Predictive Powertrain Control: Με το σύστημα «Predictive Powertrain Control» (PPC) που λάνσαρε πρόσφατα η Daimler στα λεωφορεία της, κάνει ένα ακόμα βήμα για τη βελτίωση της κατανάλωσης καυσίμου ενώ την ίδια στιγμή μειώνει το φόρτο εργασίας του οδηγού.

Πρόκειται για ένα εξελιγμένο σύστημα πλοήγησης (cruise control) το οποίο -σε αντίθεση με ένα συμβατικό σύστημα διατήρησης της ταχύτητας- λαμβάνει υπόψη και την τοπογραφία του δρόμου, διακρίνει επερχόμενες ανηφόρες και κατηφόρες και επενεργεί με γνώμονα την οικονομία καυσίμου. Ανάλογο σύστημα έχουμε δει ήδη να εφαρμόζεται στα φορτηγά και από άλλους κατασκευαστές (για παράδειγμα το «Active Prediction» της Scania), ωστόσο η εν λόγω τεχνολογία τοποθετείται για πρώτη φορά σε λεωφορείο και μάλιστα με τη δυνατότητα επέμβασης στο κιβώτιο ταχυτήτων.

Σε ανωφέρειες και κατωφέρειες, το PPC μετατρέπει το μειονέκτημα του συμβατικού cruise control σε «χειροπιαστά» πλεονεκτήματα, όπως είναι για παράδειγμα η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 4% στην περίπτωση του νέου Setra TopClass 500. Χαρακτηριστικό είναι πως το λεωφορείο μπορεί να καταναλώσει λιγότερο καύσιμο ακόμα και εάν ο οδηγός δεν είναι πλήρως εξοικειωμένος με τις δυνατότητες του συστήματος. Συγκριτικές δοκιμές οδήγησης σε τυπικές διαδρομές μεγάλων αποστάσεων όπως είναι αυτή μεταξύ της Στουτγάρδης και Αμβούργου το σύστημα απέδειξε τη φιλικότητά του προς τον χρήστη καθώς δεν αλλάζει τίποτα από τις συνήθειες του οδηγού. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το PPC εκπροσωπεί έναν νέο τύπο τεχνολογιών που «παντρεύουν» τις καινοτομίες που ήδη υπάρχουν στα οχήματα, με δεδομένα που προέρχονται από το εξωτερικό περιβάλλον του οχήματος.

ΠΑΝΤΑ ΣΕ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ

Οι επαγγελματίες οδηγοί γνωρίζουν καλά πως πρέπει να «αφήνουν» το γκάζι πριν φτάσουν στην κορυφή μιας ανωφέρειας, κάτι που εξοικονομεί καύσιμο και καθυστερεί ελάχιστα το ταξίδι. Ένα συμβατικό cruise control δεν λαμβάνει υπόψη αυτή την πτυχή, όπως επίσης και ότι θα πρέπει να επιταχύνει πριν ξεκινήσει μια ανωφέρεια ή να εκμεταλλευτεί την κινητική ενέργεια σε μια κατωφέρεια. Ακόμα και ο πιο εκπαιδευμένος οδηγός που γνωρίζει το δρομολόγιο, δύσκολα θα μπορέσει να μείνει απόλυτα συγκεντρωμένος καθ” όλη τη διάρκεια του ταξιδίου και συνεπώς να διατηρήσει το υψηλό επίπεδο των επιδόσεών του.

Σε αυτό ακριβώς το επίπεδο, το PPC «αντικαθιστά» τον οδηγό, παραμένοντας πάντα σε ετοιμότητα και λειτουργώντας με γνώμονα την οικονομική οδήγηση. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση τοπογραφικών δεδομένων που βοηθούν το σύστημα να προσαρμόζεται σε κάθε μεταβολή του ανάγλυφου της διαδρομής. Όσον αφορά τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, τα αποθηκευμένα τοπογραφικά δεδομένα καλύπτουν το 100% των αυτοκινητόδρομων αλλά και των δευτερευουσών οδικών αρτηριών. Το PPC, εκτός από τη λειτουργία ελέγχου της ταχύτητας του λεωφορείου αναλαμβάνει και τη διαχείριση της αλλαγής των σχέσεων του κιβωτίου (εν προκειμένω του αυτόματου PowerShift 3) γνωρίζοντας από πριν τις ανάγκες της διαδρομής. Επιπλέον, το σύστημα μπορεί να ενεργοποιήσει κατά βούληση τη λειτουργία EcoRoll (χρησιμοποιείται ήδη στα φορτηγά της Mercedes-Benz) που πλέον τοποθετείται και στη νέα γενιά λεωφορείων της Daimler.

ΑΛΑΝΘΑΣΤΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κάθε στιγμή της διαδρομής ο οδηγός λαμβάνει πληροφορίες μέσω της οθόνης στον πίνακα οργάνων σχετικά με τη θέση του οχήματος σε σχέση με τη διαδρομή, το βάρος του λεωφορείου, την ταχύτητα κίνησης, τη ροπή του κινητήρα και τη σχέση του κιβωτίου ταχυτήτων. Ο οδηγός δεν έχει παρά να θέσει στο σύστημα την επιθυμητή ανώτερη και την επιθυμητή κατώτερη (για να γνωρίζει το σύστημα πόσο καύσιμο μπορεί να εξοικονομήσει) ταχύτητα μέσω των διακοπτών που βρίσκονται πάνω στο τιμόνι και το PPC αναλαμβάνει την επιτάχυνση, την επιβράδυνση και το κιβώτιο ταχυτήτων. Προαιρετικά, στον εξοπλισμό του λεωφορείου μαζί με το PPC μπορεί να συνδυαστεί η λειτουργία του «Adaptive cruise control» που σημαίνει πως το λεωφορείο μπορεί να διατηρήσει αυτόματα την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα αλλά και το «Active Brake Assist» που αναλαμβάνει να ακινητοποιήσει πλήρως το λεωφορείο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Το εντυπωσιακότερο όλων των χαρακτηριστικών του PPC δεν είναι τόσο το ότι αναλαμβάνει πρωτοβουλίες βασισμένο σε δεδομένα, αλλά ότι δεν θα κάνει τα λάθη ενός απρόσεκτου ή μη καταρτισμένου ή κουρασμένου οδηγού. Για παράδειγμα, πριν από μια μεγάλη ανωφέρεια το σύστημα θα ξεπεράσει το ανώτατο όριο ταχύτητας που του έχει θέσει ο οδηγός πριν ξεκινήσει η ανωφέρεια, έτσι ώστε -με εκμετάλλευση της ορμής- να αποφύγει το «κατέβασμα» σχέσης στο κιβώτιο κατά τη διάρκεια της ανωφέρειας, και αυτό είναι πραγματικό κέρδος σε καύσιμο.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,