Η Daimler στο Παγκόσμιο Συνέδριο UITP: Στο συνέδριο του Μιλάνου η Daimler Buses παρουσίασε τον δικό της χάρτη για το μελλοντικό αστικό σύστημα κίνησης λεωφορείων. Τα εκθέματα της μάρκας σε παγκόσμια πρεμιέρα ήταν το μακρύ αστικό Mercedes-Benz CapaCity L για 191 επιβάτες και ένας νέος κινητήρας αερίου M 936 G που θα εφοδιάσει το Citaro. Ας τα δούμε αναλυτικά:

Mercedes-Benz CapaCity L

Πρόκειται για ένα εντελώς νέο, μεγάλης χωρητικότητας, 4αξονικό λεωφορείο, μήκους 21 μέτρων και δυνατότητα μεταφοράς 191 επιβατών. Είναι το μεγαλύτερο αστικό λεωφορείο ενιαίας άρθρωσης της αγοράς και προορίζεται για χρήση στα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και για τα συστήματα BRT (Bus Rapid Transit). Απευθύνεται σε οργανισμούς που διαχειρίζονται πολύ «σφικτά» χρονοδιαγράμματα εκτέλεσης δρομολογίων όπου η χωρητικότητα των διαθέσιμων λεωφορείων δεν είναι πλέον επαρκής.

Το νέο λεωφορείο είναι κατά 1,5 μέτρο μακρύτερο από την προκάτοχο γενιά και συγκεντρώνει όλα εκείνα τα στοιχεία τεχνολογίας, σχεδιασμού και εξοπλισμού για την άνετη και ασφαλή μεταφορά των επιβατών στα μεγάλα αστικά κέντρα. Η κατασκευή του βασίζεται στο αρθρωτό σύστημα του Citaro G, διαθέτει κύκλο στροφής 24,47 μέτρων και εξασφαλίζει ιδιαίτερη ευελιξία στην κυκλοφορία χάρη στον καινοτόμο διευθυντήριο αρθρωτό πίσω άξονα. Το ευφυές σύστημα διεύθυνσης για τον τέταρτο άξονα μειώνει επίσης τον βαθμό προβολής του πίσω μέρος του λεωφορείου όταν για παράδειγμα το όχημα αφήνει τη στάση, δίπλα από το πεζοδρόμιο.

Έτσι δεν απαιτείται καμία ειδική νομοθετική εξαίρεση σε σχέση με τον κύκλο στροφής του λεωφορείου, κάτι που δεν συμβαίνει με το συνολικό μήκος το οποίο υπερβαίνει σαφώς το μέγιστο επιτρεπόμενο των 18,75 μέτρων για συνδυασμούς οχημάτων.

Άλλο βασικό χαρακτηριστικό του λεωφορείου είναι η άρθρωσή του και το σύστημα ATC (Articulated Turntable Controller) που έρχεται να θέσει νέα πρότυπα στον χειρισμό και στην ασφάλεια των αρθρωτών λεωφορείων. Πρόκειται για ένα δυναμικό σύστημα ελέγχου που λειτουργεί γρήγορα και με ακρίβεια ρυθμίζοντας την υδραυλική απόσβεση του αρθρωτού συνδέσμου με βάση τη γωνία του τιμονιού, τη γωνία της άρθρωσης, την ταχύτητα του λεωφορείου και το φορτίο του. Σε περίπτωση αστάθειας του λεωφορείου και μπροστά στον κίνδυνο το πίσω τμήμα να ολισθήσει, το ATC βοηθά στην ταχύτατη σταθεροποίηση, επιτυγχάνοντας παρέμβαση παρόμοια με αυτή του ESP.

«ΨΑΓΜΕΝΟ» ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Γίνεται προφανές από τον σχεδιασμό ότι το CapaCity L ανήκει στην οικογένεια αστικών λεωφορείων Citaro. Και αυτό για τον οδηγό σημαίνει πως δεν χρειάζεται να αλλάξει τις συνήθειές του. Η θέση οδήγησης βρίσκεται σε ένα υπερυψωμένο επίπεδο σε σχέση με το πάτωμα του υπόλοιπου θαλάμου. Το κόκπιτ είναι ευρύχωρο και σχεδιασμένο με καλή εργονομία. Το ύψος και η γωνία του ταμπλό μπορούν να ρυθμιστούν μαζί με το τιμόνι προκειμένου να μπορεί ο καθένας να βρίσκει την ιδανική θέση οδήγησης. Εξαιρετική ορατότητα (με επιπλέον βοήθεια από δύο εξωτερικές κάμερες), αρκετές θήκες αποθήκευσης, άνεση από την εμπρόσθια ανεξάρτητη ανάρτηση καθώς και θύρα προστασίας του οδηγού είναι μερικά μόνο από τα προνόμια που απολαμβάνει ο οδηγός του CapaCity L.

Το CapaCity L διατίθεται με τρεις ή τέσσερις διπλού πλάτους θύρες ενώ στο μέλλον υπάρχει η δυνατότητα και για 5η πόρτα εάν απαιτηθεί από τους πελάτες. Το χαμηλό δάπεδο και η δυνατότητα χωροταξικής διαφοροποίησης βάσει των αναγκών του πελάτη χαρίζει στο μεγάλο λεωφορείο την ευελιξία προσαρμογής που χαρακτηρίζει την οικογένεια Citaro. Ο θάλαμος είναι φιλικός και φιλόξενος για τους όρθιους επιβάτες, ακόμα και τους χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων ενώ υπάρχουν 37 σταθερά και τρία πτυσσόμενα καθίσματα.

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟ

Το Mercedes-Benz CapaCity L βασίζεται στα δοκιμασμένα μηχανικά μέρη του Citaro G που διακρίνονται για την υψηλή τους απόδοση. Κάθετα τοποθετημένος στο πίσω αριστερό μέρος του αμαξώματος βρίσκεται ο 6κύλινδρος πετρελαιοκινητήρας OM 470 χωρητικότητας 10,7 λίτρων. Πληροί τις προδιαγραφές Euro 6 και είναι διαθέσιμος σε δύο επίπεδα ισχύος 360 και 394 ίππων, με ροπή στα 1.700 και 1.900 Nm αντίστοιχα. Δοκιμασμένα αυτόματα κιβώτια με μετατροπέα ροπής της ZF και της Voith συμπληρώνουν τη γραμμή κίνησης.

Δεδομένου ότι στα αστικά λεωφορεία, το 1/4 της κατανάλωσης καυσίμου οφείλεται στις ενεργειακές ανάγκες των περιφερειακών συστημάτων, το CapaCity L φροντίζει να επανακτά -παράλληλα με τις κλασικές μπαταρίες- μέρος της ενέργειας που χάνεται και να καλύπτει με αυτή μέρος των αναγκών. Δικαίως η Daimler ισχυρίζεται πως κανένα άλλο πετρελαιοκίνητο αστικό λεωφορείο δεν καταναλώνει λιγότερα καύσιμα ανά επιβάτη καθώς ο κινητήρας δεν χρειάζεται να «δουλέψει» περισσότερο για να τροφοδοτήσει τους εναλλάκτες που με την σειρά τους παράγουν ρεύμα.

ΚΑΙ ΚΟΜΠΑΚΤ ΕΚΔΟΣΗ

Στα πλάνα του κατασκευαστή είναι να επεκτείνει την γκάμα με μια ακόμα έκδοση CapaCity μήκους 19,7 μέτρων η οποία θα γεφυρώνει το χάσμα από τα 18,1 μέτρα του Citaro G έως τα 21 μέτρα του CapaCity L. Η μικρότερη έκδοση θα διαθέτει μειωμένη απόσταση (από 7.260 στα 5.990 μέτρα) μεταξύ του 2ου και του 3ου άξονα.

Νέος κινητήρας M 936 G

Η Daimler επέλεξε το παγκόσμιο συνέδριο στο Μιλάνο για να παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια προβολή και έναν νέο κινητήρα φυσικού αερίου με την ονομασία M 936 G που προορίζεται για χρήση σε εκδόσεις του Citaro. Πρόκειται για ένα συμπαγές και ελαφρύ μηχανικό σύνολο που βασίζεται στον πετρελαιοκινητήρα OM 936 7,7 λίτρων, είναι 6κύλινδρος Euro 6 και αποδίδει 302 ίππους. Χρησιμοποιεί συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) και μέχρι τις 2.000 σ.α.λ. (πεδίο που «δουλεύει» ένα αστικό λεωφορείο) είναι εξίσου αποδοτικός με τον εφάμιλλο πετρελαιοκινητήρα. Την ίδια στιγμή ο κύκλος ζωής του νέου κινητήρα είναι κατά 20% μεγαλύτερος από αυτόν του πετρελαιοκινητήρα. Το μπλοκ κυλίνδρων και η 4βάλβιδη κυλινδροκεφαλή είναι κοινή με τον κινητήρα πετρελαίου ενώ νέα στοιχεία είναι ο υπερσυμπιεστής (με ασύμμετρη γεωμετρία τουρμπίνας) και το σύστημα ανάφλεξης (υπάρχουν μπουζί όπως στους κινητήρες βενζίνης).

Το νέο Citaro NGT με τον νέο κινητήρα φυσικού αερίου απαιτεί εργασίες τακτικής συντήρησης (αλλαγή λαδιών και μπουζί) μόλις κάθε 60.000 χλμ., δηλαδή περίπου μια φορά το χρόνο.

Η ζήτηση για αστικά λεωφορεία με σύστημα κίνησης φυσικού αερίου κυμαίνεται κάτω από τις 1.000 μονάδες ετησίως στην Ευρώπη. Ωστόσο στη Mercedes-Benz πιστεύουν πως -με βάση τις συζητήσεις που γίνονται σχετικά με την περιβαλλοντική επιβάρυνση σε κατοικημένες περιοχές- σύντομα αυτός ο αριθμός θα αυξηθεί περαιτέρω.

Η έναρξη της μαζικής παραγωγής του νέου κινητήρα έχει προγραμματιστεί για το προσεχές Φθινόπωρο.

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , , ,