Scania Platooning System: Πως θα νοιώθατε εάν το φορτηγό σας απείχε από το προπορευόμενο φορτηγό μόλις 10 μέτρα ενώ κινείστε στην εθνική με 80 χλμ./ώρα; Όχι, δεν βρίσκεστε σε ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά σε ένα κονβόι εμπορικών οδικών μεταφορών του μέλλοντος!

 

Καθώς η τεχνολογία στη γραμμή κίνησης έχει προχωρήσει μέχρι εκεί που… δεν παίρνει, είναι δύσκολο να περιμένουμε από εκεί τα αμέσως επόμενα χρόνια σημαντικές εξελίξεις στην προσπάθεια μείωσης της κατανάλωσης καυσίμου. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τον σχεδιασμό των φορτηγών, όπου ο συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης δύσκολα θα υποχωρήσει περισσότερο από τα ήδη εντυπωσιακά νούμερα που έχουν πετύχει στα φορτηγά τους οι κατασκευαστές.

Έτσι, περεταίρω βελτίωση στον τομέα της κατανάλωσης αναμένεται να προκύψει όταν οι ερευνητές σταματήσουν να βλέπουν το φορτηγό μεμονωμένα αλλά το αντιμετωπίσουν ως αναπόσπαστο κομμάτι μιας συνολικής διαδικασίας οδικής μεταφοράς. Αυτό έχει αρχίσει να συμβαίνει την τελευταία δεκαετία και τα πρώτα αποτελέσματα είναι άκρως ενθαρρυντικά για τον κλάδο. Για παράδειγμα πολλοί κατασκευαστές οχημάτων (μεταξύ άλλων και φορτηγών) συμμετέχουν σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα που επανεξετάζει τον τρόπο που θα μπορούσαν να κινηθούν τα οχήματα στο οδόστρωμα. Σίγουρα θα έχετε ξανακούσει για το λεγόμενο «κονβόι», δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα στον ανοιχτό δρόμο, πολύ κοντά το ένα στο άλλο (αυτό επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ηλεκτρονικών συστημάτων) με οφέλη όπως τη μείωση του όγκου που καταλαμβάνουν τα οχήματα στο οδόστρωμα, τη μείωση του άγχους του οδηγού αφού το όχημα μπαίνει σε λειτουργία «αυτόματου πιλότου» και βέβαια τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου μέσω της μείωσης της αεροδυναμικής αντίστασης.

ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ

Την τελευταία αυτή διάσταση των ωφελειών που προκύπτουν, εξετάζει τα τελευταία δύο χρόνια και η Scania, σε συνεργασία με την εθνική οδοποιία της Σουηδίας και του Ινστιτούτου Έρευνας μεταφορών. Αυτό το διάστημα συνεχίζονται οι δοκιμαστικές διαδρομές του σχετικού προγράμματος, που η Scania ονομάζει «Platooning», στον οδικό άξονα μήκους 520 χιλιομέτρων που ενώνει τις πόλεις Södertälje και Helsingborg. Ο Υπεύθυνος Έρευνας και Ανάπτυξης των συστημάτων της Scania, κ. Tony Sandberg εξηγεί σχετικά με το πως μπορεί να μειωθεί η αεροδυναμική αντίσταση: «Εάν το δεύτερο φορτηγό ακολουθεί το πρώτο από απόσταση 25 μέτρων, η επίδραση της αεροδυναμικής αντίστασης μειώνεται κατά 30% ενώ το τρίτο κατά σειρά όχημα ωφελείται κατά 40%. Ακόμα και το προπορευόμενο φορτηγό έχει όφελος από τον σχηματισμό, καθώς ο αέρας που στροβιλίζεται στην ουρά του είναι λιγότερος».

ΣΕ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΝΑΠΝΟΗΣ

Στην πρώτη φάση των δοκιμών ο σχηματισμός των φορτηγών χρησιμοποίησε μόνο το «Adaptive Cruise Control», δηλαδή το σύστημα που προσαρμόζει την ταχύτητα του φορτηγού σε σχέση με την ταχύτητα του προπορευόμενου οχήματος. Τα φορτηγά απείχαν μεταξύ τους 2 με 3 δευτερόλεπτα, χρόνος που αντιστοιχεί σε απόσταση 40-60 μέτρων. Δύο φορές την ημέρα, ένα κονβόι πέντε φορτηγών (τράκτορες και τρέιλερ) αναχωρούσε από το Södertälje με προορισμό τη μονάδα παραγωγής κινητήρων, κιβωτίων και αξόνων της Scania στην περιοχή Zwolle της Ολλανδίας εκτελώντας κανονικό δρομολόγιο εμπορικών μεταφορών.

Μετά από λίγους μήνες δρομολογίων αξιολογήθηκαν αυτές οι δοκιμές μέσω ερωτηματολογίου στους οδηγούς σχετικά με το πως αντιλαμβάνονται την κυκλοφορία και πως επηρεάζεται η εργασία τους κινούμενοι σε σχηματισμό.

Το επόμενο «στοίχημα» είναι η σταδιακή μείωση της απόστασης μεταξύ των φορτηγών, αρχικά στο ένα δευτερόλεπτο (στα 20 μέτρα) και αργότερα στο 0,5 δευτερόλεπτο (στα 10 μέτρα!), αποστάσεις που τα σημερινά ηλεκτρονικά συστήματα δεν μπορούν να υποστηρίξουν. Προσομοιώσεις ωστόσο με τόσο συμπαγείς σχηματισμούς έχουν αποδείξει ότι μπορεί να επιτευχθεί μια οικονομία καυσίμου της τάξης του 10%!

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ PLATOONING

Τα κύρια οφέλη της  κίνησης των φορτηγών σε σχηματισμό είναι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπεμπόμενων ρύπων, η βελτίωση της ροής των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο και η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας μέσω της μείωσης της επίδρασης του ανθρώπινου παράγοντα. Τα ηλεκτρονικά συστήματα θα είναι αυτά που θα ελέγχουν την ταχύτητα κίνησης και θα αναλαμβάνουν την επιβράδυνση έως και ακινητοποίηση του οχήματος, με χρόνους αντίδρασης πολύ μικρότερους από του μέσου οδηγού.

Στον τομέα της κατανάλωσης, οι πρώτες δοκιμές πιστοποίησαν μια μείωση κατά 2% όταν τα φορτηγά απέχουν μεταξύ τους 3 δευτερόλεπτα και μια μείωση κατά 5% όταν τα φορτηγά απέχουν 2 δευτερόλεπτα. Σε αυτό το στάδιο που βρίσκεται το πρόγραμμα σήμερα αναμένεται να πιστοποιηθεί ένα όφελος στην κατανάλωση της τάξης του 7%, όταν τα φορτηγά απέχουν μεταξύ τους μόλις 1 δευτερόλεπτο.

Πάντως, οι απαντήσεις των οδηγών στο αρχικό ερωτηματολόγιο αποκάλυψαν και κάποιες αρνητικές πτυχές του Platooning. Οι περισσότεροι από όσους συμμετείχαν στις δοκιμές αναφέρθηκαν στον περιορισμένο ρόλο που αποκτά ο οδηγός, στον περιορισμό της ελεύθερης βούλησης και στη μικρή εμπιστοσύνη που είχαν ακόμα στο σύστημα.

 

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , ,