new Volvo FMX

Νέο Volvo FMX: To νέο Volvo FMX φέρνει έναν φρέσκο «αέρα» στην σχεδίαση και κατασκευή των εργοταξιακών οχημάτων, εστιάζοντας σε τομείς –όπως η άνεση του οδηγού- που μέχρι τώρα ήταν προνόμιο των on road φορτηγών. Μελετημένο σε κάθε του λεπτομέρεια και με πολλές τεχνολογικές καινοτομίες, η νέα πρόταση των Σουηδών για τον κατασκευαστικό κλάδο τιμά την «φανέλα» της Volvo.

 

Στην φετινή έκθεση Bauma στο Μόναχο, η Volvo Trucks παρουσίασε την νέα γενιά των εργοταξιακών της, με το νέο FMX να φέρνει ένα μεγάλο αριθμό νέων τεχνολογιών και προχωρημένων λύσεων σ’ αυτή την ειδική αλλά και με ιδιαίτερο ενδιαφέρον (και για την χώρα μας) κατηγορία. Στόχος της σουηδικής εταιρίας ήταν να κρατήσει όλα τα κεκτημένα του παρελθόντος, δηλαδή την σκληροτράχηλη κατασκευή, την υψηλή αξιοπιστία κ.λπ.. Και πάνω σ’ αυτή την δοκιμασμένη συνταγή να προσθέσει πολλά νέα στοιχεία, που έχουν να κάνουν τόσο με την σχεδίαση και την εμφάνιση του οχήματος, όσο και με άλλους πιο ουσιαστικούς τομείς, όπως το κράτημα σε κάθε είδους συνθήκη, αλλά και η άνεση του οδηγού.

Ο οδηγός είναι το επίκεντρο στο νέο FMX και όλα έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα την πιο εύκολη εργασία του. Από την ανασχεδιασμένη καμπίνα έως το ιδιαίτερα εξελιγμένο σύστημα διεύθυνσης «Volvo Dynamic Steering» (http://transportevo.gr/?p=2717) όλα έχουν προσαρμοστεί γύρω από την μέγιστη δυνατή διευκόλυνση του χρήστη, έτσι ώστε ο χειρισμός ακόμα και ενός πλήρως φορτωμένου φορτηγού να μπορεί να γίνει με το δάχτυλο ενός χεριού (ή με τη δύναμη ενός… χάμστερ http://transportevo.gr/?p=3686). Πέραν όλων αυτών των τεχνολογικών εφαρμογών, η Volvo παρέχει μία ακόμα σημαντική υπηρεσία στον οδηγό: ένα ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης, ειδικά σχεδιασμένο για τους χρήστες αυτής της κατηγορίας, σε συνθήκες πραγματικού εργοταξίου και με αποστολές που προσομοιάζουν όσο γίνεται περισσότερο σ’ αυτούς τους οδηγούς.

Volvo FMX interior

Η ΝΕΑ ΚΑΜΠΙΝΑ

Ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο στο νέο FMX είναι η ανανεωμένη εκ βάθρων καμπίνα. Όχι μόνο σε ότι έχει να κάνει με την εμφάνιση, αλλά και με άλλους πιο ουσιαστικούς τομείς, όπως οι χώροι και η άνεση για τον οδηγό. Το νέο εργοταξιακό της Volvo έχει καμπίνα φτιαγμένη από ατσάλι πολύ υψηλής αντοχής, το οποίο δοκιμάστηκε κάτω από τις πιο σκληρές συνθήκες ώστε να εξασφαλιστεί ότι δημιουργεί το πιο ασφαλές περιβάλλον για τον οδηγό. Όλα τα στοιχεία στο εμπρός μέρος του φορτηγού έχουν επανασχεδιαστεί, με στόχο να ενισχυθεί η αντοχή αλλά και η ανθεκτικότητα.

Η χαμηλότερη τοποθέτηση της καμπίνας εκτός από το ότι δημιουργεί μια πολύ πιο εύκολη διαδικασία εισόδου-εξόδου (κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την δουλειά σε ένα εργοτάξιο), έχει και ένα ακόμα σημαντικό όφελος: αυξάνει την ορατότητα στις μικρές αποστάσεις. Αυτό περιορίζει τις ζημιές από ανεπιθύμητες στενές… επαφές (κάτι σύνηθες στα εργοτάξια), αλλά αυξάνει και την ασφάλεια για τον οδηγό και τους πεζούς, καθώς δεν υπάρχουν τυφλά σημεία εμπρός και πολύ κοντά στο όχημα.

Οι αισθητικές αλλαγές είναι πολλές, και έχουν στόχο όχι μόνο μια πιο σύγχρονη εμφάνιση, αλλά και την περεταίρω ενίσχυση του σκληροτράχηλου προφίλ του FMX σε πραγματικές συνθήκες δουλειάς. Το σήμα της εταιρίας, όπως και στα νέα FH και FM, «μετακόμισε» ψηλότερα, λίγο κάτω από το παρμπρίζ, δημιουργώντας έτσι την απαραίτητη «οικογενειακή» ταυτότητα του οχήματος. Είναι μάλιστα και ελαφρά διαφοροποιημένο από τα υπόλοιπα μοντέλα, δίνοντας έτσι έναν ξεχωριστό χαρακτήρα στην συγκεκριμένη έκδοση.

Από εκεί και πέρα υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το παρελθόν, όπως για παράδειγμα ο πιο «μυώδης» προφυλακτήρας, ο οποίος αποτελείται από τρία ξεχωριστά μέρη, με το μεσαίο τμήμα να διαθέτει ενισχύσεις στις γωνίες από ατσάλι 3 χιλιοστών. Αυτό το μεσαίο τμήμα, που εκτείνεται και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σκαλοπάτι, είναι φτιαγμένο από πολύ σκληρό, σχεδόν άθραυστο πλαστικό, το οποίο μπορεί να αντέξει πολύ καλύτερα τις μικρές συγκρούσεις σε σχέση με τα υλικά που χρησιμοποιούνταν παλαιότερα.

Η νέα σχεδίαση τονίζεται ακόμα περισσότερα από τα φωτιστικά σώματα εμπρός, τα οποία πέρα από την τυπική Volvo αισθητική τους, είναι φτιαγμένα από υλικά μεγαλύτερης αντοχής ενώ παρέχουν και πολύ υψηλότερης ποιότητας φωτισμό. Είναι έτσι φτιαγμένα μάλιστα ώστε να είναι και πολύ πιο εύκολη η επισκευή τους, ενώ παρέχεται και η δυνατότητα για παραγγελία με λαμπτήρες Bi-Xenon για ακόμα καλύτερο φωτισμό (ιδίως σε φορτηγά που κινούνται σε νυχτερινά εργοτάξια).

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ

Περνώντας στο εσωτερικό της καμπίνας, συναντάμε μία εκ βάθρων αλλαγμένη σχεδίαση, με άξονα την μεγαλύτερη δυνατή άνεση και εργονομία για τον οδηγό. Υπάρχουν πλέον πολύ περισσότεροι χώροι για τον οδηγό αλλά και μεγαλύτερα ντουλάπια. Ενώ η νέα θέση οδήγησης με το πολύ πιο άνετο και λειτουργικό κάθισμα παρέχει ακόμα μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων στον χρήστη.

Το τιμόνι είναι εφοδιασμένο με κουμπιά πολλαπλών λειτουργιών, όπως το τηλέφωνο, το σύστημα πλοήγησης, το cruise control κ.λπ. Επανασχεδιασμένος είναι και ο πίνακας οργάνων, που είναι πιο ευανάγνωστος χάρη στο γεγονός ότι είναι στραμμένος πιο σωστά προς την θέση του οδηγού. Όλοι οι διακόπτες και τα χειριστήρια έχουν επανασχεδιαστεί, δημιουργώντας ένα πιο εργονομικό περιβάλλον, για την πολύωρη χρήση μέσα στο εργοτάξιο. Το κλειδί έχει «μετακομίσει» επάνω στο ταμπλό (έτσι ώστε να απελευθερωθεί ακόμα περισσότερος χώρος για τα πόδια του οδηγού), ενώ και το σύστημα κλιματισμού έχει νέα διάταξη με πιο εύκολη χρήση και αρκετά μεγαλύτερη απόδοση. Ανάμεσα στα πολλά νέα δεδομένα της καμπίνας, αξίζει να σημειώσουμε ότι διατίθεται και ένα application με την ονομασία «My Truck» με το οποίο ο οδηγός μπορεί να ελέγχει από απόσταση πολλές λειτουργίες του φορτηγού με το κινητό του τηλέφωνο (ν’ ανάψει τον κλιματισμό, να κλειδώσει, να ανοίξει τον συναγερμό, να δει την κατάσταση των υγρών του φορτηγού κ.λπ.).

ΑΝΕΣΗ ΣΤΟ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ

Σε ότι αφορά την γραμμή κίνησης και το μηχανολογικό του υπόβαθρο, το νέο FMX είναι πολύ πιο εύκολο στο να οδηγηθεί, όντας την ίδια στιγμή πολύ πιο αποτελεσματικό στις εκτός δρόμου συνθήκες που θα κληθεί να κινηθεί.

Κεντρικό σημείο σ’ αυτή την νέα προσέγγιση της Volvo είναι το πρωτοποριακό σύστημα «Volvo Dynamic Steering». Το μυστικό κρύβεται σε ένα ηλεκτρικό μοτέρ το οποίο έχει ενσωματωθεί πάνω στο υδραυλικό σύστημα λειτουργίας του τιμονιού, και λειτουργεί παράλληλα με αυτό. Παίρνοντας εκατοντάδες δεδομένα ανά δευτερόλεπτο, το ηλεκτρικό αυτό μοτέρ αντιλαμβάνεται τις συνθήκες οδήγησης και του δρόμου, και κάνει την οδήγηση πραγματικό «παιχνιδάκι», ιδίως εκεί που είναι και το πιο σημαντικό στα εργοταξιακά φορτηγά: στις επιτόπιες μανούβρες με μικρές ταχύτητες. Όπως λένε οι άνθρωποι της εταιρίας η διαφορά είναι σημαντική, κάτι που γίνεται αντιληπτό στον οδηγό μετά από πολλές ώρες δουλειάς πίσω από το τιμόνι. Ένα από τα πλεονεκτήματα της ύπαρξης του συστήματος είναι ότι επαναφέρει αυτόματα στην ευθεία το τιμόνι όταν επιλεγεί η όπισθεν.

ΜΕΛΕΤΗΜΕΝΑ ΜΗΧΑΝΙΚΑ

Εκτός από το νέο σύστημα διεύθυνσης σημαντική είδηση είναι και η υιοθέτηση μιας νέας αερανάρτησης στον πίσω άξονα. Πρόκειται για μία ανάρτηση ειδικά σχεδιασμένη για τα εκτός δρόμου οχήματα της εταιρίας, παρέχοντας έξτρα άνεση αλλά και ακρίβεια στον χειρισμό. Η ανάρτηση αυτή διαθέτει αυτόματη ρύθμιση του ύψους (ή και διατήρησή του με ή χωρίς φορτίο στο ίδιο σημείο), ενώ χάρη και στην πολύ μεγάλη απόσταση από το έδαφος (που αγγίζει τα 300 χιλιοστά), το νέο FMX μπορεί να κινηθεί ακόμα και στα πιο δύσκολα εδάφη. Η αερανάρτηση είναι διαθέσιμη στα 4×2, 6×4 και 8×4 οχήματα, ενώ έχει υπάρξει και ειδική πρόβλεψη ώστε να μην υπάρχουν απροστάτευτα μέρη της ανάρτησης πίσω από τον τελευταίο άξονα.

Στο νέο FMX το κιβώτιο I-Shift έχει εξελιχθεί ακόμα περισσότερο (με τις αλλαγές λαδιών του να απαιτούνται πλέον κάθε 450.000 χλμ.) για καλύτερη συνεργασία με το σύστημα All Wheel Drive. Ο εμπρός «κινούμενος» άξονας έχει μετατοπιστεί κατά 100 χιλιοστά πιο μπροστά στην ίδια θέση με έναν «σταθερό» άξονα, κάτι που μειώνει τον εμπρός πρόβολο και αυξάνει την δυνατότητα προσέγγισης του φορτηγού σε πιο μεγάλες γωνίες εμποδίων. Ο «ενεργός» εμπρός άξονας (που μπορεί δηλαδή να πάρει μέρος της δύναμης από το σύστημα All Wheel Drive) μπορεί να μπει στα φορτηγά με διάταξη 4×4, 6×6 (τράκτορα και φορτηγό) και 8×6.

Σε ότι αφορά τους κινητήρες, το νέο FMX θα εφοδιάζεται με μία σειρά επιλογών στα 11 και 13 λίτρα, σε Euro 6 εκδόσεις. Ο D13 θα είναι διαθέσιμος σε ιπποδυνάμεις από 380 έως 540 άλογα, ενώ ο D11 θα κυμαίνεται από τα 330 έως τα 450 άλογα. Για αγορές εκτός Ευρώπης, οι κινητήρες θα διατίθενται και σε εκδόσεις με προδιαγραφές Euro 3, 4 και 5.

Η παραγωγή του νέου FMX ξεκινά αυτό το διάστημα. Και όπως όλα δείχνουν θα αποτελέσει έναν ισχυρό παίχτη στην αγορά των εργοταξιακών σε όλη την Ευρώπη. Μελετημένο σε κάθε του λεπτομέρεια και με πολλές τεχνολογικές καινοτομίες, το νέο FMX τιμά την «φανέλα» της Volvo, διαθέτοντας όλα τα εφόδια να κερδίζει σημαντικά μερίδια αγορών και πέραν από τους φανατικούς της εταιρίας.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,