Mercedes-Benz HAD: Τα οφέλη της τετρακίνησης χωρίς τους περιορισμούς της προσφέρει τώρα η Mercedes-Benz στους αγοραστές του Arocs λανσάροντας το νέο σύστημα HAD.

 

Η πολυκίνηση στα εργοταξιακά φορτηγά δεν είναι πάντοτε απαραίτητη, όπως επίσης όσοι την έχουν ανάγκη και την χρησιμοποιούν δεν την χρειάζονται συνεχώς. Σε αυτούς ακριβώς στοχεύει τώρα η Mercedes-Benz μέσω του νέου συστήματος HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) με το οποίο εφοδιάζει κάποιες εκδόσεις του Arocs. Του νέου εργοταξιακού φορτηγού της εταιρίας, που μπορούσε κανείς μέχρι σήμερα να το αποκτήσει με ή χωρίς 4κίνηση ανάλογα το ανάγλυφο του δρόμου που πραγματοποιούσε το μεταφορικό έργο.

Ο όρος HAD περιγράφει ένα ιδιαίτερα ευφυές, υδραυλικό, βοηθητικό σύστημα κίνησης των εμπρόσθιων τροχών που επιτρέπει στο Arocs να «τα βγάζει πέρα» όταν περιστασιακά τύχει να κινηθεί σε δύσκολα εδάφη. Με λίγα λόγια, με το HAD η Mercedes-Benz έρχεται να προσφέρει όλα τα πλεονεκτήματα της 4κίνησης χωρίς να προσθέτει βάρος στο φορτηγό, με ευκολία λειτουργίας και χωρίς ανάγκες συντήρησης. Αν σας θυμίζει κάτι, ναι, δεν κάνετε λάθος. Είναι ένα σύστημα παρόμοιο με το HydroDrive που έχει λανσάρει εδώ και δέκα χρόνια η MAN και με το οποίο εφοδιάζει αντίστοιχα φορτηγά της.

«ΕΛΑΦΡΙΑ» 4ΚΙΝΗΣΗ

Το φάσμα των εφαρμογών όπου φορτηγά απαιτούν υψηλό επίπεδο πρόσφυσης είναι ευρύ. Από κλασικά εργοταξιακά φορτηγά που μεταφέρουν χύδην υλικά, μέχρι μεταφορά ξυλείας σε «προκλητικές» διαδρομές μέσα στο δάσος και γεωργικές μεταφορές, η χρήση τετρακίνησης είναι αναγκαία, παρά το ότι αυτά τα φορτηγά διανύουν τα περισσότερα χιλιόμετρα της ζωής τους στην άσφαλτο. Επιπλέον, υπάρχουν και οι περιπτώσεις φορτηγών που ναι μεν κινούνται στην άσφαλτο, αλλά σε περιοχές με βαριές χιονοπτώσεις τον χειμώνα και κακό οδικό δίκτυο που περιορίζουν την πρόσφυση.

Το πρόσθετο αυτό σύστημα μετάδοσης της κίνησης χρησιμοποιεί πολύ διαφορετική τεχνολογία από ένα κλασικό «all-wheel-drive» σύστημα ενώ τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που εξασφαλίζει είναι το λιγότερο πρόσθετο βάρος (ζυγίζει μόλις 400 κιλά), οφέλη από άποψη κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών ρύπων καθώς και μεγάλη ευελιξία στη διαμόρφωση του φορτηγού. Το υδραυλικά υποβοηθούμενο κινητήριο σύστημα της Mercedes-Benz έχει αναπτυχθεί με εξαρτήματα ενός κορυφαίου κατασκευαστή υδραυλικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης, της Poclain.

Η λειτουργία του HAD είναι αρκετά απλή για τον οδηγό, ο οποίος αρκεί να πατήσει ένα διακόπτη προκειμένου να ενεργοποιήσει το σύστημα. Αυτό μπορεί να γίνει ακόμα και εν κινήσει, πριν το φορτηγό εισέλθει στο δύσκολο τερέν του εργοταξίου ή άλλο χαμηλής πρόσφυσης. Μάλιστα η λειτουργία του HAD είναι ανεξάρτητη από το κλείδωμα ή όχι του πίσω διαφορικού.

Το HAD είναι διαθέσιμο με ένα πλήθος εκδόσεων του Arocs, με διαμορφώσεις αξόνων 4×2, 6×2 και 6×4 και με αερανάρτηση στον πίσω άξονα. Επίσης μπορεί κανείς να παραγγείλει το Arocs με το HAD στον εξοπλισμό του με οποιοδήποτε τύπο καμπίνας, με τον «μικρό» κινητήρα 10,7 λίτρων ή τον μεγάλο 12,8 λίτρων απόδοσης από 326 έως 510 ίππους και φυσικά με το PowerShift 3 12 και 16  σχέσεων.

Εν τω μεταξύ το νέο σύστημα θα είναι διαθέσιμο και για ορισμένες εκδόσεις των Actros και Antos, παρά το ότι σε αυτά τα φορτηγά η ζήτηση για τετρακίνηση δεν είναι μεγάλη.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Το HAD αποτελείται από μια αντλία υψηλής πίεσης και έναν εμπρόσθιο άξονα που ενσωματώνει κινητήρες στις πλήμνες των τροχών. Τα υδραυλικά στοιχεία συνδέονται μεταξύ τους με ένα σύστημα υδραυλικών γραμμών με διαφορετικές πιέσεις. Η αντλία είναι η «καρδιά» του συστήματος, βρίσκεται κεντρικά τοποθετημένη στον κινητήρα, έχει απόδοση μέχρι 112 kW και παρέχει ένα ρυθμό ροής έως 350 λίτρα ανά λεπτό, σε μέγιστη πίεση 450 bar.

Παρά το ότι ο εμπρόσθιος κατευθυντήριος άξονας είναι κλασικός, με δισκόφρενα, είναι εύκολο να αναγνωρίσει κανείς τα τροποποιημένα άκρα των τροχών σε σύγκριση με ένα «συμβατικό» φορτηγό προκειμένου να ενσωματωθούν οι κινητήρες. Κινητήρες, που μέσω δέκα κυλίνδρων και πιστονιών τοποθετημένα σε κύκλο, μετατρέπουν την υδραυλική πίεση σε μηχανικό έργο που κινεί τους τροχούς. Κάθε κινητήρας διαθέτει χωρητικότητα 934 κ. εκ., ισχύ 40kW και μέγιστη ροπή 6.250 Nm ανά τροχό.

Το υδραυλικό σύστημα αποτελείται από τρία κυκλώματα. Το κύκλωμα υψηλής πίεσης τροφοδοτεί με έως 450 bar τη λειτουργία για την κίνηση των πλημνών των τροχών. Το σύστημα χαμηλής πίεσης έως 30 bar χρησιμεύει για τον έλεγχο του συστήματος, κρατώντας τα έμβολα των κινητήρων ακίνητα όταν το HAD είναι εκτός λειτουργίας. Το τρίτο κύκλωμα δεν είναι υπό πίεση και επιστρέφει το περίσσιο υδραυλικό υγρό στη δεξαμενή. Συνολικά 32 λίτρα λάδι κυκλοφορεί μέσω του υδραυλικού αυτού συστήματος, με εύρος θερμοκρασιών λειτουργίας από τους -40ο έως τους +90ο βαθμούς Κελσίου. Όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι πολύ χαμηλή, το σύστημα HAD -κατά την ενεργοποίησή του- θερμαίνει αυτόματα το λάδι στην ελάχιστη απαιτούμενη θερμοκρασία λειτουργίας των 15ο βαθμών Κελσίου ενώ παράλληλα μια μονάδα ψύξης εμποδίζει την ανάπτυξη υπερβολικών θερμοκρασιών.

Η μονάδα ελέγχου που ανέπτυξε η Mercedes-Benz αποτελεί και τον «εγκέφαλο» του συστήματος HAD, ελέγχοντας κάθε κομμάτι του και με βασικότερο πλεονέκτημα την παραγωγή της απαιτούμενης για την έλξη ροπής ανά περίσταση. Η λειτουργία της μονάδας ελέγχου βασίζεται στους αισθητήρες του φορτηγού προκειμένου να «γνωρίζει» πόσο φορτωμένο είναι το όχημα, πόσο ολισθηρή η επιφάνεια κίνησης και ποια η γωνία κλίσης του οχήματος.

Arocs HAD - Offroad

Arocs HAD – Offroad

ΜΕΓΑΛΑ ΟΦΕΛΗ

Στην πράξη, με το σύστημα HAD το σπινάρισμα των τροχών αποτελεί παρελθόν, ενώ η εκκίνηση σε ανώμαλο έδαφος ή στην ανηφόρα γίνεται πιο εύκολη από ποτέ. Η βύθιση του πίσω άξονα σε χαλίκι κατά την κίνηση του φορτηγού μέσα στο εργοτάξιο -κάτι που κανονικά θα «πονοκεφάλιαζε» τον οδηγό- τώρα με το HAD και τη βοήθεια από τη ροπή στους εμπρός τροχούς δεν είναι πια πρόβλημα.

Η βοήθεια του συστήματος είναι διαθέσιμη σε ταχύτητες κίνησης μέχρι τα 25 χλμ./ώρα και φυσικά κατά την κίνηση προς τα πίσω. Σε ταχύτητα πάνω από τα 60 χλμ./ώρα το HAD απενεργοποιείται εντελώς και οριστικά για προστασία των μηχανικών του μερών και μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Η μονάδα απενεργοποιείται επίσης αυτόματα όταν ο  κινητήρας σβήσει, προκειμένου κατά την επόμενη εκκίνηση το HAD να μην είναι άσκοπα ενεργό. Ένα ακόμα πλεονέκτημα που απολαμβάνει ο χρήστης είναι η συνέχιση της ελκτικής δύναμης, χωρίς διακοπές, ακόμα και κατά τις αλλαγές των ταχυτήτων. Και επίσης το HAD δεν περιορίζει τη γωνία του τιμονιού ενώ ο χρήστης μπορεί να εφαρμόσει στους τροχούς και αντιολισθητικές αλυσίδες.

Σχετικές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων ενημερώνουν τον οδηγό για την τρέχουσα κατάσταση κίνησης στους εμπρόσθιους τροχούς του φορτηγού. Σε περίπτωση που σε ακραίες καταστάσεις προκληθεί κάποια βλάβη, το σύστημα φροντίζει ουσιαστικά για την αυτοπροστασία του, κόβοντας άμεσα τη λειτουργία του κυκλώματος υψηλής πίεσης και εμποδίζοντας την απώλεια του λαδιού. Φυσικά μια σχετική ένδειξη στο ταμπλό ενημερώνει τον οδηγό για την βλάβη.

Δοκιμές με ένα εργοταξιακό Arocs 1843 LS που φέρει το σύστημα HAD έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση καυσίμου είναι μόλις 1,5% υψηλότερη σε σχέση με ένα πανομοιότυπο φορτηγό χωρίς το σύστημα.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,