Mercedes-Benz Citan 109 CDI Crew: Η επιβατική έκδοση του Citan δεν είναι παρά ο κομψότερος τρόπος που μπορεί να βρει ένας επαγγελματίας για να συνδυάσει τις καθημερινές του μετακινήσεις με τις μικρές ή μεγάλες εκδρομικές αποδράσεις, βάζοντας τα παιδιά στο πίσω κάθισμα και όσες αποσκευές θέλει σε ένα τεράστιο πορτμπαγκάζ.

 

Η τάση της αυτοκινητοβιομηχανίας να μετατρέπει επιβατικές εκδόσεις σε επαγγελματικές και το ανάποδο δεν είναι βέβαια ένα φαινόμενο της εποχής μας αλλά έχει τις ρίζες του βαθειά πίσω στο χρόνο, όταν ελαφρά επαγγελματικά οχήματα τύπου βαν «φορούσαν» καθίσματα και γινόντουσαν μίνι λεωφορεία! Πολύ αργότερα είδαμε να ξηλώνονται τα πίσω καθίσματα από μίνι αυτοκίνητα πόλης προκειμένου να δημιουργηθούν ευέλικτοι, χαριτωμένοι αλλά μικρών δυνατοτήτων μεταφορείς φορτίου, αποκλειστικά για τον αστικό ιστό.

Αυτό λοιπόν που κάποτε γινόταν «άγαρμπα» και πρόχειρα, σήμερα γίνεται συντεταγμένα και μέσα από ένα συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό των εκδόσεων που (πρέπει) να περιλαμβάνει η γκάμα ενός ελαφρού επαγγελματικού οχήματος. Και είναι αλήθεια, πως ήδη από τη δεκαετία του ’90 οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποφασίσει πως δεν νοείται όχημα τύπου vanette, να μη διαθέτει στη γκάμα του τουλάχιστον μια επιβατική εκδοχή. Το πόσο καλά εκτελεί κάθε κατασκευαστής αυτές τις προσταγές του Marketing εξαρτάται από πολλούς παράγοντες -με κυριότερο το κόστος- που θα έπρεπε να αφιερώσουμε πολλές αράδες για να αναλύσουμε, με τον κίνδυνο μάλιστα να «απομακρύνει» αυτό το κείμενο από την ουσία. Και η ουσία είναι πως όλα αυτά τα χρόνια έχουμε δει καλά και κακά επιβατικά αυτοκίνητα, βασισμένα σε vanette, μερικά από τα οποία άφησαν εποχή για τις καινοτομίες που εισήγαγαν και άλλα που απλώς «διεκπεραίωναν» την υποχρέωση του κατασκευαστή και ξεχάστηκαν με το τέλος του κύκλου ζωής τους.

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΕΙ ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ

Η περίπτωση της επιβατικής έκδοσης του Citan με τη διακριτική ονομασία Crew κατά την άποψή μας δεν ανήκει σε καμία από τις δύο πιο πάνω κατηγορίες. Το vanette της Mercedes-Benz μπορεί να υιοθετεί σύγχρονο σχεδιασμό και πλούσιο εξοπλισμό (με έμφαση στην ασφάλεια) ωστόσο δεν εισάγει κάτι που δεν έχουμε δει μέχρι σήμερα στην κατηγορία αυτή. Από την άλλη μεριά οι Γερμανοί έχουν καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου αφενός το Citan να γίνει… αγνώριστο σε σχέση με το «αδελφό» Renault Kangoo και αφετέρου να αποζημιώνει μέχρι σεντς αυτόν που θα αποφασίσει να επενδύσει σε ένα όχημα με το αστέρι στη μάσκα. Σίγουρα δεν μπορεί να κατηγορήσει κανείς τη γερμανική φίρμα ότι αντιμετώπισε την εκπροσώπησής της στην κατηγορία των vanette ως διεκπεραίωση.

Ως εκ τούτου το Citan Crew δείχνει να ανταποκρίνεται στο διττό ρόλο που του αναθέτει ο κατασκευαστής. Με την αναδίπλωση της πίσω σειράς καθισμάτων μπορείς να κουβαλήσεις σχεδόν ότι και η έκδοση της κλούβας ενώ την ίδια στιγμή μπορείς να ταξιδέψεις μέχρι τη Θεσσαλονίκη και να βγεις «ατσαλάκωτος» λες και ταξίδεψες με επιβατικό της μεσαίας κατηγορίας! Μπορεί ο πρώτος και κύριος προορισμός της έκδοσης Crew να είναι η συνδυασμένη μεταφορά ανθρώπων και φορτίου, ωστόσο αν ο ιδιοκτήτης του αποφασίσει να το «δει» ως επιβατικό σε καμία περίπτωση δεν θα βγει χαμένος.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ

Και αυτή η επιτυχία οφείλεται ξεκάθαρα στις επιλογές του κατασκευαστή. Το αυτοκίνητο είναι «ντυμένο» από άκρη σε άκρη στο εσωτερικό του με μοκέτες, πλαστικές επενδύσεις και υφασμάτινη οροφή. Επιπλέον, σχολαστική δουλειά έχει γίνει και στη μόνωση αφού κανένας ενοχλητικός θόρυβος δεν περνάει στην καμπίνα κάτι που εξασφαλίζει ένα ξεκούραστο ταξίδι. Ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι περιορισμένος, το ίδιο συμβαίνει και με αυτόν που προέρχεται από την κύλιση καθώς η ανάρτηση και τα ελαστικά (με τη σωστή επιλογή διαστάσεων) κάνουν εξαιρετική δουλειά. Ούτε ο πετρελαιοκινητήρας φτάνει να ενοχλήσει στα αυτιά τους επιβάτες όσο υψηλό και εάν είναι το πεδίο στροφών που θα κληθεί να δουλέψει. Πάντως για ακόμα πιο «ήσυχο» μοτέρ και περεταίρω οικονομία στα καύσιμα μια 6η σχέση στο κιβώτιο θα ήταν ευπρόσδεκτη.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & ΕΥΕΛΙΞΙΑ

Όπως και να έχει η γραμμή κίνησης δουλεύει στην εντέλεια και εάν ο οδηγός δεν το παρακάνει με το γκάζι, και το ταξίδι γίνεται με μέγιστη ταχύτητα τα 130 χλμ./ώρα, η αυτονομία ξεπερνά κάθε προσδοκία. Τον πολύ καλό οδικό χαρακτήρα του Citan που διαμορφώνουν το στιβαρό πλαίσιο και το σύστημα ανάρτησης ολοκληρώνουν αφενός το σαφές τιμόνι με την ηλεκτρουδραυλική υποβοήθηση και τα φρένα-άγκυρες με το πολύ ευαίσθητο σχετικό πεντάλ. Επίσης, η μεγάλη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος επιτρέπει στο αυτοκίνητο να διέρχεται με άνεση από σχετικά ανώμαλες επιφάνειες και χωματόδρομους, ακόμα δηλαδή ένα στοιχείο που φανερώνει την επαγγελματική πτυχή της έκδοσης.

Πόσο ταιριάζει για παράδειγμα ένα τέτοιο αυτοκίνητο σε έναν μηχανικό μιας κατασκευαστικής εταιρίας. Με την άνεση που το πρωί θα επιθεωρήσει τις εργασίες στο εργοτάξιο, θα μεταφέρει εργάτες και εξοπλισμό, το απόγευμα θα κινηθεί οικονομικά μέσα στην πόλη, θα φορτώσει τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ και θα πάρει το παιδί του από το φροντιστήριο. Και το σαββατοκύριακο θα χωρέσει ολόκληρη η οικογένεια και οι αποσκευές της για μικρές ή μεγάλες αποδράσεις εκτός της πόλης.

ΕΥΡΥΧΩΡΗ ΚΑΜΠΙΝΑ

Το μεγάλο εσωτερικό ύψος στην καμπίνα του Citan Crew παραπέμπει σε πολυμορφικό επιβατικό ενώ με αυτό το μεταξόνιο η ευρυχωρία θεωρείται αυτονόητη και για τα πόδια των επιβατών. Η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα γίνεται απροβλημάτιστα μέσω της συρόμενης πόρτας στη δεξιά πλευρά του αμαξώματος και όλα τα καθίσματα είναι αρκετά μεγάλα και αναπαυτικά. Από τη θέση του οδηγού η ορατότητα είναι ικανοποιητική χάρη στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες περιμετρικά αλλά και τους εύσχημους εξωτερικούς καθρέπτες. Από την έκδοση της δοκιμή μας έλειπε η δυνατότητα ηλεκτρικής ρύθμισης των καθρεπτών όπως και η δυνατότητα ρύθμισης της απόστασης του τιμονιού. Πάντως, όταν συνηθίσει κανείς τη συγκεκριμένη θέση οδήγησης μπορεί να κάνει ξεκούραστα αμέτρητα χιλιόμετρα.

Αρκετοί είναι και οι αποθηκευτικοί χώροι, κυρίως για τον οδηγό και τον συνοδηγό. Στο εσωτερικό των θυρών υπάρχουν μεγάλες θήκες αλλά και ανάμεσα στα δύο καθίσματα υπάρχουν δύο ποτηροθήκες και αρκετός χώρος για μικροαντικείμενα. Εντυπωσιακό και άκρως πρακτικό στη χρήση είναι το μεγάλο ράφι που εκτείνεται από άκρη σε άκρη πάνω από το παρμπρίζ και χωράει στην κυριολεξία τα πάντα! Οι πίσω επιβάτες δεν έχουν τόσες επιλογές ωστόσο προαιρετικά διατίθενται για αυτούς πτυσσόμενα τραπεζάκια με ενσωματωμένη ποτηροθήκη. Πολύ πρακτικό επίσης είναι στο σκληρό κάλυμμα του χώρου φόρτωσης το οποίο μπορεί να στερεωθεί σε δύο οριζόντιες θέσεις ή να προσαρμοστεί σταθερά στην πλάτη του ενιαίου καθίσματος όταν δεν χρησιμοποιείται. Ο χώρος κάτω από το κάλυμμα διαθέτει επένδυση και έξι άγκιστρα στερέωσης του φορτίου.

Επιγραμματικά, το Citan Crew κοστίζει αρκετά χρήματα αλλά τα δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό αφενός με τον πληρέστατο εξοπλισμό του και αφετέρου με τον τρόπο που καταφέρνει να πείθει ακόμα και ως «καθαρόαιμο» επιβατικό αυτοκίνητο. Σημαντικοί λόγοι για να το αποκτήσει κανείς είναι επιπλέον το υψηλό πρεστίζ της μάρκας και το επίσης υψηλό επίπεδο των υπηρεσιών after sale που αυτή παρέχει.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 607 DE LA: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.461 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 90/4.000 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 200/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 76,0 x 80,5 Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 13,3 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 160 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,5

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 5+1 σχέσεων.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Εμπρός: Ανεξάρτητη ανάρτηση, γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, ελατήρια/αμορτισέρ, σταθεροποιητής Πίσω: Άκαμπτος άξονας, υστερούντες βραχίονες, ελικοειδή ελατήρια, σταθεροποιητής.

ΦΡΕΝΑ: Διπλό κύκλωμα, αυτορυθμιζόμενο σερβό υποβοήθησης. Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 280 χιλ. Πίσω: Ταμπούρα 9 ιντσών

ΤΙΜΗ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Έκδοση: Citan 109 CDI Crew Τιμή: 21.056 ευρώ Εξοπλισμός: ESP / ABS / ASR / BAS / EBV / Σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης AAS, Αερόσακοι οδηγού-συνοδηγού, Πλευρικοί αερόσακοι, Αερόσακοι κεφαλής, Κλιματισμός, Ηλεκτρικά παράθυρα, Κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, Φώτα ημέρας, Ενιαίο πίσω κάθισμα «Fold & Load», Μεταλλικό χρώμα, Βαμμένοι προφυλακτήρες & καθρέπτες, Συρόμενη πόρτα δεξιά

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ: Μήκος 4,321 μ. Πλάτος 1,829 μ. Ύψος 1,809 μ. Μεταξόνιο 2,697 μ. Πρόβολος εμπρός 0,915 μ. Πρόβολος πίσω 0,709 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 11,23 μ. Μικτό Βάρος 1.950 κιλά Απόβαρο 1.429 κιλά Ωφέλιμο φορτίο από 521 κιλά Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 0,953 x 1,460 (1,219 στους θόλους) x 1,255 μ. Καθίσματα 5, Ελαστικά 195/65 R15 Ρεζερβουάρ 60 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,