Καθώς το οδικό μεταφορικό έργο αναμένεται να αυξηθεί παγκοσμίως κατά 200% μέχρι το 2050, αναζητούνται τρόποι να μην διπλασιαστούν οι επιπτώσεις της εκπομπής CO2 στο περιβάλλον.

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Επιχειρήσεων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη προβλέπει ότι οι υπηρεσίες οδικών μεταφορών σε όλο τον κόσμο θα τριπλασιαστούν κατά την περίοδο 2000 – 2050. Στο μέλλον, μόνο το 1/3 από αυτό το επιπλέον μεταφορικό έργο μπορεί να αντιμετωπιστεί από τον τομέα μεταφορών σταθερής τροχιάς, παρά τη σημαντική επέκταση της σιδηροδρομικής υποδομής. Αυτό σημαίνει πως θα επιβαρυνθεί περισσότερο η οδική μεταφορά και ως εκ τούτου οι ειδικοί αναμένουν υπερδιπλασιασμό των παγκόσμιων εκπομπών CO2 μέχρι το 2050.

Η λύση που προκρίνουν πολλοί κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων είναι η ηλεκτροκίνηση και αυτό το βλέπουμε όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια μέσω των σχετικών προτάσεων που παρουσιάζουν. Εδώ θα ασχοληθούμε με την ηλεκτροκίνηση, όχι με τον τρόπο που την υιοθετούν συνήθως οι κατασκευαστές, αλλά με τη μέθοδο που προτείνεται  ως μια ρεαλιστική βιώσιμη λύση από τη Siemens. Η εν λόγω εταιρία αναπτύσσει μια οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη λύση για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές μέσω της ηλεκτροδότησης των φορτηγών, με την απαιτούμενη ενέργεια να μπορεί να παράγεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους (σταθμοί παραγωγής, ανανεώσιμες πηγές κ.α.). Οι άνθρωποι της Siemens έχουν δώσει σε αυτή την καινοτομία την ονομασία «eHighway», περιγράφοντας έτσι τη συνεχή τροφοδοσία των φορτηγών με ρεύμα μέσω εναέριων γραμμών επαφής.

 

«ΠΡΑΣΙΝΗ» ΛΥΣΗ

Στην ουσία η Siemens μιλά για υβριδικά φορτηγά στα οποία ο ηλεκτροκινητήρας τους δεν θα τροφοδοτείται από μπαταρίες (όπως συμβαίνει τώρα) αλλά απευθείας από το δίκτυο ηλεκτροφόρων καλωδίων ενώ στους δρόμους που δεν θα υπάρχουν εναέριες γραμμές επαφής τα φορτηγά θα χρησιμοποιούν –όπως τα συμβατικά- τον πετρελαιοκινητήρα τους. Επιπλέον, η ενέργεια που εκλύει ένα φορτηγό κατά την πέδηση (όπου οι κινητήρες λειτουργούν ως γεννήτριες) θα μπορεί να επιστρέφει πίσω στο δίκτυο υπό τη μορφή ηλεκτρικής ενέργειας η οποία θα χρησιμοποιείται και πάλι!

Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν στη Siemens το σύστημα «eHighway» είναι φιλικό προς το περιβάλλον καθώς η κίνηση των οχημάτων μέσω ηλεκτρικής ενέργειας δεν επιβαρύνει το περιβάλλον με ρύπους όπως CO2, οξείδια του αζώτου και σωματίδια. Αυτού του τύπου η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μειώσει σημαντικά το συνολικό κόστος που συνδέεται με τη λειτουργία ενός τυπικού φορτηγού που εκτελεί μεταφορικό έργο. Η αυξημένη αποδοτικότητα του συστήματος, η μεγάλη διάρκεια ζωής των ηλεκτροκινητήρων καθώς και η απεξάρτηση από ακριβά ορυκτά καύσιμα θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να πετύχουν σημαντική εξοικονόμηση στο κόστος χρήσης.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Ένα διπολικό σύστημα γραμμών επαφής, εφάμιλλο με αυτό που χρησιμοποιούν τα κοινά τρόλεϊ χειρίζεται την τροφοδοσία ρεύματος στο φορτηγό ενώ η σχεδίαση επιτρέπει τον απρόσκοπτο και ασφαλές εφοδιασμό ακόμα και σε ταχύτητες κίνησης έως και 90 χλμ./ώρα. Ένας σταθερός σταθμός τροφοδοσίας που μπορεί να βρίσκεται στο πλάι του δρόμου παρέχει την ενέργεια στην εναέρια γραμμή επαφής. Μέσω κινητών παντογράφων (που επιτρέπουν την εν κινήσει σύνδεση-αποσύνδεση με το δίκτυο), η ενέργεια μεταδίδεται απ’ ευθείας από τις εναέριες γραμμές στον ηλεκτροκινητήρα του φορτηγού. Στους δρόμους που δεν υπάρχει το δίκτυο ενεργοποιείται ο πετρελαιοκινητήρας ο οποίος ωστόσο δεν αποδίδει τη δύναμή του απευθείας στον άξονα κίνησης αλλά -μέσω της γεννήτριας- στον ηλεκτροκινητήρα! Και αντίστροφα, τη στιγμή που ένας ειδικό scanner εντοπίσει μια εναέρια γραμμή επαφής, οι παντογράφοι είναι έτοιμοι να σηκωθούν και να συνδεθούν με το δίκτυο.

Για τη μελέτη αυτής της λύσης, η Siemens ανέπτυξε πρωτότυπα πειραματικά φορτηγά και φυσικά ένα ειδικά κατασκευασμένο -σε πίστα δοκιμών- πλήρες δίκτυο εναέριων γραμμών τροφοδοσίας. Σύμφωνα με την εταιρία, οι πραγματικές δοκιμές απέδειξαν την απόδοση και την καταλληλότητα του συστήματος στην καθημερινή χρήση, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες, τις συνθήκες φωτισμού και το φορτίο. Χάρη στους καινοτόμους ενεργούς παντογράφους που ρυθμίζονται αυτόματα και επιτρέπουν μετακινήσεις εντός της λωρίδας κυκλοφορίας, τα φορτηγά μπορούν και κινούνται σε ταχύτητες έως και 90 χλμ./ώρα.

Το επόμενο βήμα τώρα, θέλει τη Siemens να συνεργάζεται με κατασκευαστές φορτηγών προκειμένου να αναπτυχθούν φορτηγά που θα ενσωματώνουν τα επί μέρους τεχνικά στοιχεία που απαιτεί το σύστημα «eHighway». Ένα σύστημα, που όπως αποδεικνύουν οι μελέτες μπορεί να προσφέρει πραγματικές λύσεις για μεταφορικό έργο μικρών και μεσαίων αποστάσεων, κυρίως στις περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων δρομολογίων μεταξύ συγκεκριμένων σημείων αναχώρησης και άφιξης (αεροδρόμια, λιμάνια, ορυχεία κ.α.)

Διαβάστε Επίσης:

 

Tags: , , ,