Νέο DAF XF: Καλός ο Γερμανός (Κλίνσμαν), καλός ο Ιταλός (Βιάλι) καλός και ο Γάλλος (Πλατινί) αλλά από τις ομαδάρες της δεκαετίας του ’80 κανένας δεν θα ξεχάσει ποτέ την Πρωταθλήτρια Ευρώπης Ολλανδία του 1988 και το μοναδικό γκολ του Φαν Μπάστεν εναντίον της Σοβιετικής Ένωσης!

 

Τι σχέση μπορεί να έχουν όλα αυτά με τα φορτηγά και το νέο DAF XF θα μου πείτε. Μα στο… πρωτάθλημα κατασκευαστών φορτηγών η DAF έμοιαζε ανέκαθεν στην Εθνική Ολλανδίας, που την υπολόγιζαν λιγότερο από άλλες, πιο «βαριές» φανέλες, αλλά προσέφερε τακτικά δυνατές συγκινήσεις. Κάτι ανάλογο πιστεύουμε πως συμβαίνει και τώρα με την επερχόμενη νέα γενιά XF. Που έκανε ντεμπούτο στην πρόσφατη ΙΑΑ στο Αννόβερο, ξεκινά παραγωγή την Άνοιξη του 2013 και καλείται να «κοιτάξει στα μάτια» τον ανταγωνισμό που –όχι συμπτωματικά, αλλά ελέω Euro 6- είναι καθολικά ανανεωμένος όσο ποτέ άλλοτε. Υπενθυμίζουμε ότι το νέο Mercedes-Benz Actros κυκλοφορεί στους δρόμους εδώ και ενάμισι χρόνο, Volvo Trucks και Iveco μόλις που παρουσίασαν τα νέα FH και Stralis HighWay ενώ και η MAN έδειξε στην ΙΑΑ τα σημαντικά αλλαγμένα TGX-TGS.

Κατά την άποψή μας το XF μπαίνει σε μια νέα τροχιά στην 25χρονη ιστορία του. Καθώς έχει εδραιωθεί στη συνείδηση του Ευρωπαίου μεταφορέα και στηρίζεται στον όμιλο-κολοσσό που λέγεται PACCAR δεν έχει άλλο δρόμο από το να κάνει… πρωταθλητισμό. Ας δούμε πως μπορεί να το καταφέρει.

Η ΣΧΕΔΙΑΣΗ

Κατά την ανάπτυξη του νέου XF η DAF διατήρησε σε επίπεδο διαστάσεων την ευρυχωρία και την πρακτικότητα που χαρακτηρίζουν τις καμπίνες των φορτηγών της ενώ σχεδιαστικά έκανε περισσότερα βήματα μπροστά από όσα θα αξίωναν και οι ίδιοι οι θαυμαστές της. Πράγματι, το μπροστινό μέρος διαθέτει ένα εκλεπτυσμένο σχεδιασμό που ενώνει όμορφα το επάνω και το κάτω μέρος του εμπρός τμήματος του φορτηγού. Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι η μεγάλη, μαύρη ματ μάσκα με πινελιές από αλουμίνιο και ένα κεντρικό, χρωμιομένο πάνελ με το λογότυπο DAF. Στην τολμηρή αλλά κομψή εμφάνιση του φορτηγού συμβάλουν επίσης τα όμορφα διακοσμημένα φωτιστικά σώματα, καθώς και ο νέας σχεδίασης, γαλβανισμένος προφυλακτήρας που ενσωματώνει οδηγούς αέρα για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα.

Η βελτιστοποίηση της ροής του αέρα είναι κάτι που απασχόλησε γενικότερα το σχεδιαστικό τμήμα της εταιρίας. Επειδή το πλάτος του οχήματος έχει αυξηθεί στα 2,55 μέτρα, τα φτερά, τα πλευρικά αεροδυναμικά βοηθήματα καμπίνας και πλαισίου έχουν επίσης επανασχεδιαστεί με στόχο τη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής και τη μείωση της συσσώρευσης ακαθαρσιών. Τα πλαϊνά αεροδυναμικά βοηθήματα πλαισίου με ενσωματωμένα σκαλοπάτια έχουν επίσης μετακινηθεί περισσότερο προς τα εμπρός.

Ένα άλλο νέο χαρακτηριστικό για τη καμπίνα Space Cab είναι η αεροτομή οροφής, η οποία εξοικονομεί βάρος κατά περίπου 25 κιλά. Μια μοναδική προσθήκη στο νέο XF είναι ο προαιρετικός μηχανισμός που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο οδηγός ώστε να ρυθμίσει εύκολα και άνετα το ύψος της αεροτομής χρησιμοποιώντας έναν άξονα, ενώ στέκεται δίπλα στο φορτηγό. Μια ρύθμιση της αεροτομής, απόλυτα ευθυγραμμισμένη με το ρυμουλκούμενο σε κάθε περίπτωση βελτιώνει την κατανάλωση καυσίμου.

Τα νέα φωτιστικά σώματα συνδυάζονται με λάμπες αλογόνου Η7 με ενσωματωμένα φώτα ημέρας πορείας (4 LEDs) από τον βασικό εξοπλισμό για την άριστη ορατότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μια ακόμα νέα προσθήκη είναι τα «Φώτα Στροφής». Αυτά είναι όμορφα σχεδιασμένα ως μέρος του νέου προφυλακτήρα και συνδυάζονται με τα φώτα ομίχλης. Τα φώτα στροφής φωτίζουν κατά τη διάρκεια ελιγμών και προς την κατεύθυνση της στροφής και παρέχουν αυξημένη άνεση και ασφάλεια και μειώνουν τον κίνδυνο ζημιών. Με σκοπό την διατήρηση την ευαισθησία σε ζημιές στο απόλυτο ελάχιστο, τα καλύμματα των προβολέων και τα φώτα ομίχλης είναι κατασκευασμένα από άθραυστο Lexan.

 

ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Το νέο DAF XF έχει ένα εντελώς νέο πλαίσιο, σχεδιασμένο με τρόπο που να επιτρέπει την καλύτερη ψύξη του κινητήρα (δημιουργείται χώρος για ένα μεγαλύτερο ψυγείο και ένα πολύ μεγαλύτερο intercooler), όπως απαιτείται για το Euro 6. Επιπλέον υπάρχει μια σημαντική συμβολή στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, την καλή απόδοση και τη μεγάλη διάρκεια ζωής του κινητήρα. Τα άκρα του πλαισίου τύπου «Υ» στο εμπρόσθιο μέρος έχουν έναν νέο τύπο εγκάρσιου δοκού η οποία παρέχει πρόσθετη αντοχή και ακαμψία. Το ίδιο ισχύει και για την επιπλέον τραβέρσα που έχει τοποθετηθεί κάτω από τη μονάδα ψύξης και τη νέας σχεδίασης μπάρα προστασίας έναντι εμπρόσθιας ενσφήνωσης που πληροί τις πιο πρόσφατες ευρωπαϊκές απαιτήσεις για τρακάρισμα (R29).
Η εμπρόσθια ανάρτηση έχει επανασχεδιαστεί πλήρως, με ιδιαίτερη προσοχή στη δημιουργία μια εξαιρετικής ισορροπίας μεταξύ της απόσβεσης, της πλευρικής ευστάθειας, της άνεσης και της ακαμψίας. Μεγάλα παραβολικά ελατήρια χρησιμοποιούνται και τα χαρακτηριστικά τους έχουν βελτιωθεί περαιτέρω. Αυτό ισχύει τόσο για ανάρτηση δύο φύλλων του βασικού 8 τονου εμπρόσθιου άξονα όσο και για την ανάρτηση τριών φύλλων του 9 τόνου άξονα, οι οποίοι δεν απαιτούν συντήρηση. Επίσης διαθέσιμη είναι και η αερανάρτηση του εμπρόσθιου άξονα για ένα ακόμα υψηλότερο επίπεδο άνεσης. Οι εμπρόσθιοι άξονες είναι ένα νέο σχέδιο και έχουν μεγαλύτερη τεχνική ικανότητα φόρτωσης. Το αυξημένο πλάτος του οχήματος στα 2,55 μέτρα προσφέρει την ευκαιρία να χρησιμοποιηθεί ένα μεγαλύτερο μετατρόχιο, το οποίο βελτιώνει το κράτημα και τη σταθερότητα.

Ένας νέος, στιβαρός οπίσθιος άξονας SR1344 επίσης παρουσιάζεται στο νέο XF. Ο άξονας αυτός έχει βελτιστοποιηθεί όσον αφορά το βάρος του και ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του είναι το χαμηλό επίπεδο θορύβου, ενώ η μικρότερη απαίτηση σε λάδια σημαίνει εξοικονόμηση καυσίμων. Ο άξονας SR1344 έχει ικανότητα φορτίου 13 τόνων και συμπεριλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό για βάρος συρμού μέχρι 44 τόνους και ροπές κινητήρα μέχρι και 2.300 Nm. Για την πλήρη προσαρμογή του πίσω άξονα σε συγκεκριμένες εφαρμογές, είναι διαθέσιμες τελικές σχέσεις μετάδοσης από 2.38:1. Η ενσωμάτωση της αντιστρεπτικής λειτουργίας Stabilink στην ανάρτηση του οπίσθιου άξονα δημιουργεί τη μέγιστη ακαμψία και σταθερότητα, ενώ γίνεται σημαντική εξοικονόμηση βάρους.

Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αερανάρτηση ECAS της DAF είναι στάνταρ στο πίσω μέρος των ελκυστήρων 4×2. Αυτή η ανάρτηση με τέσσερις αερόφουσκες έχει υψηλή ικανότητα φορτίου 13 τόνων δίνοντας ένα τεχνικό απόθεμα με υψηλή άνεση από την ανάρτηση.

 

Η ΚΑΜΠΙΝΑ

Το νέο XF προσφέρει στον οδηγό ένα ακόμη καλύτερο περιβάλλον εργασίας, ανάπαυσης και ύπνου, χάρη σε μια εντελώς νέα διαρρύθμιση του ταμπλό, νέα καθίσματα, ένα ακόμη μεγαλύτερο κρεβάτι και πολλές νέες, πρακτικές λύσεις αποθήκευσης. Η DAF επέλεξε συνειδητά να διατηρήσει το βασικό σχέδιο της καμπίνας του απερχόμενου XF105. Επομένως, το σημείο εκκίνησης ήταν ότι δεν θα γίνουν παραχωρήσεις όσον αφορά τον κορυφαίο στην κατηγορία εσωτερικό χώρο και την άνετη διαμονή. Επιπλέον, ο χώρος στην καμπίνα είναι αρκετά μεγάλος ώστε η χρήση των κρεβατιών να μην περιορίζει τις επιλογές ρύθμισης των καθισμάτων, έτσι ώστε μετά τον ύπνο, η θέση οδήγησης δεν χρειάζεται να προσαρμόζεται κάθε φορά.

Τα καθίσματα είναι ελκυστικά, με διακριτική ταπετσαρία σε μια ζεστή απόχρωση του γκρι, ένα ανάγλυφο λογότυπο της DAF στο προσκέφαλο και στιβαρά χειριστήρια ελέγχου των διάφορων λειτουργιών ρύθμισης. Ο εξαερισμός δύο σταδίων και η θέρμανση είναι διαθέσιμα με επιπλέον κόστος, όπως είναι και η πλήρως δερμάτινη ταπετσαρία. Το πεντάλ του φρένου είναι τώρα κρεμαστού τύπου, δημιουργώντας περισσότερο χώρο για τα πόδια του οδηγού. Το τιμόνι μπορεί να ρυθμιστεί ομαλά σε κλίση από 30 έως 45 μοίρες και σε ύψος κατά80 χιλιοστά. Έχει επανασχεδιαστεί πλήρως με έξυπνες πινελιές χρωμίου και προαιρετικά με επένδυση δέρματος. Οι λειτουργίες για διασκέδαση και ενημέρωση (ραδιόφωνο και τηλέφωνο) είναι τοποθετημένες στην αριστερή πλευρά της στεφάνης του τιμονιού, ενώ οι λειτουργίες που σχετίζονται με την επιτάχυνση έχουν ομαδοποιηθεί στη δεξιά πλευρά (cruise control, έλεγχος ταχύτητας σε κατωφέρεια και Adaptive Cruise Control).

Με συνολικό αποθηκευτικό χώρο 1000 λίτρων περίπου, το νέο XF «Super Space Cab» εντυπωσιάζει, με τρία μεγάλα διαμερίσματα πάνω από το παρμπρίζ (με χώρο για ένα φούρνο μικροκυμάτων) και άφθονο αποθηκευτικό χώρο κάτω από το κρεβάτι (675 λίτρα), όπου ένα συρτάρι 65 λίτρων μπορεί να τοποθετηθεί, ακόμη και σε συνδυασμό με ένα ψυγείο 42 λίτρων.

Στα υπόλοιπα στοιχεία που καθορίζουν την άνετη παραμονή στην καμπίνα πρέπει να σημειώσουμε την προσοχή που δόθηκε στον έλεγχο του κλίματος της καμπίνας και πιο συγκεκριμένα στην κατανομή της θερμότητας κατά μήκος του πατώματος της καμπίνας, τη βελτίωση της σχεδίασης των αεραγωγών στις θύρες για καλύτερο ξεθάμπωμα των πλευρικών παραθύρων, τις διπλές κουρτίνες της DAF που εξακολουθούν να διατίθενται και στο νέο μοντέλο (οι οποίες μπορούν να συσκοτίσουν εντελώς το εσωτερικό της καμπίνας), η ηλεκτρικά ανοιγόμενη θυρίδα στην οροφή με ενσωματωμένη σίτα για τα έντομα και τον ήλιο, τα αλεξήλια τύπου ρολό στο παρμπρίζ και στα παράθυρα της πόρτας καθώς και ένα «έξυπνο» σκιάδιο που αποτρέπει την αντανάκλαση μεταξύ της κολώνας της καμπίνας και του σκιάδιου του παρμπρίζ.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗΣ

Όταν το νέο DAF XF μπει στην παραγωγή κατά το πρώτο εξάμηνο του 2013, θα «φοράει» τον νέο 12,9 λίτρων PACCAR MX-13 κινητήρα με υπερσύγχρονη τεχνολογία common rail, ένα turbo μεταβλητής γεωμετρίας και πολλές προηγμένες λειτουργίες για τη μέγιστη αποδοτικότητα. Οι επιλογές ισχύος από 300 kW/410 hp, 340 kW/460 hp και 375 kW/510 hp και με μέγιστη ροπή των 2.000, 2.300 και 2.500 Nm αντίστοιχα, διαθέσιμα σε ένα ευρύ φάσμα στροφών του κινητήρα από 1.000 έως 1.425 σ.α.λ.

Για να συμμορφωθεί ο εν λόγω κινητήρας με τις αυστηρές απαιτήσεις εκπομπών καυσαερίων Euro 6, χρησιμοποιεί ανακυκλοφορία καυσαερίων, σε συνδυασμό με την τεχνολογία SCR και ένα φίλτρο μικροσωματιδίων. Σε σύγκριση με το τρέχον πρότυπο Euro 5, το Euro 6 ορίζει ότι οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) πρέπει να μειωθούν περαιτέρω κατά 77%, ενώ οι εκπομπές μικροσωματιδίων πρέπει να μειωθούν κατά 66%.

Μπορεί η DAF να καθυστέρησε –σε σχέση με άλλους κατασκευαστές- να παρουσιάσει την τεχνολογία Euro 6 ωστόσο ο κινητήρας της είναι αυτός που έχει δοκιμαστεί περισσότερο ίσως από όλους και αυτό γιατί, το ένα τέταρτο από τα φορτηγά Kenworth και Peterbilt που διατίθενται στις Ηνωμένες Πολιτείες από το καλοκαίρι του 2010 είναι εξοπλισμένα με τον εξακύλινδρο 12,9 λίτρων κινητήρα PACCAR MX με προδιαγραφές EPA10. Αυτός ο κινητήρας συμμορφώνεται με την ισχύουσα νομοθεσία της Βόρειας Αμερικής, η οποία έχει παρόμοιες τιμές εκπομπών ρύπων με εκείνες που ορίζονται στο Euro 6. Τεράστια εμπειρία έχει έτσι δημιουργηθεί με τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν τώρα στην Ευρώπη για το Euro 6.

Επιπλέον, η DAF έχει φυσικά εφαρμόσει στον Euro 6 PACCAR MX-13 κινητήρα τεχνολογίες που έχουν πρόσφατα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του προγράμματος ATe για το Euro 5. Μια μονωμένη πολλαπλή εξαγωγής, η οποία προσφέρει ακόμη καλύτερη απόδοση του turbo, βελτιστοποιημένα ελατήρια και ψύξη εμβόλων είναι μόνο μερικά παραδείγματα των τεχνολογιών αυτών.

Εν τω μεταξύ το σύστημα common rail επιτρέπει υψηλές πιέσεις ψεκασμού μέχρι 2.500 bar, και παρέχει τη δυνατότητα για προ-και μετά- ψεκασμό, ή ένα συνδυασμό και των δύο βελτιστοποιώντας την καύση. Ταυτόχρονα το turbo με μεταβλητή γεωμετρία με (VTG) επιτρέπει στον κινητήρα να χρησιμοποιεί τις καλύτερες ρυθμίσεις ανά πάσα στιγμή και σε όλο το φάσμα στροφών του με στόχο τη μέγιστη απόδοση. Η εφαρμογή ενός προηγμένου turbo έχει επίσης θετικό αντίκτυπο στο βαλβιδόφρενο ΜΧ Engine Brake, το οποίο μπορεί να απελευθερώσει περισσότερο από 75% της ισχύος των 360 kW σε χαμηλές ταχύτητες (1.500 σ.α.λ.), για μέγιστη απόδοση πέδησης.

Το νέο XF διατίθεται στον βασικό εξοπλισμό με ένα direct drive χειροκίνητο κιβώτιο (Ecosplit) με δώδεκα ταχύτητες, ενώ μία μετάδοση με δεκαέξι ταχύτητες (AS Tronic) είναι διαθέσιμη για βαριές εφαρμογές. Τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων έχουν το σύστημα υποβοήθησης αλλαγής ταχυτήτων «Servoshift» στο βασικό εξοπλισμό για αύξηση της άνεσης χάρη στη μειωμένη δύναμη που απαιτείται για την αλλαγή ταχύτητας και στη μειωμένη διαδρομή του επιλογέα. Αναφορικά με την στρατηγική ATe της DAF για τη βελτίωση της απόδοσης, με παράλληλη περαιτέρω μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και του λειτουργικού κόστους, το νέο XF με AS Tronic διατίθεται επίσης με το σύστημα EcoRoll στον βασικό εξοπλισμό. Αυτό σημαίνει ότι το κιβώτιο ταχυτήτων επιλέγει την «νεκρά» σε σχετικά ήπιες κατηφόρες, επιτρέποντας έτσι το φορτηγό – χρησιμοποιώντας κινητική ενέργεια – να «κυλήσει» προς τα κάτω, με τον κινητήρα στο ρελαντί. Αυτό μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2 κατά 0,5 έως 1,0%, ανάλογα με τη διαδρομή.

 

ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

Σε συνδυασμό με το EBS, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο, όλες οι εκδόσεις 4×2 της σειράς XF περιλαμβάνουν το σύστημα «Brake Assist» στο βασικό εξοπλισμό. Το νέο XF διατίθεται επίσης με «Σύστημα Ελέγχου Ευστάθειας Οχήματος (VSC)» στο βασικό εξοπλισμό. Το σύστημα VSC έχει ως στόχο τη διατήρηση της σταθερότητας των συρμών, ακόμη και σε δύσκολες καταστάσεις και την περαιτέρω μείωση του κινδύνου της ανατροπής, του διπλώματος ή της ολίσθησης. Τα συστήματα «Προειδοποίησης Αλλαγής Λωρίδας (LDWS)», «Προσαρμοζόμενο Cruise Control (ACC)» και

«Προειδοποίησης Μετωπικής Σύγκρουσης (FCW)» είναι διαθέσιμα ως επιλογή με επιπλέον κόστος. Κατά τη διάρκεια του 2013, ένα Προηγμένο Σύστημα Πέδησης Έκτακτης Ανάγκης θα γίνει επίσης διαθέσιμο. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, το σύστημα αυτό θα φρενάρει αυτόματα και, εάν είναι αναγκαίο, θα σταματά τελείως το όχημα, προκειμένου να αποφευχθεί μια σύγκρουση.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , ,