Mercedes-Benz Citan 109 CDI Long

Mercedes-Benz Citan 109 CDI Long: Με το «αστέρι» στη μάσκα σαν… ασπίδα και με μια τιμή-έκπληξη, το Citan ρίχνεται στη μάχη της κατηγορίας των vanette με μοναδική επιλογή να νικήσει. Η μάρκα μπαίνει γερά στο παιχνίδι, όχι απλά για να κλείσει το κενό στη γκάμα της αλλά για να αποδείξει πως κάθε επαγγελματίας μπορεί να αποκτήσει μια Mercedes.

 

Για μια εταιρία όπως η Mercedes-Benz που έχει παρουσία σε κάθε γωνιά της αγοράς αυτοκινήτων (επιβατικών και επαγγελματικών), η απουσία από μία τόσο σημαντική κατηγορία όπως αυτή των μικρών vanette ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής. Ιδίως σε μία εποχή που δε επιτρέπει την παραμικρή ολιγωρία από τους κατασκευαστές, που βλέπουν τις αγορές όχι μόνο στο Νότο αλλά και στον Βορρά της Ευρώπης να συρρικνώνονται. Θέλοντας λοιπόν να καλύψει και το τελευταίο κομμάτι που είχε αφήσει ελεύθερο στην γκάμα των επαγγελματικών της, η Mercedes προχώρησε με γοργούς ρυθμούς σε μία στρατηγική συμφωνία με την Renault από την οποία προέκυψε το Citan. Ένα αυτοκίνητο που βασίζεται στο γνωστό και ιδιαίτερα επιτυχημένο στην Ευρώπη Renault Kangoo, στο οποίο όμως οι Γερμανοί έχουν βάλει πολλή προστιθέμενη αξία, σε σημείο που σε πολύ μεγάλο βαθμό το αυτοκίνητο να είναι (ή τουλάχιστον να δείχνει) πολύ περισσότερο Mercedes παρά το γαλλικό αδελφάκι του. Στοιχείο που διαφοροποιεί για ακόμα μια φορά τον γερμανικό κολοσσό από τις υπόλοιπες αντίστοιχες συνέργειες (όπου απλά αλλάζει το σήμα στη μάσκα, βλέπε Οpel-Fiat). Kαι που εν τέλει δείχνει την σοβαρότητα με την οποία η Mercedes έρχεται να μπει και σ’ αυτή την κατηγορία, με τις αρχές και τις αξίες του «αστεριού» στη μάσκα αδιαπραγμάτευτες.

Σε προηγούμενη αναφορά μας, στην πρώτη πανευρωπαϊκή παρουσίαση του μοντέλου, πριν μερικούς μήνες, κάναμε εκτενή αναφορά στα τεχνικά του στοιχεία, αλλά και στην διάρθρωση της γκάμας τόσο από πλευράς αμαξωμάτων και διαστάσεων όσο και από πλευράς κινητήρων. Εδώ έχουμε την ευκαιρία για μία εκτεταμένη οδηγική εμπειρία του αυτοκινήτου στην χώρα μας, και μία απόπειρα εκτίμησης της νέας δυναμικής που δημιουργεί στην κατηγορία (με αναπόφευκτο δεδομένο βέβαια, την εξαιρετικά δυσχερή οικονομική κατάσταση της χώρας και της αγοράς αυτοκινήτου ειδικότερα). Στην διάθεσή μας για  αυτή την πολυήμερη δοκιμή είχαμε ένα Citan, χρώματος πορτοκαλί (του πάει πολύ, αν και δεν ήταν κανονικό χρώμα, αλλά μεμβράνη…), με τον πετρελαιοκινητήρα των 1,5 λίτρων στην έκδοση των 90 ίππων. Το αμάξωμα ήταν στην έκδοση Long με το μήκος να φθάνει στα 4.321 μέτρα και το μεταξόνιο των 2,697 μέτρων. Συνδυασμός μάλλον ιδανικός για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου αλλά και τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, καθώς συνδυάζει ιδανικά το σωστό μέγεθος για ευελιξία στην πόλη με τις κατάλληλες διαστάσεις για αρκετά μεγάλο φορτίο, τόσο σε βάρος όσο και σε όγκο.

ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Η είσοδος της Mercedes στην κατηγορία των μικρών vanette είναι μια κίνηση που έχει «θορυβήσει» αρκετούς από τους καταξιωμένους παίκτες της κατηγορίας. Και αυτό γιατί η γερμανική εταιρία, πέρα από το γνωστό «ειδικό βάρος» που έχει στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, κατάφερε με απλές και εύκολες κινήσεις να ταρακουνήσει και τα νερά αυτών εδώ των μικρών επαγγελματικών. Η επανασχεδίαση της εμπρός μάσκας και η υιοθέτηση του «οικογενειακού» προφίλ των μοντέλων της δίνει ευθύς εξ’ αρχής την αίσθηση ότι η Mercedes δεν είδε την κατηγορία ως ένα «πάρεργο», αλλά προσπάθησε πολύ –και τελικά κατάφερε- να φτιάξει ένα αυτοκίνητο που δείχνει και είναι δικό της σε μεγάλο βαθμό. Η εντυπωσιακή μάσκα με το «αστέρι» να δεσπόζει και τις έντονες γραμμές, αφήνουν πολύ μακριά τις όποιες συγγένειες με το γαλλικό μοντέλο, και στην ουσία δημιουργούν ένα νέο αυτοκίνητο, μια αυτονόητη «συνέχεια» των πιο «πάνω» μοντέλων (Vito και Sprinter).

Aπό εκεί και πέρα βέβαια, και αν εξαιρέσουμε ελάχιστες επεμβάσεις, η βασική φιλοσοφία του αμαξώματος παραμένει όπως τη γνωρίζουμε από την γαλλική πρόταση. Κάτι που κάθε άλλο παρά αρνητικό είναι, μιας και το εν λόγω μοντέλο ήταν και παραμένει στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας του εδώ και δεκαετίες. Από τα χαρακτηριστικά αυτής της έκδοσης να σημειώσουμε τα μεγάλα ανοίγματα στο πλάι αλλά και τις πίσω –ασύμμετρες- πόρτες που ανοίγουν έως και 180 μοίρες, καθώς και το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, στα 568 χιλιοστά. Ο χώρος για τα φορτία είναι πολύ προσεγμένος κατασκευαστικά, με σκληρό πλαστικό στο δάπεδο και μέρος των πλαϊνών, με πλαφονιέρα στο πίσω μέρος, καθώς και άγκιστρα στο δάπεδο για ασφαλές δέσιμο των εμπορευμάτων. Η έκδοση της δοκιμής μας είχε σταθερό χώρισμα από τον χώρο του οδηγού, όμως υπάρχει διαθέσιμη και έκδοση με ειδικό αναδιπλούμενο κάθισμα που αυξάνει ακόμα περισσότερο τις μεταφορικές ικανότητες του αυτοκινήτου. Από τα αξιοσημείωτα στοιχεία της «κλούβας» να σημειώσουμε το άνοιγμα μεταξύ των θόλων (στα 1.219 χιλιοστά) κάτι που επιτρέπει την μεταφορά μίας ευρωπαλέτας. Η έκδοση της δοκιμής μας είχε την καρότσα με μήκος στα 1.753 χιλιοστά και δυνατότητα ωφέλιμου φορτίου ανάμεσα σε 630 έως 760 κιλά, με τον όγκο φόρτωσης να αγγίζει τα 3,1 κυβικά μέτρα.  Η εταιρία διαθέτει και άλλες εκδόσεις, τόσο προς τα πάνω όσο και προς τα κάτω, όμως κατά την άποψή μας αυτή εδώ είναι ο ιδανικός συνδυασμός διαστάσεων-χώρων-ευελιξίας και τιμής (θα επανέλθουμε στο τελευταίο…).

MERCEDES ΣΤΗΝ ΟΥΓΙΑ

Περνώντας στο εσωτερικό, η αίσθηση που αποκομίζει κανείς είναι ότι βρίσκεται σε ένα σύγχρονο επιβατικό με εξαιρετικούς χώρους για τους δύο επιβάτες και πολύ προσεγμένες επιλογές στα υλικά και τον διάκοσμο. Οι επεμβάσεις της γερμανικής εταιρίας εδώ είναι σαφώς λιγότερες (κάτι αναμενόμενο άλλωστε), με αποτέλεσμα να υπάρχουν κάποιες ενστάσεις που έχουν να κάνουν κυρίως με την εργονομία (όπως για παράδειγμα η μάλλον… άχρηστη ποτηροθήκη κάτω από το αεροπορικού τύπου χειρόφρενο, ή η έλλειψη υποβραχιόνιου για τον οδηγό). Αν και δεν λείπουν οι θέσεις για μικροαντικείμενα, είναι σίγουρο ότι αν η Mercedes είχε σχεδιάσει το αυτοκίνητο, θα είχε εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον τεράστιο χώρο που υπάρχει ανάμεσα στον οδηγό και το παρμπρίζ,, ο οποίος μένει ανεκμετάλλευτος (ενώ θα μπορούσε να ενσωματώνει αρκετές θήκες ή βοηθητικούς χώρους).

Παρά όμως αυτές τις μικρές παρατηρήσεις (να μην ξεχάσουμε ότι και το τιμόνι ρυθμίζεται μόνο καθ’ ύψος…), η γενικότερη εντύπωση από το εσωτερικό είναι αυτή ενός καλοφτιαγμένου και προσεγμένου αυτοκινήτου, με ποιότητα και συναρμογή ικανή να αντέξει σε πολύ σκληρή χρήση στον χρόνο. Θετικά θα σχολιάσουμε την εργονομία των διακοπτών (αν και η εμμονή με τον διακόπτη στα αριστερά να είναι για τους υαλοκαθαριστήρες και όχι για τα φώτα είναι πια ξεπερασμένη και για την ίδια την γερμανική εταιρία), τα πολύ άνετα καθίσματα, τους μεγάλους χώρους, καθώς και την εξαιρετική ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις.

Ίσως από τα πιο σημαντικά στοιχεία διαφοροποίησης των δύο αυτοκινήτων (και η πιο ξεκάθαρη ένδειξη για το πώς προσέγγισε η Mercedes την συνεργασία) είναι η υιοθέτηση από το Citan του ESP στον στάνταρ εξοπλισμό. Κάτι που δεν συμβαίνει με τα αντίστοιχα μοντέλα της κατηγορίας, και που σε συνδυασμό με όλο το γνωστό ηλεκτρονικό «οπλοστάσιο» της γερμανικής εταιρίας δημιουργούν ένα όχημα που σίγουρα είναι το ασφαλέστερο της κατηγορίας του σε ότι αφορά την οδική του παρουσία.

Στα μηχανικά μέρη, η συνταγή παραμένει σε γενικές γραμμές απαράλλαχτη. Ως πρώτη επιλογή σε ότι αφορά τους κινητήρες εμφανίζεται ο τετρακύλινδρος ντίζελ του 1,5 λίτρου, με απόδοση που στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας φθάνει στους 90 ίππους. Πρόκειται για έναν κινητήρα που έχει γράψει άπειρα χιλιόμετρα σε κάθε γωνιά της Γης, και που χωρίς υπερβολές συγκαταλέγεται ανάμεσα στα δυο-τρία πιο αξιόπιστα μοτέρ που υπάρχουν σε παραγωγή αυτή την στιγμή σε ολόκληρο τον κόσμο. Στο Citan έρχεται και δένει περίφημα με την γενικότερη φιλοσοφία της κατασκευής, είναι ελαστικός και με καλό τράβηγμα σε όλη την κλίμακα των στροφών ενώ χάρη και στην καλή ηχομόνωση είναι ήσυχος (ιδιαίτερα στο ταξίδι). Σε ότι αφορά την οικονομία σε καύσιμο, οι τιμές που είδαμε ήταν πραγματικά εντυπωσιακές: στην Εθνική αγγίξαμε την τιμή των 4,3 λίτρων (σε σβέλτο ταξίδι Αθήνα-Πάτρα δεν ξεπεράσαμε τα 4,7 λίτρα) ενώ μέσα στην πόλη δύσκολα θα ξεπεράσει τα 5,5 λίτρα. Στην εξαιρετική αυτή συμπεριφορά του σε ότι αφορά τις απαιτήσεις σε καύσιμο, συμβάλλει και το πακέτο «BlueEFFICIENCY», με σύστημα start/stop, ένδειξη αλλαγής ταχυτήτων στον πίνακα κ.λπ. Να σημειώσουμε επίσης δύο ακόμη στοιχεία: χάρη στα μόλις 112 γραμμάρια CO2 /km το Citan μπορεί να κυκλοφορεί στον πράσινο δακτύλιο, ενώ σύμφωνα με την εταιρία η συντήρηση πρέπει να γίνεται κάθε 40.000 χλμ. (ή κάθε δύο χρόνια) με ότι αυτό συνεπάγεται σε περεταίρω μείωση των λειτουργικών εξόδων.

ΧΑΙΡΕΣΑΙ ΝΑ ΤΟ ΟΔΗΓΕΙΣ

Στον δρόμο, αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η άνεση της ανάρτησης και η ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου. Χωρίς διάθεση υπερβολής μοιάζει με ένα καλό επιβατικό της γερμανικής εταιρίας, με την ανάρτηση να απορροφά χωρίς αναπηδήσεις (ακόμα και χωρίς φορτίο) τις ανωμαλίες των δρόμων, ενώ η πολύ καλή δουλειά στην ηχομόνωση και το δέσιμο του πλαισίου δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα άνετο και ήσυχο ωράριο πίσω από το τιμόνι. Με πολύ καλό σε αίσθηση τιμόνι, φρένα που στέκονται στο ύψος των περιστάσεων και έναν κινητήρα που βρίσκεται πάντα στην υπηρεσία του οδηγού, αλλά και με όλο το ηλεκτρονικό σύμπαν της Mercedes σε πλήρη ανάπτυξη, το Citan είναι ένα αυτοκίνητο που πραγματικά χαίρεσαι να οδηγείς, είτε είσαι επαγγελματίας, είτε ευκαιριακός οδηγός-επιβάτες (όπως εμείς). Στις μέρες τις δοκιμής κάναμε μεγάλα ταξίδια, γυρίσαμε μέσα στην πόλη (στα ακραία φαινόμενα του Φεβρουαρίου), κάναμε πάνω από 1.200 χιλιόμετρα σε κάθε είδους συνθήκη, και ούτε μια στιγμή δεν αισθανθήκαμε ότι μας λείπει το επιβατικό μας αυτοκίνητο. Το αντίθετο μάλιστα…

Όλα καλά λοιπόν με το Citan; Όχι ακριβώς. Γιατί τα καλύτερα έρχονται. Και έχουν να κάνουν με την τιμή του. Όσοι περίμεναν ότι το «αστέρι» στην μάσκα θα είχε και το αντίστοιχο αντίτιμο μάλλον θα απογοητευθούν (ή θα ενθουσιαστούν, ανάλογα όπως το βλέπει κανείς). Με τιμή που ξεκινά από τα 16.092 ευρώ (με απόσυρση), δυο πράγματα είναι σίγουρα. Ότι ο ανταγωνισμός και η κατηγορία γενικότερα έχουν πλέον ένα νέο σημείο αναφοράς. Και δεύτερον, ότι ο καταναλωτής, ακόμα και αυτός ο Έλληνας καταναλωτής της κρίσης,  έχει πλέον ανάμεσα στις επιλογές του στα μικρά vanette και ένα αυτοκίνητο με την υπογραφή της Mercedes. Στοιχείο που από μόνο του θα ήταν ικανό να δημιουργήσει σημαντικές ανακατατάξεις στην αγορά. Πολύ δε περισσότερο που η Mercedes δεν έμεινε απλά στην επιφάνεια μιας στρατηγικής συνεργασίας (όπως κάνουν όλοι οι άλλοι), αλλά έσκυψε πάνω από το αυτοκίνητο, δημιούργησε (στο μέτρο του δυνατού) και εν τέλει έβαλε την σφραγίδα της και στην μικρότερη κατηγορία επαγγελματικών οχημάτων. Και αυτό κατά την άποψή μας, αυτή η αίσθηση υπεροχής και αυτοπεποίθησης των Γερμανών είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να προσεγγιστεί από κάποιον άλλο αυτή την στιγμή στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Citan engineΤεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 607: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.461 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 90/4.000 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 200/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 76,0 x 80,5 Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 13,3 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 160 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,5

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 5+1 σχέσεων.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Εμπρός: Ανεξάρτητη ανάρτηση, γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, ελατήρια/αμορτισέρ, σταθεροποιητής Πίσω: Άκαμπτος άξονας, υστερούντες βραχίονες, ελικοειδή ελατήρια, σταθεροποιητής.

ΦΡΕΝΑ: Διπλό κύκλωμα, αυτορυθμιζόμενο σερβό υποβοήθησης. Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 280 χιλ. Πίσω: Ταμπούρα 9 ιντσών

ΤΙΜΗ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Έκδοση: Citan 109 CDI Long Τιμή: 17.530 ευρώ Βασικός Εξοπλισμός: Adaptive ESP / ABS / ASR / BAS / EBV / Σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης AAS, αερόσακος οδηγού, αιρ κοντίσιον, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα, φώτα ημέρας, μεταλλικό διαχωριστικό καμπίνας/χώρου φόρτωσης με παράθυρο, ασύμμετρη δίφυλλη πίσω πόρτα με παράθυρο, δεξιά πλαϊνή συρόμενη πόρτα.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ (έκδοση Long): Μήκος 4,321 μ. Πλάτος 1,829 μ. Ύψος 1,816 μ. Μεταξόνιο 2,697 μ. Πρόβολος εμπρός 0,915 μ. Πρόβολος πίσω 0,709 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 11,23 μ. Μικτό Βάρος από 1.885 έως 2.100 κιλά Απόβαρο 1.295 – 1.340 κιλά Ωφέλιμο φορτίο από 590 έως 775 κιλά Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 1,753 x 1,460 (1,219 στους θόλους) x 1,258 μ. Ωφέλιμος όγκος 3,1 κυβ. μέτρα, Καθίσματα 2, Ελαστικά 195/65 R15 Ρεζερβουάρ 60 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,