Scania / Bombardier Power Electrification: Η Scania ξεκινά αυτό το διάστημα δοκιμές σε μια νέα τεχνολογία που επιτρέπει την ασύρματη φόρτιση –και συνεπώς την κίνηση- ενός ηλεκτροκίνητου φορτηγού από υπόγειο δίκτυο διανομής ενέργειας.

 

Μετά τα φορτηγά-τρόλεϊ που είδαμε http://transportevo.gr/?p=1706 τελευταία να δοκιμάζονται από τη Siemens και διάφορους κατασκευαστές φορτηγών τώρα μια νέα τεχνολογία κάνει την εμφάνισή της για να δώσει λύση στο ίδιο ακριβώς πρόβλημα. Δηλαδή στο πως θα φορτίζεται ένα υβριδικό φορτηγό και θα καλύπτει τις ανάγκες του σε ενέργεια χωρίς να χρειάζεται να «κουβαλάει» μπαταρίες. Η Scania και συγκεκριμένα το τμήμα ανάπτυξης υβριδικών συστημάτων πειραματίζεται πάνω σε αυτή τη νέα τεχνολογία της γερμανικής εταιρίας Bombardier έχοντας ετοιμάσει ένα ειδικά διασκευασμένο φορτηγό. Αυτό εξοπλίζεται με ένα μεγάλο συλλέκτη ενέργειας διαστάσεων 2×1 μέτρα που είναι τοποθετημένος κάτω από το όχημα.

Σε αυτό το πρώτο στάδιο δοκιμών που ξεκίνησαν στη Γερμανία (στις εγκαταστάσεις τις Bombardier) οι τεχνικοί θα επιδιώξουν να καθορίσουν το ποσοστό των απωλειών ενέργειας και το πόσο αυτό διαφοροποιείται ανάλογα τη θέση του οχήματος και την απόσταση από την επιφάνεια του δρόμου. Ποια είναι η μεγαλύτερη δυνατή απόσταση ανάμεσα στο δρόμο και το συλλέκτη ενέργειας και πόσο το όχημα μπορεί να παρεκκλίνει από το κέντρο του δρόμου χωρίς να υποστεί σημαντικές απώλειες;

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Ειδικοί αισθητήρες κατά μήκος του οδοστρώματος ανιχνεύουν την κίνηση του ηλεκτροκίνητου οχήματος και ενεργοποιούν τη μεταφορά ενέργειας από το δρόμο στον συλλέκτη ενέργειας. Αυτό συμβαίνει σε ένα πολύ περιορισμένο πεδίο της επιφάνειας καθώς το φορτηγό κινείται ενώ το σύστημα είναι «απενεργοποιημένο» για τους υπόλοιπους (πεζοί, συμβατικά οχήματα κ.α.) που χρησιμοποιούν το οδόστρωμα. Η πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν οι τεχνικοί είναι το μεγάλο μαγνητικό πεδίο που δημιουργείται και το πώς αυτό επηρεάζει τα επί μέρους συστήματα του φορτηγού. Σε αυτό το όχημα δοκιμής, ολόκληρο το κάτω μέρος του οχήματος είναι καλυμμένο με αλουμίνιο προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι δεν επηρεάζονται τα υπόλοιπα συστήματα. Σε επόμενο στάδιο δοκιμών –οπότε θα έχει υπάρξει και ανάπτυξη της τεχνολογίας- θα εξεταστεί το ενδεχόμενο αφαίρεσης της προστατευτικής ασπίδας.

Το όλο εγχείρημα συντονίζουν η Σουηδική Υπηρεσία Ενέργειας σε συνεργασία με την κυβερνητική υπηρεσία ανάπτυξης καινοτομιών. Μεταξύ άλλων μελετούν τον σχεδιασμό των οχημάτων, τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία των σχετικών υποδομών καθώς και την επέκταση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας στους δρόμους. Ανεξάρτητα από την επιτυχή ή όχι έκβαση της τεχνολογίας για τη μεταφορά της ενέργειας, ο σημαντικότερος παράγοντας αναμένεται να είναι το κόστος των υποδομών που σαφώς θα κυμανθεί σε υψηλά επίπεδα. Είναι σημαντικό λοιπόν να μπορέσουν να εκτιμήσουν όσο πιο νωρίς γίνεται το κόστος ανά χιλιόμετρο για την κατασκευή των ηλεκτροφόρων δρόμων.

ΕΙΝΑΙ (ΚΑΙ) ΘΕΜΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ

Πολλά είναι τα ζητήματα που ζητούν απάντηση στο πλαίσιο διερεύνησης της αποδοτικότητας μιας τέτοιας τεχνολογίας. Είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζεται η συνεχή και δυναμική μεταφορά ενέργειας σε φορτηγά μέσω επαγωγικού συστήματος. Δοκιμαστική λειτουργία με επαγωγικά συστήματα έχουμε δει τόσο στην Ιταλία όσο και στη Γερμανία αλλά η διαφορά είναι πως σε αυτές τις περιπτώσεις η ενέργεια μεταφέρεται όταν τα οχήματα είναι ακίνητα.

Σε κάθε περίπτωση η επαγωγική μεταφορά ενέργειας μπορεί να αποτελέσει μια ελκυστική αισθητικά λύση για τις μεγαλουπόλεις σε σύγκριση με τα σημερινά τρόλεϊ και τραμ. Η Σουηδία είναι μια από τις πιο προηγμένες χώρες σε αυτόν τον τομέα της έρευνας και δείχνει έντονο ενδιαφέρον για αυτή τη νέα τεχνολογία. Επί του παρόντος αναμένονται τα αποτελέσματα περισσότερων δοκιμών πλήρους κλίμακας προκειμένου να αξιολογηθεί η οικονομική βιωσιμότητα σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,