Volvo Trucks / Bio-DME: Η Volvo δοκιμάζει εντατικά ένα καύσιμο που παράγεται από χαρτοπολτό και συνδυάζει χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα με υψηλή ενεργειακή απόδοση.

Η Volvo Trucks είναι η πρώτη κατασκευάστρια εταιρία που ήδη από το 2010 πραγματοποιεί εκτεταμένες δοκιμές σε φορτηγά που κινούνται με βιοκαύσιμα. Το βιοκαύσιμο στο οποίο αναφέρεται η Volvo ονομάζεται διμεθυλαιθέρας Bio-DME (Di-Methyl-Ether) έχει υψηλή ενεργειακή απόδοση και παράγει πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων, με το διοξείδιο του άνθρακα να μειώνεται κατά 95%.

Ο διμεθυλαιθέρας είναι αέριο αλλά μετατρέπεται σε υγρή μορφή υπό πίεση μόλις 5 bar. Ο χειρισμός του ως καύσιμο είναι εύκολος μέσω μιας διαδικασίας παρόμοιας με εκείνη που απαιτείται για το υγραέριο (LPG). Το DME μπορεί να παραχθεί από φυσικό αέριο αλλά και από βιομάζα, όπου η χρησιμοποιούμενη πρώτη ύλη είναι ένα μαύρο, πολύ παχύρευστο υγρό, πλούσιο σε ενέργεια, που αποτελεί υποπροϊόν της βιομηχανίας χαρτοπολτού.

Το παχύρευστο, μαύρο υγρό που είναι γνωστό και ως «black liquor».

 

Το βιοκαύσιμο DME αποθηκεύεται σε υγρή μορφή και υπό πίεση σε ειδική δεξαμενή ενώ το σύστημα common rail του κινητήρα αναλαμβάνει τον υπό πίεση ψεκασμό του στον θάλαμο καύσης (μια ειδική αντλία καυσίμου ρυθμίζει την πίεση στο σύστημα κοινής γραμμής τροφοδοσίας). Το χαμηλότερο ενεργειακό περιεχόμενο του DME (λίγο πάνω από το μισό του πετρελαίου) αντισταθμίζεται με την εγκατάσταση μεγαλύτερων δεξαμενών αποθήκευσης.

Οι επιστήμονες μιλούν ήδη για ένα ιδανικό καύσιμο για τους κινητήρες ντήζελ. Σε σύγκριση με έναν «συμβατικό» κινητήρα, ο κινητήρας που «καίει» Bio-DME παρέχει τον ίδιο υψηλό δείκτη απόδοσης ενώ συνδυάζει ένα χαμηλότερο επίπεδο θορύβου. Ταυτόχρονα η διαδικασία της καύσης παράγει πολύ χαμηλές εκπομπές σωματιδίων και οξειδίων του αζώτου. Ως εκ τούτου δίνεται η δυνατότητα στους κατασκευαστές φορτηγών να χρησιμοποιήσουν ένα απλούστερο σύστημα για την επεξεργασία των καυσαερίων και την επίτευξη των στόχων που θέτουν οι προδιαγραφές περί ρύπων. Επίσης, ο κινητήρας μπορεί να παρέχει υψηλότερη ροπή κατά την εκκίνηση του οχήματος και συνολικά να βελτιώνει την οδική συμπεριφορά.

Οι δοκιμές πραγματοποιούνται στο πλαίσιο ενός προγράμματος που απαιτεί τη συνεργασία της Ε.Ε., του υπουργείου ενέργειας της Σουηδίας, των εταιριών καυσίμων και της βιομηχανίας μεταφορών. Την τελευταία εκπροσωπεί η Volvo Trucks θέτοντας στη διάθεση του προγράμματος 14 φορτηγά FH που δοκιμάζονται τα τελευταία δύο χρόνια από επιλεγμένες μεταφορικές εταιρίες, σε τέσσερις διαφορετικές περιοχές της Σουηδίας. Η εταιρία καυσίμων Preem έχει κατασκευάσει ισάριθμους σταθμούς ανεφοδιασμού για τη δραστηριότητα αυτών των φορτηγών σε επίπεδο εθνικών μεταφορών.

Σχηματική απεικόνιση του πως ο χαρτοπολτός μετατρέπεται σε καύσιμο.

 

Τα Volvo FH Bio-DME φέρουν έναν κανονικό κινητήρα πετρελαίου D13 ο οποίος μετά από κάποιες τροποποιήσεις στη δεξαμενή καυσίμου, στο σύστημα ψεκασμού και στο λειτουργικό σύστημα διοίκησης του κινητήρα είναι σε θέση να συνδυάσει τη χρήση βιοκαυσίμου. Οι άνθρωποι της Volvo ισχυρίζονται πως όχι μόνο δεν υπάρχει καμία απολύτως διαφορά στην απόδοση του κινητήρα αλλά εκλύεται λιγότερο CO2 και ο θόρυβος λειτουργίας έχει μειωθεί.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, στόχος του προγράμματος είναι ο έλεγχος της δυνατότητα αντικατάστασης του 50% του χρησιμοποιούμενου πετρελαίου στην βαριά μεταφορά μέχρι το 2030.

Πάντως η μεγαλύτερη πρόκληση έγκειται στη δημιουργία μιας υποδομής για τη διανομή του καυσίμου. Το χαρακτηριστικό αυτό σε συνδυασμό με την αξιολόγηση της τεχνολογίας αλλά και τις αντιλήψεις των πελατών που θα δοκιμάσουν τα φορτηγά σε πραγματικές συνθήκες θα δώσουν την απάντηση στο κατά πόσο το Bio-DME μπορεί να αναδειχθεί ως ένα από τα καύσιμα που μπορούν να μειώσουν μερικώς την εξάρτηση από το πετρέλαιο.

Οι δοκιμές είναι εκτεταμένες και περιλαμβάνουν το σύνολο της τεχνολογικής αλυσίδας, από τη βιομάζα μέχρι το τελικό στάδιο που το φορτηγό εφοδιάζεται με το καύσιμο από τα ειδικά διαμορφωμένα πρατήρια.

Το κέντρο ελέγχου του εγχειρήματος βρίσκεται στην περιοχή Pitea της Σουηδίας, στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου της εταιρίας Chemrec η οποία θα παράγει το Bio-DME. Ο όμιλος Volvo είναι ένας από τους συνιδιοκτήτες της Chemrec μέσω της θυγατρικής «Volvo Technology Transfer». Σύμφωνα με το αρχικό πλάνο η μονάδα παράγει τέσσερις τόνους καυσίμου Bio-DME την ημέρα.

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , ,