Scania R580 4×2 TopLine: Το φορτηγό-είδωλο και διακαής πόθος των απανταχού αυτοκινητιστών «φωνάζει» διαχρονικά παρόν στις εξελίξεις των οδικών μεταφορών. Η σειρά R στα καλύτερά της, δικαιώνει τη Scania για τις επιλογές της σε τεχνολογικό -και όχι μόνο- επίπεδο, τη στιγμή που το 580 δείχνει συνολικά η πιο ώριμη επιλογή για τον μέσο Ευρωπαίο μεταφορέα.

Όταν μιλάει το συναίσθημα και όχι απαραίτητα η λογική, το να οδηγεί κανείς ένα φορτηγό Scania ήταν ανέκαθεν «τιμή και καμάρι». Γιατί, κακά τα ψέματα, όταν κάθεσαι πίσω από το τιμόνι στα ατελείωτα χιλιόμετρα της μεταφοράς, τίποτα δεν μετράει περισσότερο από την αίσθηση που σου δίνει το φορτηγό σου. Ούτε η απόσβεση, ούτε το κόστος χρήσης, ούτε τα έξοδα συντήρησης. Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, ο… δράκος στη μάσκα της κορυφαίας σειράς φορτηγών Scania «καίει καρδιές» γιατί είναι ένα φορτηγό που αρέσει για τον χαρακτήρα του. Είναι όπως όταν έρχεται η ώρα στη ζωή ενός άντρα να επιλέξει τη γυναίκα που θα παντρευτεί. Συνήθως, δεν παντρεύεται την ομορφότερη αλλά αυτή που τον κάνει να αισθάνεται καλύτερα, δηλαδή πιο χαρούμενος, πιο γεμάτος, πιο ασφαλής.

Θα μου πείτε, τα θέματα καρδιάς και χημείας είναι πάντα δύσκολα, αλλά εσείς που λατρεύετε τα Scania, έχετε σκεφτεί ποτέ γιατί κάθε φορά που αντικρίζετε ένα φορτηγό του Σουηδού σάς «κόβονται τα γόνατα»; Δεν είναι γιατί δεν υπάρχουν ομορφότερα φορτηγά από το R για παράδειγμα. Είναι ίσως όμως γιατί γνωρίζετε πολύ καλά ότι οι αξίες (γραμμή κίνησης με τεχνολογία αιχμής, θέση οδήγησης) της μάρκας μεταφέρονται ευλαβικά από γενιά σε γενιά φορτηγών και είναι αυτές που τελικά κάνουν τη διαφορά από τα… συνηθισμένα.

ΜΕΓΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ

Έτσι λοιπόν, η ελληνική αντιπροσωπεία θέτει στη διάθεσή μας για δοκιμή ένα φορτηγό που είναι σίγουρα έξω από τα συνηθισμένα. Όχι μόνο γιατί οι αρετές της γραμμή κίνησης ικανοποιούν και τον πιο απαιτητικό χρήστη αλλά επιπλέον γιατί αυτός ο «αέρας υπεροχής» της έκδοσης V8 είναι αυτός που τελικά ξεσηκώνει τους φανατικούς οπαδούς της μάρκας. Και εάν τα 730 άλογα της κορυφαίας έκδοσης του R V8 είναι πολυτέλεια αλλά και υπερβολή, οι 580 ίπποι της έκδοσης της δοκιμής μας είναι ότι καλύτερο μπορεί να επιλέξει κανείς για αποδοτικό μεταφορικό έργο, με αξιοσημείωτες επιδόσεις και ταυτόχρονα με κατανάλωση που δεν εκτοξεύει στα ύψη το κόστος χρήσης.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας αντικαθιστά τον παλιό Euro 5 με απόδοση 620 ίππων και μάλιστα με σχεδόν πανομοιότυπη ροπή. Είναι φτιαγμένος για βαριά χρήση και όχι απλά για ένα ρυμουλκούμενο 40 τόνων, το οποίο μπορεί να το διαχειριστεί με την ίδια ευκολία τόσο σε επίπεδες επιφάνειες όσο και σε ανηφορικά κομμάτια. Παραδοσιακά οι V8 κινητήρες της Scania καλούνται στη Σουηδία να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις οδικών συρμών που ξεπερνούν τα 25 μέτρα αλλά και τους 60 τόνους σε βάρος. Στη χώρα μας είναι βέβαιο ότι κάθε μεταφορικό έργο μπορεί να γίνει εξίσου άνετα και περισσότερο οικονομικά με μικρότερους κινητήρες, με 100 ίππους λιγότερη ισχύ και ροπή κοντά στα 2.300 Nm. Με αυτόν τον 580 απαιτείται σύνεση στο γκάζι και ευλαβική διατήρηση του στροφομέτρου όχι πάνω από τις 1.400 σ.α.λ. ώστε η κατανάλωση καυσίμου να μην ξεπερνά τα 30 λίτρα / 100 χλμ. και συνεπώς η μεταφορά 40τονων φορτίων να μην κοστίζει πολύ σε καύσιμο.

ΙΣΧΥΡΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ

Η εξωτερική εμφάνιση του φορτηγού διατηρεί ευλαβικά τη γνώριμη φυσιογνωμία που έχει επιλέξει την τελευταία 10ετία η Scania για το κορυφαίο της φορτηγό. Οι δυνατές, ξεκάθαρες γραμμές της καμπίνας ενισχύουν τη δυναμική εμφάνιση του τράκτορα συνολικά. Υπάρχουν αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία όπως οι νέοι λαμπτήρες LED (πολύ όμορφα τα πίσω φανάρια) και τα νέα αεροδυναμικά βοηθήματα. Ξεχωρίζουν η νέα γρίλια με περισσότερες οριζόντιες γραμμές που διαμορφώνουν ίσως την εντυπωσιακότερη μάσκα στην αγορά καθώς και το μεγαλύτερο λογότυπο ακριβώς κάτω από τον ανεμοθώρακα. Το σχήμα της μάσκας βελτιώνει τη ροή του αέρα στις γωνίες και επιτρέπει την εισαγωγή περισσότερου αέρα στο ψυγείο και στο χώρο του κινητήρα.

Χαμηλότερα, ο νέος σχεδιασμός του προφυλακτήρα δένει με τη δυναμική εμφάνιση του μπροστινού τμήματος, τα φώτα πορείας και οι συσκευές καθαρισμού υψηλής πίεσης των προβολέων είναι ενσωματωμένες στο σχεδιασμό ενώ τα φωτιστικά σώματα διατηρούν το γνώριμο παραλληλόγραμμο σχήμα τους.

Οι νέες, μεγάλες πλευρικές ποδιές είναι χαμηλά τοποθετημένες και το χρώμα τους είναι ίδιο με αυτό της καμπίνας. Είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να εσωκλείουν μεγάλα ρεζερβουάρ, ένα σκαλοπάτι για την πλατφόρμα συντήρησης και μια ενσωματωμένη αριστερή εξάτμιση.

ΧΛΙΔΑΤΗ ΚΑΜΠΙΝΑ

Η καμπίνα TopLine που εφοδιάζει τις νέες εκδόσεις φορτηγών διεθνών μεταφορών Euro 6 της Scania αποτελεί τη μετεξέλιξη της προηγούμενης γενιάς καθώς ο κατασκευαστής επέλεξε να μην προχωρήσει σε ριζοσπαστικές αλλαγές. Παρόλα αυτά, συναντάμε επανασχεδιασμένα καθίσματα (από τη Recaro) για μεγαλύτερη άνεση και καλύτερη οσφυϊκή υποστήριξη, νέες ταπετσαρίες και υλικά με πιο υποτονικούς χρωματισμούς για πιο «ήρεμη» ατμόσφαιρα, νέο ραδιόφωνο με ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης, Bluetooth και σύνδεση USB. Το στυλ και οι επιλογές χρωμάτων αντικατοπτρίζουν τις διαφορετικές λειτουργίες στην καμπίνα, δηλαδή στον εργασιακό χώρο, στο χώρο ανάπαυσης και ύπνου. Για παράδειγμα, στην έκδοση της δοκιμής μας υπάρχει η επιλογή «Rock shade σκούρο» (μαύρο ταμπλό, γκρι μεσαία ζώνη, γκρι κάτω από το ταμπλό).

Ο χώρος είναι σχεδιασμένος για την άνετη φιλοξενία δύο οδηγών προσφέροντας -χάρη στο ικανοποιητικό εσωτερικό ύψος- ευκολία μετακίνησης και αρκετούς αποθηκευτικούς χώρους. Η θέση οδήγησης στο Scania θεωρείται σημείο αναφοράς στην αγορά και για αυτό στο σχεδιασμό της νέας καμπίνας ο κατασκευαστής έκανε μικρές παρεμβάσεις σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Ο βασικός, συντηρητικός, σχεδιαστικός χαρακτήρας στο ταμπλό έχει διατηρηθεί ωστόσο χρησιμοποιούνται πλέον υλικά που αφενός αντέχουν περισσότερο στη σκληρή χρήση και αφετέρου είναι ευκολότερο να καθαριστούν. Οι αποθηκευτικοί χώροι μικροαντικειμένων γύρω από τη θέση οδήγησης έχουν επανασχεδιαστεί προκειμένου να βελτιωθεί η εργονομία.

Η μείωση της κούρασης του οδηγού ήταν το κύριο μέλημα του σχεδιαστικού τμήματος. Το πολύ αναπαυτικό κάθισμα με μια σειρά ρυθμίσεων, η θέση και οι ρυθμίσεις του τιμονιού και φυσικά η γωνία κλίσης του ταμπλό και του πίνακα οργάνων επιτρέπουν στον οδηγό να συγκεντρωθεί αποκλειστικά και μόνο στη δουλειά του.

Από έναν μοχλό που βρίσκεται στη δεξιά πλευρά της κολόνας του τιμονιού ο οδηγός ελέγχει τις λειτουργίες (πλήρως αυτόματη ή χειροκίνητη) του κιβωτίου ταχυτήτων Opticruise καθώς και την ενεργοποίηση του επιβραδυντή. Στον πίνακα οργάνων πίσω από το τιμόνι προβάλλονται οι βασικές πληροφορίες που έχουν να κάνουν με τις λειτουργίες του φορτηγού και την απόδοση του οδηγού ενώ από μια μεγαλύτερη οθόνη στην κονσόλα ελέγχονται οι λειτουργίες σχετικά με την πλοήγηση, την τηλεφωνία ή ενδεχομένως κάποιας κάμερας που μπορεί να υπάρχει. Εντυπωσιακή και πρακτική λεπτομέρεια αποτελεί η ενσωμάτωση ενός μικροφώνου στο προσκέφαλο του καθίσματος του οδηγού που λειτουργεί ως hands-free για το τηλέφωνο.

ΑΝΕΤΗ ΚΟΥΚΕΤΑ

Και αν ο συντηρητικός σχεδιαστικός χαρακτήρας στο ταμπλό είναι κάτι που όχι μόνο δεν ενοχλεί αλλά φαίνεται να επιβραβεύουν οι οπαδοί της μάρκας, σίγουρα δεν συμβαίνει το ίδιο με την εργονομία και τις περιορισμένες λύσεις αποθήκευσης μικρών και μεγάλων αντικειμένων. «Πρόκειται για το πιο ευρύχωρο περιβάλλον διαβίωσης που κατασκευάστηκε ποτέ από τη Scania» υποστηρίζει ο κατασκευαστής αλλά τα δεδομένα τον διαψεύδουν. Οι αποθηκευτικοί χώροι πάνω από το παρμπρίζ όντως είναι τεράστιοι, με πρόβλεψη για φούρνο μικροκυμάτων ή άλλο βοηθητικό εξοπλισμό. Ωστόσο δεν υπάρχουν λύσεις αποθήκευσης -εκτός του ψυγείου- κάτω από την κουκέτα και συνολικά ο εσωτερικός αποθηκευτικός χώρος είναι ο μισός σε σχέση με τις καθολικά επανασχεδιασμένες καμπίνες των περισσότερων ανταγωνιστών κατασκευαστών.

Πάντως στις καμπίνες ύπνου όπως η TopLine ο κατασκευαστής προσφέρει τώρα πιο παχύ στρώμα για μεγαλύτερη (αλλά και ρυθμιζόμενη) άνεση ενώ το πλάτος του κρεβατιού ρυθμίζεται και αυτό μεταξύ των 730 και 900 χιλ. χωρίς να επηρεάζονται οι ρυθμίσεις του καθίσματος στη θέση οδήγησης.

Η νέα σειρά κρεβατιών έχει σχεδιαστεί ώστε να ταιριάζει με τα εσωτερικά χρώματα, σε μπεζ ή μαύρο χρώμα ενώ το ύφασμα έχει επιλεχθεί προκειμένου να διασφαλίζει την άριστη ποιότητα και αντοχή στο χρόνο. Το κάτω κρεβάτι διαθέτει στρώμα με ανεξάρτητα ελατήρια ύψους 155 χιλ. για εξαιρετική άνεση και ξεκούραστο ύπνο, δυνατότητα ρύθμισης της σκληρότητας αλλά και του πλάτους έως 900 χιλ. Το πάνω κρεβάτι είναι αναβαθμισμένο σε άνεση και σταθερότητα ενώ διαθέτει δυνατή αλλά ελαφριά δομή και εύκολη πρόσβαση χάρη στην «έξυπνη» αναδιπλούμενη σκάλα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ

Κατά κοινή ομολογία τρεις παράγοντες καθορίζουν την τελική απόφαση στην αναζήτηση του κατάλληλου φορτηγού μεταφοράς μεγάλων αποστάσεων. Η γραμμή κίνησης, η θέση οδήγησης και η καμπίνα, αυστηρά με αυτή τη σειρά. Ο τράκτορας της δοκιμής μας αποτελεί κορυφαία επιλογή για κάποιον που αφενός αρκείται στους χώρους που παρέχει η συγκεκριμένη καμπίνα και αφετέρου διαθέτει τα επιπλέον χρήματα που απαιτούν το επίπεδο εξοπλισμού και η έκδοση Streamline.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: DC16 102 Euro 6 Κύλινδροι/Βαλβίδες 8c / 32V Κυβισμός (λίτρα) 16.4 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 580/1.900 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.950/1.000 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 130 x 154 Ταχύτητα κόφτη 85 χλμ./ώρα

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων Opticruise με οβερ GRS0905R και δυνατότητα kickdown. Διαφορικό R780 με δυνατότητα κλειδώματος και βήμα 3,08

ΣΑΣΙ – ΚΑΜΠΙΝΑ: Πλαίσιο κλασικής μορφής από δύο διαμήκεις δοκούς με εγκάρσιες τραβέρσες. Ηλεκτρουδραυλικά ανατρεπόμενη καμπίνα τύπου CR TopLine, αυτοφερόμενη, ατσάλινη, με προδιαγραφές ECE R29 αεραναρτούμενη σε τέσσερα σημεία. Πλήρης αντιδιαβρωτική προστασία με τη μέθοδο της πλήρους βύθισης.

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας, από σφυρήλατο χάλυβα υψηλής αντοχής. Ικανότητα φόρτισης έως 7.100 κιλών. Μηχανική ανάρτηση, παραβολικά ελατήρια, υδραυλικοί αποσβεστήρες, αντιστρεπτική. Πίσω: Κινητήριος υποειδής άξονας ικανότητα φόρτισης έως 13.000 κιλών. Αερανάρτηση 4άρων φυσούνων

ΦΡΕΝΑ: Διπλό ηλεκτροπνευματικό κύκλωμα φρένων, αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Στάνταρ ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης  με ABS και ASR, ESP, μηχανόφρενο. Δευτερεύον σύστημα retarder

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Ηλεκτρικά παράθυρα οδηγού-συνοδηγού, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι & θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, φώτα τύπου Xenon, φώτα ημέρας, καθαριστήρες φώτων, προβολείς στο γείσο και στον προφυλακτήρα, ηλεκτρική ηλιοροφή, κλιματισμός, βοηθητική θέρμανση, Premium θερμαινόμενα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού με ανάρτηση, κουρτίνα κατά μήκος των κρεβατιών, αποθηκευτικοί χώροι (230 λίτρα) επάνω από τη θέση του οδηγού και συνοδηγού, ψυγείο (28 λίτρα) με συρτάρι κάτω από το κρεβάτι, πέταλο Jost JSK7C-W 150

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 5,665 μ. Μεταξόνιο 3,700 μ. Πλάτος σασί 2,600 μ. Πρόβολος εμπρός 0,715 μ. Πρόβολος πίσω 2,350 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 15,8 μ. Μεικτό βάρος 18.000 – 26.000 – 33.000 κιλά Απόβαρο από 6,775 έως 8,940 μ. Εξωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠxΥ) 2.260×2,430×3,860 μ. Εσωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠxΥ) 1,985×2,130×2,220 μ. Κρεβάτι πάνω (1,96×0,70 μ.) και κάτω (2,05×0,8 μ.) Ελαστικά 315/70 R22,5 (Michelin) Ρεζερβουάρ 950+550 λίτρα

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,