MercedesBenz Urban eTruck: Το πρώτο εξ ολοκλήρου ηλεκτρικό φορτηγό διανομών παρουσίασε η MercedesBenz. Έκανε ντεμπούτο ως πρωτότυπο στην φετινή ΙΑΑ και πρόκειται να αποτελέσει την απάντηση στην μελλοντική ζήτηση για φορτηγά αθόρυβα και χωρίς ρύπους.

 

Παρουσιάζοντας το Fuso Canter E-Cell είχαμε τονίσει πως αυτό το φορτηγό θα αποτελέσει μια πλατφόρμα συγκέντρωσης τεχνογνωσίας για τα ηλεκτρικά φορτηγά για ολόκληρο το γκρουπ της Daimler Trucks. Η πρώτη εμπειρία από τη χρήση των ηλεκτρικών Canter καταγράφηκε στην Πορτογαλία το 2015. Σε μια δοκιμή υπό πραγματικές συνθήκες, οκτώ οχημάτων που χρησιμοποιήθηκαν σε διάφορες μεταφορικές δραστηριότητες οι μπαταρίες φόρτιζαν πλήρως σε επτά ώρες από πηγή 230 volt / 32 ampere, χρόνος που έπεφτε σε μόλις μία ώρα σε ταχεία φόρτιση από πηγή 390 volt / 100 ampere. Τα αποτελέσματα αυτής της δοκιμής έδειξαν ότι το ηλεκτρικό Canter αντέχει στην καθημερινή χρήση, με αυτονομία που ξεπερνούσε τα 100 χιλιόμετρα ενώ η εξοικονόμηση σε λειτουργικό κόστος ήταν της τάξεως του 64% σε σχέση με ένα συμβατικό φορτηγό με κινητήρα πετρελαίου. Πιο συγκεκριμένα, το Canter E-Cell στην Πορτογαλία εξοικονομούσε 1000 ευρώ ανά 10.000 χιλιόμετρα.

Καθώς τέσσερα 6τονα Fuso Canter E-Cell δοκιμάζονται ήδη τους τελευταίους έξι μήνες σε ένα εργασιακό περιβάλλον σκληρής καθημερινότητας από την εταιρία Hermes στην Στουτγάρδη, η Daimler είχε την ευκαιρία να συγκεντρώσει εκ νέου πολύτιμες πληροφορίες που θα της επιτρέψουν να προχωρήσει περισσότερο στην έρευνά της.

ΜΕΓΑΛΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ

Αυτή τη στιγμή η Mercedes-Benz έχει να επιδείξει τους πολύ αποδοτικούς και φιλικούς προς το περιβάλλον κινητήρες πετρελαίου Euro 6 ενώ έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν από τις οδικές μεταφορές στο άμεσο μέλλον, όπως για παράδειγμα η αυτόνομη οδήγηση. Το επόμενο «στοίχημα» φαίνεται πως είναι η εξεύρεση λύσεων αποσυμφόρησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχουν οι μεταφορές κυρίως μέσα στις πόλεις.

Το πρωτότυπο «Urban eTruck» με μεικτό βάρος 26 τόνων αποτελεί λοιπόν το αποτέλεσμα των προσπαθειών του κατασκευαστή να καλύψει μελλοντικές τάσεις της αγοράς που θέλει οχήματα που θα συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του επιπέδου θορύβων, ενώ θα είναι συμβατά με τις ζώνες ελεγχόμενης πρόσβασης που δημιουργούνται όλο και περισσότερο στις μεγαλουπόλεις. Χαρακτηριστικό είναι για παράδειγμα το γεγονός ότι, διάφορες μεγαλουπόλεις όπως το Λονδίνο και το Παρίσι, ήδη εξετάζουν το ενδεχόμενο πλήρους απαγόρευσης της κίνησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στο κέντρο τους, στο άμεσο προσεχές μέλλον.

Η σημαντικότερη ίσως εξέλιξη στη σχετική τεχνολογία σχετίζεται με την αποδοτικότητα των μπαταριών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πιο συγκεκριμένα, στο διάστημα από το 1997 έως το 2025, υπολογίζεται πως το κόστος των εν λόγων μπαταριών θα έχει μειωθεί κατά 2,5 φορές, από τα 500 euro/kWh στα 200 euro/kWh. Την ίδια στιγμή, η απόδοσή τους θα έχει βελτιωθεί σημαντικά από τα 80 Wh/kg στα 200 Wh/kg.

Η μαζική παραγωγή τέτοιου είδους –αμιγώς ηλεκτροκίνητων- φορτηγών με μεγάλο μεικτό βάρος, είναι δυνατή, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των υπευθύνων της Mercedes-Benz, στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.

ΜΕΛΕΤΗΜΕΝΟ

Το eTruck αντιπροσωπεύει την εξέλιξη της τεχνολογίας στα ηλεκτρικά βαρέα φορτηγά διανομών. Βασίζεται σε ένα τριαξονικό «heavy-duty» φορτηγό διανομών (κατά πάσα πιθανότητα το Antos),  σε μια μοναδική ιδέα που θέλει την τοποθέτηση ηλεκτροκινητήρων (2 x 125 kW) κοντά στις πλήμνες των τροχών του πίσω άξονα και με την παροχή ρεύματος να προέρχεται από μια συστάδα μπαταριών. Το εν λόγω σύστημα έχει εξελιχθεί αρχικά για την περίπτωση του αστικού λεωφορείου Mercedes-Benz Citaro Hybrid και επιτρέπει στο πρωτότυπο φορτηγό αφενός να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τα συμβατικά φορτηγά από άποψη ωφέλιμου φορτίου και επιδόσεων και αφετέρου να παρουσιάζει αξεπέραστες δυνατότητες στην περιβαλλοντική συμβατότητα, στις μηδενικές εκπομπές ρύπων και στην αθόρυβη λειτουργία.

Το τριαξονικό πλαίσιο του Urban eTruck είναι φτιαγμένο για εξαιρετικά αποδοτικές και «καθαρές» διανομές μικρών διαδρομών. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που φιλοξενούνται στο εσωτερικό του πλαισίου παρέχουν μια αυτονομία μέχρι 200 χιλιόμετρα, απόσταση απόλυτα ικανοποιητική για το μεταφορικό έργο διανομών εντός της πόλης. Καθώς η αυτονομία και η απόδοση των μπαταριών αποτελούν χαρακτηριστικά που έχουν φτάσει σε ικανοποιητικό επίπεδο, ο κατασκευαστής στόχευσε κυρίως στην διατήρηση της ισορροπίας των βαρών του φορτηγού. Ο πίσω άξονας με τους ηλεκτροκινητήρες ζυγίζει περίπου 1000 κιλά ενώ άλλα 900 κιλά προστίθενται από άλλα απαραίτητα ηλεκτρικά εξαρτήματα. Το μεγαλύτερο επιπλέον βάρος προκύπτει από τις μπαταρίες, που -συμπεριλαμβανομένων των στηριγμάτων τους- ζυγίζουν 2.500 κιλά. Ως αντιστάθμισμα, στο eTruck απουσιάζουν ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, η μετάδοση, ο άξονας μετάδοσης, το διαφορικό και οι δεξαμενές καυσίμων, το βάρος των οποίων από κοινού ανέρχεται στα 2.700 κιλά. Αυτό σημαίνει ότι το ηλεκτρικό φορτηγό της Mercedes-Benz έχει ένα επιπλέον βάρος μόλις 1.700 κιλών. Μάλιστα, η αύξηση του επιτρεπόμενου μεικτού βάρους κατά έναν τόνο που προτείνει η ΕΕ για τα φορτηγά με ηλεκτροκινητήρα φέρνει τη διαφορά του eTruck από ένα 25ατονο συμβατικό 3αξονικό φορτηγό να είναι λιγότερο από 700 κιλά.

ΕΞΥΠΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

Η κατασκευή του πίσω κινητήριου άξονα βασίζεται στον ZF AVE 130 που έχει αποδείξει την αξία του στα υβριδικά οχήματα χαμηλού δαπέδου της Mercedes-Benz. Έχει φυσικά τροποποιηθεί όσον αφορά τον τρόπο στερέωσης στο πλαίσιο του φορτηγού, το ύψος από το έδαφος που αυξήθηκε κατά 200 χιλιοστά ενώ στην συγκεκριμένη εφαρμογή προτιμήθηκαν σούπερ μονά ελαστικά διαστάσεων 495/45 R 22,5 που είναι πιο ελαφριά και συμβάλουν στην αύξηση του ωφέλιμου φορτίου. Ο άξονας πίσω από τον κινητήριο είναι κατευθυντήριος και φέρει μονά ελαστικά 315/70 R 22,5.

Το βασικότερο πλεονέκτημα των ηλεκτροκινητήρων είναι ότι αποδίδουν την πλήρη ροπή από πολύ χαμηλές στροφές ενώ πρέπει να τονίσουμε πως τα επί μέρους βοηθητικά συστήματα του φορτηγού (συμπιεστής αέρα πέδησης, αντλία υδραυλικού τιμονιού, συμπιεστής κλιματισμού) είναι ηλεκτρικά.

ΤΟ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟ CANTER E-CELL

Η Fuso, με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας στην ανάπτυξη μπαταριών και ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης, αποτελεί τον μεγαλύτερο κατασκευαστή ελαφρών ηλεκτρικών φορτηγών στον κόσμο. Περισσότερα από 3.000 υβριδικά Canter βρίσκονται ήδη σε λειτουργία σε όλο τον κόσμο.

Εξωτερικά, η μόνη διαφορά του Fuso Canter E-Cell με τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις είναι οι συστάδες μπαταριών που τοποθετούνται σε κάθε πλευρά του πλαισίου και που συνολικά ζυγίζουν 600 κιλά. Ένα ηλεκτρικό σύστημα κίνησης παίρνει τη θέση του πετρελαιοκινητήρα, με τον ηλεκτρικό πια κινητήρα να αποδίδει 150 ίππους μεταδίδοντας τη δύναμη στον πίσω άξονα μέσω ενός «κιβωτίου» μιας σχέσης. Η μέγιστη ροπή ανέρχεται στα 650 Νm η οποία κάνει την εμφάνισή της ολόκληρη από την εκκίνηση. Όπως συμβαίνει με όλα τα οχήματα της συγκεκριμένης κατηγορίας τονάζ, η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 90 χλμ./ώρα.

ΑΠΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Το Canter E-Cell εκκινεί γυρίζοντας το «κλειδί ανάφλεξης». Όπως συμβαίνει με τα αυτόματα κιβώτια, ο οδηγός δεν έχει παρά να επιλέξει ανάμεσα στις θέσεις D, N, P και R. Όταν ο οδηγός σταματά να πατά το πεντάλ του γκαζιού, τα ηλεκτρονικά του φορτηγού μεταβαίνουν στη λειτουργία ανάκτησης μέρους της ενέργειας που καταναλώνεται κατά την πέδηση.

Ο κατασκευαστής λύνει το πρόβλημα της επικινδυνότητας που δημιουργεί για τους πεζούς η αθόρυβη λειτουργία με ένα σύστημα ηχητικής προειδοποίησης VSP το οποίο ενεργοποιείται με το πάτημα ενός διακόπτη. Ο θόρυβος που παράγεται είναι αρκετός για τους πεζούς αλλά όχι ενοχλητικός για χρήση σε ζώνες προστασίας από το θόρυβο τη νύχτα ή σε πολύ πρωινές  ώρες.

Το πλαίσιο έχει πάρει έγκριση για ένα συνολικό βάρος έξι τόνων, με το ωφέλιμο φορτίο να κυμαίνεται λίγο πάνω από τους δύο τόνους, που είναι περισσότερο από επαρκές για τις περισσότερες εργασίες στον αστικό ιστό.

Η Daimler έχει επενδύσει περίπου 27 εκατ. ευρώ στις εγκαταστάσεις παραγωγής του Canter E-Cell στην περιοχή Tramagal, βορειοανατολικά της Λισαβόνας. Εκεί, περισσότεροι από 300 εργαζόμενοι παράγουν τα Fuso Canter για περίπου 30 ευρωπαϊκές χώρες καθώς και για το Ισραήλ, το Μαρόκο και την Τουρκία.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,