Daimler Highway Pilot: Ο γερμανικός όμιλος Daimler όχι μόνο έχει αναπτύξει αλλά έχει ήδη παρουσιάσει σε πραγματικές οδικές συνθήκες την τεχνολογία που επιτρέπει σε ένα φορτηγό να κινείται αυτόνομα, χωρίς την παρέμβαση του οδηγού του.

 

Η αυτόνομη οδήγηση φαίνεται πως είναι το επόμενο «μεγάλο στοίχημα» της αυτοκινητοβιομηχανίας, τόσο στα επιβατικά όσο και στα επαγγελματικά οχήματα. Το σύνολο των κατασκευαστών αναπτύσσουν εδώ και καιρό τις σχετικές τεχνολογίες που θα επιτρέψουν κάποια στιγμή -σε βάθος 10ετίας- την κίνηση των οχημάτων χωρίς την παρέμβαση των οδηγών τους. Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι που ήδη έχουν αρχίσει πολλοί να παρεξηγούν, όσον αφορά στη μείωση των θέσεων εργασίας στο μέλλον. Τουλάχιστον στις εμπορικές οδικές μεταφορές, η παρουσία του οδηγού θα είναι πάντα αναγκαία και κρίσιμη, ανεξάρτητα από το πόσο θα εξελιχθεί η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης. Αυτό που θα αλλάξει σίγουρα είναι η εκπαίδευση και το επίπεδο γνώσεων του οδηγού ώστε να μπορεί να εκμεταλλεύεται τις νέες τεχνολογίες που ενσωματώνουν από καιρό σε καιρό τα φορτηγά.

Όπως συμβαίνει πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις, κάποιοι επισπεύδουν τις διαδικασίες -όπως η Daimler που επιδεικνύει ήδη από πέρυσι το σύστημά της- και κάποιοι εκφράζουν ανοιχτά τις επιφυλάξεις τους απέναντι σε αυτή τη «νέα εποχή», με ενστάσεις που αφορούν την ωρίμανση της τεχνολογίας, τις προδιαγραφές των οδικών αρτηριών που αυτή θα εφαρμόζεται καθώς και το νομοθετικό πλαίσιο που θα περιβάλλει αυτό που σήμερα περιγράφουμε ως «αυτόνομη οδήγηση».

Δεδομένων των πολλών εκατομμυρίων ευρώ που ξοδεύουν τα τμήματα R&D των κατασκευαστών στην ανάπτυξη σχετικών τεχνολογιών αλλά και τις σιγουριάς με την οποία λανσάρει το «Highway Pilot» ένας κορυφαίος κατασκευαστής όπως η Daimler, όλα δείχνουν ότι η αυτόνομη οδήγηση θα μας απασχολήσει έντονα τα επόμενα χρόνια και δεν θα μείνει μια υπόθεση… επιστημονικής φαντασίας.

Πριν από ένα περίπου χρόνο είδαμε στην Ευρώπη το Mercedes-Benz Future Truck 2025 να κινείται αυτόνομα στον εθνικό δρόμο Α14 κοντά στο Μαγδεμβούργο. Πριν από λίγες ημέρες ο όμιλος Daimler προχώρησε στην επίδειξη της ίδιας τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης με την ονομασία «Highway Pilot» στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, με το φορτηγό Freightliner Inspiration Truck, που βασίζεται στη σειρά φορτηγών Cascadia. Οι μηχανικοί της Daimler δεν μετέφεραν απλά την τεχνολογία στην αμερικανική αγορά αλλά την προσάρμοσαν για χρήση ειδικά στους μεγάλους δρόμους αυτής της Ηπείρου, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα της αδειοδότηση κυκλοφορίας του Freightliner Inspiration Truck από την πολιτεία της Νεβάδα.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Από τη στιγμή που το φορτηγό κινείται με ασφάλεια στον εθνικό δρόμο, ο οδηγός λαμβάνει μια οπτική ένδειξη στον πίνακα οργάνων ότι μπορεί να ενεργοποιήσει το σύστημα Highway Pilot. Όταν αυτό συμβεί, το όχημα μεταβαίνει στην αυτόνομη λειτουργία και προσαρμόζει την ταχύτητα κίνησης, ελέγχοντας τόσο το σύστημα πέδησης όσο και το σύστημα διεύθυνσης. Μάλιστα όλα αυτά μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και με ασφάλεια κάτω από ένα ευρύ φάσμα συνθηκών, με ρύθμιση της απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, με τήρηση των ορίων ταχύτητας ακόμα και με χρήση της stop-and-go λειτουργίας κατά τη διάρκεια κυκλοφοριακής αιχμής. Το μόνο που δεν κάνει το σύστημα Highway Pilot είναι προσπεράσεις, αλλαγή λωρίδας και είσοδο ή έξοδο στον αυτοκινητόδρομο, διαδικασίες που πρέπει να εκτελούνται από τον οδηγό. Φυσικά ο οδηγός μπορεί να απενεργοποιήσει το σύστημα και να το παρακάμψει ανά πάσα στιγμή και αντίστροφα, εάν το σύστημα διαγνώσει ότι δεν είναι σε θέση να επεξεργαστεί κρίσιμες πληροφορίες για το περιβάλλον το φορτηγό (λόγω οδικών έργων ή κακών καιρικών συνθηκών) τότε ζητά από τον οδηγό να αναλάβει τον χειρισμό, τόσο με οπτική όσο και με ηχητική προτροπή.

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ένα σύνολο αισθητήρων που βρίσκονται τοποθετημένοι στον εμπρόσθιο προφυλακτήρα «παρακολουθούν» τον δρόμο, σε εμβέλεια που φτάνει έως και τα 250 μέτρα εντοπίζοντας οχήματα ή εμπόδια μέσα σε ένα ευρύ χώρο μπροστά από το φορτηγό και εν προκειμένω το Freightliner Inspiration Truck. Πρόκειται για την ίδια μονάδα ραντάρ στην οποία βασίζουν τη λειτουργία τους τα συστήματα «Adaptive Cruise Control» και «Active Brake Assist» τα οποία ήδη εφοδιάζουν τα Mercedes-Benz Actros στην Ευρώπη και τα Freightliner Cascadia στην Αμερική.

Ταυτόχρονα, η περιοχή μπροστά από το φορτηγό παρακολουθείται από μια κάμερα τοποθετημένη πάνω στο ταμπλό, στο εσωτερικό του παρμπρίζ (η ίδια που χρησιμοποιείται από το σύστημα Lane Keeping Assist). Αυτή «σαρώνει» σε εμβέλεια 100 μέτρων και με γωνίες ανοίγματος 45ο οριζόντια και 27ο κάθετα, αναγνωρίζοντας τις διαγραμμίσεις των λωρίδων. Οι πληροφορίες μεταφέρονται στο σύστημα διεύθυνσης ώστε να γίνουν οι απαραίτητοι χειρισμοί μέσω του Highway Pilot προκειμένου το όχημα να διατηρηθεί στη λωρίδα του αυτόνομα.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

Η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης σκοπό έχει να αυξήσει την αποδοτικότητα των φορτηγών σε καύσιμα, να βελτιώσει την οδική ασφάλεια και να μειώσει τους εκπεμπόμενους ρύπους CO2. Στην πράξη οι δοκιμές της Daimler έχουν δείξει ότι είναι δυνατή μια εξοικονόμηση καυσίμου  της τάξης του 5% ενώ παράλληλα εξοικονομούνται χρήματα από την ορθότερη χρήση και άρα μικρότερη φθορά των εξαρτημάτων χάρη στην πιο σταθερή ροή της κυκλοφορία στους εθνικούς δρόμους.

Οφέλη αναμένεται να προκύψουν από τη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στους αυτοκινητόδρομους, στην πιο ομαλή ροή της κίνησης και στον καλύτερο προγραμματισμό των χρονοδιαγραμμάτων των δρομολογίων.

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

Η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, όπως την παρουσιάζει ο όμιλος Daimler δεν είναι μια πειραματική προβολή των όσων -σχεδόν αναπόφευκτα- θα συμβούν στο μέλλον. Αποτελεί το «πάντρεμα» επί μέρους τεχνολογιών που βρίσκουν εφαρμογή χρόνια τώρα στα φορτηγά του ομίλου και που έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία τους. Το Highway Pilot είναι αυτή τη στιγμή η πιο σταθερή βάση για οποιαδήποτε συζήτηση αφορά την αυτόνομη οδήγηση. Από την άλλη, είναι αρκετοί -και σε περισσότερο πρώιμο στάδιο από την ίδια την τεχνολογία- οι παράγοντες (νομοθεσία, υποδομές κ.α.) που διαμορφώνουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα τεθεί σε χρήση.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,