Mercedes-Benz – Vito E-CELL:  Η ανάγκη για οδήγηση χωρίς εκπομπές καθιστά το λανσάρισμα του Vito αλλά και επιβατικών οχημάτων της μάρκας με τεχνολογία E-CELL ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην ιστορία της Mercedes και της αυτοκίνησης γενικότερα.

Η Mercedes μετά από έρευνες πολλών ετών αποφάσισε να επενδύσει στο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης ως την απόλυτη λύση για οχήματα που θα μπορούν να εκτελούν μεταφορικό έργο αθόρυβα και χωρίς εκπομπές ρύπων μέσα σε κατοικημένες περιοχές με αυστηρούς περιορισμούς πρόσβασης.

Στην περίπτωση του Vito, η ειδική αυτή έκδοση βασίζεται στο πλούσιο παρελθόν της Mercedes στον τομέα των ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης που ξεκινά από το ηλεκτρικό βαν LE 306 του 1972 και φτάνει μέχρι τις ημέρες μας με τις ηλεκτρικές εκδόσεις του Sprinter. Μέχρι πρόσφατα οι περιορισμοί στο ωφέλιμο φορτίο (λόγω του βάρους των μπαταριών) και η μικρή αυτονομία καθιστούσαν κάθε ηλεκτρικό όχημα μια μη βιώσιμη πρόταση.

ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ

Όμως ο δρόμος τώρα «άνοιξε» χάρη στις νέες μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής πυκνότητας ενέργειας, σε συνδυασμό με «έξυπνα» συστήματα φόρτισης και νέα συστήματα που αφορούν τη λειτουργία του οχήματος και που δεν ήταν διαθέσιμα στο παρελθόν (για παράδειγμα το σύστημα Start&Stop). Αποτέλεσμα είναι το Vito E-CELL να μπορεί να υπερκαλύπτει σήμερα τις απαιτήσεις των πελατών για αυτονομία 50-80 χλμ., φτάνοντας τα 130 χιλιόμετρα. Ταυτόχρονα η μέγιστη ταχύτητα κίνησης των 80 χλμ./ώρα κρίνεται επαρκής για τις συνθήκες κίνησης των πυκνοκατοικημένων περιοχών και των προαστίων. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι επίσης πως οι συμβιβασμοί του παρελθόντος όσον αφορά το ωφέλιμο φορτίο δεν υφίστανται στο νέο Vito E-CELL που με επίδοση περίπου 900 κιλών φορτίου (ανάλογα με τον εξοπλισμό) είναι ένας «κουβαλητής» με τα όλα του! Να σημειωθεί εδώ πως το ωφέλιμο φορτίο σε σχέση με μια «συμβατική» έκδοση Vito είναι μειωμένο μόλις κατά 200 κιλά, παρόλο που το βάρος των μπαταριών ανέρχεται στα 580 κιλά! Αυτό αν μη τι άλλο φανερώνει τη σπουδαία δουλειά των σχεδιαστών-μηχανικών της Mercedes σε σασί και περιφερειακά μέρη προκειμένου να μειωθεί το βάρος.

Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Εξωτερικά, μόνο από το σχετικό λογότυπο μπορεί κανείς να διακρίνει το Vito E-CELL μεταξύ των «συμβατικών» εκδόσεων του δημοφιλούς βαν. Ακόμα και η υποδοχή για τη φόρτιση έχει βρει τη θέση της στο κάτω τμήμα της κολόνας Β, πίσω από το πορτάκι που -στα… απλά Vito- «κρύβει» το στόμιο πλήρωσης καυσίμου. Τίποτα δεν έχει αλλάξει επίσης σχετικά με τις αποστάσεις του αμαξώματος από το έδαφος και τις γωνιές προσέγγισης και διαφυγής.

Το Vito E-CELL είναι βασισμένο στο αμάξωμα με το μακρύ μεταξόνιο και κανονικό ύψος οροφής. Τα 3.200 χιλ. του μεταξονίου εξασφαλίζουν τον απαραίτητο χώρο για την αποθήκευση των μπαταριών, κάτω από το χώρο φόρτωσης. Η συνολική χωρητικότητα των μπαταριών ανέρχεται στις 36 kWh από τις οποίες οι 32 kWh είναι διαθέσιμες για τις ανάγκες του οχήματος, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό σε σύγκριση με άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το «πακέτο» των μπαταριών αποτελείται από 16 ενότητες με συνολικά 192 κύτταρα. Κάθε ένα από τα κύτταρα ελέγχεται από ένα σύστημα διαχείρισης μπαταριών ενώ ένα σύστημα ασφάλειας απενεργοποιεί την υψηλή τάση όταν το όχημα είναι σταθμευμένο προκειμένου να αποτραπούν απώλειες ενέργειας αλλά και πιθανές σωματικές βλάβες σε αναρμόδια πρόσωπα.

 Ο ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κάτω από το καπό του Vito, τη θέση του κινητήρα εσωτερικής καύσης έχει πάρει ένας ισχυρός ηλεκτροκινητήρας καθώς και τα βοηθητικά του συστήματα. Το εν λόγω μοτέρ αναπτύσσει μια συνεχή απόδοση που μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 70 kW ενώ η εξαιρετικά μεγάλη ροπή που είναι άμεσα διαθέσιμη ανέρχεται στα 280 Nm.

Σε αντίθεση με τα πισοκίνητα Vito και προκειμένου να εξοικονομηθεί χώρος για τις μπαταρίες, η ισχύς μεταδίδεται στον εμπρόσθιο άξονα μέσω ενός συστήματος μετάδοσης μιας σχέσης που εξελίχθηκε ειδικά για το Vito E-CELL.

Οι μπαταρίες, ο ηλεκτροκινητήρας, ο μετασχηματιστής και τα υπόλοιπα ηλεκτρικά στοιχεία του συστήματος κίνησης είναι υδρόψυκτα. Επειδή ακριβώς δεν υπάρχει η υψηλή θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα εσωτερικής καύσης, για τη θέρμανση της καμπίνας ο κατασκευαστής έχει προβλέψει ξεχωριστό σύστημα θέρμανσης που συνδέεται με το δίκτυο υψηλής τάσης.

ΠΩΣ ΦΟΡΤΙΖΕΙ

Για την πλήρη φόρτιση των μπαταριών απαιτείται χρόνος έξι ωρών κατά ανώτατο όριο, στους ειδικούς σταθμούς ανεφοδιασμού που έχει εγκαταστήσει πιλοτικά η Mercedes στους χώρους στάθμευσης των στόλων οχημάτων μεγάλων πελατών της. Η υποδοχή του Vito E-CELL συνδέεται με το σταθμό –απόδοσης 400 volt- μέσω ενός καλωδίου φόρτισης.

Κατά τον σχεδιασμό του προϊόντος έχει προβλεφθεί το σύστημα «Smart Charge Communication Unit (SCCU) μέσω του οποίου ελέγχεται η φόρτιση εξασφαλίζοντας πως αυτή θα γίνει σε συγκεκριμένο χρόνο και σε ώρες εκτός αιχμής (κατά τη νύχτα) όπου ο πάροχος διαθέτει «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια και με φθηνότερο τιμολόγιο. Έτσι, εκτός από τις πραγματικά μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά τη διάρκεια λειτουργίας του οχήματος επιτυγχάνεται συνολικά πολύ καλό ενεργειακό ισοζύγιο χάρη στη δραστική μείωση των εκπομπών CO2 που «χρεώνονται» στη διαδικασία φόρτισης. Το SCCU επιτρέπει επίσης την παράλληλη φόρτιση πολλών οχημάτων σε ένα στόλο χωρίς να υπερφορτώνεται το δίκτυο του ρεύματος.

Σημαντικό είναι πως το αυτοκίνητο μπορεί, εάν χρειαστεί, να φορτιστεί από μια συμβατική οικιακή πρίζα ρεύματος 230 volt, διαδικασία που απαιτεί ωστόσο διπλάσιο χρόνο.

Πως αλλιώς φορτίζουν οι μπαταρίες του Vito E-CELL; Αυτό συμβαίνει και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του οχήματος και συγκεκριμένα κατά την πέδηση, η ενέργεια της οποίας μετατρέπεται σε ηλεκτρική και αποθηκεύεται στις μπαταρίες. Ανάκτηση της ενέργειας ωστόσο δεν γίνεται μόνο με τη λειτουργία των φρένων αλλά και από την απλή μείωση της ταχύτητας του οχήματος και όλα αυτά με τη δυνατότητα λειτουργίας του ESP.

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , ,