Δοκιμές λεωφορείων Daimler: Τα κορυφαία επίπεδα ασφάλειας, ελέγχου και λειτουργίας που χαρακτηρίζουν τα λεωφορεία Mercedes-Benz και Setra έχουν κατακτηθεί με εντατική δουλειά και ατελείωτες ώρες δοκιμών που πραγματοποιούνται κάθε χειμώνα σε αρκτικές θερμοκρασίες και σε διαδρομές που είναι καλυμμένες με πυκνό χιόνι και πάγο.

 

Οι κλινικές δοκιμές εργαστηριακού τύπου με τη βοήθεια υπολογιστή δεν αρκούν στην Daimler, κατά τη διάρκεια ανάπτυξης νέων συστημάτων λεωφορείων. Κάθε εξάρτημα των Mercedes-Benz και Setra αξιολογείται στο δρόμο, σε συνθήκες που τις περισσότερες φορές προκαλούν τα όρια αντοχής του. Σκηνικό ακραίων καιρικών συνθηκών αναζητούν κάθε χρόνο από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο, στη Λαπωνία, οι μηχανικοί και οι οδηγοί της ομάδας δοκιμών των λεωφορείων της Daimler. Είναι οι άνθρωποι που αναλαμβάνουν να «βασανίσουν» τα συστήματα μετάδοσης της κίνησης, τις αναρτήσεις και τα επί μέρους εξαρτήματα, με τρόπο που δεν πρόκειται ποτέ να συναντήσουν στον «κύκλο ζωής» τους αυτά τα λεωφορεία.

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Οι περιοχές Arvidsjaur και Arjeplog της Βόρειας Σουηδίας, στην 65η και 66η παράλληλο, ακριβώς κάτω από τον αρκτικό κύκλο, αποτελούν κύριο χειμερινό προορισμό της ομάδας δοκιμών της Daimler για πολλά χρόνια. Εκεί, ο ετήσιος μέσος όρος θερμοκρασιών είναι μηδέν βαθμοί Κελσίου ενώ κατά μέσο όρο ο μετεωρολογικός σταθμός αναφέρει 186 ημέρες απόλυτου παγετού. Οι βαριές χιονοπτώσεις αποτελούν τον κανόνα και οι λίμνες που αποκτούν ένα παχύ στρώμα πάγου μετατρέπονται σε πίστα δοκιμών των λεωφορείων. Το βάθος του νερού κάτω από το πεδίο δοκιμών φτάνει και τα 200 μέτρα, ωστόσο κανένας κίνδυνος δεν υπάρχει καθώς αυτός ο πάγος αντέχει φορτίο έως και 40 τόνους.

Παρόμοιες είναι οι κλιματικές συνθήκες που επικρατούν 500 χιλιόμετρα ανατολικότερα, στο Ροβανιέμι της Φιλανδίας. Εδώ, οι δοκιμές των λεωφορείων Mercedes-Benz και Setra πραγματοποιούνται στο χώρο του αεροδρομίου, σε μια ευθεία 800 μέτρων όπου υπάρχει η δυνατότητα δοκιμών πέδησης σε πάγο, χιόνι και άσφαλτο αλλά και σε συνδυασμένες επιφάνειες διαφορετικών συντελεστών τριβής. Στον ίδιο χώρο, υπάρχει η δυνατότητα «δυναμικής» οδήγησης σε κυκλική διαδρομή διαμέτρου 280 μέτρων καθώς και οδήγησης σε κομμάτια δρόμου με αρκετή κλίση.

ΟΙ ΦΙΛΟΔΟΞΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Τα λεωφορεία Mercedes-Benz και Setra μπορεί να πρωτοπορούν σε θέματα ποιότητας, άνεσης και ασφάλειας αλλά στην κορυφή της ατζέντας του κατασκευαστή βρίσκεται η αξιοπιστία. Ο σχετικός φιλόδοξος στόχος που έχει θέσει η Daimler για τα λεωφορεία της είναι να μπορεί να εγγυηθεί την αξιοπιστία και την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των εξαρτημάτων -με πρώτο τον κινητήρα- σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος -25ο Κελσίου και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και στους -40ο Κελσίου.

Η περίοδος δοκιμών των λεωφορείων έχει διάρκεια έξι εβδομάδες, ενώ προηγούνται τρεις ακόμα εβδομάδες προετοιμασίας κατά τις οποίες εγκαθίστανται στα προς δοκιμή οχήματα τα όργανα μέτρησης αλλά και βάρος που προσομοιάζει τους επιβάτες. Ακόμα και τα 3.000 χιλιόμετρα του ταξιδιού, από το Ulm μέχρι τον Αρκτικό κύκλο είναι μέρος των δοκιμών. Στις τέσσερις ημέρες που διαρκεί αυτό το ταξίδι δοκιμάζονται στο όριο τα συστήματα θέρμανσης και κλιματισμού, καθώς είναι τεράστιες οι διακυμάνσεις θερμοκρασίας και υγρασίας που συναντούν στο δρόμο τους τα λεωφορεία.

Λόγω της ευρύτητας της γκάμας λεωφορείων της Daimler, κάθε χρόνο οι δοκιμάστες επιλέγουν τα λεωφορεία που αντιπροσωπεύουν περισσότερο το σύνολο των Mercedes-Benz και Setra που πωλούνται στην αγορά, όσον αφορά τις διαστάσεις, τον αριθμό των αξόνων, τα βάρη, τη γραμμή κίνησης και τα επί μέρους συστήματα.

ΟΙ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ

Οι χειμερινές δοκιμασίες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα αξιολόγησης και οι ειδικοί ψάχνουν απαντήσεις και στα πιο απίθανα ερωτήματα ή προβλήματα που πιθανόν εμφανίσει ένα λεωφορείο σε τέτοιες συνθήκες. Λειτουργούν οι πόρτες του λεωφορείου με παγετό; Μπορεί το χιόνι να διεισδύσει μέσα από το άνοιγμα εισαγωγής και να φράξει το φίλτρο αέρα; Ο κατάλογος των λειτουργικών δοκιμασιών είναι πραγματικά μεγάλος (300 διαφορετικές δοκιμασίες σε ένα εντελώς νέο λεωφορείο), με κάποιες από τις διαπιστώσεις που καλούνται να κάνουν οι δοκιμαστές να αποτελούν πραγματική «σπαζοκεφαλιά». Πώς συμπεριφέρονται μεταξύ τους τα υλικά όπως ο χάλυβας και το πλαστικό δεδομένου του διαφορετικού συντελεστή διαστολής που εμφανίζουν; Πώς αντιδρούν οι κόλλες μεταξύ τους σε θερμοκρασίες υπό το μηδέν;

Οι δοκιμές στη γραμμή κίνησης και στο σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων αποτελούν πραγματική πρόκληση. Πριν από τη δοκιμή εκκίνησης κρύου κινητήρα, τα καπάκια των κινητήρων στο αμάξωμα των λεωφορείων παραμένουν ανοιχτά επί δύο μέρες προκειμένου η παγωνιά να φτάσει βαθιά στα εξαρτήματα. Ακόμα και στο κάρτερ του λαδιού η θερμοκρασία πέφτει στους -25ο Κελσίου ή και χαμηλότερα. Σε τέτοιες περιπτώσεις οι μηχανικοί μένουν ευχαριστημένοι όταν ο πετρελαιοκινητήρας εκκινήσει αξιόπιστα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και λειτουργεί ομαλά.

Εκτεταμένες και εντατικές δοκιμές σε συνθήκες παγετού ήταν επίσης απαραίτητες για την εξέλιξη των νέων κινητήρων τεχνολογίας Euro 6. Για τη μεγιστοποίηση της οικονομίας χρειάστηκε να επανασχεδιαστεί η διάταξη των κινητήρων τόσο στα τουριστικά με υπερυψωμένο δάπεδο όσο και στα αστικά/υπεραστικά χαμηλού δαπέδου λεωφορεία. Αυτή η γενιά κινητήρων ξεκίνησε να ετοιμάζεται το 2004, τα πρωτότυπα μοτέρ ήταν έτοιμα το 2008 και μέχρι το 2013 γινόντουσαν από την Daimler συνεχείς βελτιώσεις μέσα από αυτά ακριβώς τα χειμερινά (αλλά και καλοκαιρινά) τεστ. Συνολικά 60 περίπου πρωτότυπα οχήματα, 26 εκ των οποίων ήταν λεωφορεία, υποβλήθηκαν σε δοκιμασίες από μια μεγάλη ομάδα μηχανικών και οδηγών, καλύπτοντας συνολικά περισσότερα από πέντε εκατ. χιλιόμετρα.

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Τα αποτελέσματα των εκτεταμένων αυτών δοκιμών σε χιόνι και πάγο και -πάνω από όλα- οι συνεχείς βελτιώσεις των μηχανικών αποκαλύπτουν ότι τα μικρά και μεγάλα αστικά και τουριστικά λεωφορεία Mercedes-Benz και Setra αντιδρούν πάντα με τον τρόπο που περιμένει κανείς. Στο «κολαστήριο» της Λαπωνίας, τα λεωφορεία που εκπροσώπησαν τις μάρκες στο φετινό τέστ αντεπεξήλθαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ενδεικτικά, έλαβαν μέρος τα Mercedes-Benz Sprinter Travel 65, Mercedes-Benz Tourismo K, Mercedes-Benz Travego «Safety Coach», Setra TopClass S 516 HDH.

Οι ειδικές ρυθμίσεις που γίνονται μετά από αλλεπάλληλα τεστ κάνουν τη διαφορά. Δεν αρκεί η μεταφορά της τεχνολογίας από τα κορυφαία φορτηγά του κατασκευαστή, στα λεωφορεία. Τα λεωφορεία λόγω μεγέθους, βάρους, διαμόρφωσης των αξόνων, ταχύτητας κίνησης και κυρίως του «φορτίου», δηλαδή των επιβατών, συμπεριφέρονται διαφορετικά και απαιτούν μια διαφορετική προσέγγιση στην εφαρμογή των μηχανικών, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων. Αυτός είναι ο λόγος που -για παράδειγμα- η μέγιστη πέδηση που παρέχεται από το Active Brake Assist στα λεωφορεία εφαρμόζεται σταδιακά και όχι άμεσα, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν όρθιους επιβάτες.

ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΑ ΑΡΘΡΩΤΑ

Δύο από τα λεωφορεία που πέρασαν τις ακραίες φετινές δοκιμασίες στον σκανδιναβικό χειμώνα ήταν τα αρθρωτά Mercedes-Benz CapaCity L και Citaro G που παρουσιάστηκαν πρόσφατα από τον Γερμανό κατασκευαστή. Στην περίπτωσή τους, το βάρος δόθηκε στο σύστημα ATC (Articulated Turntable Controller) που έρχεται να θέσει νέα πρότυπα στον χειρισμό και στην ασφάλεια των αρθρωτών λεωφορείων. Πρόκειται για ένα δυναμικό σύστημα ελέγχου που λειτουργεί γρήγορα και με ακρίβεια ρυθμίζοντας την υδραυλική απόσβεση του αρθρωτού συνδέσμου με βάση τη γωνία του τιμονιού, τη γωνία της άρθρωσης, την ταχύτητα του λεωφορείου και το φορτίο του. Σε περίπτωση αστάθειας του λεωφορείου και μπροστά στον κίνδυνο το πίσω τμήμα να ολισθήσει, το σύστημα βοηθά στην ταχύτατη σταθεροποίηση, επιτυγχάνοντας παρέμβαση παρόμοια με αυτή του ESP. Οι παράμετροι του ATC ρυθμίστηκαν κατά την εξέλιξη του συστήματος σε δοκιμές που έγιναν μεταξύ άλλων σε αρκτικές θερμοκρασίες, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι το σύστημα αντιδρά το ίδιο γρήγορα και αποτελεσματικά κάτω από όλες τις συνθήκες.

Οι γρήγορες αλλαγές πορείας και οι πιο εντυπωσιακοί ελιγμοί σε ολισθηρή επιφάνεια φανερώνουν τις «χάρες» του συστήματος και το πώς αυτές ευεργετούν το Citaro G ενώ εξίσου εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα κατά την πλήρη εφαρμογή του φρένου και ενώ η ταχύτητα κίνησης είναι τα 80 χλμ./ώρα. Αλλάζοντας τις επί μέρους παραμέτρους οι μηχανικοί «έστησαν» το σύστημα προκειμένου αυτό να είναι εξίσου αποτελεσματικό στην περίπτωση του 4αξονικού αρθρωτού CapaCity L.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , , , , , ,