Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI Van: Δοκιμάζουμε στην Ελλάδα το νέο Sprinter 313, που παρά τον κινητήρα των 129 ίππων πηγαίνει «σφαίρα» στον δρόμο και δείχνει ικανό ν’ αντέξει στην μεγάλη κούρσα της σκληρής χρήσης μέσα στον χρόνο.

 

Για το νέο Sprinter είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε σε προηγούμενη αναφορά μας στο μοντέλο. Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα στην γκάμα της Mercedes-Benz (όχι μόνο στα επαγγελματικά αλλά και σε σχέση με το σύνολο των δραστηριοτήτων της), και ένα όχημα που ουσιαστικά οδηγεί και κυριαρχεί στην κατηγορία του εδώ και δεκαετίες. Η νέα γενιά ακολουθεί πιστά την τακτική των Γερμανών, αποφεύγοντας τα περιττά «πυροτεχνήματα» σε σχεδίαση και εμφάνιση, εστιάζοντας στην ουσία. Την ενσωμάτωση της πιο προχωρημένης τεχνολογίας που υπάρχει σήμερα (και με πρόβλεψη για το αύριο) αλλά και την σχεδόν ευλαβική εμμονή με την πρακτικότητα και την ευχρηστία.

Τα highlights του νέου Sprinter είναι πολλά και σημαντικά. Με κυρίαρχο το γεγονός ότι είναι το πρώτο van που φέρνει στην αγορά τους κινητήρες Euro 6.

ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ, «ΑΣΤΑΚΟΣ»

Από εκεί και πέρα έχουν εφαρμοστεί όλες οι τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις που συναντάμε και στα επιβατικά της εταιρίας, με τα ηλεκτρονικά συστήματα να δίνουν το στίγμα ενός οχήματος που έχει έρθει στην παραγωγή με ορίζοντα τουλάχιστον πενταετίας (και βάλε).

Ο κατάλογος είναι μακρύς με όλα όσα «μαγικά» συμβαίνουν κάτω από το όμορφο αμάξωμα του νέου Sprinter, με συστήματα όπως αυτό που προειδοποιεί και προλαμβάνει –σε συνεργασία με το ESP- την κακή στιγμή από την αιφνίδια ύπαρξη δυνατών πλάγιων ανέμων (Cross Wind Assist), το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με το προπορευόμενο όχημα (Collision Assist), το σύστημα υποβοήθησης για τα «νεκρά σημεία» του οχήματος που δεν φαίνονται στον καθρέπτη (Blind Spot Assist), το σύστημα αυτόματης επιλογής της «μεγάλης σκάλας» στα φώτα (High beam Assistant) και το σύστημα διατήρησης της λωρίδας κίνησης (Lane Keeping Assist). Σε όλα αυτά αν προσθέσουμε και τα «κλασικά» πλέον ESP, ΑΒS κ.λπ., δημιουργούν ένα «πακέτο» που όμοιό του δεν υπάρχει στην αγορά σήμερα (και όπως όλα δείχνουν θα αργήσει να υπάρξει…)

Στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, είχαμε μία μάλλον απλή εκδοχή του νέου Sprinter, στην έκδοση 313, με το μεταξόνιο των 3,665 μέτρων και σχετικά «λιτό» επίπεδο εξοπλισμού. Η επιλογή δεν είναι καθόλου τυχαία μιας και μας δίνεται η ευκαιρία να ανακαλύψουμε όλες τις αρετές του μοντέλου, σε ένα συνδυασμό που απευθύνεται στην χειμαζόμενη ελληνική αγορά, με λογικό κόστος (για τα δεδομένα της εταιρίας) και μεγάλες μεταφορικές ικανότητες.

ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ

Για την σχεδίαση και την γενικότερη αισθητική του νέου Sprinter δεν υπάρχουν και πολλά να ειπωθούν. Οι Γερμανοί ακολούθησαν τον σίγουρο δρόμο, εξελίσσοντας την επιτυχημένη συνταγή της απερχόμενης γενιάς, χωρίς να καταφύγουν σε ακρότητες. Με περισσότερες γωνίες και ακμές αυτή τη φορά, το μεγάλο van εντάσσεται στην νέα εταιρική εικόνα των μοντέλων της Mercedes, όντας παράλληλα άμεσα αναγνωρίσιμο αλλά και επιβλητικό στην παρουσία του.

Η ίδια προσέγγιση ακολουθήθηκε και στο εσωτερικό. Οι αλλαγές δεν είναι δραματικές, αλλά εστιάζουν περισσότερο σε ουσιαστικούς τομείς, όπως η ποιότητα κατασκευής και η εργονομία. Για τα πλαστικά και την συναρμολόγηση δεν τίθεται θέμα: μιλάμε για ότι καλύτερο υπάρχει αυτή την στιγμή στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με το επίπεδο ν’ αγγίζει ακριβά επιβατικά. Κάποιες μικρές αλλαγές έχουν βελτιώσει αισθητά την εργονομία, ενώ οι πολλές θήκες αλλά και η εξαιρετική θέση οδήγησης, κάνουν τον χώρο εργασίας πραγματική απόλαυση ακόμα και σε πολύωρη χρήση. Ο εξοπλισμός της έκδοσης που οδηγήσαμε ήταν σχετικά βασικός, αν και όπως σε κάθε Mercedes η λίστα των έξτρα είναι τεράστια (και κατά περίπτωση με το ανάλογο κόστος).

DSC_4842

ΠΡΟΣΕΓΜΕΝΗ ΚΛΟΥΒΑ

Σε ότι αφορά τα επαγγελματικά δεδομένα του αυτοκινήτου «μας», μιλάμε για την έκδοση 313, με μήκος που φθάνει στα 5,296 μέτρα και μεταξόνιο στα 3,665 μέτρα. Πρόκειται για μία έκδοση με ιδανικό συνδυασμό διαστάσεων και ευελιξίας, ενώ και σε ότι αφορά το φορτίο τα νούμερα είναι ιδιαίτερα κολακευτικά: το ωφέλιμο μπορεί να φθάσει έως τα 1.240 κιλά, ενώ ο χώρος φόρτωσης έχει μήκος στα 3,365 μέτρα. Ο χώρος αυτός είναι ίσως ο πιο προσεγμένος που υπάρχει σε μεγάλο van αυτή την στιγμή, με επενδύσεις -στο πάτωμα και στα πλαϊνά τοιχώματα- εξαιρετικής αντοχής, άγκιστρα για δέσιμο των παλετών και φωτισμό. Η πρόσβαση στην καρότσα είναι ιδιαίτερα άνετη με την πλαϊνή πόρτα να έχει άνοιγμα 1,3 μέτρων και την πίσω δίφυλλη να κυμαίνεται μεταξύ 1,78 και 1,35 μέτρων (ανάμεσα στους θόλους). Η ευκολία στην φόρτωση γίνεται ακόμα μεγαλύτερη χάρη στο χαμηλό ύψος από το έδαφος αλλά και τα σκαλοπάτια που υπάρχουν τόσο στο πλάι όσο και στο πίσω μέρος. Ο χώρος των επιβατών χωρίζεται με σταθερό πάνελ, το οποίο διαθέτει τζάμι που ανοίγει προς τον χώρο φόρτωσης.

ΕΥΕΛΙΚΤΟΣ ΓΙΓΑΝΤΑΣ

Πέρα από την αυστηρή λογική των αριθμών, αυτό που έχει τελικά την μεγαλύτερη σημασία είναι το πώς μεταφράζεται σε πραγματική αίσθηση στην καθημερινή χρήση. Με λίγα λόγια πώς όλη αυτή η υπερπαραγωγή τεχνολογίας και ποιότητας γίνεται ο σύντροφος και ο συνεργάτης του επαγγελματία στην δουλειά του.

Από την εκτεταμένη επαφή που είχαμε μαζί του, οι εντυπώσεις μας είναι ιδιαίτερα θετικές. Κινηθήκαμε σε κάθε είδους δρόμο, μέσα και έξω από την Αθήνα, σε επαρχιακό και εθνικό δίκτυο, και γενικά καλύψαμε το μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων που θα κληθεί να κάνει ένα μεγάλο van όπως το Sprinter.

H πρώτη και πιο θετική εντύπωση έρχεται από τον κινητήρα. Μπορεί οι 129 ίπποι να φαίνονται λίγοι, όμως, πιστέψτε μας, δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή που να νιώσαμε ότι χρειαζόμαστε περισσότερη δύναμη. Αυτό οφείλεται στην εξαιρετική ροπή του κινητήρα (που αποδίδεται και αρκετά χαμηλά) αλλά και στο έξυπνα κλιμακωμένο εξατάχυτο κιβώτιο (με πολύ κοντή πρώτη,  αλλά και αρκετά μακριά έκτη). Ο συνδυασμός αυτός πέρα από επιτυχής σε ότι αφορά την σβελτάδα του Sprinter (έπρεπε να το δείτε πως κατάπινε τα ΙΧ μεταξύ Ιτέας και Ναυπάκτου), είναι και αρκετά οικονομικός. Σ’ αυτό το ταξίδι που σας περιγράφουμε (Αθήνα, Γαλαξίδι, Ναύπακτος, Αθήνα), η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 7,5 λίτρα, με λελογισμένη χρήση του γκαζιού και χωρίς περιττές υπερβολές σε υψηλές ταχύτητες (όπου η αεροδυναμική κάνει την μεγαλύτερη «ζημιά» στην κατανάλωση).

DSC_4932

ΑΙΣΘΗΣΗ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΥ

Από εκεί και πέρα, το Sprinter είναι μια πραγματική απόλαυση να το οδηγείς. Κάθεσαι ψηλά, έχεις τα πάντα στην άκρη του χεριού σου, το τιμόνι κόβει πολύ (κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο σε πόλεις όπως το Γαλαξίδι), ενώ η αίσθηση και η αποτελεσματικότητα του τιμονιού και των φρένων βρίσκονται σε αμιγώς επιβατικά επίπεδα. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι απολαύσαμε όλο αυτό το ταξίδι, με την αίσθηση να ανήκει περισσότερο στον χώρο του επιβατικού (ή τέλος πάντων ενός καλού μικρού λεωφορείου, κάτι που άλλωστε είναι και ένα από τα μεγαλύτερα πεδία δράσης του Sprinter).

Συμπερασματικά, η Mercedes έβαλε πραγματικά τα δυνατά της και δημιούργησε ένα van που ουσιαστικά ορίζει το τι είναι εφικτό στην κατηγορία για την επόμενη πενταετία (και όχι μόνο). Χωρίς υπερβολές εκεί που δεν χρειάζεται, αλλά με μεγάλη γενναιοδωρία όπου είναι απαραίτητο (στην τεχνολογία και την ποιότητα κατασκευής), καταφέρνει για άλλη μια φορά να φτιάξει το μέτρο σύγκρισης για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. Το 313 CDI της δοκιμής μας μοιάζει η ιδανική επιλογή για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς η σχέση τιμής προς απόδοσης είναι σε λογικά επίπεδα, ενώ το «αστέρι» στην μάσκα, και οι πολλές παροχές μετά την πώληση, δημιουργούν τις ιδανικές προϋποθέσεις για μια πολυετή και ευχάριστη συμβίωση με τον επαγγελματία που θα το προτιμήσει. Κόντρα στην κρίση και παρά τις όποιες δυσκολίες, το Sprinter ήταν και παραμένει το απόλυτο van της ευρωπαϊκής αγοράς, και –με διαφορά- το πιο σίγουρο «χαρτί» για μια επιτυχημένη αγορά.

(Ευχαριστούμε την Goldair cargo για τη παραχώρηση των εγκαταστάσεών της στο πλαίσιο της φωτογράφησης του Sprinter.)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 651 DE 22 LA: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 2.143 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 129/3.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 305/2.400 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 83,0 x 99,0 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 196 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,5

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων ECOGear 360 6+1 σχέσεων. Σχέση μετάδοσης άξονα i=3,923

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Εμπρός: Ανεξάρτητη ανάρτηση, γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, ελατήρια/αμορτισέρ, ενισχυμένη αντιστρεπτική δοκό Πίσω: Άκαμπτος άξονας, υστερούντες βραχίονες, παραβολικά ελατήρια, αντιστρεπτική δοκό

ΦΡΕΝΑ: Υδραυλικό σύστημα διπλού κυκλώματος, διπλό σερβόφρενο στάθμευσης πίσω. Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι. Πίσω: Δίσκοι

ΤΙΜΗ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Έκδοση: Sprinter 313 CDI KA Τιμή: 37.928 ευρώ (με ΦΠΑ & ΕΤΤ) Εξοπλισμός: ESP (με υποβοήθηση πλευρικών ανέμων) / ABS / ASR / BAS / EBV, Αερόσακος οδηγού, Ρυθμ. κάθισμα οδηγού, Ημιαυτόματος κλιματισμός Tempmatic, Hλεκτρικά παράθυρα, Kεντρικό κλείδωμα με ασύρματο τηλεχειριστήριο, Φώτα ημέρας, μεταλλικό διαχωριστικό καμπίνας/χώρου φόρτωσης με παράθυρο, Δίφυλλη πίσω πόρτα με παράθυρα, Δεξιά πλαϊνή συρόμενη πόρτα, Φώτα αλογόνου, Assyst service computer, Πακέτο BlueEfficiency με λειτουργία «Eco-Start-Stop», Γεννήτρια για οικονομία καυσίμου, μεταλλικό χρώμα

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ: Μήκος 5,926 μ. Πλάτος 1,993 μ. Ύψος 2,324 μ. Μεταξόνιο 3,665 μ. Πρόβολος εμπρός 1,021 μ. Πρόβολος πίσω 1,240 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 11,23 μ. Μικτό Βάρος 3.500 κιλά Απόβαρο 2.260 κιλά Ωφέλιμο φορτίο 1.240 κιλά Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 3,365 x 1,780 (1,350 στους θόλους) x 1,650 μ. Ωφέλιμος όγκος 9,0 κυβ. μέτρα ΚαθίσματαΕλαστικά 235/65 R16 Ρεζερβουάρ 75 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,