Record Run Buses 2012: Η Mercedes-Benz αποδεικνύει στην πράξη ότι η τεχνολογία Euro 6 δεν είναι μόνο φιλική προς το περιβάλλον αλλά και αισθητά πιο οικονομική από το Euro 5.

 

Σε μια χρονική συγκυρία όπου παντού ακούς Euro 6 και Euro 6 δεν βλέπεις πουθενά (παρά μόνο σε όμορφες φωτογραφίες και σχεδιαγράμματα του AutoCad) η Mercedes-Benz έχει ήδη μαζέψει αρκετά… ένσημα από υπηρεσία σε πραγματικές συνθήκες. Ήδη από την εμφάνιση του νέου Αctros έκανε προφανές ποιος είναι ο αρχηγός της δεκαετίας που διανύουμε, ενώ πέρσι τέτοια εποχή, η ένδειξη Εuro 6 έκανε και την εμφάνισή της στα λεωφορεία. Κίνηση άκρως σημαντική όχι μόνο γιατί η εφαρμογή στα λεωφορεία είναι αρκετά πιο δύσκολη. Αλλά και γιατί αυτή η αγορά –ιδίως στα αστικά- έχει πολλά και σημαντικά οφέλη σε ότι αφορά τον περιορισμό της ρύπανσης του περιβάλλοντος.

Το πρόβλημα όμως ήταν και παραμένει το έξτρα κόστος που έχει αυτή η τεχνολογία, και κατά πόσο είναι δυνατό να πεισθεί ο καταναλωτής να πληρώσει το κάτι παραπάνω, απλά για να συνεισφέρει στην… σωτηρία του πλανήτη. Μία ερώτηση με δύσκολη απάντηση, ιδίως την στιγμή που οι κυβερνήσεις, παρά τις όποιες υποσχέσεις, κάνουν πλέον πίσω, και δεν φαίνονται διατεθειμένες να ενισχύσουν την μετάβαση στις νέες προδιαγραφές μέσω επιδοτήσεων ή άλλων διευκολύνσεων. Κάπου εδώ η Mercedes-Benz αναλαμβάνει δράση μόνη της και μέσω εκδηλώσεων όπως το «Record Run Buses 2012» προσπαθεί να δείξει κάτι σημαντικό: ότι οι Euro 6 εκδόσεις των οχημάτων της δεν είναι μόνο πιο «οικολογικές» αλλά και πιο οικονομικές. Κάτι που σημαίνει ότι το έξτρα κόστος κτήσης μπορεί να αποσβεσθεί μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ενώ παράλληλα το αυτοκίνητο διατηρεί υψηλή μεταπωλητική αξία, καθώς παραμένει επίκαιρο και εντός προδιαγραφών τουλάχιστον μέσα στην δεκαετία που διανύουμε.

ΑΠΟ ΤΟ ACTROS ΣΤΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ

Αντίστοιχη εκδήλωση είχε γίνει και πέρσι με αφορμή το νέο Actros, όπου η νέα τεχνολογία έδειξε μια οικονομία που άγγιξε το αξιοσημείωτο 5%. Φέτος, η εκδήλωση αφορούσε τα λεωφορεία της εταιρίας. Και μάλιστα και τις δύο εκδοχές τους: τόσο τα αστικά όσο και τα τουριστικά. Για τα πρώτα επιλέχθηκε το εξαιρετικό νέο Citaro ενώ για τα δεύτερα η ολόφρεσκια σειρά ComfortClass 500. H διαδικασία απλή (απλή όταν σε λένε Mercedes-Benz). Επί πέντε ημέρες, πέντε λεωφορεία της εταιρίας θα κάλυπταν ένα μεγάλο αριθμό χιλιομέτρων με στόχο να φανεί στο τέλος αν η τεχνολογία Euro 6 είναι όντως οικονομικότερη από αυτή των προδιαγραφών Euro 5 και πόσο. Η διαδικασία στήθηκε με τυπικά «γερμανικό» τρόπο, με εξονυχιστική προσοχή στην λεπτομέρεια αλλά και την επίβλεψη της Dekra για να πιστοποιηθούν από ανεξάρτητο –και αδιάβλητο- οργανισμό τα αποτελέσματα.

Σε ότι αφορά το Citaro επιλέχθηκε μία αστική διαδρομή μέσα από την πόλη του Βισμπάντεν, με πέρασμα από το κέντρο και πολλές εναλλαγές στο ανάγλυφο. Τα λεωφορεία θα έκαναν το κανονικό δρομολόγιο σαν να ανήκαν στον στόλο των μεταφορών της πόλης, ενώ ήταν φορτωμένα στο μισό του ωφέλιμου φορτίου τους. Στην δοκιμασία συμμετείχαν τρία λεωφορεία, δύο Euro 5 (με τους ΟΜ 906 hLA και OM 457 hLA) και ένα Euro 6 με το νέο OM 936 h, στα 7,7 λίτρα και απόδοση 299 ίππων. Η μετάδοση, τα ελαστικά και η τελική σχέση μετάδοσης ήταν ίδια και στα τρία αυτοκίνητα.

Στο τέλος της δοκιμασίας, μετά από περίπου 1.400 χιλιόμετρα στο κοντέρ του κάθε ενός από τα λεωφορεία που συμμετείχαν, τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Με μία μέση κατανάλωση στα 38,7 λίτρα/100 χλμ. το Citaro Euro 6 έκαψε σχεδόν 3,6 λίτρα λιγότερα από το αντίστοιχο –και ήδη αρκετά οικονομικό- Euro 5, σημειώνοντας μείωση της κατανάλωσης σε ποσοστό 8,5%. Αριθμός άκρως εντυπωσιακός, που αν μεταφραστεί σε ρύπους σημαίνει περί τα 5.700 κιλά λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα ετησίως, ενώ αν μετατραπεί σε χρήματα (κέρδη δηλαδή για την επιχείρηση) αυτά αγγίζουν τα 2.700 ευρώ (με υπολογισμούς σε τιμές Γερμανίας και μέσο όρο ετήσιων χιλιομέτρων τις 60.000).

8,2% OIKONOMIA

Στην περίπτωση των Setra η αποστολή ήταν φυσιολογικά διαφορετική. Συμμετείχαν δύο δωδεκάμετρα λεωφορεία της εταιρίας, ένα Euro 5 (το S 415 GT-HD Comfort Class 400) και το ολοκαίνουργιο ComfortClass 515 HD με Εuro 6 κινητήρα ΟΜ 470. Και τα δύο είχαν παρόμοια απόδοση ισχύος,  το ίδιο κιβώτιο (Powershift GO 240-8), την ίδια κλιμάκωση καθώς και την ίδια τελική σχέση μετάδοσης. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι (όπως και στα Citaro) τα οχήματα είχαν ρονταριστεί με περίπου τον ίδιο αριθμό χιλιομέτρων έτσι ώστε να μην υπάρχει διαφορά στην απόδοση των κινητήρων τους. Ενώ και τα δύο ήταν πλήρως φορτωμένα, στο μάξιμουμ του ωφέλιμου φορτίου τους.

Τα δύο τουριστικά λεωφορεία έκαναν  μία ημερήσια διαδρομή 888 χιλιομέτρων και μία νυχτερινή στα 922 χιλιόμετρα. Σύνολο ημερήσιων χιλιομέτρων στα 1.800 που στις πέντε ημέρες της διαδικασίας, το σύνολο άγγιξε τα 9.000 χιλιόμετρα. Το τέλος της διαδικασίας βρήκε και τα τουριστικά σε αντίστοιχη θέση με τα αστικά. Η οικονομία σε καύσιμο άγγιξε το 8,2% με την μέση κατανάλωση να φθάνει στο απίστευτο νούμερο των 21 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα διαδρομής. Κάτι που και εδώ, και λόγω των περισσότερων χιλιομέτρων που καλύπτει το όχημα σε επίπεδο ετήσιας χρήσης σημαίνει μεγάλα οφέλη σε ότι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και της… τσέπης του ιδιοκτήτη.

ΟΔΗΓΕΙ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Ως τελικό συμπέρασμα από όλη αυτή την εντυπωσιακή διοργάνωση είναι πρώτα απ’ όλα ότι στην κούρσα για την τεχνολογία Euro 6 υπάρχει πρακτικά μόνο η Mercedes-Benz και οι άλλοι απλώς παρακολουθούν. Η εταιρία βρίσκεται ήδη πολύ μπροστά από τον όποιο ανταγωνισμό, ενώ η τεχνογνωσία που έχει συγκεντρώσει από την –δύσκολη- μετάβαση στα Euro 6 θα αποδώσει πολύ σύντομα. Όχι μόνο σε επίπεδο πωλήσεων. Αλλά και σε επίπεδο αξιοπιστίας των οχημάτων της, που θα έχουν αποβάλλει πολύ νωρίς τις όποιες «παιδικές ασθένειες» της νέας τεχνολογίας.

Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το μέλλον ανήκει στα Euro 6. Μπορεί ακόμα να μην έχουν υπάρξει οι ανάλογες κινήσεις από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις (να μην μιλήσουμε για την Ελλάδα, μοιάζει μακρινό όνειρο…), όμως αργά ή γρήγορα τα πράγματα θα κινηθούν προς τα εκεί. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι η πολυπλοκότητα αυτής της νέας εποχής έχει κινήσει και άλλες τεχνολογίες σε πολλά επίπεδα (για παράδειγμα, η αεροδυναμική του νέου Setra είναι σχεδόν… επιβατικού), δημιουργώντας ένα νέο τοπίο που θα αλλάξει δραματικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις μεταφορές σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Kαι με την Μercedes-Benz στο… τιμόνι, όλα  αναμένονται πολύ συναρπαστικά.

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , , , , ,