Mercedes-Benz Actros 1851 LS: Μπορεί να έχουν περάσει δυο χρόνια από την πρώτη παρουσία του, όμως το νέο Actros παραμένει φρέσκο σχεδιαστικά, και γεμάτο από την τεχνολογική και κατασκευαστική αυτοπεποίθηση που πρέπει να έχει ένα φορτηγό-ορόσημο στην ιστορία των μεταφορών.

 

του Παναγιώτη Τριτάρη

Όταν πριν δυο χρόνια είχα βρεθεί στην πρώτη παρουσίαση του Actros στην Γερμανία, είχα μείνει πραγματικά εντυπωσιασμένος. Ήταν φανερό ότι οι Γερμανοί της Mercedes-Benz είχαν πάει πολύ μακριά την υπόθεση φορτηγό, δημιουργώντας –όπως έγραφα τότε- όχι απλά ένα ακόμα όχημα, αλλά μια πλατφόρμα εξέλιξης της σύγχρονης μεταφοράς στην δεκαετία που διανύουμε (και ακόμα πιο πέρα). Ήταν τόσο χαρισματικό το σχέδιο αλλά και η τεχνολογική του υπεροχή, που όταν το έβλεπες στην Αούτομπαν είχες έντονη την εντύπωση ότι τα άλλα φορτηγά ήταν δυο και τρεις γενιές πίσω. Όπως είχα σημειώσει, δεν ήταν απλά το φορτηγό μιας ακόμα χρονιάς (του 2012 εν προκειμένω), αλλά το φορτηγό μιας ολόκληρης δεκαετίας. Κάτι που δυο χρόνια μετά, όχι μόνο δεν διαψεύδεται. Αλλά μάλλον ενισχύεται ακόμα περισσότερο.

ΧΩΡΙΣ «ΡΥΤΙΔΑ»

Δεν θα σας κουράσω με πολλά λόγια και τεχνικές αναλύσεις. Όσοι πρόλαβαν αυτά τα δύο χρόνια να συνδυάσουν το νέο Actros με κινητήρα Euro 5, όπως η έκδοση αυτής της δοκιμής, μόνο κερδισμένοι μπορεί να είναι, πρώτα από όλα σε επίπεδο οικονομίας καυσίμου. Αυτό που θα ήθελα όμως να πω μέσα σε λίγες γραμμές στο κείμενο που ακολουθεί είναι μια απλή όσο και προφανής διαπίστωση: ότι το Actros δείχνει σαν να μην έχει περάσει ούτε μία μέρα από πάνω του. Μοιάζει σαν να έχει βγει μόλις χθες από το σχεδιαστήριο της γερμανικής εταιρίας, τόσο μοντέρνο και γεμάτο έμπνευση όσο λίγα άλλα βιομηχανικά προϊόντα σε κάθε είδους δραστηριότητα. Εκεί που άλλα οχήματα και εταιρίες θα είχαν ήδη αρχίσει να σχεδιάζουν το facelift της «μέσης ηλικίας», το Actros φαίνεται να έχει κάνει την δική του… συμφωνία με τον χρόνο, χωρίς την παραμικρή… «ρυτίδα» στην παρουσία του. Και όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι -εν τω μεταξύ- όλος σχεδόν ο ανταγωνισμός ανανεώθηκε εκ βάθρων.

Για παράδειγμα, αντικρίζοντας την καμπίνα GigaSpace του φορτηγού της δοκιμής μας, αντιλαμβάνεται κανείς όλα τα παραπάνω σε υπερθετικό βαθμό. Οι εντυπωσιακές της διαστάσεις αφενός χαρίζουν «μπόνους» στο γενικότερο σχεδιασμό και αφετέρου εξασφαλίζουν μοναδικές ανέσεις σε χωροταξικό επίπεδο. Η επίδειξη σχεδιαστικής ευφυΐας συνεχίζεται και στο εσωτερικό μέρος, με το νέο κόκπιτ, τα νέα καθίσματα και τα επι μέρους χειριστήρια να εστιάζουν απόλυτα στις ανάγκες εργασίας του κλάδου εθνικών και διεθνών μεταφορών.

ΕΔΕΙΞΕ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ

Εκτός από την εμφάνιση και την γενικότερη αίσθηση ποιότητας που αποπνέει το Actros η μεγαλύτερη επιτυχία του ήταν ότι είχε εδώ και δύο χρόνια φθάσει εκεί που φθάνουν σήμερα οι ανταγωνιστές του. Η προ διετίας τεχνολογική του υπεροχή (τότε που τίποτα δεν μπορούσε να συγκριθεί μαζί του) παραμένει αναλλοίωτη, είτε αυτό αφορά τους κινητήρες και ολόκληρη την γραμμή κίνησης είτε αυτό έχει να κάνει με τα ηλεκτρονικά συστήματα για την άνεση και την ασφάλεια του οδηγού. Με την τεχνολογία Euro 6 να έχει ωριμάσει για τα καλά (την ώρα που οι άλλοι μόλις που σταμάτησαν να «ψάχνονται»), με το απίστευτο κιβώτιο PowerShift 3 και το αρχοντικό «πάτημα» στον δρόμο, το Actros ήταν και παραμένει και σήμερα το σημείο αναφοράς για την κατηγορία. Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε και τις εξαιρετικές επιδόσεις σε ότι αφορά την κατανάλωση (δείτε πρόσφατο άρθρο μας σχετικά με το θέμα), το φορτηγό της Mercedes ουσιαστικά δείχνει ακόμα και σήμερα τον δρόμο σε όλους όσους προσπαθούν να το ακολουθήσουν όλη αυτή την διετία.

Και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά του Actros με όλα τα νέα ή ανανεωμένα φορτηγά που εμφανίστηκαν μέσα στην διετία. Το γεγονός δηλαδή ότι όχι μόνο έγραψε τους κανόνες για τη νέα εποχή στη μεταφορά (με αφετηρία βέβαια την Euro 6 νόρμα). Αλλά ότι ακόμα και σήμερα δεν δείχνει κανένα σημάδι κόπωσης, αλλά επιμένει να πρωταγωνιστεί (κάτι που φαίνεται και στα εξαιρετικά μερίδια που έχει στις ευρωπαϊκές αγορές). Είτε το βλέπεις στην Κακιά Σκάλα να «περπατάει» με άνεση και ευκολία μικρού φορτηγού, είτε στην Εθνική να καταπίνει χιλιόμετρα σαν υπερυψωμένη S-Class, είτε στις Aούτομπαν του εξωτερικού να διασχίζει την ήπειρο με την μικρότερη δυνατή κατανάλωση, το Actros είναι ένα πραγματικό επίτευγμα της σύγχρονης τεχνολογίας. Και μία επίδειξη δύναμης της Mercedes-Benz.

Τι άλλαξε μέσα σ’ αυτά τα δύο χρόνια; Όχι πολλά. Για την ακρίβεια, το μόνο που άλλαξε είναι η μικρή πιθανότητα που έδινα να κάνω λάθος στην αρχική εκτίμησή μου. Σήμερα, ξέρω με σιγουριά πως δεν είχα κάνει λάθος εκείνο το ζεστό απόγευμα του Σεπτέμβρη στην Γερμανία το 2011: ναι, χωρίς καμία αμφιβολία, αυτό εδώ το Actros είναι το «Φορτηγό της Δεκαετίας». Και ίσως και πολλά περισσότερα…

Τεχνικά Χαρακτηριστικά 

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 471 12,8 λ. Κύλινδροι/Βαλβίδες 6c / 24V Κυβισμός (κ.εκ.) 12.800 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 510/1.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.500/1.100 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 125 x 145 Εκπομπές καυσαερίων Euro 5

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων PowerShift 3, G281-12 σχέσεων, σχέσεις μετάδοσης 14,93:1, με πρόγραμμα οδήγησης Economy

ΣΑΣΙ – ΚΑΜΠΙΝΑ: Πλαίσιο κλασικής μορφής από δύο διαμήκεις δοκούς με εγκάρσιες τραβέρσες. Ηλεκτρουδραυλικά ανατρεπόμενη καμπίνα τύπου GigaSpace (L-cab), αυτοφερόμενη, ατσάλινη, με προδιαγραφές ECE R29 που εδράζεται σε τέσσερα σημεία και έχει επίπεδο δάπεδο. Πλήρης αντιδιαβρωτική προστασία με τη μέθοδο της πλήρους βύθισης.

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας, κυρτωμένος, κατασκευασμένος από σφυρήλατο χάλυβα υψηλής αντοχής. Ικανότητα φόρτισης έως 7.500 κιλών. Δίφυλλα, παραβολικά ελατήρια, υδραυλικοί αποσβεστήρες, σταθεροποιητής. Πίσω: Κινητήριος υποειδής άξονας ικανότητα φόρτισης έως 13.000 κιλών, με κορόνα 285 χιλ. Αερανάρτηση 4άρων φυσούνων

ΦΡΕΝΑ: Διπλό ηλεκτροπνευματικό κύκλωμα φρένων, αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Στάνταρ σύστημα πέδησης EPB με ABS και ASR. Δευτερεύον σύστημα πέδησης retarder νερού

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Ηλεκτρικά παράθυρα οδηγού-συνοδηγού, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι & θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, ψηφιακός ταχογράφος VDO, διαφανές εξωτερικό σκιάδιο, κάθισμα άνεσης οδηγού και συνοδηγού με αερανάρτηση και βελούδο κάλυμμα, 2 κρεβάτια πολυτελείας, κουρτίνα κατά μήκος των κρεβατιών, ηλεκτρικό ρολό ηλιοπροστασίας παρμπρίζ και πλαϊνό οδηγού, ατμοσφαιρικός φωτισμός, αποθηκευτικοί χώροι επάνω από τη θέση του οδηγού και συνοδηγού και κάτω από τα κρεβάτια, πρόσθετη θέρμανση εσωτερικού χώρου, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρική ανυψούμενη οροφή, ψυγείο με συρτάρι κάτω από το κρεβάτι, όργανο πολλαπλών ενδείξεων με οθόνη 10,4εκ., ράδιο με σύνδεση USB και ηχεία δύο δρόμων, FleetBoard, προβολείς ομίχλης αλογόνου

ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ – ΣΕΡΒΙΣ: Γενική εγγύηση ενός έτους και δύο έτη για τον κινητήρα και το σύστημα μετάδοσης. Τυποποιημένη συντήρηση και αλλαγή λιπαντικών κάθε 120.000 χλμ. ή κάθε 150.000 χλμ. σε συνδυασμό με το «FleetBoard Vehicle Management».

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 5,858 μ. Πλάτος 2,500 μ. Ύψος 3,928 μ. Μεταξόνιο 3,700 μ. Πρόβολος εμπρός 1,400 μ. Πρόβολος πίσω 0,750 μ. Απόβαρο 8.200 κιλά Μεικτό βάρος πλαισίου 19.000 κιλά Μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο συρμού 40.000 κιλά Εξωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠ) 2,300 x 2,500 μ. Εσωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΠxΥ) 2,200 x 2,130 μ. Ελαστικά 315/70 R22,5 (Bridgestone) Ρεζερβουάρ 570 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 75 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , ,