Λευκή Βίβλος Michelin: Με ένα πολύ «έξυπνο» και κατατοπιστικό εγχειρίδιο, η Michelin προσπαθεί να ενημερώσει τους αυτοκινητιστές και τους διαχειριστές στόλων βάζοντας τέλος στους μύθους σχετικά με τα ελαστικά φορτηγών και την οικονομία καυσίμου.

Καθώς η τιμή των καυσίμων έχει μεγάλο μερίδιο -που αντιστοιχεί μέχρι και στο 30%- στα έξοδα μιας μεταφορικής εταιρίας, όλες οι λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν στην εξοικονόμηση καυσίμου ενός οχήματος είναι ευπρόσδεκτες. Έτσι λοιπόν η επιλογή ελαστικών παίζει ένα σημαντικό ρόλο και ειδικά η γενιά ελαστικών «χαμηλής αντίστασης στην κύλιση» LRR (Low-Rolling Resistance) που προτείνεται από τους κατασκευαστές ως η ιδανικότερη λύση. Παρακάτω θα βρείτε τις απαντήσεις σε βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε ώστε να πάρετε τη σωστή απόφαση.

1. Τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης δεν είναι κάτι καινούργιο.

Σωστό: Αν και τα πρώτα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση γεννήθηκαν τα μέσα της δεκαετίας του 1990, η έρευνα για την επίδραση των ελαστικών στην κατανάλωση των οχημάτων είχε ξεκινήσει πολλά χρόνια νωρίτερα. Η πρώτη γενιά ελαστικών φορτηγών χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας λανσαρίστηκε το 1995. Επίμονες εργασίες έρευνας και ανάπτυξης επέτρεψαν την ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση των επιδόσεων σχετικά με την κατανάλωση, την αξιοπιστία, τη διάρκεια ζωής και τη δυνατότητα χάραξης.

2. Τα ελαστικά δεν έχουν ιδιαίτερη συμμετοχή στη μείωση της κατανάλωσης που έχουν πετύχει τα οχήματα τα τελευταία 20 χρόνια. Αυτή οφείλεται στην τεχνική πρόοδο των κατασκευαστών.

Σωστό & Λάθος: Στην κατανάλωση ενός οχήματος, το μερίδιο ευθύνης ενός ελαστικού δεν είναι αμελητέο, αντιθέτως αγγίζει το 30%. Με άλλα λόγια, περίπου ένα γέμισμα του ρεζερβουάρ στα τρία, εξυπηρετεί την κύλιση των ελαστικών σας. Για παράδειγμα ένας συρμός 40 τόνων και 5 αξόνων καταναλώνει κατά μέσο όρο 33 λίτρα στα 100 χλμ. Σε αυτή την περίπτωση, 9,9 λίτρα καυσίμου απαιτούνται για την κύλιση των ελαστικών, δηλαδή για να καμφθεί η αντίσταση του ελαστικού όταν λόγω της επαφής του με το οδόστρωμα παραμορφώνεται και θερμαίνεται. Για να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου πρέπει να μειωθεί αυτή η αντίσταση. Αυτό ακριβώς πραγματοποιούν τα ελαστικά νέας γενιάς, χάρη στο μίγμα της νέας γόμας τους, στη δομή τους και την ιδιαίτερη σύλληψη στο σχεδιασμό του πέλματος. Επιπλέον, σε βάθος χρόνου πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και άλλες παράμετροι όπως το είδος του οχήματος, οι συνθήκες του οδοστρώματος, οι πιέσεις των ελαστικών κ.α.

3. Όλα τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης είναι καλά.

Λάθος: Και για να βοηθήσει τους καταναλωτές να κάνουν τη σωστή επιλογή, η ΕΕ εξέδωσε τον καινούργιο κανονισμό CE/1222/2009 που υποχρεώνει από τον Νοέμβριο του 2012 τους κατασκευαστές να συνοδεύουν τα ελαστικά τους με μια νέα ετικέτα. Ειδικότερα, τα ελαστικά κατατάσσονται από το A στο G, σε συνάρτηση των επιδόσεών τους σε τρεις τομείς-κλειδιά: την αντίσταση στην κύλιση, την πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα και τις εκπομπές θορύβου. Η απόκλιση των επιδόσεων μπορεί να είναι σημαντική. Για παράδειγμα, στην αντίσταση στην κύλιση (και άρα στην ενεργειακή αποτελεσματικότητα) η διαφορά στην κατανάλωση καυσίμου μεταξύ των ελαστικών στην πράσινη ζώνη με βαθμό B ή C μπορεί να φτάσει τα 2,5 λίτρα ανά 100 χλμ. Σημαντικό το κόστος στον ετήσιο προϋπολογισμό.

4. Με τη νέα ευρωπαϊκή ετικέτα, οι δοκιμές ελαστικών δεν είναι πλέον απαραίτητες.

Λάθος: Η νέα ετικέτα παρέχει πληροφορίες για τρεις μόνο τομείς. Δεν αξιολογεί το σύνολο των κριτηρίων που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την επιλογή ενός ελαστικού. Δεν λέει τίποτα για παράδειγμα για τη διάρκεια ζωής ενός ελαστικού, την αντοχή του στη φθορά, την πρόσφυση στη στροφή, την αποτελεσματικότητα στο φρενάρισμα σε στεγνό, τα επίπεδα άνεσης κ.α. Πληροφορίες λοιπόν ζωτικής φύσεως, που οι κατασκευαστές μετρούν κατά τη διάρκεια των δοκιμών τους. Οπωσδήποτε, η επιλογή ενός ελαστικού είναι ο συνδυασμός των επιδόσεων των προιόντων, των ιδιαιτεροτήτων του επαγγέλματος και των αναγκών που έχει διαπιστώσει ο μεταφορέας με βάση την εμπειρία του.

5. Τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση δεν είναι πιο οικολογικά.

Λάθος: Εκτός από τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και τη μείωση του θορύβου που επιφέρουν, τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση παράγουν λιγότερο CO2 (διοξείδιο του άνθρακα). Όσο μικρότερη είναι η αντίσταση στην κύλιση, τόσο μικρότερη η κατανάλωση καυσίμου και άρα, λιγότερες εκπομπές αερίων στην ατμόσφαιρα. Τα καλύτερα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση επιτρέπουν την μείωση των εκπομπών CO2. Ένας συρμός που πραγματοποιεί 100.000 χλμ. το χρόνο με μειωμένη κατανάλωση 1 λίτρο / 100 χλμ. εκπέμπει στην ατμόσφαιρα 2,6 τόνους CO2 λιγότερους το χρόνο!

6. Τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση είναι πιο ακριβά.

Σωστό & Λάθος: Τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση μπορεί πράγματι να κοστίσουν ακριβότερα από άλλα ελαστικά. Όμως αυτή η επιπλέον δαπάνη, μπορεί γρήγορα να αποσβεστεί. Ας πάρουμε για παράδειγμα τα ελαστικά Michelin που απευθύνονται στη μεταφορά μακρινών αποστάσεων. Τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση παρέχουν ποικίλες καινοτομίες, όπως αντοχή σκελετού, χιλιομετρική απόδοση, θερμική αντίσταση, υπεραποδοτικό μείγμα γόμας. Ο στόχος των τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης ήταν η βελτίωση όλων των σημείων ώστε οι μεταφορείς να πραγματοποιούν περισσότερα χιλιόμετρα εξοικονομώντας ταυτόχρονα και καύσιμα.

7. Τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση προσφέρουν λιγότερο καλή πρόσφυση στον δρόμο και είναι λιγότερο αποτελεσματικά στο φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα.

Λάθος: Η οδηγική συμπεριφορά, οι αποστάσεις φρεναρίσματος σε στεγνό ή βρεγμένο οδόστρωμα, σε ευθεία ή σε στροφή, είναι επίσης τομείς στους οποίους τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση μπορούν να υπερέχουν. Ο συνδυασμός ενεργειακής αποτελεσματικότητας και  πρόσφυσης, όποια και αν είναι η κατάσταση του δρόμου, δεν είναι η ευκολότερη εξίσωση προς επίλυση, διότι πολλές φορές αφορά αντίθετες φυσικές ή χημικές ιδιότητες. Όμως η δουλειά των τμημάτων Έρευνας και Εξέλιξης στη γενική αρχιτεκτονική του ελαστικού, στα νέα μίγματα γόμας, στο σχεδιασμό και τη δομή των μιγμάτων γόμας, όπως και οι τεχνικές παραγωγής, επιτρέπουν τον συνδυασμό αυτών των ανταγωνιστικών επιδόσεων.

Διαλέξτε τα ελαστικά που ανταποκρίνονται καλύτερα στη χρήση του οχήματός σας. Επιβεβαιώστε ανάλογα με τις ανάγκες σας, κυρίως για τον κινητήριο άξονα, ποια ελαστικά φέρουν μαρκάρισμα “M+S” και “3PMSF” (συντομογραφία για “Three Peak Mountain Snow Flake”). Σας εξασφαλίζουν σίγουρη οδήγηση και το χειμώνα. Τέλος, επιλέξτε ελαστικά με βαθύ χάραγμα. Βελτιώνουν το φρενάρισμα και την εγκάρσια πρόσφυση, ενισχύοντας έτσι την ασφάλεια από το πρώτο ως το τελευταίο χιλιόμετρο. Λιγότερα περάσματα στο βενζινάδικο και περισσότερα χιλιόμετρα, στο τέλος ο απολογισμός είναι θετικός!

8. Τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση διαρκούν λιγότερο.

Λάθος αλλά…: Τα νέα ελαστικά χαμηλής αντίστασης στην κύλιση έχουν προοδεύσει πολύ σε χιλιομετρική απόδοση. Επιπλέον το ξανασκάλισμα και η αναγόμωση αυτών των ελαστικών επιτρέπει την αύξηση της διάρκειας ζωής τους. Όμως η αληθινή ερώτηση δεν είναι εδώ. Αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να αναρωτηθούμε είναι ποιο ελαστικό για ποια χρήση. Οι μεγάλοι κατασκευαστές δεν δημιουργούν χωρίς λόγο διαφορετικές γκάμες ελαστικών για τους μεταφορείς. Η αστική μεταφορά δεν έχει τις ίδιες απαιτήσεις ή τα ίδια προβλήματα με τη μεταφορά εμπορευμάτων. Και η μεταφορά μεγάλων αποστάσεων δεν έχει τις ίδιες απαιτήσεις με τις αστικές παραδόσεις. Εν κατακλείδι, για να πάρουμε το μέγιστο από τα ελαστικά, πρέπει να διαλέξουμε αυτά που ταιριάζουν ακριβώς στη χρήση.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,