Mercedes-Benz Arocs

Νέο Mercedes-Benz Arocs – Wuppertal, οδηγική παρουσίαση: Το TransportEvo φόρεσε ανακλαστικό γιλέκο, κράνος και αρβύλες ασφαλείας και έζησε από κοντά την εμπειρία οδήγησης του νέου Arocs σε ένα από τα μεγαλύτερα εργοτάξια εξόρυξης της Ευρώπης, στο Βούπερταλ της Γερμανίας.

Στα επί μέρους χαρακτηριστικά της νέας πρότασης της Mercedes-Benz για τον κατασκευαστικό κλάδο και τα εργοτάξια έχουμε αναφερθεί τους τελευταίους μήνες αναλυτικά. Το νέο Arocs εστιάζει σε συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς με τρόπο που κανένα φορτηγό της μάρκας δεν το κατάφερνε στο παρελθόν και αυτό αποτελεί από μόνο του μια ένδειξη της σοβαρότητας με την οποία ο κατασκευαστής αντιμετωπίζει τους πελάτες του. Νέες τεχνολογίες, κινητήρες Euro 6 και μόνο, σχεδίαση που εναρμονίζεται με το νέο χαρακτήρα των φορτηγών Mercedes-Benz αποτελούν τα αυτονόητα στοιχεία που περιμένει κανείς από ένα προϊόν με το αστέρι στη μάσκα. Τα υπόλοιπα –και κυρίως αυτά που νοιώθει και όχι αυτά που βλέπει- μπορεί να τα διακρίνει κανείς από τη θέση του οδηγού και μόνο. Για αυτό το λόγο λοιπόν- δηλαδή για να μάθουμε το τι σημαίνει Arocs στην πράξη- το TransportEvo ταξίδεψε πριν από λίγο καιρό στη Γερμανία μετά από πρόσκληση του κατασκευαστή.

Ήταν ίσως η πιο εντυπωσιακή παρουσίαση επαγγελματικού οχήματος που έχω λάβει μέρος τα τελευταία 15 χρόνια. Το υψηλό επίπεδο οργάνωσης, η γνώση των ανθρώπων της Mercedes-Benz, η δυνατότητα να τη μεταδίδουν με έναν απόλυτα πειστικό τρόπο και φυσικά το σκηνικό που προσομοίαζε στο 100% τις συνθήκες οδήγησης που αντιμετωπίζει κανείς στην καθημερινότητά του με ένα τέτοιο φορτηγό, μου έδωσαν την ευκαιρία να «ζήσω» το νέο Arocs με έναν τρόπο μοναδικό.

Παρέχοντας σχεδόν όλη τη γκάμα εκδόσεων του Arocs στη διάθεσή μας και δίνοντας τη δυνατότητα οδήγησης με πλήρες φορτίο σε ένα τόσο «εχθρικό» περιβάλλον, ο κατασκευαστής φανέρωσε «με το καλημέρα» την υψηλή εμπιστοσύνη που έχει στο νέο του προϊόν και πιο συγκεκριμένα στην τεχνολογία που το συνοδεύει. Και όταν μιλάμε για τεχνολογία, στο επίκεντρο της κουβέντας βρίσκεται εκ των πραγμάτων αυτό το απίστευτο κιβώτιο ταχυτήτων, το πλήρως αυτοματοποιημένο PowerShift 3. Δεν είναι τυχαίο ότι η Mercedes-Benz το συμπεριλαμβάνει στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων του Arocs και πως, πια, το μηχανικό κιβώτιο είναι αυτό που προσφέρεται προαιρετικά! Πράγματι, τα οφέλη από την παρουσία του PowerShift 3 είναι πολλαπλά, όχι μόνο σε αυτονόητους τομείς όπως είναι η οικονομία καυσίμου και η αλάνθαστη εναλλαγή των σχέσεων στο πλαίσιο του- προεπιλεγμένου- προγράμματος οδήγησης. Είναι επιπλέον αυτή η μοναδική αίσθηση σιγουριάς που μεταφέρει στον οδηγό πως, ότι και να συμβεί, το PowerShift 3 είναι εκεί για να αναλάβει να φέρει εις πέρας κάθε δύσκολη αποστολή, ως το σημαντικότερο μέρος της γραμμής μετάδοσης της κίνησης και όχι απλά ως συμπληρωματικό αυτής. Χαρακτηριστικό είναι πως στην ειδική διαδρομή που είχε διαμορφωθεί μέσα στο εργοτάξιο, στα κομμάτια με τις μεγάλες κλίσεις ανηφόρας και κατηφόρας το μόνο που έπρεπε να κάνεις για να περάσεις με ασφάλεια ήταν να πάρεις τα πόδια σου από τα πεντάλ και να κρατάς σταθερά το τιμόνι, έχοντας επιλέξει τη manual λειτουργία στο κιβώτιο, με 3η και 1η σχέση αντίστοιχα.

ΒΟΥΤΙΑ ΣΤΗ ΛΑΣΠΗ

Για το κομμάτι της δοκιμαστικής διαδρομής που επικρατούσαν οι πιο ακραίες συνθήκες οδοστρώματος, με μεγάλες ανωμαλίες και λάσπη ύψους 30 πόντους τουλάχιστον, μια ειδική έκδοση 4151 x8/4 ήταν εκεί για να αποδείξει πως δεν υπάρχουν εμπόδια για το νέο Arocs. Ένα τετραξονικό φορτηγό λοιπόν, με μεικτό 41 τόνων, κίνηση σε όλους τους άξονες –με τους δύο εμπρόσθιους να είναι και κατευθυντήριοι– και με κινητήρα 12,8 λίτρων (510 ίπποι) διήλθε από έναν τόσο δύσκολο (ο θεός να τον κάνει!) δρόμο. Στη συγκεκριμένη έκδοση, στη θέση του PowerShift 3 βρισκόταν ένα μηχανικό 16τάχυτο κιβώτιο, με ιδιαίτερα ακριβή λειτουργία χάρη σε ένα αποτελεσματικό σύστημα (shift-by-wire) υποβοήθησης εναλλαγής των σχέσεων και ένα ελαφρύ πεντάλ συμπλέκτη. Στη συγκεκριμένη δοκιμασία φάνηκε η μεγάλη ελκτική δύναμη του κινητήρα και η «ζωντάνια» του σε πολύ χαμηλό πεδίο στροφών γεγονός που απέτρεπε την ανάγκη για συχνή εναλλαγή ταχυτήτων. Η βελόνα του στροφόμετρου παρέμενε πεισματικά κάτω από τις 1.100 σ.α.λ. παρά τη λειτουργία σε πλήρες φορτίο και με έλξη σχεδόν στο 100% από τους δύο εμπρόσθιους άξονες. Πολύ σημαντική επίσης ήταν η συμβολή των ελαστικών στη διατήρηση της αναγκαίας πρόσφυσης.

ΤΟ AROCS ΕΛΙΣΣΕΤΑΙ

Σύμμαχός μας στους απαιτητικούς ελιγμούς που απαιτούσε η ειδικά διαμορφωμένη διαδρομή εντός του εργοταξίου, ήταν το σύστημα διεύθυνσης το οποίο χαρακτηρίζεται από αξιοσημείωτη ακρίβεια. Απόρροια, του νέου ηλεκτρουδραυλικού συστήματος Servotwin που λανσάρει η Mercedes-Benz, αρχικά μόνο με τις 4αξονικές εκδόσεις του Arocs (στο βασικό εξοπλισμό των εκδόσεων 8×6 και 8×8, προαιρετικά στις εκδόσεις 8×4). Το Servotwin εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο ευαισθησίας και ταχύτητας στην υποβοήθηση καθώς και πολύ καλή επαναφορά του τιμονιού. Προσωπική μας άποψη είναι ότι ίσως το… παρακάνει, αφαιρώντας τελικά μέρος των πληροφοριών που φτάνουν στα χέρια του οδηγού σχετικά με το τι συμβαίνει ακριβώς μεταξύ των ελαστικών και του οδοστρώματος.

Μεταξύ των εκδόσεων Arocs που δοκιμάσαμε ήταν και αυτή με τον μικρότερο κινητήρα OM 470 10,7 λίτρων που στη συγκεκριμένη περίπτωση του Arocs 3240 8×4/4 απέδιδε 394 ίππους και 1.800 Nm ροπής. Φυσικά η υπερκατασκευή και εδώ ήταν ανατροπή, το μεικτό ανερχόταν στους 32 τόνους, ενώ τη γραμμή κίνησης «κοσμούσε» το φανταστικό PowerShift 3. Με απλές κινήσεις, ρυθμίζεις το κάθισμα, το τιμόνι και τους καθρέπτες, επιλέγεις τη θέση «D» στο μοχλό του κιβωτίου που βρίσκεται πάνω στην κολώνα του τιμονιού και το πιο ξεκούραστο δρομολόγιο της ζωής σου μόλις ξεκινά! Πράγματι, καθώς είχαμε την ευκαιρία να φορτώσουμε και να ξεφορτώσουμε μετά από δρομολόγιο 40 περίπου χιλιομέτρων, κινούμενοι πια τόσο σε αστικό όσο και σε υπεραστικό περιβάλλον, με μικρές και μεγαλύτερες ταχύτητες είδαμε για τα καλά τις δυνατότητες του νέου φορτηγού.

PowerShift 3ΑΤΣΑΛΑΚΩΤΟΣ

Αυτό που σου μένει στο τέλος (εκτός το ότι βγαίνεις… ατσαλάκωτος) είναι η υψηλή άνεση της αναρτούμενης καμπίνας, η απουσία θορύβων στο εσωτερικό της, η ικανοποιητική ελκτική δύναμη του κινητήρα με πλήρες φορτίο και η σωστή συμπεριφορά της ανάρτησης ακόμα και όταν η καρότσα ήταν άδεια. Επιπλέον, παρά την «κοντή» τελική σχέση μετάδοσης που ήταν προσαρμοσμένη για χρήση εκτός δρόμου, το Arocs κινήθηκε υποδειγματικά στα ασφάλτινα κομμάτια της διαδρομής. Και όλα αυτά, με τον υπολογιστή του αυτόματου κιβωτίου να «ξέρει» ακριβώς πότε και πώς να επιλέξει την κατάλληλη σχέση, χωρίς χάσιμο χρόνου και φυσικά με τον οικονομικότερο δυνατό τρόπο σε καύσιμα. Αλλαγές, από την 3η στην 6η και απευθείας στην 8η, και από την 5η απευθείας στην 1η (!) ανάλογα τις ανάγκες.

Εδώ πρέπει να υπενθυμίσουμε πως κάθε PowerShift 3 συνοδεύεται από ένα πρόγραμμα οδήγησης -εργοστασιακής ρύθμισης- με επιλογή τριών λειτουργιών. Οι δύο από αυτές (Standard και Manual) είναι προεπιλεγμένες σε κάθε πρόγραμμα ενώ την τρίτη λειτουργία (ανάμεσα στις Power και Offroad) επιλέγει ο ιδιοκτήτης κατά την παραγγελία ανάλογα τον χαρακτήρα του μεταφορικού έργου στο οποίο καλείται να αντεπεξέλθει το φορτηγό.

Σε κάθε περίπτωση, με το PowerShift 3, η πρόσφυση των κινητήριων τροχών είναι άμεσα προσαρμοσμένη στην τρέχουσα αντίσταση κύλισης και αυτό απλά σημαίνει πως το Arocs μπορεί να περάσει μέσα από τη βαθιά λάσπη χωρίς να κολλήσει. Καθοριστικής σημασίας επίσης για τη διατήρηση της ελκτικής δύναμης είναι η ενεργοποίηση του μπλοκέ διαφορικού μεταξύ των τροχών.

Θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε παραθέτοντας μια –σχεδόν- ατελείωτη λίστα με επί μέρους χαρακτηριστικά που σημειώσαμε στο μπλοκάκι μας και μας εντυπωσίασαν στο νέο Arocs. Ωστόσο πιστεύουμε πως περιγράψαμε τη βασική εικόνα σε επίπεδο οδήγησης και σίγουρα θα μπορούμε να πούμε περισσότερα, αργότερα, όταν και θα δούμε το φορτηγό στη χώρα μας.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,