ZF logoΣύστημα μετάδοσης ZF TraXon: Mε μία σειρά νέων τεχνολογιών και με εκτεταμένη χρήση των ηλεκτρονικών συστημάτων, η νέα μετάδοση TraXon της ZF (και όλα τα υποσυστήματά της) ανοίγει από σήμερα ένα παράθυρο στα επαγγελματικά οχήματα του μέλλοντος.

Σε μία χρονιά που οι αλλαγές στα επαγγελματικά οχήματα (και κυρίως τα φορτηγά) είναι καταιγιστικές –λόγω και της ισχύος σε λίγους μήνες της νόρμας Euro 6- είναι αναμενόμενο και οι υπόλοιποι συντελεστές στην παραγωγή αυτών των οχημάτων να βρίσκονται σε οργασμό δραστηριότητας. Με πρώτη και καλύτερη βεβαίως την ZF, την εταιρία από την οποία όλοι οι κατασκευαστές «αγοράζουν» τεχνολογία για τα υποσυστήματα των μηχανικών τους μερών. Και, πολύ περισσότερο, την εταιρία που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συμμετέχει από την πρώτη γραμμή στην αλλαγή των δεδομένων στο σύνολο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, είτε αφορά τα επαγγελματικά είτε τα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα (και όχι μόνο). Ο βιομηχανικός κολοσσός της ZF ετοίμασε για φέτος μία σειρά από νέες και πολύ προωθημένες τεχνολογικές λύσεις για τα οχήματα που εκτελούν μεταφορικό έργο, φέρνοντας ότι πιο «προχωρημένο» έχει βγει από τα εργαστήριά της σε παραγωγή, προς όφελος της άνεσης, της ασφάλειας, της οικονομίας και της αποδοτικότητας του μεταφορικού έργου.

ΝΕΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗ TRAXON

Στο επίκεντρο των νέων δημιουργιών της ZF βρίσκεται το ολοκαίνουργιο αυτόματο κιβώτιο για βαρέα φορτηγά. Χάρη στην πολύ εξελιγμένη κατασκευή, το μειωμένο βάρος, το πιο μικρό μέγεθος και δεκάδες νέες τεχνολογίες, η ZF θέτει τα νέα στάνταρ στην τεχνολογία των αυτόματων κιβωτίων.

Στο κέντρο αυτής της νέας σύλληψης βρίσκεται μία κλασική μετάδοση, αλλαγμένη όμως εκ βάθρων. Η νέα μετάδοση μπορεί να συνεργαστεί με κινητήρες που ξεπερνούν σε ροπή τα 3.000 Νm και άρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε χώρες που είναι επιτρεπτό πια το μικτό βάρος των 60 τόνων. Μπορεί να έχει 12 ή 16 σχέσεις, σε εκδόσεις «Direct Drive» και «Overdrive», με την τελευταία να έχει πολύ μακριά σχέση μετάδοσης με ανάλογα οφέλη στην οικονομία στα μεγάλα ταξίδια. Ειδική προσοχή έχει δοθεί στην σωστή λειτουργία του προγράμματος ώστε να μην υπάρχουν ανεπιθύμητες αλλαγές κατά την διάρκεια κάποιας μανούβρας ή κίνησης σε μικρές ταχύτητες. Οι μηχανικοί της εταιρίας κατάφεραν να μειώσουν τον θόρυβο του κιβωτίου κατά 6 dB σε σχέση με το AS Tronic χάρη σε μια νέα σχεδίαση του κελύφους του, αλλά και στην χρήση ειδικών αποσβεστήρων. Περεταίρω, η νέα μετάδοση επιτρέπει την χρήση δύο έξτρα ταχυτήτων στην όπισθεν, φθάνοντας πλέον τις τέσσερις συνολικά.

TraXon DualΈνα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του TraXon είναι η modular κατασκευή του, κάτι που του δίνει την ευχέρεια να ενσωματωθεί σε μία πλειάδα διαφορετικών φορτηγών, ανάλογα με τις ανάγκες του χρήστη που θα το επιλέξει. Στις παρεχόμενες επιλογές υπάρχει το TraXon Dual το οποίο κάνει την μέγιστη δυνατή αξιοποίηση της χρήσης κιβωτίου διπλού συμπλέκτη (ιδίως στα φορτηγά με μακριά τελική σχέση, όπου οι αλλαγές είναι πολύ πιο συχνές), αλλά και το ΤraXon Torque το οποίο συνδυάζεται με μετατροπέα ροπής, για χρήση σε πολύ δύσκολες μεταφορές (και πάλι με έμφαση στην εύκολη οδήγηση στις μανούβρες αλλά και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αξιοπιστία στην σκληρή χρήση). Το τελευταίο αφορά φορτηγά που φθάνουν ή ξεπερνούν τους 70 τόνους μικτού βάρους, είναι φτιαγμένο με όσο το δυνατόν εξελιγμένα υλικά για την μικρότερη δυνατή καταπόνηση (και βεβαίως τις λιγότερες ανάγκες σε σέρβις), ενώ συνδυάζεται με ένα πολύ ισχυρό retarder έτσι ώστε να επιτυγχάνει την μέγιστη πέδηση που απαιτούν οι ειδικές συνθήκες στις οποίες κινούνται αυτά τα οχήματα.

TraXon_ConAct_ZFΚΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΑ ΚΙΒΩΤΙΑ

Στον τομέα των αυτόματων κιβωτίων (που τείνουν να καθιερωθούν στα επαγγελματικά οχήματα), η ZF παρουσίασε τη νέα πολύ εξελιγμένη πρότασή της μέσα στα πλαίσια του γενικότερου πρότζεκτ TraXon. Σχεδιασμένη με γνώμονα την αντοχή αλλά και την προσαρμοστικότητα σε κάθε είδους όχημα, συνδυάζεται με τη χρήση μονού αλλά και διπλού συμπλέκτη. Είναι σχεδιασμένη για να συνεργάζεται ιδανικά με τους Euro 6 κινητήρες, ενώ η χρήση νέων υλικών επιτρέπει το μικρότερο δυνατό κόστος στην συντήρησή τους.

Ως γνωστόν στους «διπλούς» συμπλέκτες αλλά και στα νέα συστήματα αυτόματης μετάδοσης στα οποία ανήκει και το TraXon οι αλλαγές γίνονται ηλεκτρομηχανικά και ανεξάρτητα από τον οδηγό, κάτι που επιτρέπει την μέγιστη δυνατή ταχύτητα περάσματος από τη μία σχέση στην άλλη στο κιβώτιο ταχυτήτων. Τα κιβώτια της ZF είτε με μονό είτε με διπλό συμπλέκτη καλύπτουν κάθε είδους μεταφορική ανάγκη, αφού μπορούν να «σηκώσουν» ροπή κινητήρα που φθάνει έως και τα 4.000 Νm! Το νέο στην περίπτωσή του είναι η ενσωμάτωση ενός είδους «αμορτισέρ» (ή ας πούμε αποσβεστήρα κραδασμών), έτσι ώστε να μειώνεται η καταπόνηση του συστήματος. Αλλά και η κατανάλωση καυσίμου στις χαμηλές ταχύτητες, είτε στην πόλη είτε στον αυτοκινητόδρομο. Στο μέλλον, η ZF θα καθιερώσει νέους αποσβεστήρες και στους ξηρούς συμπλέκτες της, έτσι ώστε να μειώσει και εκεί την καταπόνηση. Στα αυτόματα κιβώτιά της, τον έλεγχο πλέον αναλαμβάνουν πλήρως τα ηλεκτρονικά. Χρησιμοποιώντας τον δικής της έμπνευσης υδραυλικό κύλινδρο ConAct καταφέρνει να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα συμπαγές κιβώτιο, με λιγότερα μηχανικά μέρη (άρα και με μικρότερες ανάγκες σε συντήρηση) και σαφώς πιο αποδοτικό από αντίστοιχα αυτόματα κιβώτια που υπήρχαν μέχρι σήμερα.

Volvo Hybrid

TraXon HybridΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΥΒΡΙΔΙΚΑ

Η νέα αυτόματη μετάδοση TraXon παρέχει και μία εναλλακτική λύση για την δημιουργία ενός ελαφρού υβριδικού συστήματος, ιδίως στα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων. Στην έκδοση TraXon Hybrid, ένα ηλεκτρικό μοτέρ είναι ενσωματωμένο στο κέλυφος του συμπλέκτη, δρώντας ανάλογα με ένα υβριδικό σύστημα: από την ανάκτηση της δύναμης πέδησης, την πλήρη ηλεκτρική λειτουργία, το σβήσιμο του κινητήρα σε στάση (start/stop) κ.λπ.

Για πολλά χρόνια, οι ειδικοί υποστήριζαν ότι η υβριδική τεχνολογία ταίριαζε πολύ περισσότερο στα φορτηγά διανομών, όπου χάρη στο ειδικό έργο που έχουν να κάνουν, η μείωση της κατανάλωσης μπορεί να φθάσει έως και το 20%. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι με την κατάλληλη χρήση, μία μείωση της τάξης του 5% μπορεί να γίνει και στα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων αν υιοθετήσουν ένα υβριδικό σύστημα. Και εδώ κάνει την εμφάνισή του το νέο προϊόν της ZF. To TraXon Hybrid χρησιμοποιεί ένα ηλεκτρικό μοτέρ των 120 kW και με ροπή που φθάνει τα 1,000 Nm. Είναι συνδεδεμένο με το όχημα με εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και χρησιμοποιεί συμπλέκτη υγρού τύπου για το κιβώτιο. Η λειτουργία του είναι η τυπική για ένα υβριδικό σύστημα. Για παράδειγμα στο φρενάρισμα, το μοτέρ λειτουργεί ως γεννήτρια γεμίζοντας την μπαταρία με έξτρα ενέργεια, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί αργότερα, όταν το όχημα χρειαστεί να κινηθεί για μικρή απόσταση χωρίς τον κινητήρα (π.χ. σε μανούβρες μέσα σε έναν εσωτερικό χώρο ή στο παρκάρισμα για φόρτωση). Η πρόσθετη ενέργεια από την μπαταρία μπορεί να «ενισχύσει» ακόμα περισσότερο την απόδοση του κινητήρα, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου (σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, ο πετρελαιοκινητήρας μένει σβηστός, με ότι αυτό συνεπάγεται σε μείωση της κατανάλωσης και μικρότερες απαιτήσεις σε σέρβις). Ένα άλλο πλεονέκτημα της προσέγγισης της ZF είναι ότι η έξτρα ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να διοχετευθεί όχι μόνο στον κινητήρα, αλλά –κατ επιλογήν- και σε άλλα συστήματα του οχήματος, όπως για παράδειγμα στο σύστημα ψύξης. Στο μέλλον, αυτή η προσέγγιση μπορεί να έχει ακόμα μεγαλύτερα οφέλη σε πολλές άλλες εφαρμογές, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των απορριμματοφόρων, όπου ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να αναλάβει την λειτουργία του μηχανισμού της αποκομιδής, με ότι αυτό συνεπάγεται στην μείωση της κατανάλωσης αλλά και της άνεσης των κατοίκων μιας πόλης λόγω της μείωσης του θορύβου από τον κινητήρα.

Παράλληλα μπορούν να υπάρχουν ηλεκτρικές παροχές μέσα στην καμπίνα (από τον κλιματισμό έως τον φούρνο μικροκυμάτων), οι οποίες μπορούν να λειτουργούν χωρίς την ανάγκη χρήσης του κινητήρα. Στοιχείο που όχι μόνο αυξάνει την άνεση του οδηγού, αλλά μειώνει την κατανάλωση και τους ρύπους προς το περιβάλλον.

«ΔΙΑΒΑΖΕΙ» ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ

Ανάμεσα στις πολλές καινοτομίες της νέας μετάδοσης, είναι και το σύστημα PreVision που ενσωματώνεται στο TraXon. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα μπροστά, καθώς σε μεγάλο βαθμό υποκαθιστά τον οδηγό στο έργο του, έτσι ώστε να έχει επιλεγεί η σωστή ταχύτητα στην σωστή στιγμή. Το PreVision δεν υπολογίζει μόνο τα στοιχεία του οχήματος, όπως την επιτάχυνση, το φορτίο κ.λπ. Χάρη στην επικοινωνία του με το GPS μπορεί να «διαβάζει» εμπρός τον δρόμο και να γνωρίζει τι ακολουθεί. Έτσι, όταν πρόκειται να ακολουθήσει μία μικρή ανηφόρα, το σύστημα «κατεβάζει» έγκαιρα μία ταχύτητα έτσι ώστε να είναι έτοιμο για ότι θα ακολουθήσει, ενώ πριν βγει από την ανηφόρα έχει ήδη επιλέξει μόνο του μία πιο υψηλή και πιο οικονομική σχέση στο κιβώτιο. Με τον τρόπο αυτό, το PreVision λειτουργεί ιδανικά, προσομοιάζοντας μία κατάσταση στην οποία ο οδηγός γνωρίζει πολύ καλά τον δρόμο και είναι αποφασισμένος να οδηγήσει όσο πιο οικονομικά γίνεται. Το σύστημα του PreVision είναι εγκατεστημένο μέσα στον χώρο του κιβωτίου, και επικοινωνεί ηλεκτρονικά με το GPS. Το ειδικό πρόγραμμα που χρησιμοποιεί αναλύει τα δεδομένα τόσο του φορτηγού όσο και του δρόμου (όπως τα λαμβάνει από το σύστημα πλοήγησης και τους ειδικούς χάρτες) και ανάλογα προσαρμόζει μόνο του την σωστή σχέση στο κιβώτιο, χωρίς την επέμβαση του οδηγού, με γνώμονα την μέγιστη δυνατή οικονομία σε καύσιμο.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,