίες συντήρησης των κινητήρων πραγματοποιούνται κάθε 40.000 χλμ. ή κάθε δύο χρόνια.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά 

ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ: OM 607 -111 CDI: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.461 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 110/4.000 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 240/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 76,0 x 80,5 Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 16,3 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 157 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 6,6-6,7

OM 607 -109 CDI: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.461 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 90/4.000 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 200/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 76,0 x 80,5 Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 13,3 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 160 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,5

OM 607 -108 CDI: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.461 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 75/4.000 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 180/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 76,0 x 80,5 Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 16,3 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 150 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,6

112 CDI βενζίνης: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.192 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 114/4.500 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 190/2.000 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 73,2 x 72,0 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 157 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 6,6-6,7

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων 5+1 σχέσεων και 6+1 σχέσεων.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Εμπρός: Ανεξάρτητη ανάρτηση, γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, ελατήρια/αμορτισέρ, σταθεροποιητής Πίσω: Άκαμπτος άξονας, υστερούντες βραχίονες, ελικοειδή ελατήρια, σταθεροποιητής.

ΦΡΕΝΑ: Διπλό κύκλωμα, αυτορυθμιζόμενο σερβό υποβοήθησης. Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 258 ή 280 χιλ. Πίσω: Ταμπούρα 9 ιντσών

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ: Μήκος 3,937 (Compact) – 4,321 (Long) – 4,705 (Extra Long) μ. Πλάτος 1,829 μ. Ύψος 1,810 (Compact) – 1,816 (Long) – 1,839 (Extra Long) μ. Μεταξόνιο 2,313 (Compact) – 2,697 (Long) – 3,081 (Extra Long) μ. Πρόβολος εμπρός 0,915 μ. Πρόβολος πίσω 0,709 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 10,13 – 11,23 – 12,43 μ. Μικτό Βάρος από 1.785 έως 2.200 κιλά Απόβαρο 1.295 – 1.405 κιλά Ωφέλιμο φορτίο από 490 έως 810 κιλά Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 1,369 (1,753 – 2,137) x 1,460 x 1,258 μ. Ωφέλιμος όγκος 2,4 – 3,1 – 3,8 κυβ. μέτρα, Καθίσματα 2, Ελαστικά 185/70 R14 (195/65 R15) Ρεζερβουάρ 60 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , ,