VDL Futura FHD2-122: To νέο Futura ανοίγει το δρόμο προς το μέλλον της VDL κρατώντας όλες τις αξίες του παρελθόντος (ποιότητα κατασκευής, αξιοπιστία, οικονομική λειτουργία) και εμπλουτίζοντάς τις με ότι πιο σύγχρονο υπάρχει στην σχεδίαση και την κατασκευή των λεωφορείων σήμερα.

 

Έχοντας κάνει ένα δυναμικό comeback την τελευταία τριετία, κερδίζοντας απανωτούς τίτλους (λεωφορεία της χρονιάς για το 2011 το Citea, και για το 2012 το Futura) η περίοδος που διανύουμε μοιάζει η πιο επιτυχημένη για την VDL. Μια εταιρία γνωστή από χρόνια στην ευρωπαϊκή και ελληνική αγορά (με το όνομα Bova, τώρα πια μόνο VDL) και καταξιωμένη στην συνείδηση του ευρωπαίου αγοραστή ως μία μάρκα με άκρως συμφέρουσα σχέση τιμής προς απόδοση (και βέβαια εξαιρετική οικονομία στα λειτουργικά έξοδα).

Τα τελευταία χρόνια συντελέστηκε μία πραγματική κοσμογονία στον κλάδο των λεωφορείων της εταιρίας, με σημαντικές αλλαγές που αφορούν τόσο την εσωτερική λειτουργία και διάρθρωσή της όσο και την εικόνα της προς τα έξω. Έχοντας την ευκαιρία να επισκεφτώ το αρχηγείο τους στο Αϊντχόβεν της Ολλανδίας στα τέλη του 2011, είδα από πρώτο χέρι όλες αυτές τις σημαντικές ανακατατάξεις, από την νέα και εξαιρετικά σύγχρονη γραμμή παραγωγής του Futura μέχρι το νέο λογότυπο (και ότι αυτό συνεπάγεται σε εταιρική υποστήριξη από τον τεράστιο Όμιλο VDL). Είχα όμως την ευκαιρία να δω και κάτι άλλο: αυτό που κάνει την VDL μοναδική εταιρία στο είδος της.

Μία εταιρία με επίκεντρο τον άνθρωπο, με τον πρόεδρο να χαιρετά και τον τελευταίο εργάτη δια χειραψίας, και με μία διαφορετική φιλοσοφία λειτουργίας, που όμοιά της δεν συναντάς σε κανέναν άλλον κατασκευαστή λεωφορείων (για παράδειγμα η VDL είναι η μόνη εταιρία που αρνείται πεισματικά να μεταφέρει την γραμμή παραγωγής εκτός της χώρας, θέλοντας να διατηρήσει την υψηλή υπεραξία της «made in Europe» κατασκευής, αλλά και να εξασφαλίσει δουλειές στους ανθρώπους της ίδιας της χώρας, με ότι αυτό συνεπάγεται σε αυξημένα λειτουργικά έξοδα!). Κάτι που αντανακλάται στα προϊόντα της, και πολύ περισσότερο σ’ αυτό εδώ, το νέο Futura, που ουσιαστικά ανοίγει ένα ολόκληρο νέο κεφάλαιο στην ιστορία της.

ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ VDL

Χρειάστηκε να κυλήσει αρκετό νερό στο αυλάκι ώστε το Futura να βρει τον δρόμο του για την Ελλάδα. Και είναι πραγματικά κρίμα που η οικονομική συγκυρία και η σχεδόν «καταψυγμένη» ελληνική αγορά λεωφορείων δημιουργούν ένα κλίμα μάλλον βαρύ για το Futura (αλλά και οποιοδήποτε άλλο νέο λεωφορείο παρουσιάζεται αυτό το διάστημα στην Ευρώπη). Είναι κρίμα όχι μόνο γιατί το ίδιο το προϊόν είναι εξαιρετικό από κάθε άποψη. Αλλά και γιατί είναι σίγουρο ότι υπό άλλες συνθήκες, θα πουλούσε σαν ζεστό ψωμί. Και αυτό γιατί οι Ολλανδοί κατάφεραν κάτι πραγματικά μοναδικό: να διατηρήσουν στο ακέραιο όλα όσα τους έκαναν γνωστούς και καταξιωμένους στην αγορά (εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, άψογο φινίρισμα, αξιοπιστία μηχανικών μερών και οικονομία στην λειτουργία), εξελίσσοντας παράλληλα την φόρμουλα και φέρνοντάς την στην σύγχρονη εποχή.

Τόσο με το εντυπωσιακό από κάθε άποψη σχέδιο του αμαξώματος. Όσο και με την εφαρμογή όλων των νέων τεχνολογιών, ηλεκτρονικών και μηχανικών. Και όλα αυτά σε συνδυασμό με μία νέα μέθοδο στην γραμμή παραγωγής, που εγγυάται ακόμα μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο και τις λιγότερες δυνατές αστοχίες στην κατασκευή μιας τόσο πολύπλοκης «μηχανής» όπως είναι ένα σύγχρονο λεωφορείο.

Σε πείσμα όμως όλων των ελληνικών προβλημάτων, το Futura είναι μία πραγματικότητα. Και είναι ίσως από τις ελάχιστες περιπτώσεις που ένα λεωφορείο με την σχεδίασή του σε υποχρεώνει να χαζεύεις όλες εκείνες τις μικρές λεπτομέρειες που κάνουν ένα προϊόν να ξεχωρίζει από τον σωρό. Ιδίως το εμπρός μέρος και τα φουτουριστικά φωτιστικά σώματα, κερδίζουν και τον πιο φανατικό λάτρη του βιομηχανικού design δίνοντας από την πρώτη στιγμή το στίγμα της προσπάθειας της VDL.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο πίσω μέρος, τόσο με τα φωτιστικά σώματα, όσο περισσότερο με την γλυπτική στις λαμαρίνες, οι οποίες δημιουργούν ίσως το πιο όμορφο και πάντως το πιο εντυπωσιακό πίσω τμήμα στην αγορά λεωφορείων σήμερα. Από εκεί και πέρα, οι Ολλανδοί αποφεύγουν τους περιττούς εντυπωσιασμούς, εστιάζοντας περισσότερο στην ποιότητα της συναρμολόγησης και την διαχρονικότητα της κατασκευής. Και πιστέψτε με, το έχω δει από πρώτο χέρι πόσο σοβαρή δουλειά κάνουν στον τομέα της συναρμολόγησης, με τις νέες τεχνικές που εφαρμόζουν σε κάθε στάδιο της κατασκευής ενός Futura.

Αυτό γίνεται ακόμα πιο εμφανές στο εσωτερικό. Και εδώ απουσιάζουν οι εντυπωσιασμοί, με το ταμπλό και τον χώρο εργασίας να χαρακτηρίζεται από την απλότητα και την λειτουργικότητα. Δεν λείπει τίποτα απ’ ότι θα χρειαστεί κανείς σε ένα μοντέρνο λεωφορείο, όλα όμως είναι τοποθετημένα διακριτικά, και με ξεχωριστή προσοχή στην λεπτομέρεια. Αντίστοιχες είναι και οι εντυπώσεις από το υπόλοιπο χώρο των επιβατών. Όλα είναι προσεγμένα στην παραμικρή λεπτομέρεια, ενώ χάρη στο νέο τρόπο συναρμολόγησης μοιάζουν ικανά να αντέξουν και στην πιο σκληρή χρήση. Το αυτοκίνητο που σας παρουσιάζουμε εδώ είχε πολύ όμορφα καθίσματα, με ικανοποιητικούς χώρους για τους επιβάτες και τις μικροαποσκευές, ενώ δεν έλειπαν στοιχεία όπως οι οθόνες των πολυμέσων ή η τουαλέτα. Να σημειώσουμε εδώ τον σημαντικά αναβαθμισμένο κλιματισμό (στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό για την χώρα μας), καθώς και τους μεγάλους χώρους για τις αποσκευές που ξεκινούν από τα 10,5 κυβικά μέτρα και αυξάνονται ανάλογα με το αν υπάρχει τουαλέτα ή κουκέτα για τον οδηγό.

ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

Κάτω από το πολύ όμορφο και ξεχωριστό αμάξωμα, βρίσκεται ένα πολύ εξελιγμένο μηχανολογικό υπόβαθρο. Για άλλη μια φορά, ο κορμός ενός λεωφορείου της εταιρίας ανήκει στη DAF από την οποία χρησιμοποιούνται οι κινητήρες και συνολικά η γραμμή κίνησης. Σε ότι αφορά τους κινητήρες, υπάρχουν τρεις επιλογές, από 361 έως 460 ίππους, ενώ σε ότι έχει να κάνει με το κιβώτιο, διατίθεται τόσο με χειροκίνητο όσο και με το εξαιρετικό αυτόματο AS-Tronic της ZF (όπως και το λεωφορείο που σας παρουσιάζουμε εδώ). Οι κινητήρες αυτοί είναι προδιαγραφών Euro 5 και EEV ενώ μέσα στη χρονιά, θα κάνει την εμφάνισή του και το Euro 6 μοντέλο. Σημαντικά νέα είναι η διαφοροποίηση της εμπρός ανάρτησης με νέα πιο εξελιγμένη σχεδίαση για καλύτερη οδική συμπεριφορά (με αερόφουσκες τόσο εμπρός όσο και πίσω), αλλά και η υιοθέτηση όλων των σύγχρονων ηλεκτρονικών μέσων άνεσης και ασφάλειας.

Στον δρόμο, η αίσθηση που αποκομίζει κανείς είναι ότι βρίσκεται μέσα σε ένα λεωφορείο που ανταποκρίνεται απόλυτα στα δεδομένα της εποχής του και στον ιδιαίτερα δύσκολο –κυρίως γερμανικό- ανταγωνισμό. Είναι ιδιαίτερα ευέλικτο (το τιμόνι «κόβει» πάρα πολύ), η αερανάρτηση αποσβένει σωστά και χωρίς πρόβλημα τις ανωμαλίες του ελληνικού οδικού δικτύου, ενώ στο εσωτερικό επικρατεί απόλυτη τάξη και ησυχία, με όλη την υπερκατασκευή να συμπεριφέρεται σαν ένα κομμάτι. Τα μεγάλα παράθυρα και η γενικότερη ευρυχωρία δημιουργούν ένα άνετο περιβάλλον για τους επιβάτες, ενώ και ο οδηγός έχει στην διάθεσή του ότι χρειάζεται για να κάνει εύκολα και άνετα την δουλειά του. Ο κινητήρας και το κιβώτιο δένουν άψογα (δοκιμασμένα άλλωστε από το παρελθόν) δημιουργώντας ένα σύνολο σβέλτο και άμεσο στις αντιδράσεις του, χωρίς κομπιάσματα ή κενά στην απόδοση της δύναμης.

Συμπερασματικά, το VDL Futura είναι από εκείνα τα λεωφορεία που δυσκολεύεσαι να βρεις κάποιο μειονέκτημα ή κάποια εμφανή υστέρηση. Κατασκευασμένο με εξαιρετική προσοχή στην λεπτομέρεια, με μηχανικά μέρη δοκιμασμένα στο χρόνο για την αντοχή και την οικονομική τους λειτουργία, και με εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από όλο τον ανταγωνισμό, είναι αναμφίβολα ένα εξαιρετικό «πακέτο» για την ελληνική αγορά. Η συγκυρία βέβαια δεν βοηθά στην χώρα μας, όμως αυτό δεν επηρεάζει καθόλου την γνώμη μας, ότι δικαίως το VDL βρίσκεται ανάμεσα στις δυο-τρεις πρώτες επιλογές των ευρωπαίων αγοραστών.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Paccar MX300 12,9 λ. –  Κύλινδροι/Βαλβίδες 6c / 24V Κυβισμός (κ.εκ.) 12.900 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 410/1.900 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.000/1.100 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 130 x 162 Εκπομπές καυσαερίων Euro 5/EEV

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ZF AS-Tronic 12 σχέσεων. Διαφορικό ZF A132 S91, τελική σχέση μετάδοσης 1:2,93

ΣΑΣΙ-ΠΛΑΙΣΙΟ: Ολοκληρωτικά αρθρωτό, ατσάλινο πλαίσιο με υψηλής ποιότητας σωληνοειδή τμήματα συνδεδεμένα με συγκόλληση ή βίδες. Οροφή και πίσω καπό από αλουμίνιο, εμπρόσθια μάσκα και προφυλακτήρες από PDCPD, πολυεστερικοί θόλοι σε όλους τους τροχούς και R66 roll bars από χάλυβα. Γαλβανισμένα πλαϊνά από ένα ενιαίο κομμάτι μετάλλου, εσωτερική και εξωτερική αντισκωριακή επεξεργασία.

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας ZF, ανεξάρτητα ψαλίδια, τύπου RL 75 E, 2 φούσκες, 2 αμορτισέρ Koni. Πίσω: Κινητήριος άξονας, πλήρης αερανάρτηση, 4 φούσκες, 4 αμορτισέρ Koni, ζαμφόρ. Ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση ECAS συμπεριλαμβανομένου μηχανισμού καθίζησης (-70 χιλ.) και ανύψωσης (+100 χιλ.)

ΦΡΕΝΑ: Διπλό πνευματικό κύκλωμα φρένων, αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Στάνταρ ABS, ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πέδησης EBS, ESC και ASR. Δευτερεύον σύστημα πέδησης Intarder της ZF συνδεδεμένο με το EBS.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Cruise Control, κάθισμα οδηγού ISRI 6860/875 θερμαινόμενο, πλήρες ρυθμίσεων, με υποβραχιόνια και ζώνη τριών σημείων, ηλεκτρικό και θερμαινόμενο παράθυρο οδηγού, ηλεκτρικοί και θερμαινόμενοι καθρέπτες, ηλεκτρικά σκίαστρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα χώρου αποσκευών, οροφή και κανάλια επιβατών με υφασμάτινη επένδυση μικροϊνών «Trinity Silver», κλιματισμός οροφής Denso, αυτόνομο κλιματιστικό οδηγού, προθερμαντήρας, Ράδιο/cd/dvd player Bosch Classic Line με ενισχυτή, δύο μόνιτορ 19 ιντσών LCD Bosch, κάμερα οπισθοπορείας

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 12,195 μ. Πλάτος 2,550 μ. Ύψος 3,700 μ. Μεταξόνιο 6,150 μ. Πρόβολος εμπρός 2,705 μ. Πρόβολος πίσω 3,340 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 20,53 μ. Μικτό Βάρος 18.000 κιλά Καθίσματα 53+1+1 Εσωτερικό ύψος 1,920 μ. Χώρος αποσκευών 10,5 κυβ. μέτρα (με τουαλέτα) Ελαστικά 295/80 R22,5 Ρεζερβουάρ 500 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 60 λίτρα

*εργοστασιακές μετρήσεις

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,