Setra ComfortClass S 515 HD: Προσπαθώντας να μαντέψει τι είναι αυτό που πραγματικά χρειάζονται οι tour operators για να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους στο μέλλον, η Setra δημιούργησε και παρουσιάζει στο παρόν την εντελώς νέα ComfortClass 500, τη βασική έκδοση -S 515 HD- της οποίας είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά.

 

Μια ματιά στα όσα έχει παρουσιάσει η Daimler τα τελευταία τέσσερα χρόνια αρκεί για να καταλάβει κανείς πως οι Γερμανοί δουλεύουν… υπερωρίες. Μπορεί η αφορμή να ήταν η μετάβαση στις προδιαγραφές ρύπων Euro 6 -που δεν είναι εύκολη υπόθεση για κανέναν κατασκευαστή- ωστόσο σε παράλληλο χρόνο με το λανσάρισμα των νέων κινητήρων παρατηρούμε μια σημαντική ανανέωση της γκάμας επαγγελματικών οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες. Στα φορτηγά, η αρχή έγινε ουσιαστικά με το νέο Actros και ακολούθησαν το εντελώς νέο Antos, το ανανεωμένο Atego, μέχρι και νέο Fuso Canter είδαμε μέσα στο 2012, ενώ την προσεχή Άνοιξη λανσάρεται μια ακόμα νέα σειρά φορτηγών με την ονομασία Arocs. Και στα λεωφορεία όμως η ενημέρωση της γκάμας και η συμπλήρωσή της με νέες σειρές είναι εξίσου αξιομνημόνευτη. Οι νέοι κινητήρες τοποθετήθηκαν ήδη στα Tourismo και Travego της Mercedes-Benz, η σειρά TopClass της Setra ανανεώθηκε και αυτή, ενώ η νέα ComfortClass 500 έρχεται τώρα ως απόδειξη της προσπάθειας για συνεχή βελτίωση που χαρακτηρίζει τη μάρκα.

ΓΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΥΨΗΛΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ

Το S 515 HD αποτελεί τη βασική έκδοση αμαξώματος της σειράς, με δύο άξονες και μήκος που ξεπερνά σχεδόν κατά 300 χιλιοστά τα 12 μέτρα. Ο κατασκευαστής εκμεταλλεύεται απόλυτα κάθε πιθαμή προκειμένου να αποδώσει αφενός ένα ξεχωριστό σχήμα και αφετέρου εξαιρετικούς χώρους πάνω και κάτω από το υπερυψωμένο πάτωμα. Οι αποθηκευτικοί χώροι για τα εργαλεία στο πίσω μέρος, ο χώρος που φιλοξενείται ο 6κύλινδρος κινητήρας και ο εμπρόσθιος προφυλακτήρας που αποτελείται από τρία τμήματα φανερώνουν την δουλειά που έχει γίνει σε σχεδιαστικό επίπεδο. Όμως, τα στοιχεία που κάνουν τη διαφορά σε αυτό το λεωφορείο είναι κατά την άποψή μας άλλα. Το ένα από αυτά είναι σίγουρα η δουλειά που έχει γίνει σε επίπεδο αεροδυναμικής σχεδίασης, κάτι που «βγάζει μάτια» μόνο και μόνο εάν παρατηρήσει κανείς τον ανεμοθώρακα. Που είναι έτσι σχεδιασμένος ώστε να μειώνει κατά 20% τον αεροδυναμικό συντελεστή επιτυγχάνοντας το εκπληκτικό για λεωφορείο νούμερο 0,33 στον συντελεστή οπισθέλκουσας. Αυτό από μόνο του σημαίνει μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 5%.

Επιπλέον έχουν επανασχεδιαστεί οι κολόνες Α καθώς και οι βραχίονες που στηρίζουν τους εξωτερικούς καθρέπτες μειώνοντας σημαντικά τις απώλειες ροής στην μπροστινή επιφάνεια. Αρκετές είναι επίσης οι λεπτομέρειες που έχουν μελετηθεί και άπτονται της αεροδυναμικής του σχήματος. Για παράδειγμα υπάρχει νέος μηχανισμός που σφραγίζει τα λάστιχα των θυρών όταν αυτές κλείνουν καθώς επίσης ένα νέο σύστημα υαλοκαθαριστήρα με την ονομασία Aquablade που ενσωματώνει την παροχή νερού για αποτελεσματικότερο καθαρισμό του παρμπρίζ. Αλλά και στο πίσω τμήμα δόθηκε η ίδια φορντίδα, με το νέο σχέδιο πέρα από ιδιαίτερα μοντέρνο, να δίνει και αυτό έμφαση στην λειτουργικότητα, με τους νέους αεραγωγούς του κινητήρα να εντυπωσιάζουν με το σχήμα τους αλλά και να εξασφαλίζουν την έξτρα ψύξη που χρειάζονται οι κινητήρες Euro 6. Η καμπύλη γραμμή στο πλαϊνό του οχήματος με το νέο διακοσμητικό στοιχείο στην κολώνα Β, η οποία ανεβαίνει και κατεβαίνει σταδιακά, διατρέχοντας απαλά ολόκληρο το επανασχεδιασμένο όχημα χαρίζει στο λεωφορείο τη γνωστή κομψότητα Setra.

ΟΔΗΓΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΑ «HIGH» ΤΟΥΣ

Το μήκος του αμαξώματος μεγάλωσε κατά 95 χιλιοστά, τα περισσότερα εκ των οποίων «πήγαν» στο εμπρός μέρος, με σημαντικά ωφέλη στον χώρο του οδηγού αλλά και στο άνοιγμα της εμπρός πόρτας. Και εδώ είναι το δεύτερο στοιχείο που πιστεύουμε ότι κάνει τη διαφορά σε τούτο το λεωφορείο. Δεν έχουμε συναντήσει πιο άνετη εμπρόσθια είσοδο σε λεωφορείο, με εξαιρετικές προδιαγραφές τόσο για την επιβίβαση/αποβίβαση των επιβατών (με τρία σωστά διαβαθμισμένα σκαλοπάτια και καμπυλωτές χειρολαβές) όσο και τη φιλοξενία του συνοδού στο ειδικό, πτυσσόμενο κάθισμα με καθ’ ύψος ρύθμιση και ζώνη ασφαλείας τριών σημείων. Όφελος από αυτή την ευρυχωρία αποκομίζει σαφώς και ο οδηγός, έχοντας στη διάθεσή του το πιο ζηλευτό κόκπιτ αυτή τη στιγμή στην αγορά! Καλαίσθητη σχεδίαση, ακριβά υλικά, απλότητα και λειτουργικότητα χαρακτηρίζουν το χώρο. Η τοποθέτηση των διακοπτών έχει γίνει με γνώμονα την κορυφαία εργονομία, ενώ από πλευράς εξοπλισμού υπάρχουν ένα ηλεκτρικά ανοιγόμενο παράθυρο, τρία ακροφύσια αέρα στο πλαϊνό παράθυρο, ένα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο σκιάδιο στον ανεμοθώρακα, ένα ανατομικό κάθισμα οδηγού ISRI με όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις, ένα ψυγείο 63 λίτρων στη δεξιά πλευρά του ταμπλό και αρκετοί χώροι αποθήκευσης μικροαντικειμένων.

Λίγο πιο πίσω, χάρη στις μεγαλύτερες διαστάσεις και τον υψηλότερο διάδρομο (στα 2,1 μέτρα πλέον), οι επιβάτες απολαμβάνουν ίσως το πιο άνετο λεωφορείο της κατηγορίας. Μεγάλα κανάλια ανοιχτού τύπου διατρέχουν όλο το αμάξωμα, ενώ χάρη στην σχεδίαση των πλευρικών παραθύρων μπαίνει πολύ περισσότερο φως στο εσωτερικό. Ταυτόχρονα, η πρωτοποριακή υφασμάτινη οροφή προσδίδει μια επιπλέον κομψότητα στο χώρο, προσομοιάζοντας την εικόνα που συναντάμε στα επιβατικά οχήματα, με τον κατασκευαστή να υπόσχεται πως το ύφασμα θα διατηρήσει σε βάθος χρόνου την όψη του, χωρίς να «κρεμάσει» ακόμα και σε πολύ διαφορετικές θερμοκρασίες. Για τα 49 πολυτελή καθίσματα, κατασκευής Setra δεν έχουμε πολλά να πούμε. Είναι μεγάλα, άνετα και παρέχουν στον επιβάτη περιφερειακό εξοπλισμό (τραπεζάκια, υποπόδια κ.α.) που υποστηρίζει πολύωρα ταξίδια.

ΣΟΒΑΡΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ

Τα παραπάνω ωστόσο είναι τα προφανή και αυτονόητα, ειδικά για αυτή την premium μάρκα. Ίσως περισσότερη σημασία έχουν αυτά που δεν «αποκαλύπτονται» με την πρώτη ματιά όπως είναι η τεχνολογία του πλαισίου, η ποιότητα του χάλυβα, οι διατομές των δοκαριών που έχουν χρησιμοποιηθεί και συνολικά η συμμόρφωση του ComfortClass 500 με την αυστηρότερη ευρωπαϊκή οδηγία ECE R66/01 που αφορά το χώρο επιβίωσης σε περίπτωση ανατροπής του οχήματος και που θα τεθεί σε ισχύ από το 2017.

Χάρη στα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί σε ορατά –στην καμπίνα- και αόρατα-στο πλαίσιο- σημεία του λεωφορείου, ο κατασκευαστής έχει πετύχει μια σοβαρή μείωση του βάρους της τάξεως των 330 κιλών, με ότι αυτό συνεπάγεται για ωφέλιμο και την οικονομία καυσίμου. Σύμφωνα με την παράδοση της μάρκας Setra, αναπτύχθηκε μία έξυπνη ιδέα ελαφριάς κατασκευής για να καλύπτει τις προδιαγραφές που θα ακολουθήσουν, συνδυάζοντας μεγαλύτερη ακαμψία και λιγότερο βάρος. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί και στην αρχιτεκτονική της ανάρτησης, με ελαστικούς συνδέσμους στα αμορτισέρ, βραχίονες ελέγχου και σταθεροποιητή στον εμπρόσθιο άξονα.

Στο διαμέρισμα του κινητήρα φιλοξενείται ο νέος Euro 6 κινητήρας ΟΜ 470, χωρητικότητας 10,7 λίτρων και απόδοσης 428 ίππων. Στην έκδοση της δοκιμής συνδυάζεται με το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο της Daimler και υπόσχεται εκτός από καλές επιδόσεις, οικονομία καυσίμου καθώς και απόλυτα ομαλή λειτουργία. Αυτά επιτυγχάνονται χάρη στην τεχνολογία common rail με την ονομασία «X-Pulse» που ψεκάζει με υψηλή πίεση το καύσιμο ξεχωριστά σε κάθε κύλινδρο. Επιπλέον, οι μηχανικοί έχουν πετύχει και μείωση της κατανάλωσης της ουρίας κατά 40% σε σχέση με το Euro 5! Στο τεχνικό μέρος πρέπει ακόμα να σημειώσουμε τον υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας, τη χρήση επανακυκλοφορίας καυσίμων προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι των εκπομπών ρύπων και την παρουσία φίλτρου μικροσωματιδίων.

Στην πράξη, αυτό που λαμβάνει ο οδηγός είναι μια «πρόθυμη» γραμμή κίνησης να κινήσει το αμάξωμα σε γοργούς ρυθμούς, άμεση απόκριση του πεντάλ γκαζιού, ήσυχη λειτουργία καθώς και αγαστή συνεργασία μεταξύ του κινητήρα και του κιβωτίου, ο επιλογέας του οποίου βρίσκεται στην κονσόλα και είναι τύπου joystick. Αποτελεσματικό είναι και το σύστημα πέδησης συνολικά (με αναρτούμενο σχετικό πεντάλ), με επάρκεια στην ισχύ του retarder. Όλα αυτά συνδυάζονται με τα ήδη γνωστά ηλεκτρονικά συστήματα άνεσης και ασφάλειας που τοποθετεί η Setra στο βασικό εξοπλισμό των λεωφορείων της (EBS, ESP, ASR κ.λπ.) ενώ προαιρετικά μπορεί κανείς να επιλέξει έξτρα στοιχεία, όπως το σύστημα ΑΤΑS (το οποίο αντιλαμβάνεται πότε ο οδηγός είναι κουρασμένος και τον προειδοποιεί να σταματήσει) και το TPMS (το οποίο παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την πίεση στα ελαστικά).

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 470 10,7 λ. –  Κύλινδροι/Βαλβίδες 6c / 24V Κυβισμός (κ.εκ.) 10.677 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 428/1.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.100/1.100 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 125 x 145 Εκπομπές καυσαερίων Euro 6

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων MB GO 210 (S) 6+1 συγχρονισμένων σχέσεων με πνευματική υποβοήθηση. Τελική σχέση μετάδοσης i=3.909

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας.  Ανεξάρτητη ανάρτηση τριγωνικών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκό. Πίσω: Κινητήριος άξονας. Πνευματική ανάρτηση

ΦΡΕΝΑ: Διπλό πνευματικό κύκλωμα φρένων, αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Στάνταρ ABS, ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πέδησης EBS, σύστημα υποβοήθησης πέδησης BA και ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας ESP. Ανεξάρτητο δευτερεύον σύστημα πέδησης retarder Voith LP 490

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:Adaptive Cruise Control με Active Brake Assist 2, Attention Assist, Lane Assist, σύστημα μέτρησης πίεσης ελαστικών, φώτα Bi-xenon, LED φώτα ημέρας, φώτα «στροφής», κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα πλοήγησης Bosch, σύστημα ανίχνευσης καπνού στο χώρο αποσκευών και στην τουαλέτα, σύστημα Multimedia & οθόνη LCD 19 ιντσών, σύστημα «γονατίσματος» (κατά 40 χιλ.) από την πλευρά των θυρών.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 12,295 μ. Πλάτος 2,550 μ. Ύψος 3,770 μ. Μεταξόνιο 6,090 μ. Πρόβολος εμπρός 2,890 μ. Πρόβολος πίσω 3,315 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 21,25 μ. Μικτό Βάρος 18.000 κιλά Καθίσματα 49+1+1 (Setra Voyage plus) Χώρος αποσκευών 9,7 κυβ. μέτρα (με τουαλέτα) Ελαστικά 295/80 R22,5 Ρεζερβουάρ 475 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 40 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,