Νέο Mercedes-Benz Unimog Euro 6: Αν υπάρχει ένα φορτηγό στη γκάμα της Mercedes-Benz που στην νέα, Euro 6, γενιά του μπορεί να θεωρηθεί επαναστατικό σε σύλληψη και καινοτομίες, αυτό είναι το νέο Unimog! Το οδηγούμε και ανοίγουμε -στην κυριολεξία- μαζί του νέους δρόμους…

Αποστολή στη Γερμανία: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Daimler Group

Εκπροσωπώντας το Youtruck Magazine στην παρθενική του δημοσιογραφική αποστολή, βρέθηκα τέλη Μαρτίου στο Βερολίνο προκειμένου να οδηγήσω το νέο Mercedes-Benz Unimog. Για τις ανάγκες της παρουσίασης μεταφερθήκαμε 50 χιλιόμετρα νότια του Βερολίνου, κοντά στο χωριό Horstwalde, όπου ουσιαστικά καταμεσής του δάσους έχει φτιαχτεί από το 1995 μια ειδική πίστα δοκιμών που ανταποκρίνεται στις πιο υψηλές απαιτήσεις των τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης των αυτοκινητοβιομηχανιών. Πρόκειται για μια ελεγχόμενη δασική έκταση 1.200 στρεμμάτων μέσα στην οποία έχουν διαμορφωθεί πολλοί διαφορετικοί χώροι, που προσομοιώνουν τις πιο δύσκολες καταστάσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα εκτός δρόμου όχημα, από ένα pick up και ένα SUV, μέχρι ένα Unimog! Χωμάτινες διαδρομές κάθε είδους, νερολακούβες, λασπολακούβες, μονοπάτια και δρόμοι με τεράστιες κλίσεις, βραχώδη σημεία και κλιμακωτές πλαγιές ήταν λίγα μόνο από όσα προλάβαμε να αντικρίσουμε (και να υπερπηδήσουμε πίσω από το τιμόνι διαφορετικών εκδόσεων Unimog) την ημέρα της παρουσίασης.

Mercedes-Benz Unimog Euro VI U 4023/U 5023

ΠΑΝΤΟΣ ΕΔΑΦΟΥΣ

Όπως ήδη θα καταλάβατε, βρεθήκαμε στο απολύτως ιδανικό μέρος για να δούμε τι μπορούν να καταφέρουν οι διάφορες εκδόσεις του νέου Unimog. Πολύ γρήγορα συνειδητοποιήσαμε βέβαια ότι σε αυτό το περιβάλλον, δεν δοκιμάζαμε εμείς το Unimog αλλά… το Unimog εμάς! Κάθε φορά που φαινόταν αδύνατον -για οποιοδήποτε όχημα μπορεί κανείς να φανταστεί- να συνεχίσουμε προσπερνώντας ένα εμπόδιο, με το μυαλό φυσικά να λέει «όχι», ο συνοδός-εκπαιδευτής της Mercedes-Benz μας παρότρυνε να προχωρήσουμε, και το Unimog έβγαζε κάθε φορά τη δοκιμασία αγόγγυστα και χωρίς απρόοπτα.

Μάλιστα, ήταν λίγες οι φορές που χρειάστηκε -πιο πολύ για να δούμε πως λειτουργεί- να χειριστούμε το κιβώτιο ταχυτήτων σε εντελώς manual mode, με χρήση του πεντάλ του συμπλέκτη. Ένα πεντάλ, που όταν δεν χρησιμοποιείται βρίσκεται αναδιπλωμένο στο θολωτό, πάνω από το αριστερό πόδι του οδηγού.

Σε επιφάνειες που -για παράδειγμα- ένα χωματουργικό φορτηγό θα… κοβόταν στη μέση (!), το Unimog διερχόταν μάλλον χαλαρά, επιδεικνύοντας απαράμιλλη στρεπτική ευκαμψία στο σασί (έως 600 χιλιοστά) και στους άξονες (έως 30ο), χάρη σε σχεδιαστική καινοτομία που επιτρέπει στους άξονες να «στρίβουν» αλλά και συνδυαστικά με τη χρήση ειδικών ελατηρίων. Από… άλλον πλανήτη επίσης είναι οι γωνίες προσέγγισης και διαφυγής, στις 44ο και 51ο αντίστοιχα καθώς και η δυνατότητα αναρρίχησης σε εδάφη με κλίση 45ο αλλά και η γωνία πλευρικής κλίσης των 38ο. Το φορτηγό μπορεί επιπλέον να διέλθει από μέγιστο βάθος νερού 1,20 μέτρων ενώ η χρήση μονών ελαστικών (χαρακτηριστικό όλων των γενιών Unimog) επιτρέπει στους πίσω τροχούς να ακολουθούν ακριβώς το ίχνος των εμπρόσθιων, οι οποίοι «ανοίγουν» το δρόμο δημιουργώντας πιο σταθερή επιφάνεια κύλισης.

ΤΙ ΑΛΛΑΞΕ

Φιλοσοφία αυτών των φορτηγών είναι ότι πρέπει να εξακολουθούν να κινούνται κάτω από όλες τις συνθήκες και στη σειρά Unimog η δυνατότητα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών αποτελεί κρίσιμο παράγοντα όσον αφορά στην ευελιξία κίνησης. Για αυτό και το σχετικό σύστημα έχει επανασχεδιαστεί πλήρως. Υπάρχει πλέον η δυνατότητα προ-ρύθμισης της πίεσης και επιλογή της κατάλληλης, απλά και εύκολα στην οθόνη ανάλογα το είδος της επιφάνειας κίνησης, «δρόμος», «άμμος» ή «ανώμαλο έδαφος». Τα ειδικής κατασκευής ελαστικά του Unimog επιτρέπουν την ασφαλή κίνηση με ελάχιστο αέρα στο εσωτερικό τους, χωρίς τον κίνδυνο ξεζανταρίσματος.

Εν τω μεταξύ μια από τις μεγαλύτερες αλλαγές σε αυτή τη γενιά Unimog είναι η θέση του κινητήρα. Η απόφαση των μηχανικών να τον μετακινήσουν ένα μέτρο πιο πίσω ωφέλησε το φορτηγό, αφενός στην καλύτερη μεταφορά της παραγόμενης δύναμης και αφετέρου στην καλύτερη διευθέτηση του περιφερειακού εξοπλισμού που συνοδεύει τους νέους κινητήρες προδιαγραφών Euro 6. Παρά την προστιθέμενη πολυπλοκότητα της τεχνολογίας (SCR και κλειστό φίλτρο σωματιδίων) για την επίτευξη αυτών των προδιαγραφών, το νέο Unimog συνδυάζει 90% λιγότερες εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων σε σχέση με την προκάτοχο γενιά, χαμηλότερη κατά 3% κατανάλωση καυσίμου, αξιοπιστία και μεγάλα διαστήματα μεταξύ των τακτικών εργασιών συντήρησης.

ΙΣΧΥΡΗ ΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗΣ

Ο νέος 4κύλινδρος κινητήρας OM 934 BlueTec 6 χωρητικότητας 5,1 λίτρων αποδίδει 231 ίππους και 900 Nm ροπής η οποία είναι διαθέσιμη στο πεδίο περιστροφής μεταξύ 1.200 και 1.600 σ.α.λ. Η εξ ολοκλήρου αναβαθμισμένη γραμμή κίνησης περιλαμβάνει επίσης ένα αυτοματοποιημένο σύστημα μετάδοσης, οι λειτουργίες του οποίου ελέγχονται μέσω ενός μοχλού που βρίσκεται στην κολώνα του τιμονιού, όπως συμβαίνει με το δημοφιλές κιβώτιο της Daimler, PowerShift 3. Όπως και στην προηγούμενη γενιά, το κιβώτιο διαθέτει οκτώ σχέσεις για κίνηση εμπρός και έξι σχέσεις για κίνηση πίσω ενώ προαιρετικά ο κατασκευαστής προσφέρει ένα επιπλέον σετ σχέσεων για εκτός δρόμου χρήση και για ταχύτητες κίνησης μεταξύ 2,5 και 35 χλμ./ώρα. Η δυνατότητα επίτευξης μέγιστης ταχύτητας 90 χλμ./ώρα είναι αρκετή για μεγαλύτερες διαδρομές και κίνηση σε αυτοκινητόδρομους.

Από τον ίδιο μοχλό στην κολώνα, ο οδηγός ελέγχει την εμπλοκή -σε τέσσερα στάδια- του μηχανόφρενου, μέγιστης δύναμης πέδησης 180 kW ενώ ο βασικός εξοπλισμός του φορτηγού περιλαμβάνει σύστημα ABS ειδικά σχεδιασμένο για εκτός δρόμου χρήση. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή και χρήσιμη είναι η δυνατότητα που σου δίνει το κιβώτιο να προεπιλέξεις την επόμενη σχέση (μικρότερη ή μεγαλύτερη) που θα χρειαστείς, ακόμα και όταν γίνεται χρήση του συμπλέκτη. Το πρόγραμμα διατηρεί στην μνήμη του την προεπιλογή για 30 δευτερόλεπτα και η αλλαγή της σχέσης γίνεται όταν πατηθεί το πεντάλ του συμπλέκτη.

ΠΙΟ ΑΝΕΤΗ ΚΑΜΠΙΝΑ

Ο γνώριμος σχεδιαστικός χαρακτήρας της καμπίνας, που έχει καθορίσει την εμφάνιση του Unimog από το 1974 μέχρι σήμερα διατηρείται και σε αυτή τη γενιά. Νέα δυναμικά στοιχεία όπως η μεγάλη μάσκα, ο προφυλακτήρας και τα φωτιστικά σώματα καθιστούν σύγχρονο και επίκαιρο το νέο μοντέλο.

Σε σχέση με τη γενιά που απέρχεται, η καμπίνα είναι κατά 120 χιλιοστά μακρύτερη και ελαφρώς ψηλότερη, στοιχεία που σε συνδυασμό με την επανασχεδίαση του εσωτερικού -και πιο συγκεκριμένα της κεντρικής κονσόλας- έχουν εξασφαλίσει περισσότερο χώρο για τους επιβάτες. Ταυτόχρονα, νέα χαρακτηριστικά του εξοπλισμού όπως η δυνατότητα ρύθμισης του τιμονιού, τα κουμπιά πολλαπλών λειτουργιών πάνω στο τιμόνι, ο νέος πίνακας οργάνων με τη μεγάλη οθόνη ενδείξεων καθώς και το αναβαθμισμένο σύστημα θέρμανσης/αερισμού καθιστούν πιο άνετη τη διαμονή στην καμπίνα του Unimog.

Αυτή την αίσθηση μεγαλύτερης άνεσης ενισχύουν περαιτέρω ο νέος τρόπος ανάρτησης της καμπίνας στο σασί, η καλύτερη ηχομόνωση και οι λιγότεροι κραδασμοί χάρη στη θέση οδήγησης που βρίσκεται πίσω από τον εμπρόσθιο άξονα. Η καμπίνα φυσικά ανασηκώνεται προκειμένου να απλοποιηθούν οι εργασίες συντήρησης του κινητήρα ενώ η πρόσβαση στο εσωτερικό της έχει αναβαθμιστεί με τον επανασχεδιασμό δύο ή τριών σκαλοπατιών, ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη. Τέλος, η Mercedes-Benz διαθέτει και έκδοση του Unimog με διπλή καμπίνα και δυνατότητα φιλοξενίας έως και επτά ατόμων.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ

Η σειρά φορτηγών Unimog είναι σχεδιασμένη για να αντέχει στο χρόνο και να αποδίδει το ίδιο ισχυρά και αξιόπιστα κάτω από όλες τις συνθήκες. Το πλήρως συγκολλημένο πλαίσιο και τα «σφραγισμένα» επί μέρους εξαρτήματα φανερώνουν την προετοιμασία που έχει γίνει από το εργοστάσιο προκειμένου τα πάντα να είναι προστατευμένα και να μην γίνονται ζημιές, ανεξάρτητα από το που θα διέλθει το φορτηγό. Για παράδειγμα, στις εκδόσεις που προορίζονται για πυροσβεστικά οχήματα η Mercedes-Benz προσφέρει προαιρετικά τη δυνατότητα θωράκισης έναντι της θερμότητας όλων των καλωδιώσεων και των εξαρτημάτων που φιλοξενούνται στο σασί.

Οι δυνατότητες χρήσης του φορτηγού είναι πραγματικά αμέτρητες. Η σειρά φορτηγών Unimog με τον κατάλληλο ανά περίπτωση εξοπλισμό προορίζεται για την απομάκρυνση του χιονιού από τον δρόμο, για την καταπολέμηση των δασικών πυρκαγιών, για επεμβάσεις αποστολών διάσωσης σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, για εργασίες γερανού, για κατασκευές αγωγών αλλά και μεταφορές προσωπικού εκεί όπου οι δρόμοι δίνουν τη θέση τους σε δύσβατα μονοπάτια.

Η γκάμα εκδόσεων περιλαμβάνει βασικά δύο μοντέλα, τα U 4023 και U 5023 που διαφέρουν μεταξύ τους στη μορφή των αξόνων και των πλαισίων. Τα δύο πρώτα ψηφία χαρακτηρίζουν τον τύπο του φορτηγού ενώ το 23 προέρχεται από την ιπποδύναμη του κινητήρα. Το μεταξόνιο έχει μήκος 3,850 χιλ. ενώ το μέγιστο βάρος ανέρχεται στους 14,5 τόνους.

Τη σειρά ολοκληρώνουν επτά εκδόσεις που προσδιορίζονται από τις ονομασίες U 216, U 218, U 318, U423, U427, U430, U527 και U530, έχουν στενότερη καμπίνα και προορίζονται για αστική χρήση με ευελιξία εντός του ιστού της πόλης, από Δήμους και άλλους φορείς. Εφοδιάζονται με τους κινητήρες OM 934 LA (5,1 λίτρα) και OM 936 LA (7,7 λίτρα) απόδοσης από 156 έως 299 ίππους. Υπάρχουν έξι επιλογές σε μεταξόνιο, από τα 2,800 χιλ. έως τα 3,900 χιλ. ενώ το μεικτό βάρος κυμαίνεται από τους 7,5 έως τους 16,5 τόνους.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,