MAN TGX EfficientLine 2: Με βάση το TGX, η MAN δημιούργησε μια έκδοση φορτηγού που όχι μόνο αποδεδειγμένα εξοικονομεί καύσιμο αλλά είναι και ευχάριστο να το οδηγεί κανείς. Τα περιθώρια εξέλιξης του πακέτου οικονομίας EfficientLine αφήνουν πολλές υποσχέσεις για το μέλλον.

 

Από το 2010 που πρωτοπαρουσιάστηκε, η σειρά EfficientLine έχει αποδείξει ότι είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της εποχής που σχετίζονται με τις αυξανόμενες τιμές του πετρελαίου, τους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς αλλά και την πίεση του ανταγωνισμού. Περισσότεροι από 27.000 πελάτες σε όλη την Ευρώπη έχουν εμπιστευτεί τη συγκεκριμένη πρόταση της MAN η οποία έχει καθιερωθεί στην αγορά ως μια από τις πιο αποτελεσματικές λύσεις τράκτορα, για αποδοτικό μεταφορικό έργο μεγάλων αποστάσεων.

Δεν είναι τυχαίο, ότι μαρτυρίες μεταφορικών εταιριών από διάφορες χώρες της Ευρώπης επιβεβαιώνουν τη διαφορά των 3 λίτρων στην κατανάλωση μεταξύ της έκδοσης EfficientLine και του βασικού TGX. Τώρα, η έκδοση EfficientLine 2 υπόσχεται επιπλέον μείωση κατά 2 λίτρα μέσω της βελτιστοποίησης της γραμμής κίνησης αλλά και του «έξυπνου» EfficientCruise το οποίο συνεργάζεται με GPS.

ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΟ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Το σύστημα διεύθυνσης και οι αναρτήσεις του TGX είναι υπεράνω κριτικής. Η αμεσότητα και η ακρίβεια χειρισμών του τιμονιού είναι εντυπωσιακή. Το μονόφυλλο παραβολικό ελατήριο στον εμπρόσθιο άξονα είναι αρκετά σκληρό, αλλά σε συνδυασμό με την πολύ καλή ανάρτηση της καμπίνας παρέχουν υψηλό επίπεδο άνεσης. Στον πίσω άξονα τα πράγματα γίνονται ακόμα καλύτερα -ανεξάρτητα από το βάρος του επικαθήμενου- χάρη στην αερανάρτηση.

Με τους κινητήρες Euro 5, το πακέτο EfficientLine εξασφάλιζε μια μέση τιμή κατανάλωσης κοντά στα 28,5 λίτρα για κάθε 100 χλμ. Αυτή την εξαιρετική επίδοση ο Γερμανός κατασκευαστής κατάφερε να την μεταφέρει και στη νέα εποχή TGX με κινητήρες Euro 6, συνδυάζοντας μάλιστα περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης AdBlue. Εκτός από την εξαιρετική γραμμή κίνησης με το κιβώτιο TipMatic με τις σωστές, αυτόματες αλλαγές σχέσεων, δεν υπάρχουν άλλα ιδιαίτερα «μυστικά» για αυτή την επιτυχία. Πολύ δουλειά από το σχεδιαστικό τμήμα και ατελείωτες δοκιμές αεροδυναμικής στο τούνελ, ειδικά ελαστικά με χαμηλό συντελεστή κύλισης και ο περιοριστής ταχύτητας, αυστηρά στα 85 χλμ./ώρα. Επίσης σημαντικό είναι ότι αφαιρέθηκε βάρος από όπου ήταν δυνατόν, όπως για παράδειγμα με την επιλογή χρήσης αλουμινένιων δεξαμενών καυσίμου και αέρα. Και η αλήθεια είναι πως αυτός ο τράκτορας είναι ελαφρύτερος (μόλις λίγο επάνω από τους 7 τόνους) σχεδόν από ότι έχει να προτείνει συνολικά ο ανταγωνισμός.

Ο περιοριστής ταχύτητας στα 85 χλμ./ώρα μπορεί αρχικά να ξενίζει τους οδηγούς, ωστόσο γρήγορα το αποδέχονται καθώς αντιλαμβάνονται πως στην πραγματικότητα, όχι μόνο δεν αποτελεί ουσιαστικό πρόβλημα αλλά συμβάλει στο να νοιώθει κανείς πιο χαλαρός και ασφαλής. Για όσους… ψειρίζουν την παραμικρή λεπτομέρεια πρέπει να πούμε ότι η συνολική εντύπωση που αφήνει το φορτηγό στο δρόμο θα ήταν ακόμα καλύτερη αν ο κόφτης ήταν στα 90 χλμ./ώρα. Και αυτό γιατί θα επέτρεπε πιο άνετες προσπεράσεις αλλά και καλύτερη εκμετάλλευση των κατωφερειών.

Οπτικά, στον τράκτορα δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές σε σχέση με τις «συμβατικές» εκδόσεις του TGX. Το αεροδυναμικό πακέτο και η πλευρική επένδυση αμαξώματος βελτιώνουν την αντίσταση αέρα αισθητά. Η κατάργηση του σκιαδίου και η σωστή ρύθμιση των αεροτομών βοηθούν επιπλέον στην εξοικονόμηση καυσίμου.

ΙΚΑΝΗ ΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗΣ

Το MAN TGX EfficientLine είναι διαθέσιμο σε έκδοση ελκυστήρα 4×2 με καμπίνα οδηγού XLX (ημίψηλη υπερυψωμένη οροφή) και κινητήρες D26 σε διάφορες βαθμίδες ισχύος. Εμείς σας παρουσιάζουμε την έκδοση με τους 440 ίππους η οποία πιστεύουμε πως ισορροπεί καλύτερα μεταξύ των αντικρουόμενων αναγκών για οικονομία και επιδόσεις.

Στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για τον περιορισμό των συνολικού κόστους του οχήματος TCO (Total Cost of Ownership). Μέσω του EfficientLine η MAN μας έδειξε ποιες είναι οι δυνατότητες εξοικονόμησης σε επίπεδο τεχνικών λύσεων. Παρά το ότι το πακέτο εξοπλισμού που εστιάζει στην οικονομία καυσίμου με την ονομασία EfficientLine έχει περάσει στη 2η γενιά του, το TGX με το αρχικό πακέτο παραμένει επίκαιρο αλλά και ενδεικτικό του πώς προσεγγίζει η MAN τον ευαίσθητο τομέα της κατανάλωσης.

Το σύστημα μετάδοσης κίνησης του MAN TGX EfficientLine είναι σχεδιασμένο για χαμηλόστροφη οδήγηση με σκοπό την εξοικονόμηση καυσίμων. Μέσω της ηλεκτρονικής αύξησης ροπής στρέψης TopTorque το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα στις δύο μεγαλύτερες ταχύτητες, έντεκα και δώδεκα, διαθέτει 200 Nm περισσότερη ροπή στρέψης. Ιδιαίτερα σε ανηφόρες, αυτή η πρόσθετη ροπή στρέψης εξασφαλίζει μεγαλύτερη άνεση και σπανιότερα κατέβασμα ταχύτητας και μειώνει την κατανάλωση καυσίμου.

Όταν ενεργοποιείται το μηχανόφρενο, το αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων επιλέγει αυτόματα την καλύτερη δυνατή ταχύτητα και έτσι τίθεται στη διάθεση του οδηγού η πλήρης ισχύς πέδησης του φρένου κινητήρα EVB της MAN.

Ανάλογα την έκδοση του κιβωτίου, ο οδηγός μπορεί να επεμβαίνει στην αλλαγή των σχέσεων αλλά μπορεί και όχι (έκδοση Fleet). Στην εξελιγμένη γενιά EfficientLine 2, όλα τα φορτηγά με κινητήρα D20, D26 και D38  είναι διαθέσιμα και με το αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic 2 που προσφέρει τρεις νέες λειτουργίες εξοικονόμησης καυσίμων για ακόμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

  • Idle Speed Driving: επιτρέπει την άνετη οδήγηση στο ρελαντί.
  • Speed Shifting: το κιβώτιο εναλλάσσει πιο γρήγορα τις υψηλότερες ταχύτητες 10, 11 και 12, χωρίς διακοπή της ελκτικής δύναμης στις ανηφορικές διαδρομές.
  • EfficientRoll: εξοικονομεί καύσιμα καθώς είναι ειδικά σχεδιασμένο να εκμεταλλεύεται για ελαφρώς κατηφορικές εθνικές και περιφερειακές οδούς. Το κιβώτιο επιλέγει αυτόματα την «νεκρά» και επιτρέπει στο όχημα να «ρολάρει»,  χωρίς το φρένο του κινητήρα να μειώνει την ταχύτητά του. Έτσι το όχημα μπορεί να συνεχίσει με την κεκτημένη ταχύτητα από τα ελαφρώς κατηφορικά τμήματα στην επόμενη ευθεία ή ελαφρώς κεκλιμένη επιφάνεια. Εάν το φορτηγό επιταχύνει πέραν του προβλεπόμενου ή επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας στο ρολάρισμα, το MAN TipMatic 2 εμπλέκει αυτόματα την αντίστοιχη σχέση του κιβωτίου ταχυτήτων.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ 6,57%

Σε μία δοκιμή απόστασης 5.217 χλμ. που έγινε σε δύσκολες συνθήκες εδάφους, πιστοποιημένης από το TÜV SÜD, το TGX EfficientLine 2 απέδειξε ότι μπορεί να εξοικονομήσει καύσιμο μέχρι 6,57% συγκριτικά με την ήδη εξαιρετική κατανάλωση της πρώτης γενιάς του TGX EfficientLine.

Στην οκταήμερη δοκιμή, τα οχήματα που συμμετείχαν, με φορτίο 38,2 τόνων, κάλυψαν το 46% της απόστασης (2,399 χλμ.) σε ανηφορικές διαδρομές και με υψομετρικές διαφορές της τάξεως των 31.075 μέτρων.

Η μονάδα TeleMatics της ΜΑΝ περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό του TGX EfficientLine 2. Το φορτηγό μεταδίδει δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου και συντήρησης στο διαχειριστή στόλου μέσω του συστήματος TeleMatics. Στη συνέχεια, ο διαχειριστής στόλου μπορεί να παρακολουθεί την κατανάλωση του οχήματος και τον οδηγό, ακόμα και τις πιέσεις ελαστικών και την κατάσταση των φρένων για έναν ολόκληρο στόλο, μέσω της σχετικής διαδικτυακής πύλης.

Καθοριστικής σημασίας είναι η παρουσία του καινοτόμου συστήματος πλοήγησης EfficientCruise GPS. Το σύστημα υπολογίζει τις ανηφόρες και τις κατηφόρες εκ των προτέρων, χρησιμοποιώντας τρισδιάστατα δεδομένα χαρτών, τα οποία είναι  αποθηκευμένα στο όχημα, καθώς και το στίγμα του οχήματος στο GPS.  Αυτό προβλέπει αυτόματα και ελέγχει την ταχύτητα κατά την οδήγηση σε επικλινείς επιφάνειες και πλαγιές, έτσι ώστε η κεκτημένη ταχύτητα του οχήματος να χρησιμοποιείται για εξοικονόμηση καυσίμου. Ένα πλήρως φορτωμένο φορτηγό 40 τόνων εξοικονομεί έως 6% καύσιμο, με αυτό το σύστημα, χωρίς καθυστερήσεις στο δρόμο.

ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΚΑΜΠΙΝΑ

Η καμπίνα προορίζεται για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και εντυπωσιάζει με τον μεγάλο εσωτερικό χώρο, την ευχάριστη ατμόσφαιρα και τη σύγχρονη αισθητική. Κυριαρχούν οι καθαρές γραμμές σχεδίασης, το μαύρο χρώμα στα πλαστικά μέρη, η χρήση χρωμίου σε κάποιες λεπτομέρειες αλλά και μια αφαιρετική τάση που καθιστά το συνολικό αποτέλεσμα απόλυτα «business» αλλά και λίγο βαρετό. Το λιτό σχεδιαστικά ταμπλό «μεγαλώνει» την καμπίνα ωστόσο η εργονομία επιδέχεται βελτίωσης.

Το ελαφρώς υπερυψωμένο πάτωμα πάνω από τον κινητήρα (τούνελ) δεν αφαιρεί τίποτα από την πρακτικότητα και τη «γενναιοδωρία» του χώρου. Υπάρχει ένα μεγάλο και άνετο κρεβάτι, με βάση και στρώμα πέντε ζωνών από αφρώδες υλικό ψυχρής κατεργασίας, καθώς και  ελαστικό υφασμάτινο κάλυμμα που πλένεται. Ένα δεύτερο κρεβάτι διατίθεται προαιρετικά.

Μεγάλα ντουλάπια πάνω από τον ανεμοθώρακα και τέσσερα συρτάρια προδιαγραφής DIN στο αποθηκευτικό ράφι πάνω από τον οδηγό προσφέρουν πολύ χώρο για αποσκευές και άλλον εξοπλισμό. Η κεντρική κονσόλα προσφέρει πολλούς χώρους εναπόθεσης αντικειμένων, όπως θήκες για γυαλιά, για στιλό, ποτηροθήκη και μεγάλα συρτάρια.

Υπάρχουν βέβαια και σημεία που χρήζουν βελτίωσης. Για παράδειγμα, ένα περιστρεφόμενο κάθισμα, ένα μεγαλύτερο τραπεζάκι και μια καλύτερη διαρρύθμιση των αποθηκευτικών χώρων κάτω από το κρεβάτι θα ήταν ευπρόσδεκτα σε μια επόμενη εκδοχή της καμπίνας.

Στο κόκπιτ, οι ενδείξεις είναι ευδιάκριτες και τα χειριστήρια είναι τοποθετημένα με λογική διάταξη και εύκολα προσβάσιμα από τον οδηγό. Το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών έχει δυνατότητα αβαθμίδωτης ρύθμισης ύψους και κλίσης και σύμπτυξης. Από το τοποθετημένο ως βασικός εξοπλισμός νέο ραδιόφωνο MAN Media Truck (MMT) Advanced με προαιρετικό σύστημα πλοήγησης, Traffic-Message-Channel (TMC) και μεγάλη έγχρωμη οθόνη μέχρι τους πολλούς βολικούς χώρους εναπόθεσης αντικειμένων κάθε λεπτομέρεια δηλώνει εργονομική τελειότητα. Στο κέντρο βρίσκεται το κεντρικό όργανο με οθόνη LCD, η οποία μεταφέρει όλες τις σημαντικές πληροφορίες στον οδηγό. Μέσω της φιλικής προς το χρήστη πλοήγηση στο μενού μέσω του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών μπορούν να εμφανιστούν απλά και γρήγορα διάφορες καταστάσεις λειτουργίας του οχήματος και πληροφορίες σέρβις.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: D2676LF26 Euro 6 Κύλινδροι/Βαλβίδες 8c / 32V Κυβισμός (λίτρα) 12.4 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 440/1.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.100/930-1.400 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 130 x 154 Ταχύτητα κόφτη 85 χλμ./ώρα

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ZF 12AS 2331DD 12+2 σχέσεων. Σχέση μετάδοσης διαφορικού i=3,08

ΣΑΣΙ – ΚΑΜΠΙΝΑ: Πλαίσιο από διαμήκεις δοκούς σχήματος Π, βαριάς κατασκευής από χάλυβα υψηλής αντοχής τύπου S420MC, συνδεόμενους με εγκάρσιους δοκούς ειδικής διατομής ανάλογα τη θέση. Ηλεκτρουδραυλικά έως 60ο ανατρεπόμενη καμπίνα τύπου XLX, αυτοφερόμενη, ατσάλινη, με προδιαγραφές ECE R29, αεραναρτούμενη σε τέσσερα σημεία. Διπλή αντιδιαβρωτική προστασία.

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας MAN τύπου VOK-07. Ικανότητα φόρτισης έως 7.500 κιλών. Μηχανική ανάρτηση, παραβολικά ελατήρια, ζαμφόρ. Πίσω: Κινητήριος υποειδής άξονας MAN τύπου HY-1350 με ικανότητα φόρτισης έως 13.000 κιλών. Αερανάρτηση 4άρων φυσούνων, ζαμφόρ, σύστημα ECAS.

ΦΡΕΝΑ: Διπλό πνευματικό κύκλωμα φρένων, με ξηραντήρα αέρος που επενεργεί σε όλους τους τροχούς και ελέγχεται από το ηλεκτρονικό σύστημα MAN BrakeMatic. Δισκόφρενα στους εμπρόσθιους και ταμπούρα στους οπίσθιους άξονες. Στάνταρ ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης  με ABS και ASR, ESP, μηχανόφρενο. Βοηθητικό βαλβιδόφρενο EVB (πέδηση μέσω βαλβίδων εξαγωγής) που προσαυξάνει κατά 60% την ισχύ πέδησης του μηχανόφρενου, συνολικής απόδοσης 290 kW.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Ηλεκτρικά παράθυρα οδηγού-συνοδηγού, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι & θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρική ηλιοροφή, κλιματισμός, βοηθητική θέρμανση, προβολείς ομίχλης που «στρίβουν», cruise control, ράδιο/cd με μονάδα navigator, ψυγείο οδηγού, πέταλο Jost, σύστημα ελέγχου πίεσης των ελαστικών, κομπρεσέρ αέρα, ζάντες αλουμινίου Alcoa Dura Bright, περιοριστής ταχύτητας, αεροθυλάκια αλουμινίου, εφεδρικός τροχός.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 5,875 μ. Μεταξόνιο 3,600 μ. Πλάτος σασί 2,600 μ. Πρόβολος εμπρός 0,715 μ. Πρόβολος πίσω 0,800 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 14,8 μ. Μεικτό βάρος 40.000 κιλά Απόβαρο από 7,060 κιλά Εξωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠxΥ) 2.280×2,440×3,425 μ. Εσωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠxΥ) 2,145×2,256×1,820 μ. Κρεβάτι κάτω 2,2×0,79 μ. Ελαστικά 315/80 R22,5 (Continental Energy) Ρεζερβουάρ 500+375 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 60 λίτρα

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , ,