Mercedes-Benz «Efficiency Run 2015″: Στη Mercedes-Benz έχουν πάψει να ψάχνουν το «άγιο δισκοπότηρο» για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων. Πιστεύουν -και το αποδεικνύουν στην πράξη- στην εφαρμογή πολλών επί μέρους ρεαλιστικών λύσεων που οδηγούν συνολικά στο ποθητό αποτέλεσμα και μάλιστα με τεχνολογίες του σήμερα.

 

Με το κόστος καυσίμων να αποτελεί σχεδόν το ένα τρίτο του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) ενός φορτηγού, οι πελάτες ζητούν συνεχώς λύσεις για τον περιορισμό της κατανάλωσης. Η πρόοδος που έχει σημειωθεί στον τομέα των καυσίμων είναι μεγάλη καθώς η κατανάλωση ανά τονο-χιλιόμετρο έχει μειωθεί κατά 60% από το 1965 μέχρι σήμερα. Το ίδιο μεγάλη είναι ωστόσο και η «πρόκληση» των στόχων που θέτει η ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 30% έως το 2030 (σε σχέση με το 2005).

Με μια περιοδικότητα σχεδόν τριετίας η Mercedes-Benz φροντίζει να υπενθυμίζει στο κοινό της, μέσω πραγματικών δοκιμών, το πόσο αποδοτικά σε καύσιμο είναι τα φορτηγά της και πιο συγκεκριμένα αυτό που την εκπροσωπεί στις διεθνείς μεταφορές, δηλαδή το Actros. Ήταν το 2008, όταν μια δοκιμή σε «κλινικές» συνθήκες πίστας, στο Nardo της Ιταλίας έβαλε το Actros 1844 στο «Guinness World Records», ως το οικονομικότερο σε κατανάλωση καυσίμου φορτηγό παραγωγής στον κόσμο. Το καλοκαίρι του 2011, εκείνο το κόκκινο Actros 1844 του Nardo, «τα έβαλε» με δύο εκπροσώπους της νέας γενιάς Actros, ένα 1845 Euro 5 και ένα 1845 Euro 6, στο πλαίσιο μιας δοκιμασίας που η Mercedes ονόμασε «Actros Record Run». Τότε, το νέο Actros κάτω από πραγματικές συνθήκες μεταφορικού έργου κατέγραψε μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 7,6% και 4,5% στις εκδόσεις Euro 5 και Euro 6 αντίστοιχα, σε σχέση με την παλιά γενιά του φορτηγού.

Η ΝΕΑ ΠΡΟΚΛΗΣΗ

Συνεχίζοντας αυτή την «παράδοση» και φέτος, οι Γερμανοί παρουσίασαν σε μια ειδική εκδήλωση τα αποτελέσματα μιας δοκιμής με την ονομασία «Efficiency Run 2015″, βάσει των οποίων είναι δυνατή η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου -και κατά συνέπεια των εκπομπών CO2– κατά διψήφιο ποσοστό. Η σειρά δοκιμών διεξήχθη από τη Mercedes-Benz σε συνεργασία με τις κορυφαίες γερμανικές εταιρίες logistics DB Schenker Logistics, Grosse-Vehne και Elflein προκειμένου να περιλαμβάνει γνήσιες εμπορευματικές μεταφορές, με τα φορτηγά να κινούνται σε πραγματικά δρομολόγια, υπό ρεαλιστικές συνθήκες.

Σημαντικό είναι ότι στη συγκεκριμένη δοκιμασία χρησιμοποιήθηκαν τεχνολογίες που είναι ήδη διαθέσιμες στην αγορά ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος που οι Γερμανοί προσεγγίζουν το θέμα της κατανάλωσης καυσίμου, αντιμετωπίζοντας ολιστικά το φορτηγό, χωρίς να επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους αποκλειστικά στη γραμμή κίνησης. Ο Δρ. Wolfgang Bernhard, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler AG δήλωσε σχετικά: «Αν θέλουμε να μειώσουμε περαιτέρω τόσο την κατανάλωση καυσίμου όσο και τις εκπομπές ρύπων CO2 θα πρέπει να δούμε πέρα από τον κινητήρα. Να διευρύνουμε την προσοχή μας στα ελαστικά, στο ημιρυμουλκούμενο και σε άλλα βασικά εξαρτήματα».

Η «ολοκληρωμένη προσέγγιση» στην οποία αναφέρονται οι άνθρωποι της Mercedes-Benz περιλαμβάνει την προσπάθεια των κατασκευαστών οχημάτων (ελκυστήρες με κορυφαία χαρακτηριστικά σχεδίασης και τεχνολογίας), κατασκευαστών υπερκατασκευών (χαμηλό απόβαρο, διαστάσεις, αντίσταση αέρα), κατασκευαστών ελαστικών (αντοχή, πίεση, ειδικά ελαστικά), εταιριών logistics (εκπαίδευση οδηγών, σωστή φόρτωση) ακόμα και των πολιτικών (νομοθεσίες, υποδομές κ.α.).

Η δοκιμασία «Efficiency Run 2015″ προσπάθησε να αποδείξει ότι η ολοκληρωμένη προσέγγιση μπορεί να φέρει εντυπωσιακά αποτελέσματα άμεσα και στην πράξη.

ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

Η Mercedes-Benz και οι τρεις εταιρίες logistics επικεντρώθηκαν στην βελτιστοποίηση των χαρακτηριστικών σε συνήθεις -για μεταφορικές εταιρίες- τύπους φορτηγών, με τυπικούς τράκτορες (L-cab, StreamSpace) και κινητήρες (OM 471, 450 ίπποι). Έτσι, ένα Actros 1842 και ένα Actros 1845 με μεταξόνιο 3.700 χιλ. εφοδιάστηκαν με εξοπλισμό που είναι διαθέσιμος σήμερα στην αγορά όπως το Predictive Cruise Control (PPC) ενώ συνδυάστηκαν με ελαφριού τύπου ημιρυμουλκούμενα Krone Eco. Σε αυτά, γίνεται εκτεταμένη χρήση αλουμινίου αντί χάλυβα ενώ για τη βελτίωση της αεροδυναμικής αντίστασης υπάρχουν πλαινά πάνελς, αναδιπλούμενο πίσω σπόιλερ «Wabco OptiFlow» και στρογγυλεμένη προστατευτική ποδιά. Επιπλέον χρησιμοποιήθηκαν ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης (Goodyear Fuelmax).

Το τρίτο από τα φορτηγά αυτής της δοκιμασίας ήταν ένα διαξονικό Actros 1845 σασί με κουρτίνα, σε συνδυασμό με ένα 4αξονικό ημιρυμουλκούμενο. Αντίστοιχα οχήματα χρησιμοποιεί για το μεταφορικό της έργο η Elflein με έδρα στο Bamberg και έναν από τους μεγαλύτερους σχετικούς στόλους οχημάτων στη Γερμανία.

Τα τρία φορτηγά της δοκιμασίας «Efficiency Run 2015″ συγκρίθηκαν με αντίστοιχους συνδυασμούς οχημάτων των εταιριών logistics, για χρονικό διάστημα μιας εβδομάδας. Σημαντικό είναι να αναφέρουμε πως στους οδηγούς είχαν δοθεί οδηγίες προκειμένου να υιοθετηθούν ένα κοινό στυλ οδήγησης και κοινές συνήθειες (χρήση κλιματισμού κ.α.) ενώ ανά δρομολόγιο οι οδηγοί εναλλάσσονταν στα φορτηγά έτσι ώστε τελικά ο παράγοντας «οδηγός» να μην επηρεάζει ιδιαίτερα το τελικό αποτέλεσμα. Το

απολύτως επαγγελματικό στυλ οδήγησης πιστοποιήθηκε και μέσω του συστήματος FleetBoard της Mercedes-Benz, σύμφωνα με το οποίο όλοι οι οδηγοί βαθμολογήθηκαν σχεδόν με άριστα. Επιπλέον, όλα τα φορτηγά εφοδιάστηκαν με ίδιας ποιότητας καύσιμο, ίδιας θερμοκρασίας, με τους τεχνικούς της DEKRA να μελετούν και να αξιολογούν μέχρι και τα δρομολόγια, τις στάσεις, την κυκλοφοριακή συμφόρηση κ.α.

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Οι δοκιμές έγιναν υπό την εποπτεία του ανεξάρτητου οργανισμού δοκιμών DEKRA, ο οποίος καθόρισε τους όρους, εκτέλεσε τις μετρήσεις και αξιολόγησε τα αποτελέσματα. Και μιας και αναφερόμαστε σε αποτελέσματα ας περάσουμε στο βασικό επίτευγμα αυτής της δοκιμασίας. Τα δύο Mercedes-Benz Actros με συνδυασμό ημιρυμουλκούμενου που ετοιμάστηκαν ειδικά για τη δοκιμασία αυτή, κατανάλωσαν περίπου 12 έως 14% λιγότερο καύσιμο σε σχέση με αντίστοιχα φορτηγά των μεταφορικών εταιριών. Εξίσου σαφής ήταν η υπεροχή του συνδυασμού οχημάτων τύπου «Long» που παρουσίασε μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 17% σε σχέση με τα «συμβατικά» ημιρυμουλκούμενα που χρησιμοποιήθηκαν για να μεταφερθεί το ίδιο φορτίο.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Mercedes-Benz, τα αποτελέσματα υπερέβησαν κατά πολύ τις προσδοκίες της ομάδας δοκιμών.

Ο Rolf Deisinger, επικεφαλής δοκιμών κινητήρων της Mercedes-Benz, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τη διεξαγωγή του «Efficiency Run 2015″ δήλωσε σχετικά: «Η μείωση στην κατανάλωση καυσίμου οφείλεται σχεδόν κατά 50/50 στο Actros και στο ημιρυμουλκούμενο. Αυτό επιβεβαιώνει την πεποίθησή μας ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη το σύνολο του συστήματος. Η ολοκληρωμένη προσέγγιση είναι η σωστή και ψάχνουμε πάντα για νέες αποδοτικές λύσεις.»

ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Η χρήση συνδυασμού οχημάτων μεγάλου μήκους αποτελεί αντικείμενο έντονης συζήτησης τα τελευταία χρόνια στη Γερμανία. Έχει διαπιστωθεί χωρίς αμφιβολία πως αυτού του τύπου τα οχήματα δεν είναι κατάλληλα για χρήση σε κάθε περίπτωση, ωστόσο μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO2, με κύρια χρήση τους τη μεταφορά ογκωδών εμπορευμάτων σχετικά χαμηλού βάρους.

Η μελέτη της DEKRA, στο πλαίσιο του «Efficiency Run 2015″ αποκάλυψε την αναμενόμενα υψηλότερη κατά 23,8% κατανάλωση καυσίμου του μακριού συρμού σε σχέση με ένα «συμβατικό» φορτηγό της Elflein. Στη συνέχεια οι μηχανικοί υπολόγισαν τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης και της μεγαλύτερης ικανότητας μεταφοράς βάσει του όγκου. Έτσι επιβεβαιώθηκε ότι η μεταφορική ικανότητα δύο μακριών συρμών είναι ίδια με αυτή τριών τυπικών φορτηγών και έως εκ τούτου προκύπτει μια μείωση κατά 17% στις εκπομπές CO2 που οφείλεται στη μείωση του αριθμού των διαδρομών.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , , , , ,