x-pulse

Mercedes-Benz Arocs – Γραμμή κίνησης: Η γκάμα των νέων κινητήρων που εφοδιάζουν το Arocs, από τον συμπαγή OM 936 έως το θηριώδη OM 473 καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών με γνώμονα την υψηλή απόδοση, την οικονομία καυσίμου και την πολιτισμένη λειτουργία.

 

Μια ευρεία γκάμα πετρελαιοκινητήρων Bluetec 6, με 16 επιλογές απόδοσης ισχύος εφοδιάζει τις εκδόσεις του νέου Arocs. Πρόκειται για 6κύλινδρα (εν σειρά) μηχανικά σύνολα χωρητικότητας 7,7 – 10,7 – 12,8 – 15,6 λίτρων, με υπερσυμπιεστή καυσαερίων και επίπεδα ροπής από 1000 έως 3.000 Nm. Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά των κινητήρων αποτελεί το νέο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ψεκασμού, common rail, με την ονομασία X-Pulse. Ενώ η πίεση του συστήματος αυξάνεται σε ένα μέγιστο 900 bar, η πίεση έγχυσης στους επί μέρους εγχυτήρες μπορεί να ανέλθει έως και τα 2.100 bar. Επιπλέον, ο ρυθμός της έγχυσης δεν είναι σταθερός αλλά διαμορφώνεται ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας. Ως αποτέλεσμα αυτών των χαρακτηριστικών, το σύστημα X-Pulse  ελαχιστοποιεί την κατανάλωση καυσίμου ενώ την ίδια στιγμή μεγιστοποιεί την απόδοση και την ομαλή λειτουργία του κινητήρα.

Οι εγχυτήρες και το σχήμα του θαλάμου καύσης έχουν προσαρμοστεί στα ειδικά χαρακτηριστικά του κάθε κινητήρα, η απόκριση του οποίου βελτιώνεται χάρη στην αρχιτεκτονική του στροβιλοσυμπιεστή. Εδώ συμβαίνει το εξής καινοτόμο: παρά το ότι η γεωμετρία παραμένει σταθερή, η υπερσυμπίεση λαμβάνει χώρα στο εσωτερικό ενός ασύμμετρου περιβλήματος του στροβίλου.

Ανακεφαλαιώνοντας, μπορούμε να πούμε πως η Mercedes-Benz επιδίωξε –και πέτυχε- να δημιουργήσει νέους κινητήρες χωρίς «εκπτώσεις» στην απόδοση που όμως καταφέρνουν αφενός να μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου, AdBlue και λαδιών και αφετέρου να αυξάνουν τα διαστήματα μεταξύ των προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης.

powershift 3ΣΤΑΝΤΑΡΝΤ ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

Όλες οι εκδόσεις Arocs εφοδιάζονται με πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα μετάδοσης, 8, 12 ή 16 σχέσεων προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο του οδηγού στους δύσκολους ελιγμούς ή στις σκληρές εκτός δρόμου εφαρμογές. Έτσι στη γραμμή κίνησης συναντάμε το ενισχυμένο αυτόματο κιβώτιο PowerShift 3 το οποίο σε σχέση με την προηγούμενη γενιά PowerShift 2 εμφανίζει μικρότερους χρόνους εναλλαγής των σχέσεων ενώ χάρη στο ευαίσθητο σύστημα αισθητήρων που ενσωματώνει μπορεί και επιλέγει με ακρίβεια την κατάλληλη -για κάθε περίσταση- σχέση μετάδοσης. Η δυνατότητα άμεσης αλλαγής σχέσης από «1η» σε «όπισθεν» χωρίς να επιλεχθεί η «νεκρά» είναι ένα ακόμα πλεονέκτημα που προσφέρει ο συγκεκριμένος τύπος κιβωτίου στον οδηγό.

Ανάλογα με τον τύπο του φορτηγού, το PowerShift 3 συνοδεύεται με πρόγραμμα οδήγησης που εστιάζει στην εκτός δρόμου χρήση ή στη δύναμη ενώ σε κάθε περίπτωση ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη λειτουργία «eco roll» για ένα ιδιαίτερα οικονομικό στυλ οδήγησης.

Η γερμανική φίρμα δεν αφήνει απογοητευμένους όσους επιμένουν για συγκεκριμένους λόγους στη χρήση χειροκίνητων κιβωτίων ταχυτήτων. Προαιρετικά λοιπόν προσφέρει την επιλογή ενός μηχανικού κιβωτίου 9 σχέσεων και ενός –επίσης μηχανικού- 16 σχέσεων. Τόσο τα αυτόματα όσο και τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων του Arocs συνδυάζονται με μια νέα γενιά συμπλέκτη που φέρει σύστημα προειδοποίησης για προστασία από την υπερφόρτωση. Στις περιπτώσεις εκδόσεων με έναν κινητήριο άξονα ο συμπλέκτης είναι μονού δίσκου (έως 2.600 Nm ροπής) ενώ σε εκδόσεις με περισσότερους άξονες χρησιμοποιείται συμπλέκτης διπλού δίσκου (έως 3.000 Nm ροπής).

Όλοι οι κινητήρες είναι εφοδιασμένοι με ένα εξαιρετικά ισχυρό υπερτροφοδοτούμενο μηχανόφρενο, το οποίο ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιήσει σε τρία στάδια μέσω ενός διακόπτη στην κολώνα του τιμονιού. Ανάλογα τον κινητήρα, η δύναμη της βοηθητικής αυτής πέδησης κυμαίνεται από 300 έως 460 kW. Προαιρετικά ο κατασκευαστής προσφέρει ένα retarder στο συμπλέκτη για μέγιστη απόδοση στους ελιγμούς και με ιδιαίτερα υψηλά φορτία καθώς και ένα retarder νερού με μέγιστη δύναμη πέδησης 3.500 Nm για εφαρμογές που απαιτείται συνεχής επιβράδυνση.

ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ

OM 936: Συμπαγές και ελαφριάς κατασκευής μηχανικό σύνολο, με έξι κυλίνδρους και χωρητικότητα στα 7,7 λίτρα. Διαθέτει νέα σχεδίαση και μια σειρά από τεχνικές βελτιώσεις όπως είναι η μέγιστη πίεση ψεκασμού των 2.400 bar και ο ρυθμιζόμενος εκκεντροφόρος άξονας (ο πρώτος παγκοσμίως σε πετρελαιοκινητήρα). Παρά το μικρό του μέγεθος, ο OM 936 επιτυγχάνει εντυπωσιακή απόδοση, ισάξια με μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρες του παρελθόντος και αυτό επιφέρει κέρδος στην κατανάλωση, στις εκπομπές καυσαερίων και στο ωφέλιμο φορτίο. Είναι διαθέσιμα πέντε επίπεδα ισχύος από τους 238 έως τους 354 ίππους ενώ η μέγιστη ροπή ανέρχεται στα 1.400 Nm.

OM 936

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OM 470: Επίσης νέος κινητήρας, με ίδιο αριθμό και διάταξη κυλίνδρων αλλά με κυβισμό στα 10,7 λίτρα. Πρόκειται για ένα συμπαγές σύνολο, με μικρό βάρος (170 κιλά ελαφρύτερος από τον OM 471) αλλά ταυτόχρονα με πολύ υψηλή απόδοση ισχύος η οποία κυμαίνεται –ανάλογα την έκδοση- από τους 326 έως τους 428 ίππους ενώ η μέγιστη ροπή φτάνει τα 2.100 Nm. Είναι σχεδιασμένος για εφαρμογές με ιδιαίτερες απαιτήσεις όπως για παράδειγμα η προτεραιότητα στο υψηλό ωφέλιμο φορτίο. Ταυτόχρονα είναι οικονομικός σε καύσιμο και επιτυγχάνει το 95% της μέγιστης ροπής του μόλις στις 800 σ.α.λ.

 

OM 470

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OM 471: Είναι ο κινητήρας που καλείται να καλύψει το πιο ευρύ φάσμα εφαρμογών, στο πλαίσιο της γκάμας εκδόσεων του νέου Arocs. Είναι επίσης 6κύλινδρος και έκανε ντεμπούτο ως μια εντελώς νέα γενιά κινητήρων το 2011 εφοδιάζοντας το νέο Actros. Η χωρητικότητά του ανέρχεται στα 12,8 λίτρα και ανάλογα την έκδοση παράγει από 421 έως 510 ίππους ενώ η μέγιστη ροπή φτάνει τα 2.500 Nm.

OM 471

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OM 473: Πρόκειται για τον μεγαλύτερο σε χωρητικότητα (15,6 λίτρα) κινητήρα της Daimler, με προδιαγραφές για πολύ βαριές εφαρμογές. Διαθέτει έξι κυλίνδρους σε σειρά και είναι διαθέσιμος σε τρία επίπεδα ισχύος των 517, 578 και 625 ίππων. Αντίστοιχα η μέγιστη ροπή (που είναι διαθέσιμη μόλις από τις 1.100 σ.α.λ.) κυμαίνεται στα 2.600, 2.800 και 3.000 Nm. Το εν λόγω μηχανικό σύνολο εμφανίζει μειωμένη κατανάλωση καυσίμου έως και 1,5% σε σχέση με τον OM 502 V8 που αντικαθιστά. Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής του είναι η τεχνολογία «turbo-compound». Ο όρος αυτός περιγράφει τη χρήση μιας δεύτερης τουρμπίνας που συνδέεται σε σειρά μετά τον υπερσυμπιεστή καυσαερίων και κάνει επίσης χρήση της πίεσης των καυσαερίων με αποτέλεσμα την περαιτέρω αύξηση της απόδοσης.

Οι εκδόσεις του Arocs με τον νέο OM 473 λοιπόν θα χαρακτηρίζονται από μέγιστη απόδοση κάτω από σκληρές συνθήκες και προορίζεται για τις πιο απαιτητικές εφαρμογές από άποψη ταχύτητας μεταφοράς, ελκτικής δύναμης και αντοχής. Δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες έδειξαν πως σχεδόν ολόκληρη η ελκτική δύναμη είναι διαθέσιμη σε ένα ευρύ φάσμα στροφών, μεταξύ 900 και 1.400 σ.α.λ.

Το νέο… θηρίο της Mercedes-Benz αναμένεται να μπει στην παραγωγή τον προσεχή Σεπτέμβριο ενώ εκτός από το Arocs, πρόκειται να εφοδιάσει και εκδόσεις του Actros.

 

OM 473

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , , , , , ,