Mercedes-Benz Actros / Φάκελος Οικονομία: Στο νέο Actros, όποιος μένει στον άκρως εντυπωσιακό σχεδιασμό της καμπίνας, χάνει την ουσία που είναι αναμφισβήτητα η δυνατότητα του φορτηγού να «ρίχνει» την κατανάλωση καυσίμου σε επίπεδα ασύλληπτα για την κατηγορία.

Το είδαμε για πρώτη φορά πριν από δύο ακριβώς χρόνια και είμαστε σίγουροι πως -τουλάχιστον για τα επόμενα πέντε χρόνια- κάθε φορά που θα το αντικρίζουμε θα είναι σαν να παρακολουθούμε μερικά από τα «προσεχώς» που κρύβουν στα συρτάρια τους οι πιο τολμηροί σχεδιαστές της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Το νέο Actros ήρθε για να κυριαρχήσει στην εθνική/διεθνή μεταφορά για πολύ καιρό και για αυτό το λόγο ο Γερμανός κατασκευαστής τα… έδωσε όλα!

Ακόμα και αν κάποια στιγμή το ντιζάιν του Actros το συνηθίσεις και… ξεθωριάσει στα μάτια σου, αυτό που θα σε κάνει πάντα να τα τρίβεις είναι η ένδειξη της κατανάλωσης καυσίμου στον υπολογιστή ταξιδίου, κάθε φορά που θα χαμηλώνεις το βλέμμα σου στον πίνακα οργάνων. Γιατί το νέο Actros στις εκδόσεις με κινητήρες Euro 6 καταναλώνει αποδεδειγμένα 4,5% λιγότερο καύσιμο σε σχέση με την προηγούμενη γενιά του. Επιπλέον, όσοι προτίμησαν αυτά τα δύο χρόνια τους διαθέσιμους κινητήρες Euro 5 επωφελούνται ακόμη περισσότερο καθώς η αντίστοιχη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου ανέρχεται στο 7,6%!

ΥΠΕΡΟΠΛΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Καθώς ο Γενάρης πλησιάζει, οπότε και οι προδιαγραφές ρύπων Euro 6 καθίστανται υποχρεωτικές αξίζει να εστιάσουμε στο τι έχουν πετύχει οι μηχανικοί της Mercedes-Benz (σε μια επίδειξη τεχνολογικού δαιμονίου) εξελίσσοντας τη νέα γενιά κινητήρων Euro 6 και κατ’ επέκταση ολόκληρη τη γραμμή κίνησης που εφοδιάζει το Actros. Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επιλέξει μεταξύ 13 συνολικά εκδόσεων κινητήρων με απόδοση ισχύος από 238 έως 510 ίππους, οι οποίοι σε συνδυασμό με το εντυπωσιακό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων PowerShift 3 φροντίζουν για τον περιορισμό της κατανάλωσης καυσίμου σε πολύ «λογικά» επίπεδα. Οι απόλυτες τιμές κατανάλωσης μετρήθηκαν την περίοδο λανσαρίσματος του νέου Actros, στο πλαίσιο οδηγικής δοκιμασίας με την ονομασία «Record Run 2011». Κάτω από πραγματικές συνθήκες μεταφοράς και σε μια συνολική απόσταση 10.000 χλμ., δύο φορτηγά της νέας γενιάς (Actros 1845 Euro 6 & Actros 1845 Euro 5) και ένα της παλιάς (Actros 1844 Euro 5), επί επτά μέρες συνεχούς λειτουργίας, κάλυψαν την απόσταση πραγματοποιώντας ασταμάτητα δρομολόγιο 821 χιλιομέτρων που εκτείνεται από τη Δύση προς την Ανατολή και πιο συγκεκριμένα από το Rotterdam της Ολλανδίας έως το Stettin της Πολωνίας.

Τα αποτελέσματα αυτής της δοκιμασίας άφησαν άφωνους «με το καλημέρα» του λανσαρίσματος της νέας γενιάς σύσσωμο τον ευρωπαϊκό ειδικό Τύπο αλλά και τους πελάτες της μάρκας. Μέση κατανάλωση καυσίμου 25,1 και 25,9 λίτρα ανά 100 χλμ. για την έκδοση Euro 5 και Euro 6 αντίστοιχα, με την παλιά γενιά να ακολουθεί στα 27,1 λίτρα! Δεν είναι τυχαίο πως ο κατασκευαστής ισχυρίζεται πως με το νέο Actros μπορείς να καλύψεις 12.000 χλμ. παραπάνω το χρόνο με την ίδια ποσότητα καυσίμου και αυτό σε «απλά μαθηματικά» σημαίνει χρήματα που μένουν στην τσέπη του αυτοκινητιστή και της επιχείρησης.

ΠΩΣ «ΧΤΙΣΤΗΚΕ» ΓΙΑ ΝΑ «ΚΑΙΕΙ» ΛΙΓΟΤΕΡΟ

Σε πολλές βασικές παραμέτρους δαπανήθηκαν εκατομμύρια ευρώ από το R&D των Γερμανών, με προφανώς χειροπιαστά αποτελέσματα. Στην ιδιόκτητη αεροδυναμική σήραγγα της Mercedes-Benz το σχεδιαστικό τμήμα κατάφερε να εξελίξει ένα «ψαγμένο» σχήμα, με πολλά αεροδυναμικά βοηθήματα, που πρώτη φορά τοποθετούνται σε τόσο μεγάλο όχημα.

Πολλές βελτιωτικές παρεμβάσεις έχουν γίνει και στα μηχανικά μέρη αλλά και σε περιφερειακά συστήματα του νέου Actros. Για παράδειγμα, ο αεροσυμπιεστής με συμπίεση δύο σταδίων και ρελαντί μειωμένης απώλειας ισχύος συντελεί στη χαμηλή κατανάλωση ενώ και άλλα βοηθητικά συστήματα όπως η διαχείριση πεπιεσμένου αέρα, η αντλία υποβοήθησης τιμονιού και η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αντλία νερού εξοικονομούν καύσιμο.

Ένα ακόμα νέο χαρακτηριστικό είναι ότι οι νέοι κινητήρες του Actros, σε συνδυασμό με τους νέους πίσω άξονες μεγάλης σχέσης μετάδοσης, αναπτύσσουν μεγαλύτερη ροπή στη 12η σχέση εφόσον χρειάζεται. Έτσι είναι δυνατή η ανάπτυξη υψηλής ταχύτητας σε χαμηλές στροφές του κινητήρα και άρα χαμηλότερη κατανάλωση σε απαιτητικές διαδρομές. Χαρακτηριστικό είναι πως η έκδοση με setup για διεθνή μεταφορά κινείται με 12,5% λιγότερες σ.α.λ. Σίγουρα, η μεγάλη ποικιλία σχέσεων μετάδοσης πίσω άξονα, ανάλογα με τη χρήση του οχήματος εξυπηρετεί αυτόν ακριβώς τον στόχο.

Όφελος στην κατανάλωση καυσίμου προκύπτει και από τη μελέτη του κατασκευαστή όσον αφορά στα ελαστικά, με μείωση της αντίστασης κύλισης χάρη στα διαθέσιμα (προαιρετικά) υπερμονά ελαστικά για τον κινητήριο άξονα στους τράκτορες 4×2 καθώς και από το σύστημα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών.

ΕΞΤΡΑ «ΟΠΛΑ»

Βάσει όσων αναφέραμε πιο πάνω αλλά και πολλών ακόμα τεχνικών λεπτομερειών, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως κάθε τμήμα του νέου Actros σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε προκειμένου να συμβάλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Παρόλο αυτά ο κατασκευαστής προσφέρει προαιρετικά στους πελάτες του τα κατάλληλα εργαλεία για περεταίρω βελτίωση των σχετικών επιδόσεων, μέσω διαφόρων συστημάτων και υπηρεσιών.

Για παράδειγμα το προαιρετικό σύστημα «Predictive Powertrain Control» φροντίζει ώστε το αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων να αλλάζει σχέσεις ανάλογα με την εκάστοτε τοπογραφία. Πιο συγκεκριμένα, μέσω ενός δορυφορικού συστήματος εντοπισμού θέσης και τρισδιάστατους οδικούς χάρτες, το σύστημα αναγνωρίζει την πορεία του δρόμου, όπως επικείμενες κατηφόρες και ανηφόρες βελτιστοποιώντας τον χρονισμό αλλαγής σχέσεων. Το εν λόγω καινοτόμο σύστημα μπορεί να εξοικονομήσει έως και 3% επιπλέον καύσιμο.

Τέλος, με το σύστημα FleetBoard η Mercedes-Benz προσφέρει τις προϋποθέσεις για μεγαλύτερη κερδοφορία. Ο συγκεκριμένος τρόπος διαχείρισης του οχήματος μειώνει το κόστος καυσίμων και τις φθορές ενώ επεκτείνει τα διαστήματα μεταξύ των σέρβις περίπου έως και τα 150.000 χλμ. Μέσω του FleetBoard, ουσιαστικά ο οδηγός «εκπαιδεύεται» στην οικονομική οδήγηση. Οι παράμετροι που είναι σε θέση να μετρήσει το πρόγραμμα είναι στην κυριολεξία αμέτρητοι, δίνοντας έτσι μια σαφή εικόνα στον διαχειριστή του στόλου για την οδηγική συμπεριφορά του εκάστοτε οδηγού. Σύμφωνα με μελέτες, αν ακολουθηθεί πιστά ο τρόπος οδήγησης που προτείνει το εν λόγω σύστημα μπορεί να επιτευχθεί οικονομία καυσίμου της τάξης του 15%!

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , ,