Mercedes-Benz Arocs 4142K: Από το χαλύβδινο σασί, τα 5άρια σουστόφυλλα και τα ταμπουρόφρενα μέχρι την καμπίνα αλά Actros και το λεβιεδάκι του PowerShift 3 πίσω από το τιμόνι, αυτό το φορτηγό γεννήθηκε για να αλλάξει τα στερεότυπα στον κλάδο των κατασκευών.

 

Το ολοκαίνουργιο Arocs είναι το τρίτο κατά σειρά φορτηγό που προστίθεται τα τελευταία τρία χρόνια στη γκάμα βαρέων οχημάτων της Mercedes-Benz, μετά τα Actros και Antos. Αποτελέσματα μακράς έρευνας οδήγησαν την Mercedes-Benz στο να υιοθετήσει μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση στην κατασκευή των φορτηγών της. Μια προσέγγιση που αφήνει στο παρελθόν τη νοοτροπία «One size fits all» (εν ολίγοις, ένα φορτηγό για όλες τις δουλειές) και εστιάζει στην προσαρμογή των προδιαγραφών του φορτηγού σε εξατομικευμένες ανάγκες ανάλογα τη χρήση για την οποία προορίζεται. Έχοντας παρακολουθήσει την πορεία του φορτηγού από την παρουσίασή του στις αρχές του 2013 μέχρι και το λανσάρισμά του, κατά τη γνώμη μας, το Arocs, είναι το φορτηγό πάνω στο οποίο φαίνεται εντονότερα αυτή η νέα προσέγγιση της μάρκας.

Το νέο φορτηγό της Mercedes-Benz για τον κατασκευαστικό κλάδο πραγματοποιεί αυτό το διάστημα τις πρώτες συστάσεις του στο ελληνικό κοινό μέσω μιας ιδιαίτερα αξιόλογης έκδοσης χωματουργικού, που από πλευράς γραμμής κίνησης και εξοπλισμού ταιριάζει στις συνθήκες της αγοράς μας. Είχαμε την ευκαιρία να το δούμε εν ώρα εργασίας και να το οδηγήσουμε στην Πτολεμαΐδα.

ΞΕΧΩΡΙΖΕΙ

Οι προδιαγραφές της ανατροπής, του κιβωτίου ακόμα και του κινητήρα της συγκεκριμένης έκδοσης Arocs εκ πρώτης όψης φαντάζουν «εκτός κλίματος» σε ένα από τα πιο σκληρά εργοτάξια της Ελλάδας. Η κομψή ανατροπή της ΚΑΞΕΚΩ με ιδιαίτερα χαμηλό απόβαρο δείχνει πολύ light σε σχέση με ότι κυκλοφορεί στο ορυχείο, το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων καθιστά το φορτηγό δακτυλοδεικτούμενο με το «καλημέρα» και στο άκουσμα των 420 ίππων του κινητήρα σκέφτεσαι ότι μάλλον θα σου χρειαστούν καμιά 100στή άλογα παραπάνω για να τα βγάλεις πέρα σε αυτό το… κολαστήριο!

Σαν τη… μύγα μέσα στο γάλα λοιπόν, το ολοκαίνουργιο Arocs στο χώρο των λιγνιτωρυχείων της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα βρίσκεται –στο πλαίσιο επίδειξης και δοκιμών- να κουβαλά, άλλες φορές αυτό το -κάτι σαν- χώμα και άλλες φορές κάρβουνο. Περιπλανηθήκαμε αρκετές ώρες με το νέο φορτηγό σε αυτό το απέραντο εργοτάξιο προκειμένου να καταγράψουμε αφενός τις επιδόσεις του και αφετέρου τις αντιδράσεις όσων το αντίκρισαν να «δουλεύει» στον ίδιο χώρο με τα δικά τους «εργαλεία».

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΒΑΡΙΑ ΧΡΗΣΗ

Τα δεκάδες χωματουργικά Actros (Euro 4) που συναντήσαμε στο εργοτάξιο κατά τη διάρκεια της δοκιμής μαρτυρούν πως η μάρκα γνωρίζει πολύ καλά τι πρέπει να προσφέρει στους επαγγελματίες του κλάδου και αυτό ακριβώς έρχεται να κάνει με τη νέα σειρά Arocs, που εστιάζει αποκλειστικά στις συγκεκριμένες ανάγκες. Και λέμε ότι εστιάζει, γιατί μόνο κάτι τέτοιο μπορεί να σημαίνουν οι αναρίθμητες εκδόσεις με πολλά διαφορετικά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα οι εκδόσεις «Grounder» που είναι σχεδιασμένες για βαριά χρήση σε σκληρές συνθήκες. Μια τέτοια έκδοση είναι άλλωστε και αυτή της δοκιμής μας, το Arocs 4142K, με στενότερο και ενισχυμένο πλαίσιο, με διαμήκεις φορείς αυξημένου πάχους, με χαλύβδινες παραβολικού (4φυλλες και 5φυλλες) τύπου αναρτήσεις, άξονες με κορυφαίες επιδόσεις στην αντοχή φορτίου, ελαστικά για ιδιαίτερα υψηλή φέρουσα ικανότητα και προστατευμένα ταμπούρα στα φρένα.

ΤΟ POWERSHIFT 3 «ΓΚΡΕΜΙΖΕΙ» ΤΑ ΤΑΜΠΟΥ

Τα πιο πάνω τεχνικά στοιχεία μαρτυρούν μια κατασκευή έτοιμη να αντιμετωπίσει δύσκολες συνθήκες οδοστρώματος και φορτίου. Ωστόσο το Arocs είναι «θωρακισμένο» και τεχνολογικά, με το PowesShift 3 να δεσπόζει ανάμεσα στα «καλούδια» του εξοπλισμού. Το αυτόματο κιβώτιο σε χωματουργικό (συνδυασμός-ταμπού για τους παραδοσιακούς οδηγούς) είναι αναμφισβήτητα ένα μεγάλο στοίχημα για τη Mercedes-Benz. Στο άκουσμα και μόνο της λέξης «αυτόματο» πολλοί ήταν οι οδηγοί στην Πτολεμαΐδα που γέλασαν ειρωνικά! Ίσως όχι άδικα, κρίνοντας από τα όσα (δεν) μπορούσε να κάνει μέχρι σήμερα ένα αυτόματο σε τόσο απαιτητικό τερέν, εκεί δηλαδή που ο οδηγός θέλει να έχει τον απόλυτο έλεγχο της κατάστασης. Αλλά εδώ μιλάμε για ένα αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων (με συμπλέκτη) και όχι απλά ένα αυτόματο!

Η Mercedes πιστεύει πως το PowerShift 3 με την τεχνολογία που διαθέτει μπορεί να ανταπεξέλθει στα δύσκολα χωρίς καθόλου σχεδόν απώλειες στη μετάδοση ισχύος. Tαυτόχρονα τα διάφορα προγράμματα οδήγησης (π.χ. Offroad) και οι πρόσθετες λειτουργίες (π.χ. λειτουργία αποκόλλησης που ενεργοποιείται με το πάτημα ενός κουμπιού και απελευθερώνει το φορτηγό από τυχόν λακκούβες) θα δώσουν λύση σε ακραίες περιπτώσεις. Εμείς σημειώσαμε τις πολύ γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων, τους σωστούς χρόνους που γίνονται αυτές ανάλογα με τις οδικές συνθήκες και τις συνθήκες φορτίου αλλά και τη δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας του κιβωτίου.

Αυτό που θα εκτιμήσει κανείς επίσης είναι το πόσο καλά συνεργάζεται το κιβώτιο με τον κινητήρα και το πώς η γραμμή κίνησης συνολικά δεν θα φέρει ποτέ σε δύσκολη θέση τον οδηγό. Πάντως, για όποιον οδηγήσει το Arocs με το PowerShift 3 και επιμένει να… διαφωνεί, ο κατασκευαστής έχει στη διάθεσή του και επιλογές καθαρά μηχανικών κιβωτίων.

ΟΓΚΟΛΙΘΟΣ

Εν τω μεταξύ, σε αυτό που συμφωνήσαμε μεμιάς όλοι στο εργοτάξιο ήταν πως το Arocs βλέπει τα άλλα φορτηγά… αφ’ υψηλού. Η απόσταση του πλαισίου από το έδαφος είναι μεγάλη κάτι που όχι μόνο κάνει επιβλητικό το παρουσιαστικό του Arocs, αλλά κυρίως καθιστά ασταμάτητο το φορτηγό σε ανώμαλα εδάφη. Τον ίδιο σκοπό υπηρετούν οι μικροί πρόβολοι εμπρός και πίσω, οι οποίοι εξασφαλίζουν μεγάλες γωνίες προσέγγισης (28ο) και διαφυγής (25ο) αντίστοιχα. Το τίμημα για αυτό είναι ότι χρειάζεται να γνωρίζεις τα βασικά της… αναρρίχησης για να μπεις στην καμπίνα (με τρία σκαλοπάτια) αλλά μικρό το κακό, αφού το Arocs δεν είναι φορτηγό διανομών αλλά ένας πραγματικός οδοστρωτήρας!

Εξωτερικά, ο σχεδιαστικός χαρακτήρας της καμπίνας προσομοιάζει στην ήδη γνωστή εικόνα από τα Actros και Antos, ωστόσο το νέο φορτηγό καταφέρνει ταυτόχρονα να ξεχωρίζει χάρη σε στοιχεία που προβάλουν τη στιβαρότητά του και το σκληροτράχηλο της κατασκευής. Υπάρχουν μεταλλικά στοιχεία στον προφυλακτήρα, ποδιές, πτυσσόμενα σκαλοπάτια εισόδου και βέβαια μια τεράστια μαύρη μάσκα με γρίλιες. Για εργασία χωρίς προβλήματα στο εργοτάξιο ο κατασκευαστής έχει προβλέψει επιπλέον, προστατευτικές μεταλλικές σχάρες στα φωτιστικά σώματα και στιβαρές πλαστικές θήκες για τους εξωτερικούς καθρέπτες.

ΚΑΙ ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΑΝΕΣΗ

Την ποιότητα της δουλειάς που έχει γίνει μέσα στην καμπίνα μπορεί κανείς όχι μόνο να τη δει, αλλά και να την… ακούσει! Η εκπληκτική ηχομόνωση εξασφαλίζει ένα άνετο και ξεκούραστο περιβάλλον εργασίας για τον οδηγό και αυτό είναι ανεκτίμητης αξίας μέσα σε ένα πολύβουο εργοτάξιο. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα απόλυτα εργονομικό κάθισμα που έχει «δανειστεί» ο κατασκευαστής από εκδόσεις φορτηγών που προορίζονται για διεθνή μεταφορά. Ως αποτέλεσμα αυτής της επιλογής είναι ένα ανατομικό κάθισμα και κορυφαία άνεση!

Η σχεδιαστική καλαισθησία του ταμπλό ακολουθεί τα πρότυπα του Actros, το ίδιο συμβαίνει και με αρκετές άλλες λεπτομέρειες όπως είναι το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και η σχεδίαση των διακοπτών. Οι χρωματικοί τόνοι του ανθρακί και του μαύρου κυριαρχούν στο χώρο ενώ τόσο τα πλαστικά μέρη όσο και οι επενδύσεις έχουν κατασκευαστεί με γνώμονα την ευκολία στον καθαρισμό. Χάρη στη μεγάλη, έγχρωμη οθόνη TFT 10,4 εκατοστών, ο πίνακας οργάνων του Arocs παρέχει γρήγορα και περιεκτικά όλες τις σημαντικές πληροφορίες (τρέχουσα κατανάλωση καυσίμου, εμπλοκή του διαφορικού κ.α.) σχετικά με το όχημα και την κατάσταση λειτουργίας του.

ΤΙΜΟΝΙ-ΠΟΥΠΟΥΛΟ

Στο Arocs, η υποβοήθηση του τιμονιού είναι ηλεκτρουδραυλική και το σχετικό σύστημα που ονομάζεται Servotwin ανήκει στο βασικό εξοπλισμό των εκδόσεων 8×4 με μεγάλα φορτία στον εμπρόσθιο άξονα. Την αξία του Servotwin την καταλαβαίνεις όταν αργά το βράδυ στο σπίτι σου τα χέρια δεν σε πονάνε όπως παλιά. Γιατί στην πράξη, ο οδηγός καταβάλει ελάχιστη προσπάθεια στρίβοντας το τιμόνι, που είναι σαν… πούπουλο και ο χειρισμός του μπορεί να γίνει με ένα δάκτυλο! Πολύ καλή είναι και η αυτόματη επαναφορά του τιμονιού στη θέση της ευθείας κατά την κίνηση. Με το συγκεκριμένο σύστημα διεύθυνσης ο κατασκευαστής συνειδητά «αφαιρεί» την αίσθηση των όσων συμβαίνουν ανάμεσα στους τροχούς και το οδόστρωμα -που δεν το χρειάζεσαι τόσο στις χαμηλές ταχύτητες των εργοταξίων- και προσθέτει σε ευκολία χειρισμού. Μάλιστα, η ακρίβεια χειρισμών δεν επηρεάζεται καθώς όσο η ταχύτητα κίνησης αυξάνει (για παράδειγμα στα ασφάλτινα κομμάτια του δρόμου) τόσο περισσότερο «σφίγγει» το τιμόνι.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΑΝΤΟΥ

Εκτός από την οικονομία στα καύσιμα, σημαντικός παράγοντας για τον ιδιοκτήτη είναι τα έξοδα συντήρησης. Από την στιγμή που δεν θα προκύψουν βλάβες (και άρα έκτακτα έξοδα), ο χρήστης μπορεί να γνωρίζει ακριβώς τα αποθέματα απόδοσης όλων των λειτουργικών υγρών (λάδι κινητήρα και κιβωτίου ταχυτήτων) και των φθαρτών εξαρτημάτων (τακάκια φρένων, φίλτρο σωματιδίων κ.α.). Αυτό επιτυγχάνεται χάρη σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης που έχει το Arocs, μέσω του οποίου «προτείνει» το πότε πρέπει να γίνει συντήρηση στο φορτηγό, με εκτιμήσεις που δεν βασίζονται στα διανυθέντα χιλιόμετρα αλλά στην καθημερινή φθορά. Για όλα αυτά μάλιστα υπάρχουν οι σχετικές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων που ενημερώνουν τον οδηγό.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 471 12,8 λ. Κύλινδροι/Βαλβίδες 6c / 24V Κυβισμός (κ.εκ.) 12.800 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 421/1.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.100/1.100 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 125 x 145 Εκπομπές καυσαερίων Euro 6

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων PowerShift 3, G230-12 σχέσεων με πρόγραμμα οδήγησης «Offroad», συμπλέκτης μονού δίσκου

ΣΑΣΙ – ΚΑΜΠΙΝΑ: Εξαιρετικά στρεπτικά άκαμπτο, υψηλής σταθερότητας πλαίσιο από λεπτόκοκκο χάλυβα ψυχρής διαμόρφωσης, πλάτους 744 χιλ. και με διαμήκεις φορείς πάχους 9 χιλ. Μηχανικά ανατρεπόμενη καμπίνα τύπου ClassicSpace (S-cab), αυτοφερόμενη, ατσάλινη, με προδιαγραφές ECE R29 που εδράζεται σε τέσσερα σημεία και έχει τούνελ κινητήρα ύψους 170 χιλ. Πλήρης αντιδιαβρωτική προστασία με τη μέθοδο της πλήρους βύθισης.

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας, κατασκευασμένος από σφυρήλατο χάλυβα υψηλής αντοχής. Ικανότητα φόρτισης έως 9.000 κιλών. 4φυλλη παραβολική ανάρτηση, αντιστρεπτική δοκό. Πίσω: Κινητήριος υποειδής άξονας, ικανότητα φόρτισης έως 16.000 κιλών, με κορόνα 300 χιλ. 5φιλλη παραβολική ανάρτηση, αντιστρεπτική δοκό

ΦΡΕΝΑ: Ηλεκτροπνευματικό σύστημα διπλού κυκλώματος, ταμπούρα με προστασία σε όλους τους τροχούς. Στάνταρ σύστημα πέδησης με ABS και ASR. Υψηλής απόδοσης μηχανόφρενο (543 hp). Δευτερεύον σύστημα πέδησης retarder νερού

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Ηλεκτρικά παράθυρα οδηγού – συνοδηγού, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενος & θερμαινόμενος καθρέπτης οδηγού και συνοδηγού, κεντρικό κλείδωμα πορτών, ψηφιακός ταχογράφος VDO, διαφανές εξωτερικό σκιάδιο, αποθηκευτικοί χώροι επάνω από τη θέση του οδηγού και συνοδηγού, A/C, ανυψούμενη οροφή, immobiliser, ενισχυμένο μηχανόφρενο, ψύξη λαδιού κιβωτίου ταχυτήτων, όργανο πολλαπλών ενδείξεων με οθόνη 10,4εκ., ράδιο με σύνδεση USB και ηχεία δύο δρόμων, εξαγωγή αέρα πίσω από την καμπίνα αριστερά, εξάτμιση πίσω από την καμπίνα δεξιά, δυναμολήπτης PTO MB 131-2c, προβολείς ομίχλης αλογόνου, προστασία προβολέων με γρίλιες, αναδιπλούμενος προφυλακτήρας, κοτσαδούρα D50 – Ringfeder, φωτιζόμενο αστέρι.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 8,191 μ. Πλάτος 2,300 μ. Ύψος 3,572 μ. Μεταξόνιο 1ος-2ος άξονας: 1,750 μ. 2ος-3ος άξονας: 2,500 μ. 3ος-4ος άξονας: 1,350 μ. Πρόβολος εμπρός 1,500 μ. Πρόβολος πίσω 0,800 μ. Απόβαρο 14.610 κιλά (με υπερκατασκευή ΚΑΞΕΚΩ) Μεικτό βάρος 41.000 κιλά Εξωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠ) 1,700 x 2,300 μ. Εσωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΠxΥ) 2,020 x 1,460 μ. Ελαστικά Ε.Α.: 285/65 R22,5 – Π.Α.: 315/80 R22,5 Ρεζερβουάρ 260 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 25 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , , ,