100 Χρόνια MAN: Ο Όμιλος MAN έχει ήδη μια ιστορία που ξεπερνάει τα 250 χρόνια. Φέτος η  εταιρία γιορτάζει μια σημαντική επέτειο: τα 100 χρόνια από την κατασκευή των πρώτων επαγγελματικών οχημάτων ΜΑΝ.

 

Φέτος, η MAN γιορτάζει την 100ή επέτειο της κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων. Ωστόσο, η ιστορία του σημερινού Ομίλου MAN ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, πριν από περισσότερα από 250 χρόνια, με τρία ιστορικής σημασίας γεγονότα: Το 1758, η ίδρυση των χυτηρίων St. Antony στο Oberhausen, το 1840, η ίδρυση του Sandersche Maschinenfabrik, και το 1841, η ίδρυση της Eisengießerei und Maschinenfabrik Klett & Comp στη Νυρεμβέργη. Το 1878, το χυτήριο St. Antony συγχωνεύθηκε με δύο άλλα χυτήρια στην περιοχή του Ruhr και ίδρυσαν το «Gutehoffnungshutte» (GHH). Παράλληλα, το 1898, οι δύο εταιρίες της Νότιας Γερμανίας συγχωνεύθηκαν στη Maschinenfabrik Augsburg – Nurnberg AG. Αυτή η συγχώνευση έδωσε και το διακριτικό τίτλο «MAN».

 Στις 21 Ιουνίου 1915 μια νέα εταιρία καταχωρήθηκε στο εμπορικό μητρώο της πόλης της Νυρεμβέργης: η «Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer». Η εταιρία ιδρύθηκε ως κοινή επιχείρηση μεταξύ της Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg AG και της Saurer, μιας ελβετικής εταιρίας κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων. Το πρώτο φορτηγό κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο του Lindau της Λίμνης Constance, και ήταν ένα 3τονο MAN-Saurer. Ακολούθησαν τα πρώτα λεωφορεία, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν ως υπεραστικά λεωφορεία από τα Αυτοκρατορικά Ταχυδρομεία και μετέφεραν επιβάτες, επιστολές και δέματα. Ακολούθησε μια μεγάλη σειρά επιτυχημένων προϊόντων, οι οποίες διαμόρφωσαν την ιστορία της εταιρείας και, συγχρόνως, κατέστησαν την MAN, σημαντικό παράγοντα στην εξέλιξη και την παραγωγή φορτηγών και λεωφορείων τα τελευταία 100 χρόνια.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ

Το 1916, η παραγωγή μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις της ΜΑΝ στη Νυρεμβέργη. Η εταιρία, μετά την αποχώρηση της Saurer το 1918, συνέχισε τις εργασίες της με την επωνυμία «M.A.N Lastwagenwerke». Το 1924, η MAN παρουσίασε το πρώτο φορτηγό με πετρελαιοκινητήρα άμεσου ψεκασμού – πράγμα που αποτέλεσε τη βάση για την επικράτηση των πετρελαιοκινητήρων στην κατασκευή φορτηγών. Ο κινητήρας αυτός προσέφερε εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους μέχρι 75%, σε σύγκριση με τους γνωστούς μέχρι τότε χρησιμοποιούμενους κινητήρες βενζίνης. Είναι προφανές, ότι η οικονομία και η απόδοση αποτελούσαν, ήδη από εκείνη την εποχή,  σημαντικούς αναπτυξιακούς στόχους της ΜΑΝ, όπως παραμένουν έως και σήμερα. Τον ίδιο χρόνο, η MAN κατασκεύασε το πρώτο λεωφορείο με χαμηλό πλαίσιο, ειδικής σχεδίασης, για μεταφορά επιβατών.

1932 140 hp MAN S1H6Το 1928 η MAN παρουσίασε το πρώτο της τριαξονικό φορτηγό, πρόδρομο όλων των μετέπειτα βαρέων φορτηγών της εταιρίας. Το 1932, το φορτηγό ΜΑΝ S1H6 εξοπλίστηκε με τον πετρελαιοκινητήρα D4086, απόδοσης 140 ίππων και θεωρήθηκε τότε, ως το ισχυρότερο πετρελαιοκίνητο φορτηγό στον κόσμο. Το 1937, αποτέλεσε τον επόμενο σταθμό στην εξέλιξη της τεχνολογίας της εταιρείας, με την ανάπτυξη ενός εξαιρετικά αποδοτικού, από πλευράς καυσίμου, πετρελαιοκινητήρα άμεσου ψεκασμού, ενώ, παράλληλα, εγκαινιάστηκε η κίνηση σε όλους τους τροχούς.

ΦΟΡΤΗΓΑ-ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ

Τα φορτηγά ήταν σε πρώτη ζήτηση κατά τη διάρκεια των εργασιών ανοικοδόμησης μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τη δεκαετία του ‘50, το MAN F8 με τον V8 κινητήρα 180 ίππων αναδείχθηκε σε ναυαρχίδα του οικονομικού θαύματος  της νέας Ομοσπονδιακής  Δημοκρατίας  της  Γερμανίας. Η ΜΑΝ κατέδειξε, ήδη από το 1951, το υψηλό της επίπεδο σε θέματα καινοτομίας, όταν παρουσίασε τον πρώτο γερμανικής κατασκευής κινητήρα φορτηγού με στροβιλοσυμπιεστή καυσαερίων. Ο εξακύλινδρος κινητήρας, χωρητικότητας 8,72 λίτρων, απέδιδε 175 ίππων, αυξάνοντας σημαντικά την ισχύ κατά 35%. Το 1955, η ΜΑΝ μετέφερε την παραγωγή φορτηγών και λεωφορείων στις νέες εγκαταστάσεις της στο Μόναχο, ενώ το εργοστάσιο της Νυρεμβέργης  έγινε το κέντρο  παραγωγής κινητήρων.

1961 MAN 750 HOΗ MAN απέδειξε τις καινοτομικές της ικανότητες και στην κατασκευή λεωφορείων. Το 1961 η εταιρία εισήγαγε στην αγορά, το πρώτο λεωφορείο αρθρωτού σχεδιασμού με την ονομασία 750 HO. Το τυποποιημένο αυτό πλαίσιο χρησιμοποιήθηκε, σε διαφορετικές εκδόσεις υπερκατασκευής, σε αστικά, υπεραστικά και τουριστικά λεωφορεία.

2bΗ Büssing ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ

Το 1971, η MAN εξαγόρασε τη Büssing Automobilwerke και το εργοστάσιο της εταιρίας στο Salzgitter. Η MAN υιοθέτησε την εξειδικευμένη τεχνολογία της Büssing στους υποδαπέδιους κινητήρες,  καθώς και το λογότυπο της Büssing, το λιοντάρι του Brunswick, το οποίο έκτοτε κοσμεί τις μάσκες όλων των επαγγελματικών οχημάτων ΜΑΝ. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, η MAN ξεκίνησε να συνεργάζεται με τη VW στον τομέα των ελαφρών φορτηγών. Τα φορτηγά έξι και οκτώ τόνων της σειράς G παράγονταν από κοινού μέχρι το 1993. Σήμερα, η ΜΑΝ αποτελεί τμήμα του Ομίλου VW.

1986 MAN F90 seriesΩστόσο, τα πλέον προβεβλημένα προϊόντα της MAN ήταν πάντοτε τα φορτηγά με καρότσα για κατασκευαστικές εργασίες και προωθημένης οδήγησης φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, όπως το Type 19.280, το πρώτο φορτηγό MAN που πήρε το βραβείο «Φορτηγό της Χρονιάς», το 1978. Ακολούθησαν πολυάριθμα βραβεία, π.χ. το βραβείο για το MAN F90, το οποίο βγήκε στην αγορά το 1986 και πήρε το βραβείο «Φορτηγό της Χρονιάς» τον επόμενο χρόνο. Η ευρύχωρη καμπίνα οδηγού του F90 ήταν ιδιαιτέρως εντυπωσιακή. Το επιτυχέστερο μοντέλο φορτηγού της δεκαετίας του ’90 ήταν το F2000. Η σειρά φορτηγών βαρέως τύπου περιελάμβανε στον βασικό της εξοπλισμό κινητήρες με ηλεκτρονικό ψεκασμό από το 1994.

1992 MAN Lion's StarΤα λεωφορεία της MAN είχαν κι αυτά τα «αστέρια» τους. Το 1992 η MAN παρουσίασε στην αγορά το Lion’s Star, ένα τουριστικό λεωφορείο που αποτέλεσε τη βάση του ονόματος όλων των μετέπειτα λεωφορείων της ΜΑΝ. Το υπερυψωμένο λεωφορείο για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, είχε αεροδυναμικό συντελεστή 0,41, δηλ. ήταν ιδιαιτέρως αεροδυναμικό και, κατά συνέπεια, οικονομικό στην κατανάλωση καυσίμου.

Χρονιές-σταθμοί στην ιστορία της ΜΑΝ  

  • 1897: Ο Rudolf Diesel, μαζί με τους μηχανικούς της ΜΑΝ, παρουσίασαν τον πρώτο πετρελαιοκινητήρα.
  • 1915: Η ΜΑΝ κατασκεύασε τα πρώτα φορτηγά και λεωφορεία στο Lindau, σε συνεργασία με την εταιρεία Saurer. Ένα χρόνο αργότερα η παραγωγή μεταφέρεται σε εργοστάσιο της MAN στη Νυρεμβέργη.
  • 1924: Η ΜΑΝ παρουσίασε τον πρώτο κινητήρα άμεσου ψεκασμού καυσίμου. Αυτό αποτελεί την απαρχή της επιτυχίας των πετρελαιοκινητήρων στα φορτηγά μέχρι σήμερα.
  • 1924: Η MAN παρουσίασε το πρώτο λεωφορείο με χαμηλό πλαίσιο.
    1932: Με 140 ίππους, το ΜΑΝ S1H6 ήταν το ισχυρότερο πετρελαιοκίνητο φορτηγό στον κόσμο. Ένα χρόνο αργότερα, η ΜΑΝ παρουσίασε στην αγορά την έκδοση των 150 ίππων.
  • 1937: Ανάπτυξη και εφαρμογή ενός κινητήρα με σημαντικά πιο υψηλή απόδοση καυσίμου. Η MAN παρουσίασε την κίνηση σε όλους τους τροχούς σε φορτηγά. Το στοιχείο της κίνησης σε όλους τους τροχούς θα αποτελέσει αργότερα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τους ελκυστήρες.
  • 1951: Το φορτηγό MAN F8 με κινητήρα V8, 180 ίππων, έγινε η ναυαρχίδα ενός συνεχούς οικονομικού θαύματος. Την ίδια χρονιά, ο πρώτος γερμανικός κινητήρας φορτηγού με στροβιλοσυμπιεστή, ο 6κύλινδρος MAN 1546 GT με 175 ίππους πέτυχε βελτίωση επιδόσεων κατά 35%.
  • 1955: Η παραγωγή φορτηγών, λεωφορείων και ελκυστήρων μεταφέρθηκε από τη Νυρεμβέργη στο νέο εργοστάσιο της εταιρίας, στο Μόναχο. Το πρώτο φορτηγό που βγήκε από την γραμμή παραγωγής  ήταν ένα ΜΑΝ 515 L1. Η παραγωγή των κινητήρων επεκτάθηκε στη Νυρεμβέργη.
  • 1961: Η ΜΑΝ παρουσίασε στην αγορά το πρώτο αρθρωτό πλαίσιο 750 HO, για αστικά, υπεραστικά και τουριστικά λεωφορεία.
  • 1971: Η ΜΑΝ απέκτησε τα εργοστάσια αυτοκινήτων ÖAF και Bussing, ενώ το εμπορικό σήμα (Λιοντάρι) περιελήφθη στο λογότυπο της ΜΑΝ.
  • 1977: Η συνεργασία με τα Επαγγελματικά Οχήματα Volkswagen ξεκίνησε με την ανάπτυξη μιας σειράς ελαφρών οχημάτων μικτού βάρους 6-10 τόνων. Το 1979 ξεκίνησε η κοινή παραγωγή του λεγόμενου VW-MAN.
  • 1978 MAN Type 19.2801978: Διάκριση «Φορτηγό της Χρονιάς» για πρώτη φορά για το μοντέλο MAN 19.280.
  • 1986: Παρουσιάζεται στην αγορά η σειρά F90 με μια εντελώς νέα καμπίνα.
    1992: To τουριστικό λεωφορείο της MAN Lion Star παρουσιάστηκε στην αγορά και τιμήθηκε με την διάκριση «Πούλμαν της Χρονιάς».
  • 1994: Παρουσιάζεται το μοντέλο ΜΑΝ F2000, ένα επιτυχημένο προϊόν της δεκαετίας του ’90.
  • 2000: Παρουσιάζεται η γενιά Trucknology TGA.
  • 2001: Η ΜΑΝ εξαγόρασε τις εταιρείες NEOPLAN, ERF και Star.
  • 2004: Παρουσιάζεται η σειρά κινητήρων D20 Common Rail, με μια εντελώς νέα τεχνολογία ηλεκτρονικά ελεγχόμενης έγχυσης καυσίμου.
  • 2005: Προσαρμογή και βελτίωση των MAN Trucknology, με την παρουσίαση των μοντέλων TGL και TGM στην κατηγορία ελαφρών και μεσαίων φορτηγών (7,5 έως 26 τόνους).
  • 2007: Από τα TGA στη σειρά βαρέων φορτηγών ΜΑN TGS και TGX. Οι δημοσιογράφοι τους απένειμαν τον τίτλο του «Φορτηγού της Χρονιάς 2008».
  • 2010: Ξεκίνησε η μαζική παραγωγή του υβριδικού λεωφορείου πόλης ΜΑΝ Hybrid.
    2011: Η αναγέννηση ενός μύθου: το διώροφο NEOPLAN Skyliner.
  • 2012: Πρεμιέρα για τις νέες σειρές MAN TG, με κινητήρες προδιαγραφών Euro 6. Παρουσιάζεται το Neoplan Jetliner.
  • 2014: Νέοι πετρελαιοκινητήρες D38 Euro 6 για τη σειρά ΜΑΝ TGX, με ιπποδύναμη 520-640 ίππων.
  • 2015: Το αρθρωτό λεωφορείο φυσικού αερίου  Lion City CNG βραβεύεται με τον τιμητικό τίτλο «Λεωφορείο της Χρονιάς».

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , , , , , ,